Motti
En vecka har gått nu och är fortfarande rökfri är så jäkla stollt över mig själv och mina barn lika så smiley_small_hug.gif Trodde som sakt att det skulle vara blod svett och tårar !Ni som är rädda för att sluta prova åtmindstonet det är inte så jäkligt som man inbillar sig .Nu har jag ju bara klarat en vecka men ändå smiley_small_hug.gif Nu är jag där och tänker inte ge upp .Jag har rökt i nästan 50 år förutom när jag fick våra två barn .
mamamaggan
Oj , någon som började röka när h*n var c:a 10 år .

Läste någon annanstans att du använde något annat nikotinpreparat nu istället. Hur har det gått med det ?

Du är inte fri om du bara byter ut ett nikotinpreparat mot ett annat.
malcolm
Grattis Motti! tummenupp.gif
Eva i Skåne
Jag säger som Malcolm - Grattis Motti! Du är en vecka på väg
jimvidar
GRATTIS. Slutade själv att röka 31/12 2012, och vet hur svårt det är.
buffy
Grattis!

Och man är visst rökfri om man använder nikotinpreparat. Självklart, eftersom du då inte drar ner rök i lungorna. Det är bara surt och småsint gnäll att påstå såna dumheter. Jag slutade själv röka mha nikotintabletter. Min kondition förbättrades mycket snabbt, så även min perifera cirkulation. Sen får man trappa ut tabletterna eller vad man nu använt, men det är inte alls lika svårt som att sluta röka, för "kicken" är inte alls lika stark och omedelbar som när man drar i sig nikotin i rökform.

Och hur som helst är det en enormt stor hälsovinst bara att gå från rökning till nikotinplåser/tabletter/påsar eller vad man nu väljer.

Jag är nu nikotinfri sedan drygt 5 år. Och jag är glad över det VARJE DAG. Hoppas du ska nå samma resultat =)
pejori
CITAT (mamamaggan @ 25-06-2013, 01:20) *
Oj , någon som började röka när h*n var c:a 10 år .

Läste någon annanstans att du använde något annat nikotinpreparat nu istället. Hur har det gått med det ?

Du är inte fri om du bara byter ut ett nikotinpreparat mot ett annat.

Ja. Det gjorde jag också... dunno.gif
Visst är hon rökfri.
Det är inte samma sak, som nikotinfri, men det är en annan diskussion.
mamamaggan
CITAT (pejori @ 25-06-2013, 10:32) *
Ja. Det gjorde jag också... dunno.gif
Visst är hon rökfri.
Det är inte samma sak, som nikotinfri, men det är en annan diskussion.



Nu är det hårkllyverier .

Vad är det som man blir beroende av när man röker ? Nikotin !

Inte röken som sådan alltså.


Om man är beroende av t ex alkohol och byter från vodka till gin är man alkoholfri då ?
gunsta
Bra kämpat Motti - fortsätt nu - om en vecka så har du varit rökfri en halv månad ... Kämpa på smile.gif
Anma
Bra jobbat Motti! tummenupp.gif
mamamaggan
Motti , jag vill bara att du ska vara medveten om att du inte gör dig fri från något genom att byta ut nikotinpreparat mot varandra.

Att röka är att vara beroende av nikotin och nu har du endast bytt cigaretterna mot ett annat preparat med nikotin .

Jag önskar att jag kunde säga grattis till att du slutar var nikotinberoende men det kan jag tyvärr inte eftersom du inte blir det den här vägen.

Du skriver att det går så lätt , ja självklart när du fortfarande intar nikotin.

Vill som sagt bara göra dig medvetnen om vad du gör och jag önskar verkligen att du hade kunnat göra dig nikotinfri.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 25-06-2013, 18:20) *
Motti , jag vill bara att du ska vara medveten om att du inte gör dig fri från något genom att byta ut nikotinpreparat mot varandra.

Att röka är att vara beroende av nikotin och nu har du endast bytt cigaretterna mot ett annat preparat med nikotin .

Jag önskar att jag kunde säga grattis till att du slutar var nikotinberoende men det kan jag tyvärr inte eftersom du inte blir det den här vägen.

Du skriver att det går så lätt , ja självklart när du fortfarande intar nikotin.

Vill som sagt bara göra dig medvetnen om vad du gör och jag önskar verkligen att du hade kunnat göra dig nikotinfri.

Det är väldigt många människor som slutar att röka genom att i början använda preparat. Så småningom slutar de allra flesta med dem också och då blir nikotinfria.
Vad motti sagt hittills är att hon varit rökfri, viket ju är alldeles sant. Hon har inte sagt att hon är nikotinfri.
Att vara rökfri är ett jättestort steg till ett nikotinfritt liv. smile.gif

Visst kan du också lyckönska henne och säga grattis. Om du vill.
Eva i Skåne
CITAT (Anma @ 25-06-2013, 18:58) *
Det är väldigt många människor som slutar att röka genom att i början använda preparat. Så småningom slutar de allra flesta med dem också och då blir nikotinfria.
Vad motti sagt hittills är att hon varit rökfri, viket ju är alldeles sant. Hon har inte sagt att hon är nikotinfri.
Att vara rökfri är ett jättestort steg till ett nikotinfritt liv. smile.gif

Visst kan du också lyckönska henne och säga grattis. Om du vill.


tummenupp.gif


Heja Motti. Du klarar det smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 25-06-2013, 00:38) *
En vecka har gått nu och är fortfarande rökfri....

Toppen! Grattis!
pejori
En dag i taget Motti, du fixar det... tummenupp.gif bravo.gif
Det blir lättare för varje dag nu, så kämpa på... tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (Anma @ 25-06-2013, 18:58) *
Det är väldigt många människor som slutar att röka genom att i början använda preparat. Så småningom slutar de allra flesta med dem också och då blir nikotinfria.
Vad motti sagt hittills är att hon varit rökfri, viket ju är alldeles sant. Hon har inte sagt att hon är nikotinfri.
Att vara rökfri är ett jättestort steg till ett nikotinfritt liv. smile.gif

Visst kan du också lyckönska henne och säga grattis. Om du vill.



Men vad ska jag lyckönska personen till ? Att h*n gjort sig beroende av ett annat preparet ?

Det är ju ingen större mening , enligt mig , att tro att man gjort sig oberoende av ett preparat när man inte gjort det.

Ville bara upplysa om det , inget annat.

Förstår som sagt var inte det hela , om någon är beroende av alkolhol och för att bryta det beroendet så börjar man dricka gin i stället för vodka.Tror man då att man på så sätt gjort sig av med beroendet så blir det ju inte bättre.

Det är faktiskt i all välmening jag skriver om det , bara så att budskapet går fram . Det kan bli tråkigt längre fram om man inte inser vad man gör .

Beroendet finns kvar och det måste man inse , det är inget elakt i det , snarare tvärtom tycker jag. Synd att låta någon gå omkring och inte inse det .



Huggorm
Bra gjort Motti!

Använder man exempelvis nikotinplåster eller tuggummi istället för cigaretter så slipper man få lungcancer och KOL och annat så det är klart att det är en stor förbättring.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 26-06-2013, 21:06) *
Bra gjort Motti!

Använder man exempelvis nikotinplåster eller tuggummi istället för cigaretter så slipper man få lungcancer och KOL och annat så det är klart att det är en stor förbättring.



tummenupp.gif
Biggan_
bravo.gif
Kämpa på Motti!
Du gör en stor investering i din hälsa och när du lägger av med substituten så blir det pengar över att göra något kul med barnbarnen!

Mycket bättre än att låta dem gå upp i rök!
pejori
CITAT (Huggorm @ 26-06-2013, 21:06) *
Bra gjort Motti!

Använder man exempelvis nikotinplåster eller tuggummi istället för cigaretter så slipper man få lungcancer och KOL och annat så det är klart att det är en stor förbättring.

Precis.
Samt att man inte luktar skit och förpestar luften för andra.
Det är inte bara nikotin som är farligt utan formaldehyd och all annan skit tobaken innehåller.
Även med substitut gör man en hälsovinst så kämpa på Motti... bravo.gif bravo.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 26-06-2013, 22:37) *
Precis.
Samt att man inte luktar skit och förpestar luften för andra.
Det är inte bara nikotin som är farligt utan formaldehyd och all annan skit tobaken innehåller.
Även med substitut gör man en hälsovinst så kämpa på Motti... bravo.gif bravo.gif

Absolut! ...och du Pejjan, skall också känna dej stolt över din bedrift! kompiskram.gif
Cacki
Mycket handlar ju om att bryta ett väl invant beteendemönster också som är kopplat till vårt belöningssystem. En vana som kan vara jättesvårt att bryta och när bara det väl är gjort är mer än hälften vunnet. Det sägs att själva nikotinabstinensen i sej försvinner ganska snabbt men vanans makt som gör sej påmint i alla upptänkliga situationer är också en slags förslavning. Kämpa på Motti, du är jätteduktig!
pejori
CITAT (Biggan_ @ 26-06-2013, 22:44) *
Absolut! ...och du Pejjan, skall också känna dej stolt över din bedrift! kompiskram.gif

Fyra månader i morgon Biggan.. yahoo.gif

CITAT (Cacki @ 27-06-2013, 06:54) *
Mycket handlar ju om att bryta ett väl invant beteendemönster också som är kopplat till vårt belöningssystem. En vana som kan vara jättesvårt att bryta och när bara det väl är gjort är mer än hälften vunnet. Det sägs att själva nikotinabstinensen i sej försvinner ganska snabbt men vanans makt som gör sej påmint i alla upptänkliga situationer är också en slags förslavning. Kämpa på Motti, du är jätteduktig!

Ja. Hjärnan försöker lura en på de mest upptänkliga vis, så man får vara på sin vakt.
Motti
Otroligt vad lätt det går !är lite chockad själv faktiskt ,har till och med glömt byta nikcotiplåster på dagarna confused.gif Har även Zonnic snus men tar bara det på kvällarna och inte ens det bara när suget är starkt och det suget är förvånansvärt litet måste jag säga .Går väldigt bra för mig just nu smile.gif
Och en eloge till er andra här som slutat röka !det är starkt gjort tummenupp.gif
Tror många är livrädda för att sluta för de tror det ska bli ett helvete !men det är lättare än vad man tror jag lovar :)har i stort set rökt sedan jag var 14 år utom när jag fick mina barn ,nu är jag 60 så tydligen är det aldrig för sent att sluta röka .Säkerligen kommer man att få sätta viljan på prov men nu vet man vad man vill !och det är att bli rökfri och tjäna några år extra på sitt liv .
malcolm
Du ger mig inspiration för att själv sluta röka/snusa, funderar på om min trötthet beror på överkonsumtion av nikotin, snusar jag inte så röker jg. Kan var värt att prova i alla fall och om inte annat sparar jag pengar.
Motti
Prova Malcom jag tordes ju inte ens det för jag trodde det skulle bli ett helvete !nu var jag mer eller mindre tvungen på grund av min stämbandsoperation och biopsin i alla fall tre dagar skulle jag vara rökfri och det gick så lätt att jag bara fortsatte och det är fortfarande inte svårt .Bara se till att ladda med plåster Zonnicsnus tuggumi så fixar du det !jag har gjort det hitills ju ! en gammal invand rökare .Och så har jag fått så himmla mycket stöd både från mina barn och vänner och även vänner här på Odla kompiskram.gif
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 21:06) *
Du ger mig inspiration för att själv sluta röka/snusa, funderar på om min trötthet beror på överkonsumtion av nikotin, snusar jag inte så röker jg. Kan var värt att prova i alla fall och om inte annat sparar jag pengar.



Heja Malcolm! Jag tror på både dig och Motti!
Motti
Man måste våga sluta helt enkelt !antingen fungerar det annars går det åt pipsvängen !Enkelt !
Aqvakul
Hur går det för dig Motti?
Motti
På måndag har jag varit rökfri 3 veckor ! går förvånansvärt bra måste jag säga !konstigt att man målar upp senarier innan man slutat om hur jäkligt det ska bli !trodde jag skulle bli så röksugen att jag skulle kasta mig i en taxi in till stan och köpa cigg naughty.gif Nä man måste lura hjärnspökena lite och själv intalar jag mig att jag aldrig rökt ! och om jag gjort det så har jag så mycket mer att vinna på att låta bli ! Jag har gått ner 3 kilo Astman är sååå mycket bättre jag hostar inte så jag spyr på morgonen längre och nästan slemfri i lungorna så jag har dragit en vinst absolut !
gunsta
Vad roligt att höra Motti. Jag har också rökt men slutat, vet hur det är.
Motti
Det märkliga är att alla påstå sig vara så stolta över en !om det nu är så eller inte så är jag glad över att så många känner så över mitt sluta röka projekt smile.gif kompiskram.gif Jag är väldigt glad över att ha fått så många positiva heja på rop här :)det gör det mycket lättare på något vis !Man behöver lite råg i ryggen så att säga smile.gif
pejori
CITAT (Motti @ 03-07-2013, 22:56) *
På måndag har jag varit rökfri 3 veckor ! går förvånansvärt bra måste jag säga !konstigt att man målar upp senarier innan man slutat om hur jäkligt det ska bli !trodde jag skulle bli så röksugen att jag skulle kasta mig i en taxi in till stan och köpa cigg naughty.gif Nä man måste lura hjärnspökena lite och själv intalar jag mig att jag aldrig rökt ! och om jag gjort det så har jag så mycket mer att vinna på att låta bli ! Jag har gått ner 3 kilo Astman är sååå mycket bättre jag hostar inte så jag spyr på morgonen längre och nästan slemfri i lungorna så jag har dragit en vinst absolut !

Det är en av fördelarna, att man ser resultatet så fort.
Det hjälper till att hålla fast vid beslutet, när viljan vacklar.
(för det gör den då och då)
Receptorerna i hjärnan försöker med alla knep, för att få "oss" att börja igen.
Motti
Hittade stora fimpar i dag i en askopp ute efter midsommarafton ,jag bara tog och slängde dom utan att känna att jag skulle ta och prova ett par bloss smile.gif Visst blir man lite lite småsugen vissa stunder men då tar jag en Zonick snus så går det över ,är nere på steg 2 på nicotinplåstrerna nu nästa steg är 1 .Måste säga att jag är lite imponerad av mig själv tummenupp.gif Och allt stöd och all uppmuntran från vänner barn och mina barnbarn är kanon att få ! Ja och allt stöd jag får här känns "gött" smile.gif smiley_small_hug.gif
Biggan_
Pepp, pepp Motti! ...och prova för all del inte att ta ett par bloss! Då blir det lätt så att du hamnar på ruta ett igen! fear.gif
zissi
Heja Motti bravo.gif
Motti
Inte visste jag att jag hade så mycket vänner här smile.gif

pejori
Prova inte med några bloss.

Men lukta du på den, så känner du hur vidrigt vi har luktat i alla år.. sick.gif

Kämpa på.. bravo.gif
Motti
Nä hä jag blir inte frestad så¨lätt inte !grannens son satt här och blossade på i går kväll och det berörde mig inte ett dugg ! I dag fick jag en belöning av min goe man ! han och sonen hade varit och köppt en vitmålad trädgårdsmöbel till mig smile.gif en soffa och bord två fåtöljer så himmla vackert rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon