Eva i Skåne
Vår Tyra, cocker spaniel 7½ år, hade dålig andedräkt och vi trodde det var tandsten. Hon sövdes på djursjukhuset, men vi fick veta att hon hade tandlossning och 12 tänder togs bort i tisdags. Hon var så eländig när hon kom hem, groggy och kunde knappt gapa.
Nu ska hon äta mjuk mat, stygnen ska försvinna efter ca 12 dagar, först fick hon Temgesic och nu får hon Metacam och ska ta det lugnt.

Andra dagen var hon fortfarande lite låg på förmiddagen, men redan till kvällen märkte vi stor skillnad och idag är hon nästan som vanligt igen, bortsett då från att hon inte kan äta hård mat och fortfarande inte gapar så stort. Andedräkten luktar inte illa längre.
Jag är så imponerad så kvickt en hund hämtar sig. Om ett par veckor är hon förhoppningsvis frisk och hel även i munnen.


Vi var helt oförberedda på operation, men husdjuren är ju en del av familjen.
Trist att försäkringen inte täcker tänder. Tolv tusen fick vi punga ut, men det är ju familjens älskling det handlar om. Jag klarar mig utan ny soffa ett år till wink.gif

Glömde ju en fråga i sammanhanget.
Är det nån som hört talas om att just cocker har dåliga tandanlag? Någon sade det, någon annan sa att det är lika för alla småhundar.
Anki på Öland
Vet inge generellt men min dotters cocker har fått ta tandsten ett par gånger redan, hon är 6 år och måste äta Royals dentalfoder för att inte stinka f*n ut munnen. Kan bara jämföra med mina tibbar som har kritvita tänder till uppemot 10-årsåldern och som jag bara under alla år med rasen behövt skrapa tandsten på en när hon var 13 år gammal.
Bengalow
Jag har också hört att småhundar får dåliga tänder med tiden, för att dom inte, som stora hundar, håller på att bita och gnaga på saker hela tiden. Vi har en dvärgpudel på 7½ år med friska tänder. Han luktar inte illa i munnen, men matte borstar tänder på honom varenda kväll - tänk tandkräm med leversmak!! Han gillar det inte, men älskar att slicka av tandborsten efteråt! Tandkrämen är skitdyr - kostar runt 100 spänn per tub, men varar länge.
mullkärringen
Generellt har dvärgraser sämre tandstatus och behöver få sina tänder borstade regelbundet för att förebygga tandsten och tandlossning.
Dom Engelska cockrarna jag känt/känner har inga större problem med tänderna och ägarna tar själv tandsten några gånger per år.
Om man håller koll på hundens tänder från start och borstar/ tar tandsten vid behov så slipper man utsätta hunden för det lidande det faktiskt är med inflammerat tandkött, trasiga tänder och tandlossning.
Anki på Öland
CITAT (mullkärringen @ 04-07-2013, 18:43) *
.......Om man håller koll på hundens tänder från start och borstar/ tar tandsten vid behov så slipper man utsätta hunden för det lidande det faktiskt är med inflammerat tandkött, trasiga tänder och tandlossning.

Tror inte det är så enkelt. Tror det har en hel del med arvsanlag att göra också - grundat på 30 års erfarenhet av hunduppfödning och mina egna tänder...
Bengalow
Visst är det så, men arvsanlagen kan man inte göra något åt. Och du ger väl inte dina hundar socker? Min fru har problem med sina tänder...borstar, drar med tandtråd, använder små "mellanrumsborstar" men det tycks inte hjälpa. Hade hon däremot inte skött om dom så väl, så hade hon väl varit tandlös vid pass nu. Så borsta tänderna på Tyra, Eva! Det hjälper en bit på vägen.
Motti
Tyvär är det ju få hundar i dag som får gnaga på ben tex !många får i stort set färdigtuggad mat och torrfoderpelletsen är så små att hunden sväljer dom hela istället för att tugga dom .Jag tror dagens hundar får för lite att sätta tänderna i helt enkelt .Sedan kan det naturligtvis vara genetiskt också ,är man bara medveten om det har man ju chans att förebygga mycket själv genom täta besök hos veterinär tex .
mullkärringen
CITAT (Anki på Öland @ 04-07-2013, 20:00) *
Tror inte det är så enkelt. Tror det har en hel del med arvsanlag att göra också - grundat på 30 års erfarenhet av hunduppfödning och mina egna tänder...



Självklart är det mycket genetiskt hur tandstatusen är och just dvärgraser har ju genetiskt dåliga tänder. Man brukar säga att tandstatus beror på 50% arv och 50% slarv wink.gif
Men med regelbunden borstning och tandstensbortagning kan man stävja mycket och framförallt hålla koll så hunden slipper gå och ha ont och behöva dra ut tänder.
ängsvädd
När jag övertog min dvärghund, då 6 år gammal fick jag dra 3 tänder, det ingick i "köpet", hon hade precis haft en kull valpar. Efter ett år fick jag dra 2 tänder till. Nu har jag nästan helt slutat med att ge henne hundgodis mellan måltiderna, dessa hundgodis kan innehålla socker, jag ger bara naturgodis utan tillsatser som torkad kyckling exempelvis och torkad lunga. Jag borstar tänderna på henne varje kväll, utan tandkräm och peppar, peppar - tänderna har fått vara fina i ett par år nu. Avslutar även måltiderna med färska ekologiska grönsaker som gurka, vitkål, morot, tror det "renar" tänderna. Ger healthy paws game and millet torrfoder med huvudsakligen färsk föda utan tillsatser: Vom og hundemat eller Musch. Lycka till med din vovve.
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 08-07-2013, 09:11) *
...hundgodis kan innehålla socker...

mad.gif Det visste jag inte.
Anki på Öland
CITAT (ängsvädd @ 08-07-2013, 09:11) *
.......hundgodis kan innehålla socker.........

T.o.m. en del sorter av det som kallas dentalsticks innehåller flera sockerarter.
ängsvädd
Precis, jag köper inte "dental"-produkter. De som ser ut som tandborstar, gröna och gula är gjorda av vetemjöl - vet inte om de innehåller socker. Min hund har alltid tillgång till ben, tyvärr är hon inte så förtjust i dem.
Eva i Skåne
Ingen vill väl att ens kära husdjur ska ha ont, varken i tänder eller nåt annat.
Att hundgodis och dentalsticks innehåller socker hade jag ingen aning om smile.gif Så lurad man blir mad.gif

Min hund har tyvärr aldrig varit förtjust i ben eller andra hårda tuggsaker, men ibland gnagar hon lite på pinnar hon hittar ute.
ängsvädd
Eva, kan tipsa dig om torkad oxlunga, det är ett ganska mjukt men ändå hårt naturligt godis utan tillsatser som man lätt bryter i mindre bitar. Jag köper 500g, lägger först i frysen ett par dygn så att eventuell ohyra försvinner, bryter sedan i mindre bitar o lägger i burkar med tättslutande lock.
http://www.crtzoo.com/oxlunga-torkad-p-2299-c-139.aspx

Som färskfoder ger jag vom og hundemat eller musch, det är foder utan skadliga tillsatser. En 500 g korv håller 5 dagar som tinad i kylen. Jag ställer "korven" i en mugg och klämmer ut en liten del vid varje måltid. Hon får även torrfoder healthy paws game and millet utan skadliga tillsatser.

Lycka till med din vovve.
Motti
Torkad Tjurpenis är skitbra för hundar att tugga på ! nackdelen är att de luktar Apa men det får man stå ut med om det gynnar hundens tänder wink.gif
*Stintan*
Vad är det för fel på råa märgben?
KRT
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2013, 05:26) *
Vad är det för fel på råa märgben?

Märgben är toppen, iaf för större hundar! Snacka om att tänder och tandkött år en omgång smile.gif
Kanske är de FÖR stora småmunnade småhundar? De benen vi köpte till vår rottis tycktes alla komma från STORA kossor...
*Stintan*
Nja min 3 kilos vovve har alltid fått råa märgben. Det brukar finnas olika storlek... åtminstone i min mataffär.
Motti
Alla råa ben är bra för hundar ,ja för de flesta i alla fall ,många hundar är så sönderavlade att de inte ens tål att titta på ett rått ben eller ett grisöra fär äm de får diarre .
Bengalow
Då gissar jag, att du även ger kycklingben till Tea?
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 31-07-2013, 22:52) *
Då gissar jag, att du även ger kycklingben till Tea?

Är dom bara råa så går det alldeles utmärkt!
Bengalow
Enligt veterinären är kycklingben förbjuden hundmat. Benen spjälkas till tunna, vassa flisor, när dom tuggar på dom, och kan orsaka stora interna skador, om man inte har en fakirhund, förstås, som tål sådant.
Anki på Öland
Det gäller dina egna matrester, d.v.s. tillredd/stekt kyckling. Råa kycklingvingar är väl nästan basen i BARF.
Trampendal
CITAT (Anki på Öland @ 31-07-2013, 23:43) *
Det gäller dina egna matrester, d.v.s. tillredd/stekt kyckling. Råa kycklingvingar är väl nästan basen i BARF.


Aha! Jag trodde att alla f-ben var farliga för hundar. Funkar andra f-ben med då, om de är råa?
Kryddan03
CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 00:03) *
Aha! Jag trodde att alla f-ben var farliga för hundar. Funkar andra f-ben med då, om de är råa?

Alla råa ben funkar.*
När du tillagar ben förändras strukturen i benet och blir lättare att splittra. Det gäller även t ex märgben av nöt - de kan också splittras om de är tillagade.
Egentligen borde det heta att det är farligt med k-ben och bra med f-ben (k=kokt och f=färskt). wink.gif

*Brasklapp: Under förutsättning att man har en hund som verkligen tuggar ben och inte inhalerar/slukar dem. Då kan alla ben potentiellt vara farliga.
Motti
Hundar ska aldrig ha ben som börjar på F .Fisk Fågel Fläsk .Tea får Älgben och ben av nöt inget annat !Kycklingben kan döda en hund likaså fisk och fågel dom benen fastnar i hals och tarmar ,det ska man aldrig ge en hund .Stora Märgben av älg och nöt .Sedan kan man köpa Torkade oxöron på ÖB och torkad Tjurmuskel det håller gaddarna i trim .Men hårt avlade hundar tål inte sådant de får diarre direkt .Jakthundar kan man ge i stort set ge mesta utan att de blir dåliga i magen av det .Visst det kan fisa en del men de blir inte sjuka av det .En jakthund som jagat ett byte får ofta innehållet att äta som njure lever hjärta ,de har inga problem med att smällta det .
Trampendal
CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 00:25) *
Alla råa ben funkar.*
När du tillagar ben förändras strukturen i benet och blir lättare att splittra. Det gäller även t ex märgben av nöt - de kan också splittras om de är tillagade.
Egentligen borde det heta att det är farligt med k-ben och bra med f-ben (k=kokt och f=färskt). wink.gif

*Brasklapp: Under förutsättning att man har en hund som verkligen tuggar ben och inte inhalerar/slukar dem. Då kan alla ben potentiellt vara farliga.


Med andra ord: alla råa ben går bra om du inte har en labrador! smile.gif
Kryddan03
CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 01:37) *
Med andra ord: alla råa ben går bra om du inte har en labrador! smile.gif

Å andra sidan är väl labradorer gjorda för att sluka allt? wink.gif
Man kan lära hunden att tugga på ben t ex genom att i början ge stora ben som de inte kan sluka direkt och hålla i det när de tuggar. Aldrig obevakat innan den har lärt sig, förstås. De flesta hundar brukar fatta grejen efter ett tag. smile.gif
Trampendal
CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 02:06) *
Å andra sidan är väl labradorer gjorda för att sluka allt? wink.gif
Man kan lära hunden att tugga på ben t ex genom att i början ge stora ben som de inte kan sluka direkt och hålla i det när de tuggar. Aldrig obevakat innan den har lärt sig, förstås. De flesta hundar brukar fatta grejen efter ett tag. smile.gif


Jo, labbar är ju ett slags avfallskvarnar. smile.gif
Kryddan03
CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 02:54) *
Jo, labbar är ju ett slags avfallskvarnar. smile.gif

Har förstått det. smile.gif
Dessvärre ser man ibland labbar som har tagit med sig soptunnan runt midjan. Eller har de svalt den också tro? wink.gif

Men, nu blev vi nog lite OT. Sorry, TS! shy.gif
Trampendal
CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 03:07) *
Har förstått det. smile.gif
Dessvärre ser man ibland labbar som har tagit med sig soptunnan runt midjan. Eller har de svalt den också tro? wink.gif

Men, nu blev vi nog lite OT. Sorry, TS! shy.gif


smile.gif
Motti
Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:27) *
Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?


Läste du inte vad Kryddan03 skrev?
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:27) *
Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?

Kan du någon enda gång ta till dig något som du inte vet och lära dig av andra??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon