Full version: Japanska DVD-problem
Gossen Ruda
Jag kommer inte ihåg om jag tagit upp mitt problem tidigare men i så fall blir det en repetition. Problemet är ljudet på mina AKB48-DVD. Framför allt basljudet låter skit, som om jag lyssnade i en tunna. Först bytte jag min gamla tjock-TV mot en modern LCD-TV, ingen förbättring. Idag köpte jag en ny spelare, på öppet kök eftersom det inte fanns möjlighet att testa i affären. Samma problem. Det är ju spelaren som skall konvertera NTSC-signalen till PAL som sen TV:n spelar upp. Den gör inget, den är bara en monitor i sammanhanget. Begriper nada. Finns inga inställningar på TV:n eller spelaren, den senare har bara en inställning för ansluten TV, PAL eller NTSC.

Jag har frågat i AKB-forumet men har bara fått lite tips av en tysk men inget som hjälpt. Kanske är jag den ende i PAL-världen som köpt DVD-skivor från AKB48 men det betvivlar jag egentligen. I affären finns bara säljare utan större kunskaper än vad som står i bruksanvisningen och knappt det. Spelaren jag testade med var en Samsung och jag hörde med deras support men ingen lösning. Han trodde att det var någon kodning som inte spelaren stöder men hur vet jag det? Står inget sådant på skivorna.

Märkligt eftersom det är inga problen på datorn med VLC. Fast där sker nog ingen konvertering, den klarar både 25 och 29 bildrutor per sekund utan att blinka.
Berith
Ville bara berätta att jag är läsare nr 84, 85 och 86 (kanske ev också nr 87) med förhandsgranskningar osv. Så många har tydligen läst det här utan att kunna svara dej. Jag har iaf inte en blekaste aning vad som är fel. g.gif
Gossen Ruda
Nu är det över 100 läsare men med samma resultat. biggrin.gif Jag börjar dock komma närmare en lösning. Jag har testat olika inställningar på TV:n och genom att antingen använda AVL eller att manuelt dra ner på basen blir det bättre. Jag misstänker att det helt enkelt kommer för mycket basljud så högtalarna eller drivningen av dessa blir överbelastad. En annan medlem på AKB-forumet höll med mig. TV:n är inte den dyraste precis, snarare den billigaste, och den kanske inte är fullt utbyggd med alla tillgängliga komponenter. Det kanske inte ens finns riktiga högtalare utan bara piezo-element. Det finns en S/PDIF utgång för digitalt ljud som också kanske kan bli användbar. Jag tror inte det har med omvandlingen mellan NTSC och PAL att göra eftersom överföringen mellan spelaren och TV:n går via HDMI-kabel.

AVL är en funktion för att temporärt begränsa ljudökningar, reklamsnuttar har exempelvis högre volym.
malcolm
Prova med att koppla ljudet till stereon.
Gossen Ruda
Jo, men utgången för ljud är en koax med digitalt ljud och jag har ingen sån ingång på stereon. wacko.gif
gnon49
Köp en ljudlimpa till TV:n. En tv har ju aldrig något bra ljud, åtminstone har aldrig mina haft det. Skall man njuta av musikvideor så skall det ju vara bra ljud också.
Gossen Ruda
Kan man driva en sån med den digitala ljudutgången?
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2013, 21:30) *
Kan man driva en sån med den digitala ljudutgången?


Har du ingen line-utgång på TV:n?
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-07-2013, 07:23) *
Har du ingen line-utgång på TV:n?

Tror inte det finns. Nu är jag på landet och kan inte titta efter.
malcolm
Det borde finnas ett uttag för hörlurar åtminstone, annars kan man ta ut signal från scartkontakten.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-07-2013, 09:05) *
Det borde finnas ett uttag för hörlurar åtminstone, annars kan man ta ut signal från scartkontakten.

Jag får kolla.
Gossen Ruda
Kollat. Jo, det finns givetvis uttag för hörlurar, och en scartkontakt. Kan man driva externa högtalare via hörlursuttaget? Givetvis med förstärkning men är signalen så bra?

Edit: Otroligt dum fråga, jag driver ju externa högtalare på båda mina datorer via hörlursuttaget med gott resultat. biggrin.gif
malcolm
Det brukar inte bli så bra att driva högtalare från hörlursuttaget eftersom det kan bli impedansfel och då blir ljudet "grumligt", bättre att ta ut signal från scarten då men man får kanske löda lite i så fall. Kommer inte ihåg vilka stift i scarten som är ljudet, annars har Teknikmagasinet en slags adpter så man får ut ljud och bild till RCA-kontakter.

Sök på scart på deras sida så hittar du det
malcolm
Det står på teknikmagasinets sida att denna produkt har utgått men jag har en extra som jag kan skicka till dig om du vill.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 07-07-2013, 18:13) *
Det står på teknikmagasinets sida att denna produkt har utgått men jag har en extra som jag kan skicka till dig om du vill.

Tack. Jag bara kollar marknaden först.
Gossen Ruda
Ljudproblemet löst. Provade med datorns externa högtalare via TV:ns hörlursuttag, perfekt ljud. Märkligt att båda TV-apparaterna inte klarade av AKB basljud när alla andra DVD skivor har låtit bra. Nu får jag bara köpa en passande anläggning. Stackars grannar.biggrin.gif
malcolm
Det verkar bli en dyr hobby att lyssna på AKB. biggrin.gif
Gossen Ruda
Med tanke på vad jag satsade på att Aki skulle klara sig bättre i senaste senbatsu-omröstningen är det här peanuts. laugh.gif
malcolm
Nu är det inte säkert att det blir bra ljud om man kopplar ihop TV:s hörlursutgång till en stereo, som jag sa tidigare kan det bli impedansfel som gör ljudet grumligt, Tror det är bättre att satsa på ett par extra datorhögtalare istället som enbart är till TV:n.
Gossen Ruda
Jag har funderat på det hållet också. Stereon blir inte bra heller för högtalarna är placerade fel i förhållande till TV:n. Jag skall kolla marknaden. Är det fullgott ljud annars i hörlursutgången?
malcolm
Det brukar det vara, du har kanske några lurar att testa med.
Gossen Ruda
400 kr fattigare och ett par Logitech V230 rikare, nu låter det som det skall. laugh.gif Det tog sin lilla tid, drygt ett halvår närmare bestämt, men nu är allt ok.
malcolm
Bara att gratulera, kul att du kom fram till en lösning till sist. bravo.gif
Gossen Ruda
Det är dock lite märkligt. Både tjock-TV:n och LCD-TV:n klarade inte basen. Det gjorde däremot mina inte alltför bra datorhögtalare. Däremot blev det lite bättre ljud på TV:n än på datorn. Alltså är datorns ljudkort lite sämre än TV:ns. Den har å andra sidan högtalare som inte matchar ljudkortet. Lite dumsnålt.
malcolm
Det är lite så med dagens hemelektronik, man lägger inte så mycket krut på högtalarna utan det få gå med något billigare. Hi-Fi-normerna verkar bortglömda och ljudet är ofta burkigt i moderna apparater. Det är enkelt att bygga elektronik med ett brett frekvensområde etc. men sedan snålar man in på högtalarna, minns hur det var i min förra ungdom. Jag demonterade ofta gamla radioapparater etc. för att plocka delar och hittade ofta stora, tunga högtalarelement och 10" var inget ovanligt. Stora tunga pjäser med rejäla magneter men de dagarna är förbi.
skånepåg
En hörlursförstärkare fixar det wink.gif http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbe...rkare_svart.htm

Byggt högtalare gjorde jag med mycket när intresset var highfidelity, monsterpjäser till element finns det fortfarande tummenupp.gif
[attachment=77666:huge_subwoofer.jpg]

Inte bara tekniken det sparas in på, själv har jag silverkablar som kostar tusen spänn metern =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon