Full version: Det vackra folket
Sidor: 1, 2, 3
Bengalow
Nu har ja tittat en liten stund på "brölloppsyran", och måste erkänna, att det är ingenting för mig. OM jag, mot förmodan, skulle fått en inbjudan, så hade jag tackat nej. Att umgås, eller sitta nära det vackra folket, hade nog fått mitt mellangärde att reagera. Kommentar från TV-reportern: "-Den finaste gästen är furstinnan av Monaco". Vad har hon gjort, som gör henne så "fin"?. Dessutom har Grekland, som inte ens är monarki, fått en kronprinsessa - Marie Chantal...Hennes far äger en stor mängd taxfree-butiker på flygplatser över hela världen. Tänk att skapa sig en förmögenhet på billig sprit! Omoral av lägsta klass...men fina är dom! Dyngfina!
Huggorm
Jag känner inte heller att jag har något gemensamt med dem, med bara på grund av det låter jag mig inte provoceras av dem. Så länge jag får leva mitt liv så får de leva sina.
Bengalow
Jo, jag skiter fullständigt i det/dom, men eftersom jag är tvungen att vara med att bekosta spektaklet, så blir jag gramse...Varför kan dom inte göra som med kyrkans avgifter: Låt dom som vill betala till hovet stå för ett bidrag. Vi andra borde kunna slippa ifrån den avgiften.
gunsta
Skulle aldrig falla mig in att titta på något sådant som ett som ett prinsessbröllop - mitt intresse för monarki är noll komma noll.
Carl

Det ända jag kan säga även om jag inte ser på bröllopet. Tven är på nu. För dom som gillar vackra kläder och lite glamour så är det ett bra tillfälle at njuta. Tycker att man ska respektera att så är fallet. Själv är jag neutral!
Bengalow
Carl, det är klart att man är neutral. Häromdagen visade dom Madde med en handväska "Hermes" typ Birkin á 130000,- . Undras om pappa eller blivande maken hade betalat den? Nu är jag inte ett jäkla dugg avundsjuk - men bara att inhandla en sådan, för att visa upp sig, säger ju allt om personen. Svineri med pengar - i synnerhet som mamman driver en social hjälp till fattiga barn, där Madeleine är "anställd"...
Anma
Jag gillar allt glamour och glitter.
Underbart ju!

Värsta jag vet är dubbelmoral. En grupp på facebook skriver ena dagen om det avskyvärda föraktet mot människor, främst fattiga. Idag föraktar samma grupp kungligheterna... Ruttet ägg luktar det.
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 17:21) *
Carl, det är klart att man är neutral. Häromdagen visade dom Madde med en handväska "Hermes" typ Birkin á 130000,- . Undras om pappa eller blivande maken hade betalat den? Nu är jag inte ett jäkla dugg avundsjuk - men bara att inhandla en sådan, för att visa upp sig, säger ju allt om personen. Svineri med pengar - i synnerhet som mamman driver en social hjälp till fattiga barn, där Madeleine är "anställd"...


Ja, vad säger det om personen? Att de har råd med det möjligtvis, men något annat säger det inte.

Om man nu har pengar så är det väl inte mer än rätt att man använder dessa. Tror det säger mer om vår lagstiftning som möjliggör att kungahuset får så mycket pengar som de faktiskt får. Så det är inte kungahusets fel att de har pengar att strö omkring sig.

Hade jag varit i Maddes ställe så hade jag nog också passat på att "unna" mig ny handväska :-)
Bengalow
Min fru köpte en "Hermes"-väska i Kina á 100 yuan(=kronor). Så mycket kostar det att göra en sådan väska. Resten - 129900 går i fickan på en redan välbärgad bracka. Hur fan kan folk gå på sådant?
Beträffande "återvinning" så berättade frugan en kul historia idag, om en dam som köpt ett par skor för 10 lakan, och använt dom på ett bröllop. "-Och kan du tänka dig, idag kom hon med samma skor på stan! Det kallar jag återanvändning!"
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 18:14) *
Min fru köpte en "Hermes"-väska i Kina á 100 yuan(=kronor). Så mycket kostar det att göra en sådan väska. Resten - 129900 går i fickan på en redan välbärgad bracka. Hur fan kan folk gå på sådant?

Det är stor skillnad på en äkta och en kopia, även om det är överpris på de äkta.
Bengalow
Och du vet förstås skillnaden, eftersom du påtalar det?
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 18:20) *
Och du vet förstås skillnaden, eftersom du påtalar det?

Jag har pillat på äkta och oäkta samtidigt, så ja det vet jag.
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 18:14) *
Min fru köpte en "Hermes"-väska i Kina á 100 yuan(=kronor). Så mycket kostar det att göra en sådan väska. Resten - 129900 går i fickan på en redan välbärgad bracka. Hur fan kan folk gå på sådant?
Beträffande "återvinning" så berättade frugan en kul historia idag, om en dam som köpt ett par skor för 10 lakan, och använt dom på ett bröllop. "-Och kan du tänka dig, idag kom hon med samma skor på stan! Det kallar jag återanvändning!"


Lite som att jämföra en äkta Rolex-klocka med en billig kopia :-)
malcolm
Jag har inget emot monarki eller de storstiade fester som kungahuset har emellanåt, visst finansieras det mesta av skattepengar men det är inget som sticker mig i ögonen.
Huggorm
Ja, det här är ju småpengar jämfört med allt annat dumt som finansieras av skattemedel. Dessutom kan stockholmarna må bra av lite borgligare festlighet än den återkommande pridefestivalen
Bengalow
Jag tror att tidtagning är det viktigaste vid val av klocka, och tror dessutom, att där skiljer det inte så mycket, så att det är värt priset. Att man vill skryta med en Rolex är väl enda alternativet till köp.

Anma! Vi har varit i "äkta" affärer med väskan, och dom ser ingen skillnad, tvärtemot, dom såg med lite "beundran" på oss...Du måste speciella kunskaper för att kunna se skillnaden. Vem vet om inte den "äkta" fabriken har en liten sidolinje", där dom prånglar ut väskor. För många år sedan köpte jag en "Crocodile"-tröja i Turkiet. Ren bomull. Den har nog blivit tvättad tjogtals gånger, och håller formen exakt. 34 kronor var priset.

Men nu är vi utanför ämnet. Det var det vackra folket vi skulle diskutera, och inte deras accessoarer...
Aqvakul
Det finns alla sorters "kopior", allt från usel kvalitet till "originalidentiska" som körts vid sidan av...
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 18:59) *
Jag tror att tidtagning är det viktigaste vid val av klocka, och tror dessutom, att där skiljer det inte så mycket, så att det är värt priset. Att man vill skryta med en Rolex är väl enda alternativet till köp.

Anma! Vi har varit i "äkta" affärer med väskan, och dom ser ingen skillnad, tvärtemot, dom såg med lite "beundran" på oss...Du måste speciella kunskaper för att kunna se skillnaden. Vem vet om inte den "äkta" fabriken har en liten sidolinje", där dom prånglar ut väskor. För många år sedan köpte jag en "Crocodile"-tröja i Turkiet. Ren bomull. Den har nog blivit tvättad tjogtals gånger, och håller formen exakt. 34 kronor var priset.

Men nu är vi utanför ämnet. Det var det vackra folket vi skulle diskutera, och inte deras accessoarer...

Det blir lite lustigt att du kritiserar prinsessan för att bära dyr väska samtidigt som du berättar om din frus kopia. Jag menar, vem vet, Maddes väska kanske också är en kopia för 100 yuan. Hon kanske också vill verka fin fast hon samtidigt är prismedveten. När det nu ändå inte är någon skillnad på en äkta och oäkta...
Varför köpte din fru kopian förresten? För att verka "finare" än hon är?
Bengalow
Kanske det, men som så många andra fruntimmer, så har hon sko- och väskmani. Jag fattar ingenting, men säger bara "-Såklart, om du vill ha den!". Bättre 10 väskor á 100 yuan än 1 á 130000 spänn...En av de "bättre" reklamsidorna i TV handlar just om detta - Zalando...idioti, men kul, åtminstone den som gick förr.
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 16:03) *
Jo, jag skiter fullständigt i det/dom, men eftersom jag är tvungen att vara med att bekosta spektaklet, så blir jag gramse...Varför kan dom inte göra som med kyrkans avgifter: Låt dom som vill betala till hovet stå för ett bidrag. Vi andra borde kunna slippa ifrån den avgiften.

Dagens bröllop bekostas enligt rykten med kungens egna pengar.
Bengalow
Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 20:16) *
Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.

Så du tror att hela kungahusets förmögenhet är byggd under din livstid, med dina skattepengar?
Chris har avsagt sig prinstiteln, han vill fortsätta vara sin egen och jobba på samma sätt som tidigare. Som bekant får en prins inte ha ett arbete utanför kungligheterna, se bara på prins Daniel.
Chris har valt en annan lösning, å andra sidan hade nog Daniel inte möjligheten till det valet då han ju de facto gifte sig med kronprinsessan.
gnon49
Tyckte det var trevligt att titta en stund på bröllopet. Svenska traditioner med all pompa och ståt som bara ett kungligt bröllop kan ta fram. Lite glam o glitter i vardagen gör inte ont. Är dessutom inte det minsta avundsjuk på dessa ständigt påpassade kungligheter. Visst gör dom nytta för Sverige även om det är en förlegad o lite omodern institution. Att vara eller inte vara, det är kanske inte frågan i dagsläget. kronprinsessan är ju mäkta populär.
Bengalow
Nej då, Anma, dom har haft många hundra år på dig att straffskatta Sveriges bönder och övriga livegna, för att skaffa sig den makt och förmögenhet som dom har. Att bara kalla det egna pengar är en skymf. Kyrkans 10:e är bara ett piss i Mississippi mot vad kungarna har begärt in...egna pengar? Pytt!
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 21:01) *
Nej då, Anma, dom har haft många hundra år på dig att straffskatta Sveriges bönder och övriga livegna, för att skaffa sig den makt och förmögenhet som dom har. Att bara kalla det egna pengar är en skymf. Kyrkans 10:e är bara ett piss i Mississippi mot vad kungarna har begärt in...egna pengar? Pytt!

Fast Kungahuset idag har ingen makt alls. Bara en massa skyldigheter. Visserligen med bra betalt, men ändå.
Aqvakul
Vad har vi för nytta av en prinsessa som utvandrat till USA?
Bengalow
Skulle bara fattas att sådana också hade makt! Det räcker väl att dom har rövade pengar att betala tjänare och annat tjänstefolk (kammarherrar, pigor och så Elisabeth Tarras-Wahlberg, rövslickare #1). Det äcklar mig att bara tänka på deras "furstliga" beteende gentemot vanligt folk. Det kommer mig att tänka på "Storfursten" av Luxembourg, som anser att "plätten" är hans egendom, och han kan göra vad han vill med den - sälja den till högstbjudande t.ex. Han skulle gripa den i banken som avslöjade namnen på över 5000 skatteplanerare från Tyskland och övriga Europas, bl.a. flera hundra svenskar. Han fick be om ursäkt sedan. Skithög kallar jag sådana "furstar".
gunsta
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 21:22) *
Vad har vi för nytta av en prinsessa som utvandrat till USA?



Bra inlägg tummenupp.gif
Anma
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 21:22) *
Vad har vi för nytta av en prinsessa som utvandrat till USA?

Hon är nog nöjd med att kunna välja lite i sitt liv.
Hagasessorna och prinsarna har ju också bara varit bifigurer i skuggan av kronprinsen/kungen. Tur för dem.
Bengalow
Vad menar du med det, Anma? Utveckla det lite mer förståeligt, är du snäll! Speciellt det där med prinsar, vilket är flertal...
Anma
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 22:25) *
Vad menar du med det, Anma? Utveckla det lite mer förståeligt, är du snäll! Speciellt det där med prinsar, vilket är flertal...

Ja, Bertil och Sigvard, Carl-Philip. Jag har inte 100 koll om jag missat nån.
mamamaggan
Hade inte heller velat vara med på bröllopet , passar inte in det allra minsta bland " de vackra ".


Det pratas så mycket om att kungahuset gör bra saker för Sverige men det är väl företag som de jobbar för ? Iofs kan det vara bra för Sverige men låt företagen betala för kungahusets jobb, inte vi andra " dödliga ".
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 08-06-2013, 23:45) *
Hade inte heller velat vara med på bröllopet , passar inte in det allra minsta bland " de vackra ".
Det pratas så mycket om att kungahuset gör bra saker för Sverige men det är väl företag som de jobbar för ? Iofs kan det vara bra för Sverige men låt företagen betala för kungahusets jobb, inte vi andra " dödliga ".

Allt hänger ihop. Kungafamiljen skapar en positiv bild av Sverige som hjälper till att sälja allt från volvobilar till IKEA-möbler. Dessa företag genererar otaliga arbetstillfällen här i landet och skapar enorma skatteintäkter. Så pengarna kommer in även om det är svårt att fakturera företagen direkt för den PR de fått.
Motti
Jag är all in ! älskar pompa och ståt smile.gif från begynnelsen har det varit skillnad ekonomiskt och kommer så alltid att vara mellan människor ! bara att gilla läget som jag ser det .Att vissa partier ropar efter att alla ska ha lika kommer aldrig att hända vi kommer alltid att vara olika när det gäller ekonomi . Jag tittade lite hastigt på bröllopet i dag och tyckte det var fint men samtidigt hade jag gäster och skalade potatis ;( Pengar är bra att ha men det gör ingen lycklig om man inte har en inre frid och trivs med sitt liv ! Att leva fullt ut kan man göra utan att vara stenrik .Jag skulle kunna skriva mycket om just pengar men i mitt liv är dom inte superviktiga ,det som är viktigt i mitt liv är mina barn och barnbarn och att jag får bo som jag gör och att jag älskar mitt liv i stort set .Visst har pengar betydelse dom gör ju så att man kan leva ett drägligt liv men dom ska inte styra ditt liv ,vad som händer i ditt liv och hur det utformas bestämmer du själv .
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 23:53) *
Allt hänger ihop. Kungafamiljen skapar en positiv bild av Sverige som hjälper till att sälja allt från volvobilar till IKEA-möbler. Dessa företag genererar otaliga arbetstillfällen här i landet och skapar enorma skatteintäkter. Så pengarna kommer in även om det är svårt att fakturera företagen direkt för den PR de fått.

Jo, så brukar det ju heta. Men ingen har kunnat omsätta detta i siffror och flera ekonomer ifrågasätter om effekten verkligen finns eller eller bara är en myt.
Motti
Kungaparet och deras barn är Sveriges största reklampelare utomlands ! de ger stor godwill åt hela Sverige !vad då siffror måste man ha siffror på allt för att se sanningen ?Jag tycker vår Kungafamilj är kanonbra och väldigt folkliga ,man kan i alla fall inte påstå att de har det Engelska Snobberiet !
Aqvakul
Kungen är väl inte sådär strålande duktig och knappast C-P heller. Madeleine vill inte. Återstår Victoria...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:11) *
Jo, så brukar det ju heta. Men ingen har kunnat omsätta detta i siffror och flera ekonomer ifrågasätter om effekten verkligen finns eller eller bara är en myt.

Natuligtvis är det svårt att mäta något så diffust. Men man skall väll fria hellre än fälla om bevis saknas? Monarkin har fungerat bra här landet i ungefär tusen år så det är inget som skall förkastas lättvindigt, det är vi skyldiga kommande generationer.

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:25) *
Kungen är väl inte sådär strålande duktig och knappast C-P heller. Madeleine vill inte. Återstår Victoria...

Vilken tur då att det är just Victoria som är kronprinsessa. Om femtio år kommer hon att vara vår gamla folkkära queen Elizabeth.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-06-2013, 00:25) *
Natuligtvis är det svårt att mäta något så diffust. Men man skall väll fria hellre än fälla om bevis saknas? Monarkin har fungerat bra här landet i ungefär tusen år så det är inget som skall förkastas lättvindigt, det är vi skyldiga kommande generationer.

Monarkin har knappast fungerat särskilt bra. De flesta kungarna har ägnat sig åt krig och andra dumheter.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:29) *
Monarkin har knappast fungerat särskilt bra. De flesta kungarna har ägnat sig åt krig och andra dumheter.

Det var ju 200 år sedan sist.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-06-2013, 00:32) *
Det var ju 200 år sedan sist.

Visst, men nyss sa du att den fungerat bra i 1000 år... (Är det 200 år nu?) confused.gif
Trampendal
CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 20:16) *
Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.


Det där undrar jag också över. Hur kan det finnas privata pengar när de inte får ha "ett riktigt jobb"?
Hur alstras dessa pengar?
Carl

Tycker som Motti. Konungahuset kostar mycket pengar. Men PR värdet är mycket högre. Sätter lilla Sverige på kartan. Helt övertygad om att Sverige totalt tjänar på affären.
Anki på Öland
Jag betalar ju hellre skattepengar till kungahuset med bröllop och vad det vara månde än president med allt vad det tillhör och alla våra "gulliga" politikers svinhöga löner för (hos många) tveksamma arbetsinsatser.
gnon49
CITAT (Anki på Öland @ 09-06-2013, 08:47) *
Jag betalar ju hellre skattepengar till kungahuset med bröllop och vad det vara månde än president med allt vad det tillhör och alla våra "gulliga" politikers svinhöga löner för (hos många) tveksamma arbetsinsatser.

Avdankade politiker kostar säkert mer i lön för oss skattebetalare än apanaget misstänker jag. Och dom politikerna gör ingenting för våra skattepengar. Dom är välbetalda soc.tagare. Sedan kostar alla slott o herresäten oavsett. Om vi inte skall bli så ociviliserade att vi river allihop och därmed vår historia o kultur.
Aqvakul
Frågan om republik eller monarki är ingen ekonomisk fråga, utan en demokratisk...
Jubbe063
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 10:34) *
Frågan om republik eller monarki är ingen ekonomisk fråga, utan en demokratisk...


Hmm, rent generellt sett så kan en monarki vara lika mycket demokrati som republik. Allt är en fråga om vilka lagar som styr.
Bengalow
Republik är "icke-monarki", d.v.s. att statschefen väljs av invånarna med vissa intervaller. Hade vi röstat fram en kung för vart 5:e år, så hade det varit en republik...men du menar kanske att både monarki och republik kan vara demokratiska? Ja, i senare fallet finns väl ingen motsättning, men med utsträckt makt, så är inte monarki någon demokrati=folkstyre
pejori
Här är en rojalist till.
Betalar gärna för att få se lite glitter och glamour och ett rojalistiskt bröllop då och då.
Kan jag betala skatt till all annan "skit" så är nog kungahuset det som stör mig minst.


CITAT (Anki på Öland @ 09-06-2013, 08:47) *
Jag betalar ju hellre skattepengar till kungahuset med bröllop och vad det vara månde än president med allt vad det tillhör och alla våra "gulliga" politikers svinhöga löner för (hos många) tveksamma arbetsinsatser.

tummenupp.gif
Tycker våra avlagda politiker kostar betydligt mer, än dom ger oss.

CITAT (gnon49 @ 09-06-2013, 10:20) *
Avdankade politiker kostar säkert mer i lön för oss skattebetalare än apanaget misstänker jag. Och dom politikerna gör ingenting för våra skattepengar. Dom är välbetalda soc.tagare. Sedan kostar alla slott o herresäten oavsett. Om vi inte skall bli så ociviliserade att vi river allihop och därmed vår historia o kultur.

bravo.gif
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 11:33) *
Republik är "icke-monarki", d.v.s. att statschefen väljs av invånarna med vissa intervaller. Hade vi röstat fram en kung för vart 5:e år, så hade det varit en republik...men du menar kanske att både monarki och republik kan vara demokratiska? Ja, i senare fallet finns väl ingen motsättning, men med utsträckt makt, så är inte monarki någon demokrati=folkstyre


Det är ju precis det som Sverige är. En demokrati, ett folkstyre där all makt ligger hos folket genom deras representanter i Riksdagen. Och den folkmakten är så stor att vi kan välja att behålla eller göra oss av med Kungahuset, men uppenbart är att "tomma tunnor" skramlat om kungahusets avskaffande i över 100 år och än har inget hänt. Man kan nog inte tolka det på annat sätt än att Svenska folket vill behålla sitt kungahus.

Monarken i Sverige har ingen makt alls och kan inte fatta några som helst beslut och får inte uttala sig i politiska frågor. Det enda monarkin gör i Sverige är att klippa lite band, le i kameran, vinka och åka runt och göra PR som vilken annan PR-byrå som helst. En vanlig PR-byrå hade kostat enorma summor det med, så då är ju frågan om vi vill ha en PR-byrå a la kungahus eller inte.

Demokrati och Kungahus är inget att diskutera i det här fallet.

I realiteten har inte Sverige någon statschef, bara en nöjespajas. Hade vi haft President hade den posten förknippats med mer makt för annars hade ingen velat ha det jobbet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon