Full version: Husdjur?
Bengalow
Jag satt vid datan och läste nyheter, när hunden började skälla frenetiskt. Jag tittade på honom, där han stod i dörröppningen, och hörde samtidigt en duns mot fönstret. Jisses! En liten skatunge hade promenerat in från altanen, fortsatt 4-5 meter in i vardagsrummet och vikit av i korridoren ungefär lika långt, passerade rummet där Ouzo vilade med öppna ögon..och sedan exploderade allt! När Ouzo skällde fick den panik, och ville naturligtvis undkomma. Men Glaset var i vägen! Den flaxade och skrek och försökte komma ut av sig själv. Nåväl, den blev milt omhändertagen och släppt i det fria. Vi bara hoppas att den har lärt sig något av sina eskapader - att inte inkräkta i människoboningar t.ex. Jag fick ju torka upp spillningen som han/hon släppt i sin panik över att inte kunna fly undan, och Anita har fortfarande bitmärken av den vassa näbben!.
En skön historia, som slutade bra. Jag tycker att skator är häftiga - Nordens påfåglar...
Är det någon som har något liknande att förtälja?
Peztis
För flera år sedan kom det in en fladdermus in i vårt vardagssrum! Om jag minns rätt var det katten som drog in den och släppte den där.
-Mjau, visst är jag duktig!
-Stäng dörren till vardagsrummet!
OK, avklarat.
-Ut med katten!
På fåtöljens ryggstöd mitt i rummet sitter katten och följer fladdermusen som flyger runt runt runt - katten borde ha blivit yr! Ut med henne!
OK, avklarat. Hur får vi nu ut fladdermusen...? g.gif
-Kunde man inte fånga in dem med vita lakan, att de drogs mot dem? sa min man.
OK, ner i källaren och leta reda på ett vitt lakan. Och sedan kan vi konstatera att den myten härmed är avlivad - det funkar inte alls!
Vad gör vi nu? g.gif
-Öppna fönstret! sa jag.
Fladdermusen flög ett varv i vardagsrummet, två varv, tre... och rakt ut genom fönsteröppningen och ut i kvällsluften.

Så där ja!

Kvar satt en rätt sur katt...
Bengalow
En fladdermus! Jösses, det skulle jag vilja ha sett!

Idag har den varit inne hos oss igen! Det är en halvstor skatunge. Visserligen kom den inte längre än in i glasverandan, men OJ, som dom kan skita ner! Både här och där! Kanske man kan tämja den?
Peztis
Skator tror jag kan bli svårt att bli av med om de har vant sig vid en. När sonen gick på dagis var det en som bodde där och rev runt i gamla blöjor. sick.gif

Den där fladdermusen kom undan med blotta förskräckelsen - annat var det med den som vi hittade halvt uppäten på sovrumsgolvet tidigare på året. Stackars fladdermus men katten var en duktig jägare!
Motti
Usch vad jag ogillar Skator sad.gif de för ett jäkla liv på morrnana här !
Bengalow
Bara hälften mot alla jäkla koltrastar! Och dom skiter verkligen ner!
gunsta
Varenda sommar kommer bl a rödhakens unge/ungar in - jag pratar med min mjukaste röst samtidigt som jag har en handduk i beredskap - om det är rätt läge slänger jag den över fågeln. Sen tar jag den varligt i handen och fortsätter att prata lugnt och mjukt - släpper den sakta - oftast sitter fågeln kvar en stund i handen. Men hela tiden ger jag fågeln något 'positivt'. Jag har hjälpt många rödhakar och andra fåglar att komma ut i friheten.
KRT
I förrgårr "vallade" katten in en stor groda i vardagsrummet... Grodan satt där och såg väldigr förvånad ut, ända till jag skulle få ut den - då fick den fart så det blev grodjakt smile.gif

Annars drar katten mest hem mullvadar just nu, 4 st den senaste månaden - visste inte ens att det fanns så många i område! Begriper inte heller hur hon får tag på dem?!?? Någon som vet hur katter gör, praktiskt, när de jagar mullvad? Gräver de, eller sitter och väntar? Och hur får katten upp mullvaden ur hålet?
Gossen Ruda
Mullvadar rör sig sällan uppe på markytan och katten som grävare är värdelös. Säker på att det är mullvad?
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2013, 17:46) *
Mullvadar rör sig sällan uppe på markytan och katten som grävare är värdelös. Säker på att det är mullvad?

Tro mig, med en extensiv kurs i systematisk zoologi (med högsta betyg smile.gif ) i kombination m allmänbildning och en bok om sveriges däggdjur i ryggsäcken är jag helt säker wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 29-07-2013, 18:10) *
Tro mig, med en extensiv kurs i systematisk zoologi (med högsta betyg smile.gif ) i kombination m allmänbildning och en bok om sveriges däggdjur i ryggsäcken är jag helt säker wink.gif

Då borde det inte vara något problem. Att veta hur katten tar mullvadar alltså. biggrin.gif
Trampendal
CITAT (Peztis @ 07-07-2013, 14:11) *
För flera år sedan kom det in en fladdermus in i vårt vardagssrum! Om jag minns rätt var det katten som drog in den och släppte den där.
-Mjau, visst är jag duktig!
-Stäng dörren till vardagsrummet!
OK, avklarat.
-Ut med katten!
På fåtöljens ryggstöd mitt i rummet sitter katten och följer fladdermusen som flyger runt runt runt - katten borde ha blivit yr! Ut med henne!
OK, avklarat. Hur får vi nu ut fladdermusen...? g.gif
-Kunde man inte fånga in dem med vita lakan, att de drogs mot dem? sa min man.
OK, ner i källaren och leta reda på ett vitt lakan. Och sedan kan vi konstatera att den myten härmed är avlivad - det funkar inte alls!
Vad gör vi nu? g.gif
-Öppna fönstret! sa jag.
Fladdermusen flög ett varv i vardagsrummet, två varv, tre... och rakt ut genom fönsteröppningen och ut i kvällsluften.

Så där ja!

Kvar satt en rätt sur katt...


Vi hade en fladdermus inne för några timmar sen, den kom in genom fönstret i vardagsrummet men efter en del turer runt i huset
lyckades den hitta ut genom den ytterdörren.

Några nervösa minuter medan den var inne (vill ju inte att den skadar sig på nåt sätt),
men ändå kul att se att vi fortfarande har fladdermöss här. Jag trodde att de försvunnit eftersom jag inte sett nån de senaste åren.

Katten är fortfarande upphetsad av detta besök (hon letar och letar). smile.gif
KRT
Ang fladdermöss; PGa smittrisk (rabies) ska man ALDRIG ta i fladdermöss utan handskar, varken levande eller döda. Kan nog vara bra att försöka att anhålla hund eller katt från att bita/slicka på dem också....
Bengalow
Gäller det även i Sverige, som ju betraktas som "rabiesfritt"?
KRT
CITAT (Bengalow @ 05-08-2013, 10:50) *
Gäller det även i Sverige, som ju betraktas som "rabiesfritt"?

Ja, eftersom fladdermöss inte bryr sig om nationalitetsgränser och iaf i södra Sverige lätt flyger över till Danmark etc. Tydligen kan fladdermöss både bära "vanlig" rabies och en speciell form som kallas fladdermusrabies (djur som smittats av detta har hittats i sverige) men som också kan smitta människor (eller andra däggdjur) och ge en rabiesliknande sjukdom...

Mer info finns här:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Epizootier...bies/?lid=27649

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rabies/
Motti
Sådant där händer här hela tiden hos oss på landet :)vet inte hur många småfåglar jag har tagit hand om som flugit in i fönstrerna och i vårt växthus smile.gifär så underbart att kunna hjälpa ett litet liv att krya på sig smile.gif har haft en del i tvättstugan på övernattning Vi har en Padda här som kommer fam sent på kvällen och har så gjort i flera år ,vet inte om det är samma Padda eller om det är avkomma ? men jag älskar vår Padda !Skattorna har jag svårt för för de skränar så jäkligt !men jag älskar vår Håkan Kråka och hans familj som har funnits här lika länge som vi det vill säga sedan 2002.Och så har vi vår moppsiga Hackspet som skriker så blodet isar wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon