caekl
Jag har odlingslådor som är hyfsat stora och är sugen på att odla amerikanska blåbär i en av dem.
Överlever de vintern på detta sätt? Någon som har någon speciell sort att rekomendera?
ingmet
Har tre olika sorter som står i varsin hemmagjord "pallkrage" för 8 år sen. La i 4 torvblock i varje pallkrage och fyllde med rododendronjord och sen planterade jag blåbärsbusken mitt i. Fungerar mycket bra.
Senorita
Jag har 3 blåbärsbuskar (2 olika sorter) i en och samma (3-vånings-) pallkrage och de trivs bra och ger mycket bär. Inga problem med övervintringen heller. Beror väl på vilken odlingszon du bor i.
Blandade upp vanlig köpt planteringsjord med rätt mycket torvströ. Ger dem lite rhododendrongödning på våren.
Nu när de börjar bli stora inser jag att det nog är för mycket med 3 i samma "krage!
Bassam
Hej
Det är bättre om man kan plantera dem i marken, men om man tycker om att plantera dem i dem i Pallkrage, det räcker med en för Pallkrage , och det är viktigt med höjden, så tycker att de behöver minst 60cm höjd.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon