Motti
Vi har en valp som nu är 12 veckor och vi har fostrat henne bra i det grundlägande ,det svåraste jobbet är att lära henne att inte bita i allt och alla då vi ha barnbarn i fyraårsåldern .Men problemet är att alla som kommer hit låter henne bita i dom deras kläder skor trädgårdshandskar mm.Jag tycker de saboterar vår fostran av vår valp .Jag påpekar hela tiden att vi vill ha bort tuggandet och bitandet för våra 4 åriga barnbarns skull men ingen respektera våra önskningar angry.gif Vi som hundägare lider inte av det men däremot vår valp har ju problem med att fatta vad som gäller från ena dagen till den andra ! Till er som besöker vänner som ha valp !respektera ägarnas uppfostran .
Cacki
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 23:05) *
Vi har en valp som nu är 12 veckor och vi har fostrat henne bra i det grundlägande ,det svåraste jobbet är att lära henne att inte bita i allt och alla då vi ha barnbarn i fyraårsåldern .Men problemet är att alla som kommer hit låter henne bita i dom deras kläder skor trädgårdshandskar mm.Jag tycker de saboterar vår fostran av vår valp .Jag påpekar hela tiden att vi vill ha bort tuggandet och bitandet för våra 4 åriga barnbarns skull men ingen respektera våra önskningar angry.gif Vi som hundägare lider inte av det men däremot vår valp har ju problem med att fatta vad som gäller från ena dagen till den andra ! Till er som besöker vänner som ha valp !respektera ägarnas uppfostran .


Hmm...12 veckors valp och 4-årigt barn....båda rena småglinen. Det kanske vore lättare att börja med att försöka lära barnet hur man umgås och leker med hundbebisar istället. Barnet har väl förmodligen själv kommit över stadiet då allt ska stoppas in i munnen och gnagas på och torde alltså vara mer mogen och mottaglig menar jag.
Valpar tuggar och sliter i både det ena och det andra men det finns nog en mening med detta beteende för valpens fortsatta utveckling. Skynda långsamt och låt valpen vara valp så länge den är det. Rom byggdes ju inte på en dag.
hattstugan

Som jag utläser Mottis inlägg handlar det om att Vuxna inte lyssnar på vad Motti säger att valpen får/inte får göra!
Att lära valpen att inte bita är för barnets skull! Inte att endast lära barnet!
Cacki
CITAT (hattstugan @ 07-06-2013, 06:47) *
Som jag utläser Mottis inlägg handlar det om att Vuxna inte lyssnar på vad Motti säger att valpen får/inte får göra!
Att lära valpen att inte bita är för barnets skull! Inte att endast lära barnet!


Ja jisses, hur läser jag egentligen?? Det räcker ju med att bara läsa rubriken för att fatta... duh.gif

Motti får väl helt enkelt ta till samma metoder med grannarna som hon gör med sin valp. Så fort hon ser minsta tendens att grannarna tänker börja låta valpen bita i dem säger hon ett bestämt Nej eller Fy åt dem. Är de något sånär normala i skallen borde de bli såpass överraskade redan i det momentet att de hejdar sej. Reagerar de ändå inte får man fortsätta påkalla deras uppmärksam genom att låta mer och mer bestämd på rösten ända tills de ger sej och lägger av.
Sedan tycker jag faktiskt att man borde kunna förvänta sej mer av människor (än av valpar) som t.o.m förstår vad ord som dessa betyder eftersom de själva använder samma språk. Slutar de inte ens av ett ordentligt rytande tycker jag faktiskt att det vore befogat att suga tag i nackskinnet på dem och trycka ner dem mot backen och hålla kvar dem där tills man får deras uppmärksamhet och man märker att de lugnat ner sej. Det vore väl ändå själva fan om inte det skulle hjälpa! mad.gif De måste helt enkelt lära sej vem det är som bestämmer och vems revir de kränker!
Annars kan man ju alltid ta hjälp av en coach (eller kallas det nanny när det gäller människor??) om man inte lyckas få bukt med problemet själv...

Tänk att det kan vara så svårt att "lära gamla hundar att sitta" ibland.... crazy.gif crazy.gif shy.gif
Anma
Motti, du får sätta den hårda sidan till. Vill inte vänner respektera din vilja med uppfostran av valpen får de helt enkelt inte umgås med den förrän den lärt sig rätt och fel.
Cacki
Ja skämt åsido så tror jag också på att göra som Anma föreslår.
*Stintan*
Intressant detta. Det är väl Motti som ska uppfostra hunden. Eller är det nya skolan att man låter besökare ta över den biten? Det vore intressant att få veta hur Motti vill att besökarna ska agera när valpen biter i dom.
Att valpar biter är ju inget nytt eller konstigt. Jag tycker nog att det är Motti som ska lära valpen hur man hälsar på och umgås med stora som små besökare. Det är Motti som måste se till att valpen inte kommer åt att bita i besökare. Enklast är förståss att hålla valpen borta från besökare tills den lärt sig.
Monaxe
12 veckor, det är ju väldigt litet. Inte så lätt att förvänta sig att en så liten valp ska ha kläm på tillåtet och otillåtet.
Valpar tuggar ju på allt, precis som barn gör i en viss ålder.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2013, 11:12) *
Intressant detta. Det är väl Motti som ska uppfostra hunden. Eller är det nya skolan att man låter besökare ta över den biten? Det vore intressant att få veta hur Motti vill att besökarna ska agera när valpen biter i dom.
Att valpar biter är ju inget nytt eller konstigt. Jag tycker nog att det är Motti som ska lära valpen hur man hälsar på och umgås med stora som små besökare. Det är Motti som måste se till att valpen inte kommer åt att bita i besökare. Enklast är förståss att hålla valpen borta från besökare tills den lärt sig.


Ja precis. Det är Motti som ska uppfostra hunden. Alltså ska inte besökare sabotera detta genom att låta valpen bita i dem om nu Motti bestämt det. En stor del i en valps liv är att redan tidigt träffa andra hundar, människor och miljöer medan de är mottaglig för allt nytt, svårare senare. Går ju inte att isolera valpen från omvärlden.

Sen kan ju inte Motti vakta valpen varje sekund när gäster är på besök. Motti kan behöva gå på toa, koka kaffe, duka bord eller nåt annat. Då kan väl besökare respektera de regler som gäller.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 07-06-2013, 12:05) *
Ja precis. Det är Motti som ska uppfostra hunden. Alltså ska inte besökare sabotera detta genom att låta valpen bita i dem om nu Motti bestämt det. En stor del i en valps liv är att redan tidigt träffa andra hundar, människor och miljöer medan de är mottaglig för allt nytt, svårare senare. Går ju inte att isolera valpen från omvärlden.

Sen kan ju inte Motti vakta valpen varje sekund när gäster är på besök. Motti kan behöva gå på toa, koka kaffe, duka bord eller nåt annat. Då kan väl besökare respektera de regler som gäller.


Men hur kan man begära att besökare ska få en liten valp att sluta bita när inte ens ägaren kan det? Valpar behöver massor med lugn och ro och jag skulle inte tillåta valpen att flänga runt bland besökare och bita. Koppel på eller varför inte en valphage när man märker att det inte funkar.
zissi
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 23:05) *
Vi har en valp som nu är 12 veckor och vi har fostrat henne bra i det grundlägande ,det svåraste jobbet är att lära henne att inte bita i allt och alla då vi ha barnbarn i fyraårsåldern .Men problemet är att alla som kommer hit låter henne bita i dom deras kläder skor trädgårdshandskar mm.Jag tycker de saboterar vår fostran av vår valp .Jag påpekar hela tiden att vi vill ha bort tuggandet och bitandet för våra 4 åriga barnbarns skull men ingen respektera våra önskningar angry.gif Vi som hundägare lider inte av det men däremot vår valp har ju problem med att fatta vad som gäller från ena dagen till den andra ! Till er som besöker vänner som ha valp !respektera ägarnas uppfostran .

Jag tar för givet att hundägaren berättar för mig hur de vill jag ska leka med/behandla deras valp. Alla är ju inte så vana vid hundar och har inte kunskap om vad som är bäst för den lilla valpen i det långa loppet.

Lycka till med voffsingen förresten! Du har ingen bild på sötnosen? Valpar och kattungar är ju bland det goaste som finns wub.gif
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2013, 11:12) *
Intressant detta. Det är väl Motti som ska uppfostra hunden. Eller är det nya skolan att man låter besökare ta över den biten? Det vore intressant att få veta hur Motti vill att besökarna ska agera när valpen biter i dom.
Att valpar biter är ju inget nytt eller konstigt. Jag tycker nog att det är Motti som ska lära valpen hur man hälsar på och umgås med stora som små besökare. Det är Motti som måste se till att valpen inte kommer åt att bita i besökare. Enklast är förståss att hålla valpen borta från besökare tills den lärt sig.




Kloka ord från Stintan tummenupp.gif ... och lycka till med hundfostran Motti.
CillaM
Sen kan väl jag tycka att Motti kunnat rikta sina tankar och tycke till dom som det egentligen var menat, här gör det ju knappast nån nytta. Men va fan, en valp är ju en valp.
hattstugan

Märkligt att det inte ska gå att få skriva här om råd för vissa utan att det kommer konstigheter!

*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 07-06-2013, 21:46) *
Märkligt att det inte ska gå att få skriva här om råd för vissa utan att det kommer konstigheter!


Vad är det som är konstigheter?
Motti
Konstigheter jo det kan jag tala om ! Hattstugan har ju tydligen fattat vad jag menade så också Jubbe !
Det här är inte min första hund det är min 6:e vill man fostra en hund bra så börjar man i tidig ålder särskillt som vi nu satsat hårt och impoterat en valp från Norge som kostat oss 16,000 . Då tycker jag att grannar och vänner ska recpecktera vad vi säger .Har gång på gång sakt ifrån att hunden ska inte bita varken i skosnören eller i trädgårdshandskar !låter vi henne bita i allt och alla så får ju heller inte våra barnbarn vara ifred för hennes bitande ,vi har två barnbarn som är 4 år !valpen Tea har pirraiatänder som kan göra stor skada .Visst fan är en valp gullig men den ska fostras så den inte blir en" Paine in the ass "som vuxen .Vår tik är tänkt att ställa ut och även delta i Jaktprov .En Harmonisk hund som vet gränser blir också en lycklig hund !
Aqvakul
Du får säga till tydligt vad som gäller. De som inte kan följa reglerna väljer du naturligtvis att inte träffa tillsammans med Tea.

Kan du inte be någon att hjälpa dig att ladda upp men bild på underverket?
Motti
Ja vi har sakt ifrån men en del anser att en valp ska få göra som den vill bara för de är små och söta och har man den låt gå menthaliteten så ! man vill ju inte bli osams med sina vänner och grannar för att man har en valp som låter henne bita i allt de har med sig hit !hur i all sin da ska hon då få någon som helst uppfattning om vad som gäller ? Sonen o svärdottern var här i dag med sin 4 åring och det va inte kul då vår valp var på honom i ett och vi fick hela tiden tillrätta visa valpen ,väldigt jobbig situation på många vis .Tea valp är 12 veckor och bär sig åt som ett barn på 1 år allt ska in i munnen .Känner mig som en Präst som hela tiden får predika slap.gif

Måste ju ha hjälp med att lägga in bild här ! men ni som är intresserade av Luzernerstövar kan gå in och kolla på www.lusernerringen .se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon