Sidor: 1, 2, 3
Motti
Var femte ung i Sverige anser inte att du är svensk om du inte är född här ! vad är det som är så fel med att tycka det ? När vi Svenskar flyttar till Afrikanska länder eller Arabiska länder eller Asiattiska länder så är vi väl ändå fortfarande Svenskar ! Så onödigt att ens ta upp diskutionen ! Måste säga att jag tycker svenska barn har rätt !en Svensk är en Svensk en finne är en finne en Afrikan är en Afrikan osv .
mamamaggan
Och en blåögd är en blåögd , och en brunögd är en brunögd , en flintskallig är en flintskallig osv osv

Vi skulle ju kunna dela in befolkningen in absurdum om vi ville , men vill vi det ?


Varför ska vi kalla olika personer för skällsord medan att vara svenskfödd svensk är det bästa av allt ?

Hur ska vi göra med adopterade från andra länder ? De är inte födda här !!!

Vilken grupp ska de tillhöra ?


Vi skulle lika gärna kunna dela in hela befolkningen i de som har hög IQ och de som har låg . De som har hög är naturligtvis ursvenskar , eller ? Vad gör vi om de som invandrat har en högre IQ än medlelsvensken ? Ska h*n få dispens och ändå få gälla för svensk ?


De som har låg IQ och är svenskfödda , vad gör vi med dem ? Skickar iväg dem någonstans så vi slipper skämmas över dem ?

Om de råkar vara blåögda och ljushåriga så kanske vi måste färga deras hår och ge dem färgade kontaktlinser ?
Rebecca
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:00) *
Så onödigt att ens ta upp diskutionen !


Ja...
gunsta
CITAT (mamamaggan @ 03-06-2013, 23:09) *
Och en blåögd är en blåögd , och en brunögd är en brunögd , en flintskallig är en flintskallig osv osv

Vi skulle ju kunna dela in befolkningen in absurdum om vi ville , men vill vi det ?
Varför ska vi kalla olika personer för skällsord medan att vara svenskfödd svensk är det bästa av allt ?

Hur ska vi göra med adopterade från andra länder ? De är inte födda här !!!

Vilken grupp ska de tillhöra ?
Vi skulle lika gärna kunna dela in hela befolkningen i de som har hög IQ och de som har låg . De som har hög är naturligtvis ursvenskar , eller ? Vad gör vi om de som invandrat har en högre IQ än medlelsvensken ? Ska h*n få dispens och ändå få gälla för svensk ?
De som har låg IQ och är svenskfödda , vad gör vi med dem ? Skickar iväg dem någonstans så vi slipper skämmas över dem ?

Om de råkar vara blåögda och ljushåriga så kanske vi måste färga deras hår och ge dem färgade kontaktlinser ?



Ett mycket bra inlägg tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:00) *
....... en Afrikan är en Afrikan osv .

Så om man kommer från kontinenten Afrika får man inte ens tillhöra en nation.... confused.gif
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 03-06-2013, 23:09) *
Och en blåögd är en blåögd , och en brunögd är en brunögd , en flintskallig är en flintskallig osv osv

Vi skulle ju kunna dela in befolkningen in absurdum om vi ville , men vill vi det ?


Varför ska vi kalla olika personer för skällsord medan att vara svenskfödd svensk är det bästa av allt ?

Hur ska vi göra med adopterade från andra länder ? De är inte födda här !!!

Vilken grupp ska de tillhöra ?


Vi skulle lika gärna kunna dela in hela befolkningen i de som har hög IQ och de som har låg . De som har hög är naturligtvis ursvenskar , eller ? Vad gör vi om de som invandrat har en högre IQ än medlelsvensken ? Ska h*n få dispens och ändå få gälla för svensk ?


De som har låg IQ och är svenskfödda , vad gör vi med dem ? Skickar iväg dem någonstans så vi slipper skämmas över dem ?

Om de råkar vara blåögda och ljushåriga så kanske vi måste färga deras hår och ge dem färgade kontaktlinser ?


bravo.gif Precis.

CITAT (Anki på Öland @ 03-06-2013, 23:14) *
Så om man kommer från kontinenten Afrika får man inte ens tillhöra en nation.... confused.gif


giggle.gif
Motti
Jo där ser man ! Om du som Svensk flyttar utomlands i 10 -20 år till tex Australien Thailand Sydafrika eller Dubai eller för den delen England !är du då fortfarande inte svensk i ditt hjärta ? Om du nu råkar komma från Afrika eller något Arabland så blir du ju inte svensk aoutomatiskt ,du bär ju ändå dina rötter från det landet du är född i och kan aldrig bli något annat än det du är född i volket land du än tillhör .
Rebecca
Jamen "vadå i ditt hjärta"?

Länder betyder ingenting - det är påhittade gränser för att kunna göra världen lite mer lättgreppad. Vi är alla likadana, människor.
mamamaggan
Och hur gör vi med dem som föds utomlands av svenska föräldrar ?

Hur länge ska föräldrarna vara i det landet för att vi ska kalla någon som är född i Frankrike för fransman fast barnet har svenska föräldrar?

Tänk om de är på semester i Frankrike och barnet föds där ? Är barnet då fransman ?


Om svenska föräldrar jobbar i Dubai och under den tiden får fyra barn , är de då inte svenskar ? Eller det kanske bara är de tre äldsta barnen som inte är svenskar ? Den yngste kanske föddes några månader innan man åkte tillbaka till Sverige ?
Motti
Barn som är födda av Svenskar är väl Svenskar !man kan ju inte bara hitta på vilket land man har sitt ursprung ifrån !Alla har sitt ursprung och det är viktigt att skilja på !
Bengalow
Ur vilken synvinkel är det viktigt att skilja på svenskar och övriga? Har det någon som helst betydelse för dig? Var är du själv född?
mamamaggan
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:47) *
Barn som är födda av Svenskar är väl Svenskar !man kan ju inte bara hitta på vilket land man har sitt ursprung ifrån !Alla har sitt ursprung och det är viktigt att skilja på !


Varför är det viktigt att skilja på ursprunget ?


Vi härstammar allihop från Afrika från början , när och var ska vi definera ursprunget ?
Motti
Jag och min släkt är födda Svenskar ! Tyvär har ni missförståt tråden vilket är tråkigt sad.gif Många Svenskar flyttar utomlands och jobbar många flyttar till andra länder som Svenskar !men de ser sig alltid som Svenskar oavset hur många år de bot utomlands .Har själv en Moster som gifte sig med en Australienare 1973 och hon bor i Melbourne men hon ser sig som Svensk efter alla dessa år !och konstigt vore det annars för hon är ju född i Sverige och är Svensk ! Vi måste väl ändå alla ha rätt att tillhöra det land vi föddes i ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:36) *
Jo där ser man ! Om du som Svensk flyttar utomlands i 10 -20 år till tex Australien Thailand Sydafrika eller Dubai eller för den delen England !är du då fortfarande inte svensk i ditt hjärta ? Om du nu råkar komma från Afrika eller något Arabland så blir du ju inte svensk aoutomatiskt ,du bär ju ändå dina rötter från det landet du är född i och kan aldrig bli något annat än det du är född i volket land du än tillhör .


En kompis till mig fick barn när hon var och kollade på olympiaden i Mexico. Barnet fick därför dubbelt medborgarskap, mexicanskt och svenskt. Är han mexican eller svensk? En annan fick barn med en Kenyan när dom bodde i Holland, är barnet holländare, svensk eller kenyan? Kan fortsätta i det oändliga med exempel.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 00:13) *
Jag och min släkt är födda Svenskar ! Tyvär har ni missförståt tråden vilket är tråkigt sad.gif Många Svenskar flyttar utomlands och jobbar många flyttar till andra länder som Svenskar !men de ser sig alltid som Svenskar oavset hur många år de bot utomlands .Har själv en Moster som gifte sig med en Australienare 1973 och hon bor i Melbourne men hon ser sig som Svensk efter alla dessa år !och konstigt vore det annars för hon är ju född i Sverige och är Svensk ! Vi måste väl ändå alla ha rätt att tillhöra det land vi föddes i ?


Finns många svenskar som efter en massa år utomlands t.ex. i Amerika blir amerikanska medborgare och känner sig mer som amerikan än svensk. Så det där är nog olika.
Motti
Det är inte det det handlar ! någon här måste väl få vara Svensk om de är födda här !Sedan om de är euorotropers och skaffar barn med andra utomsvenskar så ser jag inget fel i det alls !Men som Svensk har man väl rätt att värna om sin svenskhet utan att vara rasist för det. Världen växer hela tiden men nog har vi rätt att ta vara på det vi tycker är Svenskt liksom andra ta vara på sin kultur från andra länder .Är det fel att vara stållt över att vara Svensk ?
mamamaggan
Citerar en mening från Motti : " Vi måste väl ändå alla ha rätt att tillhöra det land vi föddes i ? "


Ja men det var just det , om du föds av svenska föräldrar i Nigeria så är du ändå svensk säger du ena gången medan du nu menar att vi ska tillhöra det land vi föddes i .

Hur ska du ha det ?


Förstår ändå inte varför vi måste delas in efter " ursprung " , vad nu det är ?!



Bengalow
Med din stilistiska förmåga, så ifrågasatte jag, att du hade svenska som modersmål.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 00:26) *
Det är inte det det handlar ! någon här måste väl få vara Svensk om de är födda här !Sedan om de är euorotropers och skaffar barn med andra utomsvenskar så ser jag inget fel i det alls !Men som Svensk har man väl rätt att värna om sin svenskhet utan att vara rasist för det. Världen växer hela tiden men nog har vi rätt att ta vara på det vi tycker är Svenskt liksom andra ta vara på sin kultur från andra länder .Är det fel att vara stållt över att vara Svensk ?


Du får väl vara vad du vill det viktigaste torde väl ändå vara att vi inte delar upp människorna som lever i vårt land i vi och dom.
Motti
Nu tycker jag du säger imot dig själv !om två svenskar flyttar utomlands och skaffar barn i det landet du tillfället bor i så är du ju ändå svensk och så dina barn ! och du åtnjuter den svenska lagen och dess förmåner som tex pension barnbidrag osv ,om du inte då väljer att söka medborgarskap i det landet du bor i ! men märkligt nog väljer de flesta Svenskar att behålla sitt Svenska medborgarskap liksom de flesta invandrare i Sverige ! De flesta invandrare här vill faktiskt återvända till sitt land !
Förstår hur barn tänker i det fallet att de inte tycker att barn som ser annorlunda ut inte ses som Svenskar i deras ögon!Om våra barn flyttade till tex Mongoliet så skulle de nog inte tycka att Svenska barn var Mongoler!
*Stintan*
Hur blir det då med alla adoptivbarn som kommit hit från Asien och Sydamerika t.ex bara några månader gamla. Finns ju tusentals av dem. Är inte dom lika mycket svenskar som dina barn?
kerstin z5-6
Tror att du tittar lite kortsiktigt Motti. Det är egentligen ointressant varifrån man ursprungligen kom.

>Kulturellt och personligt kan det ha stor betydelse , men inte sett i ett större perspektiv. Många amerikasvenskar söker sina rötter igen i kyrkböcker mm. Det är ett uttryck för att man vill veta sina rötter.
De är by fact egentligen amerikaner , de växte upp i den kulturen. Människor är likadana världen över.

Åtminstone de jag träffat och jag har bott utanför Sverige rätt lång tid.
Motti
Bullskit !klart att ens ursprung är viktigt !hur ska man annars veta sina rötter .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 01:04) *
Bullskit !klart att ens ursprung är viktigt !hur ska man annars veta sina rötter .


Vad är det som är "Bullskit" ?
mamamaggan
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 01:04) *
Bullskit !klart att ens ursprung är viktigt !hur ska man annars veta sina rötter .



Ja men var finns rötterna ?

Finns de i det land där du föds ?


Rötterna behöver inte vara mer än att vi alla är männsikor , med tankar, känslor osv , och inget annat .

Har du kollat dina rötter ? D v s släktforskat , är du säker på att det inte långt tillbaka finns vad du kallar personer med andra rötter ?

Kom dock ihåg att vi alla här på jorden har våra rötter på ett gemensamt ställe , Afrika .
kerstinbern
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 22:36) *
Jo där ser man ! Om du som Svensk flyttar utomlands i 10 -20 år till tex Australien Thailand Sydafrika eller Dubai eller för den delen England !är du då fortfarande inte svensk i ditt hjärta ? Om du nu råkar komma från Afrika eller något Arabland så blir du ju inte svensk aoutomatiskt ,du bär ju ändå dina rötter från det landet du är född i och kan aldrig bli något annat än det du är född i volket land du än tillhör .



Det här med nationalitet ser man ju olika på i olika länder. I Tyskland måste man snarast ha bot i flera generationer för att vara tysk, medan man t ex i Frankrike i stället knyter nationaliteten till språket. Och skulle vi göra som i Frankrike, så kanske t ex du inte anses vara svensk!
Huggorm
Är det redan dags för en nationalitetsdiskussion igen? Vi tog ju den senast i vintras, och då under mer ordnade former
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 06:37) *
Är det redan dags för en nationalitetsdiskussion igen? Vi tog ju den senast i vintras, och då under mer ordnade former


En del har väldigt kort minne som du säkert vet giggle.gif
Anma
Det har visat sig att min släkt på pappas sida hette Johansson (fö samma efternamn som min man hade vid födseln) innan de bytte till ett finskklingande namn efter byn de bodde i. Betyder det att jag äntligen kan ses som svensk trots att jag är född i Finland? (Flyttade hit lagom till förskolestarten)
mamamaggan
Vill du vara svensk Anma ? Är det något att stå efter ?


Jag tycker nog inte att det är något speciellt att " vara svensk " , däremot att vara en human människa oavsett var man har sina rötter.


*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2013, 08:03) *
Vill du vara svensk Anma ? Är det något att stå efter ?


Jag tycker nog inte att det är något speciellt att " vara svensk " , däremot att vara en human människa oavsett var man har sina rötter.


Ibland när jag ser hur en del människor beter sig eller hör hur dom uttalar sig skäms jag faktiskt över att vara svensk.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2013, 08:03) *
Vill du vara svensk Anma ? Är det något att stå efter ?
Jag tycker nog inte att det är något speciellt att " vara svensk " , däremot att vara en human människa oavsett var man har sina rötter.

Nej, för mig spelar det ingen vidare roll vad jag är, så länge jag anses vara människa. Där går väl gränsen. smile.gif

Förresten, en av fem, det är ganska få det.
Cacki
CITAT (Anma @ 04-06-2013, 07:48) *
Det har visat sig att min släkt på pappas sida hette Johansson (fö samma efternamn som min man hade vid födseln) innan de bytte till ett finskklingande namn efter byn de bodde i. Betyder det att jag äntligen kan ses som svensk trots att jag är född i Finland? (Flyttade hit lagom till förskolestarten)


Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...rotfl.gif rotfl.gif
Anma
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34) *
Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...rotfl.gif rotfl.gif

biggrin.gif

(Jag älskar att du alltid lyckas läsa mina inlägg med just den tonen de är skrivna i, som i det här fallet, du ser ironin i det du fetmarkerade. smile.gif )
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 01:04) *
Bullskit !klart att ens ursprung är viktigt !hur ska man annars veta sina rötter .

Och vad har det att göra med vilken nationalitet det står i passet???

Här på Odla gäller inte "Murphys lag" utan "Mottis lag" - min åsikt är rätt, allt annat fel..... Får väl slänga ut mina barn ur landet då... dom är ju gubevars inte svenskar. Födda på ett Stockholmssjukhus av mig men på 70-talet enl. Svensk lag fick man automatiskt den nationalitet som pappan hade... så dom får väl flytta till sitt land då.... eller??
Cacki
CITAT (Anma @ 04-06-2013, 08:42) *
biggrin.gif

(Jag älskar att du alltid lyckas läsa mina inlägg med just den tonen de är skrivna i, som i det här fallet, du ser ironin i det du fetmarkerade. smile.gif )


biggrin.gif flirting.gif
Anma
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:47) *
biggrin.gif flirting.gif

Jag börjar tro att du känner mig IRL... eller månne är du min stalker? -fear-.gif (Förlåt för OT)
Cacki
CITAT (Anma @ 04-06-2013, 08:49) *
Jag börjar tro att du känner mig IRL... eller månne är du min stalker? -fear-.gif (Förlåt för OT)


Nädå, är bara lite synsk och kan se vad som rör sej i skallen hos andra.... coolgleam.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34) *
Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige... rotfl.gif rotfl.gif


rotfl.gif
mamamaggan
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34) *
Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...rotfl.gif rotfl.gif



kram1.gif

Som tur är finns det fortfarande folk med humor och känsla kvar här på Odla !
pejori
Har vi inte tragglat det här tillräckligt?
Vi kan väl varandras åsikter vid det här laget.
Tror inte någon lär ändra sig, även om vi drar igång en tredje tråd som lär mynna ut i främlingsfientlighet och rasistiska uttryck. unsure.gif
pejori
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 00:13) *
Jag och min släkt är födda Svenskar ! Tyvär har ni missförståt tråden vilket är tråkigt sad.gif Många Svenskar flyttar utomlands och jobbar många flyttar till andra länder som Svenskar !men de ser sig alltid som Svenskar oavset hur många år de bot utomlands .Har själv en Moster som gifte sig med en Australienare 1973 och hon bor i Melbourne men hon ser sig som Svensk efter alla dessa år !och konstigt vore det annars för hon är ju född i Sverige och är Svensk ! Vi måste väl ändå alla ha rätt att tillhöra det land vi föddes i ?

Jaha.
Vad hände med "Du ska lära dig att leva efter landets kultur, ta seden dit du kommer och integrera med samhället du bor i"
Är det bara Svenskar som får fortsätta vara Svenskar, var dom än bor? duh.gif
gunsta
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34) *
Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...rotfl.gif rotfl.gif


biggrin.gif


CITAT (Anki på Öland @ 04-06-2013, 08:46) *
Och vad har det att göra med vilken nationalitet det står i passet???

Här på Odla gäller inte "Murphys lag" utan "Mottis lag" - min åsikt är rätt, allt annat fel..... Får väl slänga ut mina barn ur landet då... dom är ju gubevars inte svenskar. Födda på ett Stockholmssjukhus av mig men på 70-talet enl. Svensk lag fick man automatiskt den nationalitet som pappan hade... så dom får väl flytta till sitt land då.... eller??


biggrin.gif




Det här blev 'nästan' roligt .... smile.gif
*Stintan*
CITAT (gunsta @ 04-06-2013, 10:35) *
...
...

Det här blev 'nästan' roligt .... smile.gif


Ja tokroligt skulle man kunna säga biggrin.gif
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 10:50) *
Ja tokroligt skulle man kunna säga biggrin.gif



yes.gif

...


Monaxe
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:00) *
Så onödigt att ens ta upp diskutionen ! .


Precis! Onödigt att ta upp diskussionen, så varför göra det?
Risken att det blir en främlingsfientlig tråd med sur eftersmak känns överhängande!

CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34) *
Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är!
Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! rotfl.gif
- HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! duh.gif
Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! giggle.gif
Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul santa.gif och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...rotfl.gif rotfl.gif



Haha, älskar din humor! rotfl.gif
Cacki
CITAT (Monaxe @ 04-06-2013, 14:30) *
Precis! Onödigt att ta upp diskussionen, så varför göra det?
Risken att det blir en främlingsfientlig tråd med sur eftersmak känns överhängande!
Haha, älskar din humor! rotfl.gif


Ja älska på du!Det kan väl passa bra så här i stundande hänryckningstider bara du är noga med att välja vilka herrar som du tänker släpa med dej till hagen. Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar.

Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag....

(Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....)

Nä jisses, nu flummar jag visst iväg lite, herrarna var det ju....!
Till att börja med kan du välja bort alla;
1. ...som inte heter Eriksson i efternamn
2. ...som inte har knätofsar och horn fastskruvade på cykelhjälmen.
3. ...som inte är snorfulla när de hoppar groda kring midsommarstången
4. ...som inte har mammas köttbullar och falukorv som favoriträtt

Oj då, nu hinner jag faktiskt inte med att plita ihop fler goda råd åt dej. Min viking är nämligen på antågande och då ska maten stå på bordet annars lär jag få mej en rejäl omgång...
Piccante
Jag har både tidigare utlandssvenskar i bekantskapskretsen och känner många som är födda i andra länder men flyttat hit.
Kulturellt sett ser man sig kanske som svensk även om man emigrerar och gifter sig i ett annat land men samtidigt har man sina skyldigheter och rättigheter även i det landet där man bor. Efter många år i utlandet så lever man ju som amerikan, australiensare eller var man nu bor då man blir en del av det samhället. Likaså vet jag många invandrare som säger att det landet de en gång lämnade har de accepterat att de kanske aldrig kan återvända till och nu är det inte samma land längre så de skulle inte känna sig helt hemma heller. Så det kulturella arvet "späds ut" med tiden och man blir mer assimilerad ju längre man bor i ett annat land. Om någon har bott hela sitt vuxna liv i Sverige så känner de nog inte till något annat och då tycker jag de är lika svenska som jag och du.
Biggan_
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 16:44) *
Ja älska på du!Det kan väl passa bra så här i stundande hänryckningstider bara du är noga med att välja vilka herrar som du tänker släpa med dej till hagen. Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar.

Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag....

(Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....)

Nä jisses, nu flummar jag visst iväg lite, herrarna var det ju....!
Till att börja med kan du välja bort alla;
1. ...som inte heter Eriksson i efternamn
2. ...som inte har knätofsar och horn fastskruvade på cykelhjälmen.
3. ...som inte är snorfulla när de hoppar groda kring midsommarstången
4. ...som inte har mammas köttbullar och falukorv som favoriträtt

Oj då, nu hinner jag faktiskt inte med att plita ihop fler goda råd åt dej. Min viking är nämligen på antågande och då ska maten stå på bordet annars lär jag få mej en rejäl omgång...

rotfl.gif
thanks.gif Cacki! Du kan konsten att förgylla min vardag! kompiskram.gif
gnon49
Det är ju lagar som reglerar vart man hör hemma. Är du född i Sverige eller utomlands så gäller ju olika regler, likaså om du bosätter dig utomlands. Känslan, den att känna sig som svensk, får ju var o en själv avgöra. Tror att dom flesta som invandrar eller söker asyl i Sverige i grund o botten har sitt hjärta i hemlandet. Många lämnar ju Sverige när hemlandet blivit ett alternativ att skapa framtiden i igen. Där man är född tror jag har en speciell innebörd för dom flesta. Många vill ju begravas i sitt hemland när den stunden kommer. Men det gäller nog bara första generationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon