Sidor: 1, 2, 3
Anma
Ja, det ser bra ut för oppositionen just nu. 50,5% för S,MP och V medan alliansen får nöja sig med 40,7% med KD under riksdagsspärren.
Det är ett tag kvar till val, men jag hoppas att utvecklingen går åt samma håll över valet.
mamamaggan
Känner väl också att Alliansen ställt till det nog för länge sedan men känner lite undran över om de rödgröna kan hålla tillräckligt sams fram till , och över , valet.


Bara ingen får för sig att spela under täcket med SD !
Anma
MP är beredd att regera med S, men utan V som jag förstått det, så vi får väl se. Men att någon av dem skulle alliera sig med SD ser jag som osannolikt, snarare med någon av de små allianspartierna i så fall (usch vilken hemsk tanke).
mamamaggan
Visst är tanken hemsk ! Men , det finns säkert något/några partier som kan just spela under täcket med SD.

Man kan inte lite på någon , knappt ens på sig själv.
Aqvakul
S+Mp+Fp Sant?
mamamaggan
Var har du hört det ?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2013, 10:10) *
S+Mp+Fp Sant?


Usch hemska tanke om vi ska behöva dras med Björklund en mandatperiod till.
Aqvakul
Enklast för S är att få Mp med sig och att ha V som stöd utanför regeringen. Det kan dock bli lite bräckligt...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2013, 10:47) *
Enklast för S är att få Mp med sig och att ha V som stöd utanför regeringen. Det kan dock bli lite bräckligt...

Jag tror att det är den troligaste lösningen.
Anma
Fast allt kan hända, kanske vinner alliansen, ve och fasa, igen.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 04-06-2013, 11:46) *
Fast allt kan hända, kanske vinner alliansen, ve och fasa, igen.

Då kommer de att cementera klassamhället... -fear-.gif
gnon49
S och M är nog dom partier som är mest lika varandra men där sätter ju gamla ideologier käppar i hjulen fortfarande. Konstigt egentligen att högerspöket fortfarande existerar hos en del av folket. Men ok, jag ser fortfarande vänsterspöket i politiken så jag är kanske inte bättre själv. Men V har nog haft sina glansdagar och står S alltför långt bort. För vad än S säger så ligger dom i mittenfåran, annars tappar dom väljare. Hur ideologin skall se ut avgör ju väljarna, inte politikerna. S har nog lärt sig läxan vid det här laget efter en lång tid i opposition. Nya tider fordrar ny politik helt enkelt. Gamla slagord lyssnar få till idag.
Aqvakul
Ideologiskt är det stora skillnader mellan M och S. Att de slåss om väljarna i mitten är en annan sak.
Bengalow
Man kan ju bara hoppas att M också lärt sig sin läxa. Nu travar dom på och säljer ut Sverige till sina egna. Det är rent av skamligt. Det senaste var väl att sälja ett äldreboende i Stockholm för 1,5 MKr . Vinsten i företaget var 2 MKr redan första året. Kännare påstod att priset borde vara 30 MKr vid försäljning...Lena Adelsohn Liljerot köper sig vänner, och sedan får "vi" betala notan.
gnon49
CITAT (Bengalow @ 04-06-2013, 15:17) *
Man kan ju bara hoppas att M också lärt sig sin läxa. Nu travar dom på och säljer ut Sverige till sina egna. Det är rent av skamligt. Det senaste var väl att sälja ett äldreboende i Stockholm för 1,5 MKr . Vinsten i företaget var 2 MKr redan första året. Kännare påstod att priset borde vara 30 MKr vid försäljning...Lena Adelsohn Liljerot köper sig vänner, och sedan får "vi" betala notan.

Håller med dig. Inget skall reas ut. Vinner S valet hoppas jag dom, vid ev utförsäljning, sätter priset rätt. Vet faktiskt inte hur utförsäljningen under S styre gick till.
Kanske var man lika "generös" som alliansen med skattemedel.
Bengalow
Nä du, det fanns inga sådana utförsäljningar på den tiden, med undantag från t.ex. Telia, men det var EU's krav - privatiseringar är M's linje...äldrevård, apotek, skolor, ja listan kan göras lång på Alliansens misslyckade "satsningar".
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-06-2013, 11:46) *
Fast allt kan hända, kanske vinner alliansen, ve och fasa, igen.

Tror jag inte. Jag tror att både alliansen och de rödgröna får drygt 40% och sedan sitter SD som en ännu starkare vågmästare med ca. 15%. Och att få en regering som är tillräckligt fri för att genomföra något som är ens det minsta kontroversiellt lär bli svårt. Oavsett om det är Reinfeldt eller Löven som tar statsministerposten så tror jag vi kan glömma de stora reformerna i politiken under nästa mandatperiod.
pejori
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 19:16) *
Tror jag inte. Jag tror att både alliansen och de rödgröna får drygt 40% och sedan sitter SD som en ännu starkare vågmästare med ca. 15%. Och att få en regering som är tillräckligt fri för att genomföra något som är ens det minsta kontroversiellt lär bli svårt. Oavsett om det är Reinfeldt eller Löven som tar statsministerposten så tror jag vi kan glömma de stora reformerna i politiken under nästa mandatperiod.

Tror inte något blir till det bättre, oavsett regering. no.gif

CITAT (Anma @ 04-06-2013, 11:46) *
Fast allt kan hända, kanske vinner alliansen, ve och fasa, igen.

Risken är stor.
Deras väljare sluter upp mangrant, de som gett upp lär inte gå och rösta ens.
Huggorm
Vänta till ni får se alliansens valkampanj efter årsskiftet, då kommer ni också att längta efter valdagen så ni får gå och rösta på dem flirting.gif
pejori
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 19:35) *
Vänta till ni får se alliansens valkampanj efter årsskiftet, då kommer ni också att längta efter valdagen så ni får gå och rösta på dem flirting.gif

Jaha, du menar allt dom lovar att göra och så lägger dom till "när ekonomin tillåter det" med andra ord, aldrig.
mamamaggan
CITAT (pejori @ 04-06-2013, 19:36) *
Jaha, du menar allt dom lovar att göra och så lägger dom till "när ekonomin tillåter det" med andra ord, aldrig.



Det är väl bara att höja skatten ytterligare för alla sjuka , arbetslösa , pensionärer m fl så finns det utrymme att sänka saktten för övriga.

Såg en show med Özz Nyuen på TV häromkvällen . Han sa att politikerna är ute efter makt oavsett parti och man kan faktiskt hålla med honom till viss del fast de utnyttjar makten lite olika.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2013, 20:34) *
Det är väl bara att höja skatten ytterligare för alla sjuka , arbetslösa , pensionärer m fl så finns det utrymme att sänka saktten för övriga.

Har skatten verkligen höjts för dessa grupper? Att de inte kan ta del av jobbskatteavdragen för att de inte arbetar räknas inte.
Bengalow
Vi har väl för fadringen arbetat häcken av oss, under ett helt liv, och sedan belönas med en skatt som är högre än alla andras. Kom till förnuft, Huggorm, och håll inte på och klyv ord. Det är det jäkla Centerpartiets fel - hoppas att dom brakar ur riksdagen. Dom förtjänar inte annat!!!
Betalar vi pensionärer mer skatt eller mindre än andra? Det är på "slutlig skatt astt betala" det står, hur mycket du än slingrar dig. Orm!!!
Huggorm
Skriver man "höja skatten ytterligare" så antar jag att man menar att den höjts redan. Och så vitt jag vet höjer inte alliansen skatter, är skatten för hög så sattes nivån förmodligen av sossarna på den tiden de hade makten.
Bengalow
Du vet precis vad som menas - och det du håller på med är hårklyveri. Har en pensionerad elektriker högre skatt än en som jobbar, förutsatt samma inkomstförhållande? Och som sagt slingra dig nu inte, förr oss pensionärer är det en rättvisefråga av största vikt.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-06-2013, 21:20) *
Du vet precis vad som menas - och det du håller på med är hårklyveri. Har en pensionerad elektriker högre skatt än en som jobbar, förutsatt samma inkomstförhållande? Och som sagt slingra dig nu inte, förr oss pensionärer är det en rättvisefråga av största vikt.

Naturligtvis har pensionären högre skatt eftersom denne inte får något jobbskatteavdrag. Den förmånen hade personen under sina dagar i arbetslivet.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 20:41) *
Har skatten verkligen höjts för dessa grupper? Att de inte kan ta del av jobbskatteavdragen för att de inte arbetar räknas inte.

Nej, skatten har faktiskt sänkts något, åtminstone för mig. Ytterligare sänkning blir det framöver enl. regeringen. Jag får lita till Sahlins ord om att det är häftigt att betala skatt. -cry-.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:28) *
Naturligtvis har pensionären högre skatt eftersom denne inte får något jobbskatteavdrag. Den förmånen hade personen under sina dagar i arbetslivet.


Jobbskatteavdrag var inte uppfunnet då jag jobbade. Idioti att ge förtäckta bidrag till dom som inte behöver det!
Cacki
Hmm...här går man intet ont anandes in och hade tänkt läsa om de rödgrönas opinionsuppgång åsså ser man att tråden har spårat ur och plötsligt börjat handla om det eviga tugget om jobbskattebidraget istället. Tänk så bra det vore om folk ändå kunde lära sej att skriva i rätt tråd. I det här fallet finns det ju dessutom redan en alldeles utmärkt allmänpolitisk tråd som borde gå att skaka liv i....
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 22:00) *
Hmm...här går man intet ont anandes in och hade tänkt läsa om de rödgrönas opinionsuppgång åsså ser man att tråden har spårat ur och plötsligt börjat handla om det eviga tugget om jobbskattebidraget istället. Tänk så bra det vore om folk ändå kunde lära sej att skriva i rätt tråd. I det här fallet finns det ju dessutom redan en alldeles utmärkt allmänpolitisk tråd som borde gå att skaka liv i....


Men det kanske är orättvisorna alliansen skapat, och dit hör jobbskatteavdraget, som gör att dom backar och de rödgröna är på uppgång. Det är väl ingen urspårning unsure.gif . Annars hade det ju räckt med trådens rubrik utan några kommentarer alls.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:28) *
Naturligtvis har pensionären högre skatt eftersom denne inte får något jobbskatteavdrag. Den förmånen hade personen under sina dagar i arbetslivet.



Det var jag som skrev att man kan höja skatten ytterligare och det var fel ordval för vad som hänt men det skulle inte förvåna mig det minsta om Alliansen verkligen gjorde så.

Men varför ska en som är sjukskriven , arbetslös,eller pensionär av något slag betala mer skatt än andra ? Man har ju redan drabbats av inkomstsänkning .

Om man har en inkomst på 20.000 kr i månaden så betalar man enligt skattetabell 32 16.044 kr per år mer än den som jobbar . Är det rättvist mot den som drabbats av sjukdom eller arbetslöshet ?

Kan du inte förstå att det kan kännas som att man får höjd skatt i jämföreslse med andra ?

Dessutom såg jag på TV häromdagen att det har blivit lägre löeförhöjningar för de som jobbar med hänvisning till att de fått det bättre p g a jobbskatteavdraget.


Förmånen att få ha jobbskatteavdrag kunde inte många ålderspensionärer få när de jobbade , de som gått i pension senaste åren är väl ändå en bråkdel av alla ålderspensionärer ?




Cacki
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 22:08) *
Men det kanske är orättvisorna alliansen skapat, och dit hör jobbskatteavdraget, som gör att dom backar och de rödgröna är på uppgång. Det är väl ingen urspårning unsure.gif . Annars hade det ju räckt med trådens rubrik utan några kommentarer alls.


Aha, du tänker så......ja men då så! yes.gif
pejori
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2013, 20:34) *
Det är väl bara att höja skatten ytterligare för alla sjuka , arbetslösa , pensionärer m fl så finns det utrymme att sänka saktten för övriga.

Såg en show med Özz Nyuen på TV häromkvällen . Han sa att politikerna är ute efter makt oavsett parti och man kan faktiskt hålla med honom till viss del fast de utnyttjar makten lite olika.

Såg samma och håller med..Makten är för att dominera.
pejori
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 20:41) *
Har skatten verkligen höjts för dessa grupper? Att de inte kan ta del av jobbskatteavdragen för att de inte arbetar räknas inte.

Eftersom övriga inkomster sänkts så har i praktiken skatten höjts för dessa grupper ja.
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:28) *
Naturligtvis har pensionären högre skatt eftersom denne inte får något jobbskatteavdrag. Den förmånen hade personen under sina dagar i arbetslivet.


Då fanns inte det "bidraget". Ja, nu har du slingrat dig tillräckligt Huggorm. Fr.o.m. nu så är du en ål. Att du inte ens kan erkänna den enklaste sanning är faktiskt ynkedom. Det är väl på de premisser som "alliansen" åker all världens väg och förlorar i trovärdighet. Löften om "Guld och gröna skogar" till alla och envar (men mest till mig själv!). När Maud Olofsson gick med moderaterna, och sjöng deras lovsång, så sade jag till min fru, att "-hon vet inte vad hon gett sig in på." Men maktgalenskapen kom för närma, med sina söta dofter, och hennes beslut håller på att förinta ett gammalt stadigt parti, med fötterna på jorden. Nu har dom lättat ankar, men det lär bli svårt att segla utan roder...4 av 100 tillfrågade tänker rösta på Anni Lööf-partiet. 2 av dom 4 lär vara sympatiröstare...
Motti
Min man som för övrigt är företagare tror att det blir regeringskiffte nästa VAL ! på grund av alla utförsäkrade allvarligt sjuka och jag måste nog böja mig Moderat som jag är ,det är år hellskotta att svårt sjuka människor ska tvingas att jobba eller bli utförsäkrade när de är svårt sjuka .Har en bekant i Rikstagen som är Moderat och jag skrev till honom och sa !att ändra ni inte er politik när det gäller utförsäkringar så ryker ni nästa val .Jag som Moderat kan inte ställa upp på den politiken så jag får väl lägga mig nästa val och strunta i att rösta eller så får jag rösta på ett annat parti vilket blir svårt då jag röstat Moderat i över 45 år .Men rätt ska vara rätt !
Cacki
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 22:55) *
Min man som för övrigt är företagare tror att det blir regeringskiffte nästa VAL ! på grund av alla utförsäkrade allvarligt sjuka och jag måste nog böja mig Moderat som jag är ,det är år hellskotta att svårt sjuka människor ska tvingas att jobba eller bli utförsäkrade när de är svårt sjuka .Har en bekant i Rikstagen som är Moderat och jag skrev till honom och sa !att ändra ni inte er politik när det gäller utförsäkringar så ryker ni nästa val .Jag som Moderat kan inte ställa upp på den politiken så jag får väl lägga mig nästa val och strunta i att rösta eller så får jag rösta på ett annat parti vilket blir svårt då jag röstat Moderat i över 45 år .Men rätt ska vara rätt !



bravo.gif
Anma
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 22:55) *
Min man som för övrigt är företagare tror att det blir regeringskiffte nästa VAL ! på grund av alla utförsäkrade allvarligt sjuka och jag måste nog böja mig Moderat som jag är ,det är år hellskotta att svårt sjuka människor ska tvingas att jobba eller bli utförsäkrade när de är svårt sjuka .Har en bekant i Rikstagen som är Moderat och jag skrev till honom och sa !att ändra ni inte er politik när det gäller utförsäkringar så ryker ni nästa val .Jag som Moderat kan inte ställa upp på den politiken så jag får väl lägga mig nästa val och strunta i att rösta eller så får jag rösta på ett annat parti vilket blir svårt då jag röstat Moderat i över 45 år .Men rätt ska vara rätt !

Jag tror att vinsterna i den numera privata "välfärden" också bidrar till att alliansen förlorar väljare.
Hörde att de tappat 5,5% i Stockholm, oväntat, men inte desto mer välkommet.
Motti
Har en Svägerska som just blivit utförsäkrad som jobbat som frisör i många år och har ganska allvarlig Diabetes !hennes läkare skrev till sjukassan efter att hon opererat en svårt inflamerad axel och sa att det fanns inte en chans att hon kunde jobba som frisör på ett år ,sjukassan körde över överläkarens beslut och utförsäkrade henne vilket bidrog till att hon blev tvingad att sälja sin Frisörsalong ,Nu har hon varken jobb eller försäkringskassa !som tur är så har ju min svåger och min man firma ihop så de klarar sig bra ändå .Men så ska det ta mig fan inte få gå till oavset ! Har man jobbat ett helt liv utan att ligga någon till last så ska rätt vara rätt angry.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 21:52) *
Jobbskatteavdrag var inte uppfunnet då jag jobbade. Idioti att ge förtäckta bidrag till dom som inte behöver det!

Moderaterna har funnits att rösta på i många herrans år, hade folk röstat på dem tidigare så hade jobbskatteavdragen kommit tidigare.
Anma
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:32) *
Har en Svägerska som just blivit utförsäkrad som jobbat som frisör i många år och har ganska allvarlig Diabetes !hennes läkare skrev till sjukassan efter att hon opererat en svårt inflamerad axel och sa att det fanns inte en chans att hon kunde jobba som frisör på ett år ,sjukassan körde över överläkarens beslut och utförsäkrade henne vilket bidrog till att hon blev tvingad att sälja sin Frisörsalong ,Nu har hon varken jobb eller försäkringskassa !som tur är så har ju min svåger och min man firma ihop så de klarar sig bra ändå .Men så ska det ta mig fan inte få gå till oavset ! Har man jobbat ett helt liv utan att ligga någon till last så ska rätt vara rätt angry.gif

Jag vet precis hur det är. I 11 månader var jag utförsäkrad. Förlorade 6000 kr netto per månad. Dessutom fortsatte jag att förlora samma summa i ytterligare 8 månader när jag blivit införsäkrad igen fram till min friskskrivning efter operationen. Dessutom visade det sig att jag endast hade 60a-kassedagar kvar. De hade gått under utförsäkringen.
Men nu har jag fått världens bästa jobb så det löser sig ändå, men alla har inte samma tur.

Alliansen har verkligen sett till att rusta ner trygghetssystemen i Sverige. Människor börjar äntligen inse hur illa det är, effekterna börjar bli så stora att man inte längre kan skylla på "enskilda fall".
Detta tillsammans med vinsterna i välfärden kommer att bli alliansens fall.
"Vanligt folk" som röstat på alliansen börjar också drabbas, trots mer pengar i plånboken. När man får vänta två månader på en enkel vårdcentral tid inser man att nåt är väldigt snett i samhället.

Men trots det kan det hända att folk går på alliansens valfläsk.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 21:52) *
Jobbskatteavdrag var inte uppfunnet då jag jobbade. Idioti att ge förtäckta bidrag till dom som inte behöver det!

en skattesänkning är ett bidrag??? vi lever verkligen i skilda världar. ulf
malarmaster
CITAT (pejori @ 04-06-2013, 22:26) *
Eftersom övriga inkomster sänkts så har i praktiken skatten höjts för dessa grupper ja.

snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått.
vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.
skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten.
det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt.
förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.

lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf
malarmaster
för att återgå till den ursprungliga frågan tror inte jag att ett regeringsskifte är så givet.
situationen var ju något liknande inför förra valet.
när väl valfrågorna dyker upp o alternativen diskuteras kommer även opinionssiffrorna att ändras.
nästa år är det ju dessutom två val,EU-val o vårt eget riksdagsval så det kommer att bli en lång valrörelse.
hoppas bara att folk inte hinner tröttna utan verkligen tänker över alternativen.
andelen osäkra är ju stor så där fälls avgörandet,vilken plockar flest av den skaran. ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28) *
snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått.
vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten.
det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt.
förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.

lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf


Sedan när blev försäkringsutbetalningar bidrag......och vad är det som säger att det är (ofrivilligt) arbetslösa och sjuka och pensionärer (som redan gjort sitt) som ska stå för notan?? Att sedan folk är så dumma att de väljer att börja plocka ut sin försäkring redan innan de sitter där på pottkanten är för mej helt obegripligt.... Nog vore det väl rimligare att det är folk i karriären och andra som redan har så de klarar sej som får pröjsa än att börja såga och därmed osäkrai grenen man står på?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-06-2013, 06:09) *
Moderaterna har funnits att rösta på i många herrans år, hade folk röstat på dem tidigare så hade jobbskatteavdragen kommit tidigare.


Jasså hur kan du vara så säker på det? Dom införde det inte när borgarna regerade förra gången i alla fall. Och du det gick bra att jobba ändå!
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:15) *
en skattesänkning är ett bidrag??? vi lever verkligen i skilda världar. ulf


Ja såklart att det är ett bidrag, liksom RUT och ROT är. Förr kallade man sånt stimulansbidrag. Det är ju inte något som ingår i socialförsäkringssystemet precis.

Jag lever i verkligheten..i vilken värld lever du?
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28) *
snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått.
vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.
skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten.
det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt.
förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.

lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf


Som om A-kasseersättning och sjuk-peng/ersättning är bidrag. thumbdown.gif
Cacki
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28) *
snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått.
vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.
skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten.
det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt.
förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.

lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf


Tror inte att det i huvudsak är där skon klämmer. Snarare att ungdomsarbetslösheten är på tok för hög och att de helt enkelt resignerat och inte känner att det spelar någon roll om man utbildar sej eller ej när man ändå inte får något jobb som matchar ens utbildning. Framtidsutsikterna att ändå få stå och langa ut hamburgare eller att städa hemma hos andra (med likvärdig eller lägre utbildning som man själv)...om man har tur alltså...kan väl knappast kännas speciellt motiverande eller? Hur som helst, vore det inte bättre att ta sej ett snack och fråga ungdomarna själva än att ägna sej åt en massa spekulationer eller försöka lura i folk "sanningar" vars enda syfte är att kunna hålla nere lönerna för överkvalificerad arbetskraft??
Det fanns en tid då löneskillnaderna var betydligt större än idag men hur många fler var det som valde att satsa på högre utbildning då, jag bara undrar....
Ser man och lär av historian så visar det väl istället på att ju mindre ekonomiska skillnader vi har desto fler får chansen att utbilda sej...eller??
Och vet du, jag tror däremot att vi måste försöka öka motivationen hos äldre att släppa taget och gå i pension för att ge plats för ungdomen. En först morot vore väl att sänka skatten för dem istället och dessutom ge dem mer pengar i plånboken att röra sej med. Är det någonstans vi ska försöka höja köpkraften så är det väl för dem som verkligen har tid att sätta sprätt på pengarna och inte för dem som ändå är låsta minst 8 timmar/dag?
Inte gynnar det samhället heller för den delen med en massa människor som inser att "livet tar slut" efter pensioneringen och mest ser det som otur istället för tur att få ett långt liv....
Man lever ju inte enbart för att kunna jobba utan man jobbar ju för att kunna leva den tid man får på sej, trots allt...
pejori
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28) *
snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått.
vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.
skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten.
det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt.
förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.

lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf

Precis snacka om vinkling.
Vi tar raskt och byter ut namnet på skattepliktiga inkomster och byter ut det mot bidrag.
Det ska verkligen märkas i plånboken att det finns folk som inte kan jobba.
Det ska svida för människor, att bli gammal och sjuk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon