ängsvädd
Det framförs ofta att konventionell odling där man använder konstgödsel och kemikalier ger större skördar än ekologisk, giftfri odling. Men det stämmer inte. Konventionell odling med giftiga kemikalier dödar även de pollinerande insekterna vilket minskar skördarna otroligt mycket. Dessutom påverkar konstgödsel klimatet, och klimatförändringar innebär i många områden hetta, torka, översvämning, stormar, orkaner. Giftiga kemikalier dödar även de insekter som dödar skadeinsekterna.

Det var lite tankar från mig, ha det bra alla odlaiter smile.gif
Huggorm
Men de flesta sädesarter är väll vindpollinerade och saknar behov av pollinerande insekter? Jag är helt klart för ekologisk odling, men jag är ändå skeptisk till att det ger mer skörd. Det finns så mycket annat i samhället som också dödar nyttoinsekter att jag inte vet hur stor skillnad besprutningen gör
Myosotis
Odling är ju inte bara vete. Jag har hört att de i China måste pollinera äppleträden för hand för att det inte finns några bin längre. Så för vissa odlingar kan det säkert stämma. Och det där med klimatpåverkan liksom även vad som händer med människorna som jobbar där (man har ju hört hemska saker bl.a. om rosor i Kenia och bananplantager som orsakat cancer hos många som jobbar där) borde ingå i priset. Om man bara räknar kortsiktigt är det klart att stora sterila odlingar ger mycket avkastning, men vad kostar inte sjukvården och klimatförändringen.
Gossen Ruda
Det finns så många sätt att vända och vrida på saker. generellt får man ut större eller mycket större skördar med konventionell odling med konstgödning och måttlig bekämpning. Det går dock att överdriva den senare med dåligt resultat för både skördar och miljö. Det finns inte bara det ena eller det andra.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2013, 11:13) *
Det finns så många sätt att vända och vrida på saker. generellt får man ut större eller mycket större skördar med konventionell odling med konstgödning och måttlig bekämpning. Det går dock att överdriva den senare med dåligt resultat för både skördar och miljö. Det finns inte bara det ena eller det andra.


Tror du verkligen på det där själv? Jag vet flera som odlar ekologiskt i stor skala som säger motsatsen. Fattar inte att du tycker det är OK att sprida en massa gifter och annat elände i naturen.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2013, 17:47) *
Tror du verkligen på det där själv? Jag vet flera som odlar ekologiskt i stor skala som säger motsatsen. Fattar inte att du tycker det är OK att sprida en massa gifter och annat elände i naturen.

Klart att de säger så, människan är bra på självbedrägeri. rolleyes.gif Massa och massa, det finns gradskillnader även i helvetet.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2013, 07:38) *
Klart att de säger så, människan är bra på självbedrägeri. rolleyes.gif Massa och massa, det finns gradskillnader även i helvetet.


Vadå självbedrägeri? Det kräver mer arbete men du är ju inte ens intresserad av att lyssna på alternativ till ditt giftspridande. Det om något är väl självbedrägeri. Undrar varför du är så emot att utvecklingen går mot mer ekologisk odling?
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2013, 11:13) *
Det finns så många sätt att vända och vrida på saker. generellt får man ut större eller mycket större skördar med konventionell odling med konstgödning och måttlig bekämpning. Det går dock att överdriva den senare med dåligt resultat för både skördar och miljö. Det finns inte bara det ena eller det andra.

Dessa eventuellt större skördar innebär gröda, mat av sämre kvalitet enligt min mening. De är snabbuppväxta grödor som innehåller mycket vatten bl a, de är inte så koncentrerade vad gäller smak och näringsämnen. Dessutom försämrar din metod av odling människors och djurs hälsa samt påverkar klimatet vilket innebär för tidig död hos människor och djur. Ingen hållbar metod alltså.



CITAT (*Stintan* @ 08-07-2013, 17:47) *
Tror du verkligen på det där själv? Jag vet flera som odlar ekologiskt i stor skala som säger motsatsen. Fattar inte att du tycker det är OK att sprida en massa gifter och annat elände i naturen.

Instämmer.
Gossen Ruda
Ängsvädd. Prata om saker du begriper. "Min metod"? Du har ingen aning om hur jag eller för den delen andra odlar utan inbillar dig en massa. Jag har alltid varit emot alla former av fanatism och ekologiodling är sån. Världen går inte under om man slänger på en näve konstgödning på ett fält men för ekologiodlarna är det en dödssynd. De kan fö tacka kvävenedfallet för att de kan odla. Leve luftföroreningarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon