Fredi
Efter en tids försök att hitta pallkragar hittade jag i dag ett ställe som säljer dem! För er som bor i Skåne och letar rekommenderar jag ett samtal till detta företag.

Det blev tio kragar och äntligen skall jag få testa om det är så bra/roligt/praktiskt som det verkar. Jag är nöjd att jag hittade stället i dag... efter kvällens gröna rum kanske alla vill ha pallkragar?

Tyvärr var kragarna lite olika i färgen och olika slitna. Brukar ni måla dem för att de skall se homogenare och snyggare ut? Skall man ha någon specialfärg i så fall?
Copycat
..
evelina
Mina står också på landet och väntar, stora planer har jag, ska bli såååå roligt!
Om vädret tillåter ska jag måla mina i helgen, jag har köpt faluröd lasyr och rostskyddsfärg till metallen.
Ska lägga dom tripp, trapp trull. Sen håller vi på att bygga ett växthus av dom andra med begagnade fönsterrutor.
Det är nästan så man spricker av lycka.
Vi får väl köra några vänder och hämta brunnen hästgödsel och vanlig jord.
Allt detta på grund av pallkrageklubben.

Sen är det bara att tuta och köra. biggrin.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det är snyggt å måla dem :-) jag ahr ett gäng absolutknallblåa :-) också :-) då syns det inte att de är gamla och fula :-)
Prova också att måla gångjärnen i en annan/avvikande/matchande färg, jag har en 'naturell' krage med knallblåa målade gångjärn.


Be bara å få 'utomhusfärg' så kan Du använda vadduvill i färgväg - falurött, knallgrönt, grått, vitt - blått you name it :-)

Hälsar ingrid som grunnar mera på terrakotta färg HMMMM
Fredi
Jag funderade faktiskt på terrakottafärg till mina. Fast det lutar nog mer åt vitt och himmelsblått. Det blir snabbt smutsigt, men är ändå en fin fotbollshyllning smile.gif

Är det någon slags färg jag skall undvika? För att jag inte skall få gifter i mina grönsaker?

Bra inslag på tv Ingrid! Fast varför fick vi inte höra dig säga todeloo i rutan? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Alla färger är nog ungefär samma säger hon ovetenskapligt :-)
nuförtiden är innehållet i färg betydligt snällare än förr :-) och färg flagnar mer än bryts ner. Yttersta fem - sju centimetrarna i en pallkrage odlar Du inte i ändå, det torkar bra där en varm sommar.

Hälsar Ingrid
Fredi
Då skall jag måla pallar i morgon ("jobba" på självaste långfredagen... min närmaste granne - en frikyrka - får förlåta mig)!
Indie
Hoppas dina pallkragar fick den färg du önskat.Själv har jag målat mina med samma röda lasyr som huset har och de blev "döläckra" Nu har jag proppat dem med kompost,kogödsel och därefter sått sockerärtor (som skall klänga på bambupinnar) och sallad.tänkte även köpa lite smultron framöver för barnens skull.Skönt att slippa "slåss" med den gamla sandjorden jag hade innan i det vanliga trädgårdslandet.
Lycka till med sådden i pallkragarna!

/Indie
Fredi
De flesta blev blåa, vilket matchar huset. Jag målade även en vit för att kunna skapa en fotbollshyllning smile.gif och för att matcha knutarna på huset.

Nu skall jag dock åka på semester så jag väntar med att fylla pallisarna tills jag är tillbaka.
Mandelblom
Hej Fredi

Mina pallkragar såg inte heller jättekul ut på utsidan och jag ville att de skulle gå lite i samma nyans som planket där de står och gottar sig i solen. Så jag tog vanlig vattenlöslig alkydfärg för utomhusbruk och spädde med vatten och laserade pallkragarna, så nu är de snyggt blågrå och enhetliga.

Lycka till/Mandelblom i Skåne smile.gif
vickeva
Jag tycker att det är urhäftigt att de är lite ruffiga och olika slitna. Jag har en som har ett firmanamn på sida och den har fått hedersplats. Cool.
Hannele
Vadå fula...? Pratar ni illa om mina pallkragar? unsure.gif
Ingrid på Västkusten
*LOL*


Tänk vad många olika färgnyanser det finns å välja p och så kan man köra naturell ändå.....


Hälsar Ingrid
Exotic
Dem jag fick var naturell , så somträ blir när det ligger ute , grå tror jag att den färgen heter *Skratt laugh.gif biggrin.gif *

hej hej
Fredi
CITAT (vickeva @ 14-04-2004, 19:45)
Jag tycker att det är urhäftigt att de är lite ruffiga och olika slitna. Jag har en som har ett firmanamn på sida och den har fått hedersplats. Cool.

Mina ser definitivt ruffiga och slitna ut... trots att jag målat dem. Det blir väl så när man inte orkar/hinner måla två varv. På flera av lådorna sitter det dessutom en massa häftklamrar. Ruffigt, var ordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon