Sia
Hej!
Hur planterar man liljekonvaljer. Jag föll pladask för en påse liljekonvaljlökar i affärn igår. När jag kom hem så står det inget om hur/när de ska planteras. Stod inte heller nåt i den trädgårdsbok jag har hemma. Kan jag gräva små gropar o fylla på med lite jord o bara köra ner dem där utomhus nu, eller ska jag vänta ett tag, eller ska de sättas inomhus först?? Tacksam även för tips i övrig om vart de trivs, vad man ska tänka på osv.

(Jag tänkte försöka få dem att blomma i området som är som en övergång mellan skogen och gräsmattan på vår tomt.)

Tack på förhand.

Sia i Dalarna
wub.gif
Sia
ingen som har nån liten aning? gissning?

tips på vart jag kan hitta mer information om detta då?


MVH

Sia
Hannele
Hav tålamod, Sia, ibland kommer de bästa svaren på kvällen.
Du har inte angett, var du bor, men här på Hisingen, zon 1-2, stoppade jag
i veckan mina små liljekonvaljeplantor direkt i jorden.
Dock inte i vanlig blomsterrabatt, för de kan sprida sej.
Vi har en naturtomt. Jag försökte härma en sådann plats, där de trivs i naturen.
Gossen Ruda
Funderar bara, lökar?? Mina liljekonvaljer har en krypande jordstam. För övrigt brukar det inte vara nåt problem med att plantera eller att få liljekonvaljer att trivas, problemet är snarare det motsatta.
anna.
Jag har letat överallt (eller, nästan i alla fall) och jag hittar inga liljekonvaljer att köpa någonstans. Var hittar man dessa? Jag bor i Göteborg och har letat i olika blomsteraffärer (t.ex. Blomsterlandet) men inte hittat några. Har ni några förslag på var jag ska leta? I vilken form köper man dem? Lökar eller frö eller plantor?

Mvh Anna.
Ewa L
CITAT (anna. @ 18-04-2004, 15:33)
Jag har letat överallt (eller, nästan i alla fall) och jag hittar inga liljekonvaljer att köpa någonstans. Var hittar man dessa? Jag bor i Göteborg och har letat i olika blomsteraffärer (t.ex. Blomsterlandet) men inte hittat några. Har ni några förslag på var jag ska leta? I vilken form köper man dem? Lökar eller frö eller plantor?

Mvh Anna.

Jag har också letat, har en "perfekt" plats (hoppas jag). Hittade på Althea och har beställt — blev en hel del annat också när jag ändå var på G. tongue.gif

www.althea.se 30,-
Sia
Ruda - ok det kanske inte var lökar... :-) men anledningen till att jag frågade vad jag skulle göra med dem var ju just för att jag är NYBÖRJARE och inte vet så mycket om liljekonvaljer... Jag köpte en påse och påsen fanns på samma ställ som sådant jag skulle definiera som lökar så...då trodde jag det. Nu har jag iallafall packat upp dem och det var väl mer som någon sorts rotbit i påsen :-) ...
Har grävt en lite grop, fyllt på med lite jord och stoppat i den där. La lite tillbaka lite mossa uppepå också för att skydda mot nattfrosten eftersom små själkar hade börjat komma upp när den låg här inne... Fortfarande ganska kallt på nätterna här i Dalarna.

Jag fick tag på den på COOP om ni undrar, så det borde inte vara svårt att få tag på. Fast det som var dumt var ju som sagt att det var mycket knapphändiga planteringsanvisningar...

Vad tror ni om min metod? Kommer de att komma upp något? Ska jag låte mossan ligga kvar??

Hoppas på en mysig och väldoftande skogsbacke....


wub.gif
/Sia
Cirrus
Hos mig har det växt som oräs...
Tog lite revor och blad hemma hos mamma.Dessa grävdes ner i jord som var mestadels lera.Har tagit överhanden i rabatten( efter 15 år) och spridit sig ut i gräsmattan. Det är mycket enkelt att dela med sig av dessa.
Cirrus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon