Full version: Denna sida upp!
Sidor: 1, 2
Berith
Vilken sida är upp för er när ni äter hårt bröd? Vilken sida har ni smöret och pålägget på? Är det den här sidan med dom stora hålen och groparna? Eller den andra, lite mer slätare sidan? För mej är det man ser på bilden undersidan. Precis som på mjukt bröd, tex tekakor. Ibland när dom visar hårt bröd på reklam på TV så är det just den här gropiga sidan dom har uppåt med pålägget.

[attachment=76533:knackebrod_stor.jpg]
silos
Alltid den gropiga sidan av nån anledning....
Huggorm
Den gropiga sidan är söndagssidan, övriga dagar är det den släta som gäller
*Stintan*
Aldrig snålsidan upp rolleyes.gif
malcolm
Släta sidan upp för min del.
pejori
Släta sidan upp här med.
Då slipper man allt extrasmör som fastnar i hålen..
Cacki
CITAT (pejori @ 26-05-2013, 10:35) *
Släta sidan upp här med.
Då slipper man allt extrasmör som fastnar i hålen..


Självklart! yes.gif
Piccante
Släta sidan upp.
Aqvakul
Släta sidan upp
Klint
Släta sidan upp alltid
gunsta
Självklart den 'gropiga' sidan upp ... allt annat är 'fel' enligt min ringa mening smile.gif (mycket 'smör' och mycket pålägg på min smörgås). Om vi äter mjukt bröd typ 'bulle' som är skuren mitt itu så vill jag alltid ha underdelen. Men turligt nog är vi två i hushållet och vi båda har precis motsatta 'brödpreferenser'. Tur det smile.gif
Monica, Norrbotten zon 5
Det beror lite på, är det en massa fröer på så blir det den släta sidan annars den gropiga. Jag gillar inte att få en massa bös i smörbyttan!
Anki på Öland
CITAT (gunsta @ 26-05-2013, 11:37) *
Självklart den 'gropiga' sidan upp ... allt annat är 'fel' enligt min ringa mening smile.gif (mycket 'smör' och mycket pålägg på min smörgås).........

yes.gif
Berith
Tror att släta sidan upp leder. flirting.gif Men ni som äter med andra sidan upp, hur gör ni då med tex en fralla eller tekaka? Antar att ni delar frallan, och då äter ni väl med smöret och pålägget på "insidan" eller vad man ska kalla det?
pejori
På tekaka lägger jag smör på den sidan som "legat mot plåten"
*Stintan*
En fralla delar man ju så det blir två mackor, tekakor delar jag inte så där är det plåtsidan ner. Känns konstigt att bre smör på undersidan. Förr sa man att det gjorde bara folk som ville snåla på smöret.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2013, 16:42) *
En fralla delar man ju så det blir två mackor, tekakor delar jag inte så där är det plåtsidan ner. Känns konstigt att bre smör på undersidan. Förr sa man att det gjorde bara folk som ville snåla på smöret.


Åh nej!!! Säg inte att du är lika stollig och tjurskallig som min man...USCH vad jag blev besviken på dej nu Stintan. flirting.gif
malcolm
Brer smör även på den släta sidan när det gäller t-kakor, vad det gäller frallor som föredrar jag ovansidan men jag brer smör på den skurna sidan.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 26-05-2013, 16:52) *
Åh nej!!! Säg inte att du är lika stollig och tjurskallig som min man...USCH vad jag blev besviken på dej nu Stintan. flirting.gif


Kan ju inte va kul att ha en stollig och tjurskallig man. Tror du han blir en bättre man om jag börjar bre på avigan giggle.gif
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2013, 18:01) *
Kan ju inte va kul att ha en stollig och tjurskallig man. Tror du han blir en bättre man om jag börjar bre på avigan giggle.gif


RÄÄÄTSIDAN min nådiga!!
Karlsloken skulle definitivt bli en bättre människa om han bara kunde lära sej att bre på rätt sida...annars har jag faktiskt inte så mycket att klaga på måste jag säga....

Men tänk dej själv...det kan ju förstöra en hel dag om han jäklas med mej och brer frukostmackan på avigan!!
Eva i Skåne
Smöret på släta sidan!
Frallor brer jag såklart smöret på "insidan" av bullen. Tunna tekakor som man inte delar brer jag smör på bottensidan.

(Tror du borde göra en omröstning av detta Berith smile.gif )


Förresten är det väl lustigt att vi säger smör fortfarande? Inte många använder riktigt smör vad jag vet. Jag minns bordsmargarinet från när jag växte upp på 60-talet eller möjligen tidigt 70-tal. Då var det mycket Flora. Nu använder vi Bregott, men jag säger ändå att jag ska köpa mer smör.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 26-05-2013, 19:09) *
RÄÄÄTSIDAN min nådiga!!
Karlsloken skulle definitivt bli en bättre människa om han bara kunde lära sej att bre på rätt sida...annars har jag faktiskt inte så mycket att klaga på måste jag säga....

Men tänk dej själv...det kan ju förstöra en hel dag om han jäklas med mej och brer frukostmackan på avigan!!


Måste ju bli jäkligt kladdigt på bordet om mackorna är bredda på undersidan. rotfl.gif
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2013, 20:25) *
Måste ju bli jäkligt kladdigt på bordet om mackorna är bredda på undersidan. rotfl.gif


wacko.gif Knäppkärring! giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 26-05-2013, 20:36) *
wacko.gif Knäppkärring! giggle.gif


giggle.gif tar det som en komplimang
mamamaggan
Brer ALLTID på slätsidan , den enda RÄTsidan .


Gillar inte när det är tjockt med smör i " hålorna ".
Anma
Jag brer alltid knäckemackan på avigan, alltså den släta sidan. Precis som med fralla, tekaka och brödändor.
Fast om jag ska ha te och knäckemacka så händer det att jag brer på gropiga sidan, det är så gott att doppa och när det smälter ner en massa smör i teét.
Men då ska det vara vasa husman och inget annat. Provat att ha bara smör i teét också, men det är blää. Knäcket måste dopps för den rätta känslan. smile.gif
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2013, 21:28) *
giggle.gif tar det som en komplimang


yes.gif
pejori
CITAT (Anma @ 26-05-2013, 21:32) *
Jag brer alltid knäckemackan på avigan, alltså den släta sidan. Precis som med fralla, tekaka och brödändor.
Fast om jag ska ha te och knäckemacka så händer det att jag brer på gropiga sidan, det är så gott att doppa och när det smälter ner en massa smör i teét.
Men då ska det vara vasa husman och inget annat. Provat att ha bara smör i teét också, men det är blää. Knäcket måste dopps för den rätta känslan. smile.gif

Det måste väl vara rätsidan ??
Avigsidan är ju den "andra sidan" giggle.gif
Biggan_
Jag brer på den släta sidan. Det blir alldeles för många kalorier i hålen! fear.gif
Anma
CITAT (pejori @ 26-05-2013, 21:56) *
Det måste väl vara rätsidan ??
Avigsidan är ju den "andra sidan" giggle.gif

Nähä! De kan väl inte grädda knäcket med avigan uppåt heller?
Bengalow
Vi har riktigt smör - alltid, och det bredes på ovansidan/grovsidan. Det torkade brödet behöver en ordentlig smörjning för att bli riktigt gott. Då kan man äta 6-8 stycken och bara njuta...till ärtsoppa bl.a.
pejori
CITAT (Anma @ 26-05-2013, 21:58) *
Nähä! De kan väl inte grädda knäcket med avigan uppåt heller?

Nä det går ju inte. confused.gif
Men... Äsch nu får jag tänka... giggle.gif
Anma
CITAT (pejori @ 26-05-2013, 22:04) *
Nä det går ju inte. confused.gif
Men... Äsch nu får jag tänka... giggle.gif

crazy.gif
Berith
Visst Eva borde jag gjort en omröstning, får väl göra det nästa gång jag undrar. giggle.gif

Äter inte smör jag heller, det blir Lätta istället.

Hur gör dom när dom bakar hårt bröd förresten? Är det den släta sidan som ligger på plåten om dom nu har plåtar eller hur funkar det?
Cacki
Berit, har du aldrig sett att man hänger upp knäckebrödet på en stång?
Tror du inte att man gräddar brödet på stången samtidigt som man sätter en jäkla snurr på stången när degkakorna fortfarande är mjuka?
När brödet är färdiggräddat tar man ut hela stången och hänger upp den på vädring..... hmm g.gif ...Jo så måste det naturligtvis gå till!! yes.gif
Berith
Stång! slap.gif

Om du läser tråden från början så handlar det ju om vilken sida man har upp. Inte höger eller vänster. För det blir det ju om dom hänger på en stång, höger eller vänster. Vill det sej riktigt illa då så kan det gå politik i ätandet av vanligt hårt bröd. Är det samma som äter på vänster sida som röstar åt vänster? Och höger likadant? Näää tacka vet jag vanligt liggande bröd, och släta sidan upp.
Cacki
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 08:19) *
Stång! slap.gif

Om du läser tråden från början så handlar det ju om vilken sida man har upp. Inte höger eller vänster. För det blir det ju om dom hänger på en stång, höger eller vänster. Vill det sej riktigt illa då så kan det gå politik i ätandet av vanligt hårt bröd. Är det samma som äter på vänster sida som röstar åt vänster? Och höger likadant? Näää tacka vet jag vanligt liggande bröd, och släta sidan upp.


Precis som om jag inte har läst tråden från början....har jag väl!!!

Men tillbaka till knäckebröd och upp och ner och ner och upp.
Tror du inte på det där med stången, så måste det handla om att de som brer margarinet/smöret på den gropiga sidan är är så helsickes lata att de inte ens orkar vända på brödet innan de börjar bre....
Berith
Ja och så kan det ju vara så att dom brer på den gropiga sidan för dom har ingen aning om att det finns en sida till. tummenupp.gif
Cacki
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 08:51) *
Ja och så kan det ju vara så att dom brer på den gropiga sidan för dom har ingen aning om att det finns en sida till. tummenupp.gif


Precis, dom är så lata att de inte orkar krypa under och kolla. Latmaskarna tar bara för givet att gropsidan är den enda som finns... slap.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 27-05-2013, 08:58) *
Precis, dom är så lata att de inte orkar krypa under och kolla. Latmaskarna tar bara för givet att gropsidan är den enda som finns... slap.gif


Krypa under?? Vem sjutton vill krypa i erat klet no.gif Särskilt som det används sånt äckligt Lätta.
Berith
Det svåra är inte att välja Lätta, det svåra är att inte välja Lätta.

Det är inte bara hårt bröd jag äter med släta sidan upp, även pepparkakor med ädelost och kex med annan ost blir på släta sidan.
Anma
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 09:16) *
Det svåra är inte att välja Lätta, det svåra är att inte välja Lätta.

Det är inte bara hårt bröd jag äter med släta sidan upp, även pepparkakor med ädelost och kex med annan ost blir på släta sidan.

Har du uppsidan upp på pepparkakor? De är ju slätast på sidan som varit uppåt vid gräddning.
Du gör fel i så fall.
Självklart brer man på avigsidan även på pepparkakor. angry.gif
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 09:16) *
Det svåra är inte att välja Lätta, det svåra är att inte välja Lätta..........

Har du sett hur sånt snusk tillverkas?? sick.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 09:16) *
Det svåra är inte att välja Lätta, det svåra är att inte välja Lätta.

Det är inte bara hårt bröd jag äter med släta sidan upp, även pepparkakor med ädelost och kex med annan ost blir på släta sidan.



Bara att läsa innehållsförteckningen ( om man bryr sig om vad man stoppar i sig vill säga) så blir det väldigt lätt att inte välja Lätta. Förlåt OT.

Måste vara knepig när ni ska bre smörgåsrån där avigan och rätan är likadana. Fast ni kanske hellre avstår för att slippa problemet.











0
Berith
CITAT (Anma @ 27-05-2013, 09:23) *
Har du uppsidan upp på pepparkakor? De är ju slätast på sidan som varit uppåt vid gräddning.
Du gör fel i så fall.
Självklart brer man på avigsidan även på pepparkakor. angry.gif

Va...?

Jag har plåtsidan upp på pepparkakor och kex. Om man tar Digestive och Breton som typexempel så hamnar osten på den släta sidan.
Anma
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 09:34) *
Va...?

Jag har plåtsidan upp på pepparkakor och kex. Om man tar Digestive och Breton som typexempel så hamnar osten på den släta sidan.

Jag har nog missförstått dig innan. duh.gif
Om du har plåtsidan upp för jämnan, utom då kexen ska njutas utan pålägg förstås, gör du helt rätt.
Men om du äter kexen uppåner utan pålägg så gör du fel.
För mitt sätt är självklart rätt sätt. Alla andra sätt är fel.
Cacki
CITAT (Anma @ 26-05-2013, 21:32) *
Jag brer alltid knäckemackan på avigan, alltså den släta sidan. Precis som med fralla, tekaka och brödändor.
Fast om jag ska ha te och knäckemacka så händer det att jag brer på gropiga sidan, det är så gott att doppa och när det smälter ner en massa smör i teét.
Men då ska det vara vasa husman och inget annat. Provat att ha bara smör i teét också, men det är blää. Knäcket måste dopps för den rätta känslan. smile.gif


Hörru Anma! Ett litet råd i all välmening. Du borde faktiskt tänka på att variera din kost lite mer. Diska middagsdisken i tevattnet vettja!! Tänk en sån god och näringsrik måltid du skulle få i dej!!
Då kan du ju dessutom skippa brödet helt och slipper riskera att överkonsumera kolhydrater
Anma
CITAT (Cacki @ 27-05-2013, 10:00) *
Hörru Anma! Ett litet råd i all välmening. Du borde faktiskt tänka på att variera din kost lite mer. Diska middagsdisken i tevattnet vettja!! Tänk en sån god och näringsrik måltid du skulle få i dej!!
Då kan du ju dessutom skippa brödet helt och slipper riskera att överkonsumera kolhydrater

Smart! Det har jag inte tänkt på. Undrar om det funkar att ladda diskmaskinen med tevatten?
Cacki
CITAT (Anma @ 27-05-2013, 10:19) *
Smart! Det har jag inte tänkt på. Undrar om det funkar att ladda diskmaskinen med tevatten?


Absolut! Bara du inte glömmer att plugga igen avloppsröret. Annars får du ju stå där med en dunk och passa hela tiden...
Monica, Norrbotten zon 5
För att bringa klarhet i denna minst sagt förvirrade diskussionen så bör man väl göra som tillverkaren visar på sin hemsida flirting.gif
Wasabröd
Här ser man tydligt att de sätter allt pålägg på ovansidan! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon