Full version: Hacka lök
malcolm
Jag blir tokig snart, tycker det är hopplöst att hacka lök, brukar skala dem och sedan dela i två halvor men sedan när jag skall hacka/skära så glidet de olika skikten bara isär. Förut hade jag en slags lökhackare som man lade löken i och sedan bankade på "knoppen" som stack upp. Tyvärr gick denna sönder efter några år, hittade en liknande men den höll inte länge alls. Undrar nu om någon har eller känner till något bra som man kan köpa någonstans, har iof. sig en matberedare som är utmärkt för ändamålen men tycker det är bökigt att plocka fram den bara för att hacka en endaste lök.
*Stintan*
Testa med att inte skära av rotänden på löken då brukar inte skikten glida isär.
malcolm
Ok, det var en ny variant. Har också haft en slags "kam" med spetsiga metallpinnar som man tryckte ner genom löken och den fungerade bra men även den gick sönder och jag har inte hittat någon ny.
Peztis
Detta kanske kan vara något: Alligator?
skånepåg
Ett tips är att lägga löken i frysen ungefär 30 minuter innan så hårdnar och fastnar allt annars förvara löken i kylen som alla säger man inte ska men då håller de sig hårda och är fasta länge, eller använd matberedaren och hacka typ ett kilo och förvara i frysen i en burk eller påse att ta fram vad man behöver tummenupp.gif
Peztis
Då skulle man kunna frysa dem i kuber och ta fram x antal kuber vid behov... Rätt bra idé!

Men blir inte löken söndersliten i en matberedare? Har för mig att den kan bli besk då.
skånepåg
Kanske kan köra maskinen med korta intervaller så det hackas lite åt taget och mindre mängd för snabbt fylla burken sen slänga i ett gäng till, det tar ju bara några sekunder tummenupp.gif
Frysa in med grädde, redo och färdigt till omeletten ^^
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 12-07-2013, 20:28) *
Detta kanske kan vara något: Alligator?


Ja har en sån och dom är ganska bra fast jag tycker bitarna blir lite för stora om man ska blanda i t.ex. köttfärs.
Eva i Skåne
Jag har också hört det med att löken kan bli besk när man hackar den i matberedare, men jag har gjort det i massor av år och aldrig känt nån besk smak.
En bra idé att hacka mycket och frysa in! Det har jag aldrig tänkt på, men det borde funka jättebra.

Tupperware har en som är ganska bra och rolig att använda. Herb chopper.
Här finns en på Tradera
Som alla TWprodukter är den dyr, men det brukar finnas bättre begagnade till lägre pris.
Det finns en äldre modell "utan snöre", som man får vrida locket på. Den brukar gå till billigt pris.

Nackdelen med herb choppern är att du knappast får i mer än en halv lök och då måste den vara delad i ett par bitar innan, men snabbt går det.
malcolm
CITAT (skånepåg @ 12-07-2013, 20:40) *
Ett tips är att lägga löken i frysen ungefär 30 minuter innan så hårdnar och fastnar allt annars förvara löken i kylen som alla säger man inte ska men då håller de sig hårda och är fasta länge, eller använd matberedaren och hacka typ ett kilo och förvara i frysen i en burk eller påse att ta fram vad man behöver tummenupp.gif

Bra idé, skall göra så nästa gång.
Lokan
Ica säljer stora påsar med färdighackad lök! Frysta! cool.gif
malcolm
Det gör de på Willys också men jag har aldrig köpt.
Rosrup
Att löken delar sig beror på dålig lök som torkat för mycket.
Åtminstone i min värld men jag kan ha fel.
Sen vet jag inte hur stora bitar du vill ha?
Riktigt finhackad är förstås lättare med chopchop-sak för en glad amatör smile.gif

Alligator har jag den mindre modellen av.
Perfekt för chili och vitlök.
malcolm
Köpte fryst hackad lök på Willys när jag senast var där men har inte använt något av den ännu, 10 kr/kg är inte så dyrt med tanke på att den är både skalad och hackad.
Peztis
Det är ju vad hela lökar kostar per kg ungefär så det är ju ett helt ok pris!
Motti
Sköljer alltid löken i kallt vatten innan jag skär eller hackar den ! har aldrig problem med rinnande ögon.Och löken är så pass billig att jag aldrig sparar på den .Och för det mesta så gör jag alltid åt den ,vi älskar lök här smile.gif Har satt både röd vit och silverlök ,om man gör åt all är ju svårt att säga men vi använder lök mycket här ! Har aldrig köppt fryst i alla fall !
malcolm
Gick på reklamen och beställde en sk. Nicer Dicer Plus i somras men den har stått ouppackad tills idag, kan inte rekommendera den, i alla fall inte för lök. Det slutade med att jag fick hacka på vanligt sätt men köttfärssåsen blev i alla fall god.
theseraphim
Då jag lagar mycket mat och därför hackar mycket lök så har jag några tips.

En vass kniv av rätt sort tex kockkniv eller japansk grönsakskniv/santoku är det bästa. Köp en bra kniv, behöver inte vara damaskerstål osv utan tex ikeas bättre fungerar bra men oavsett vilken du väljer glöm inte att slipa för de ska vara sylvassa. Är kniven slö när du trycker ner mot löken så skiktar den sig.

Teknik...det ska inte låta HACK-HACK! Utan mer tjiff tjiff:) knivtoppen ska hela tiden vila på skärbrädan och vagga sedan snabbt kniven fram o tillbaka så du hela tiden har en skärande rörelse när eggen går mot löken.

Ju mer finhackad lök desto beskare blir den, gäller även vitlök.

Brukar hjälpa att ha kallvatten spolandes i kranen för att minska ögonrinn.
Eva-Helene
Den här är jättebra! Lökhackaren
Gossen Ruda
Bästa motmedlet mot ögonrinn är kontaktlinser, jag har aldrig lökproblem. Jag hackar aldrig lök men river på rivjärn ibland. Samma problem där med skiktlossning men det går att minska med noggran riktning på rivandet, från roten.
Eva i Skåne
CITAT (Eva-Helene @ 07-03-2014, 03:32) *
Den här är jättebra! Lökhackaren


Det tror jag säkert den är. Jag har en liknande Tupperware-produkt. Mycket bra, men den funkar bäst till mindre kvantiteter. Max en halv lök i taget, men kvickt går det så det är snabbt gjort ändå.
malcolm
I fortsättningen kommer jag att köpa fryst hackad lök, bekvämt men tar stor plats i frysen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon