Inger GMT
Trädgårdsmässan är avklarad för i år.Dags för att summera årets som för mig var den tredje.
Mycket var bra, mycket som man vill ha. Orkideerna underbara men dyra och inget för mig eftersom jag antagligen vårdar ihjäl dem. Lyckas aldrig få dem att blomma om.
Fuchsior, Aklejor, o annat följde med hem.Dock blev det ingen Pelargon trots att det stod på listan.
Anledningen jag tycker att priserna i år var värre än någonsin. Hur kan en Pelargonstickling kosta 60-75kr?. Pelargoner är så lätta att övervintra och att ta skott på. Obegripligt!!!.
Jämför med Fuchsior som ansen betydligt svårare , där kostar en stickling 19 kr.
När jag ändå är inne på Fuchsior så varför ställer inte Fuchsia sällskapet upp på mässan.?? Jag är medlem så jag visste att dom inte skulle vara där. Men ändå alla andra sorters specialsällskap var där.
Hos flera av dessa hittade jag sticklingar till sånt som jag inte ens visste att jag ville ha . Spännade att få se vad det blir av dessa.
Tycker mässan är en fantastisk start på våren. Inspiration till att åka hem och verkligen sätta igång.
Inger GMT
Nymphaea
Jag tyckte priserna kändes uppskruvade överhuvudtaget...
Det fanns ju inte en stickling under 19:- unsure.gif
nilla
CITAT
Jag tyckte priserna kändes uppskruvade överhuvudtaget...


Jag ser fram emot STAs plantmarknad på Bergianska - förra året fanns det massor med kul sticklingar och plantor för en spottstyver!

Nån som vet datum? Sist var det i maj nångång tror jag.
sanna
CITAT (Inger GMT @ 06-04-2004, 10:46)
Tycker mässan är en fantastisk start på våren. Inspiration till att åka hem och verkligen sätta igång.
Inger GMT

Håller verkligen med dig där, Inger! SJälv åkte jag hem och massakrerade min gamla rhododenron efter inspiration från mässans uppstammade dito. Såg du den? Visst var den häftig? Det blev ju inte min, kan jag avslöja...
Men jag tycker ändå man får så många uppslag och man får frossa i sitt stora intresse - timme efter timme! Härligt!!!

Visst, priserna var groteska, men som jag skrev i en annan tråd längre ned: efter kl. 15, 16 sista dagen, utbröt TOKREA - och då gjorde jag många fina fynd!
Alla installationer och planteringar skulle ju rivas upp och naturligtvis vill alla utställare hem snabbt då. Kan de slippa att ta rätt på sina plantor och speciellt de som redan är planterade i någon rabatt, nästan skänker de bort dem! Hade jag vetat att det skulle bli en sådan desperat utförsäljning hade jag nog hållt igen portomonnän lite i början av dagen...det var rena "5:an och 10:an" vid 17-tiden. tongue.gif
Eller: - Hallå tjejen, ta en hel låda plantor för 50 spänn! Du får med lite lökar också!
Då var klockan 17.30 och mässan hade endast 30 minuter kvar att spela på.

Fast då hade jag handlat så mycket att jag konstigt nog inte nappade. Jag var mätt och kärran fullpackad. Men nu efteråt sitter jag och småångrar mig naturligtvis... smile.gif

Någon som vet när nästa stora trädgårdsmässa eller trädgårdsbegivenhet äger rum?

Sanna
Sabina L
Plantmarknad på Bergianska? Är den öppen för alla då eller är det något sällskap?
nilla
CITAT
Plantmarknad på Bergianska? Är den öppen för alla då eller är det något sällskap?


Trädgårdsamatörernas marknad, den är öppen för alla - har varit både höst och vår.
Hittade info på stockholmskretsens hemsida
Lördag den 15 maj, tips är att vara där tidigt ... godbitarna går åt fort.
Cilla
Jag håller med om att priserna var höga på årets mässa. Honung för 60 spänn som man kan köpa för 39 spänn på Konsum osv. Men å andra sidan är det härligt att köpa något man gillar av människor som gillar att sälja och dessutom kan berätta om det de säljer.

Jag hade inte tid att gå runt på mässans sista tokrea eftersom jag packade samman Pomologiskas monter, men som alltid vid ihoppackningen sker ett visst utbyte utställarna emellan. Förra året kom jag hem med en hiskeligt stor klängros som rossällskapet inte hade plats med i sin bil. Jag tror aldrig jag blivit så stucken som då och hela förra våren då jag flyttade denna varelse ut och in för avhärdning... Men fin var den.

Mässan i år tycker jag var ovanligt trevlig. Jag brukar inrikta mig på att träffa kunniga, engagerade människor och sådana fanns det gott om!

Gick någon här på seminarierna?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det fanns gott om hutlöst dyra sticklingar för sorter som är lättrotade. En firma med pelargonsticklingar där de billigaste kostade 60kr hade satt upp en lapp om att man kunde beställa Göstasticklingar hos dem, jag gick till ett annat stånd och köpte en stor blommande Gösta för 45kr istället.
Med vissa andra växter kommer man billigare undan jag köpte flera bladsticklingar hos saintpauliasällskapet som bara kostade 10kr.

Men Chirita tamiana som några sålde småplantor av för runt 50kr verkade lite väl mycket. Denna växt är ju fröäkta och när jag testade så de små dammkornslika fröerna i frökapslarna som ganska ofta dyker upp på mina plantor, så svämmade jag över av småplantor de grodde mycket bra (tog dock nästan 2 månader för dem att gro) och det fanns MÅNGA frön i en frökapsel.
birgitek
Jätterolig mässa tycker jag, inte minst allt fint konsthanverk och roliga kringprylar. Handlade inte så mycket, några pelargonsticklingar , lite lökar,
en fin keramikgroda och ett halvekivokt grodpar i plast för 20:-.
Min absolut största behållning var alla ideér och all inspiration att ta med hem alldeles gratis.
Längtar redan till nästa år!
adrian
Nästa år är vi med däruppe, och då kommer det att bli skojigare för vi simmar mot strömmen och ger växterna ett nytt ansikte.. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon