Sne4
Jag kanske inte är fullt så olämplig, men så var det ju det där med tjänsteresor och barn varannan vecka..(barn som nu vill ha husdjur hos pappa när mamma inte bromsar)

Ormar och fiskar och diverse ökendjur är ju inga problem att lämna 4 dagar när man trimmat in livsmiljön, MEN har någon tips på "trädgårdsdjur". Jag har alltid velat ha vaktlar eller något annat halvt om halvt nyttodjur, men det rimmar lite illa med att vara borta c:a 4 dagar varannan vecka.

-Så har någon tips om det finns något "lite mer husdjursaktigt" som kan fungera, gärna "ulligt och gulligt".
(givetvis så är det jag som är ansvarig för djuren, även om barnen kommer att ha sitt ansvar klarlagt)

Tack på förhand.
*Stintan*
Mig veterligt finns det inget gulligt och ulligt tamdjur som inte behöver daglig tillsyn och skötsel. Ansvar för djur man skaffar har man 24/7 inte tre dagar i veckan så för mig låter det obegripligt att ni ens funderar på att skaffa något i dagsläget. (Säger jag utan att veta hur gamla barnen är men den enda vettiga i detta verkar vara mamman som bromsar). Det finns mjukisdjur på IKEA annars.
KRT
Med mindre än att man ordnar djurpassning/tillsyn tror jag inte det finns många djur som klarar sig 4 dagar ensamma varannan vecka, tyvärr. Och eftersom det handlar om regelbunden och ganska långvarig passning/tillsyn, är det nog svårt att hitta någon på frivillig basis - du får nog vara beredd att betala för det (jfr dagmatte, hund/kattpensionat etc)...
Bengalow
Vi har undulater i en stor voljär, som klarar sig under en så lång tid. Foderautomat och en ordentlig vattenreservoar är ett måste. Det skall sägas, att fåglarna inte blir "handtama" om dom lever i en stor bur, så mycket av kel blir det inte - dom bara finns där, och livar upp med sina "ljud".
skånepåg
En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv bara den har tillgång till mycket vatten och mat runt omkring lite överallt i lägenheten/huset och 2-3 kattlådor, har du flera kattlådor finns det en chans att den använder den ena för kiss och den andra för bajsa tummenupp.gif
Jag lämna min katt 3-4 dagar ett tag med överflöd av vatten och mat överallt och 2st fräscha lådor så räknas inte som djurmisshandel eller nåt sådant yes.gif
Om du nu skulle göra det och vill stimulera katten på avstånd finns det gott om olika tekniska möjligheter för radiostyrda leksaker och kameror mm. som du eller vem som helst i världen kan styra och leka med flirting.gif
Jubbe063
CITAT (skånepåg @ 20-07-2013, 14:34) *
En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv bara den har tillgång till mycket vatten och mat runt omkring lite överallt i lägenheten/huset och 2-3 kattlådor, har du flera kattlådor finns det en chans att den använder den ena för kiss och den andra för bajsa tummenupp.gif
Jag lämna min katt 3-4 dagar ett tag med överflöd av vatten och mat överallt och 2st fräscha lådor så räknas inte som djurmisshandel eller nåt sådant yes.gif
Om du nu skulle göra det och vill stimulera katten på avstånd finns det gott om olika tekniska möjligheter för radiostyrda leksaker och kameror mm. som du eller vem som helst i världen kan styra och leka med flirting.gif


Nåja, juridiskt sett ska hund o katt ha tillsyn minst två ggr per dygn.

Så om det nu i undantagsfall lämnas ensam någon dag är väl ok. men att regelmässigt lämna djur ensam tre till fyra dagar i veckan som TS frågade så är inget husdjur lämpligt.... Speciellt hundar o katter är sociala djur o trivs inte i längden att lämnas ensamma. O även om man rent praktiskt kan ordna med rastning, mat och vatten så hinner mycket hända på 2-4 dagar om ingen har tillsyn över djuren, inte kul om de skadas eller dör under ensamtid till orsak på brist av tillsyn (elsladd, flrgiftning, brand etc)
KRT
CITAT (skånepåg @ 20-07-2013, 14:34) *
En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv bara den har tillgång till mycket vatten och mat runt omkring lite överallt i lägenheten/huset och 2-3 kattlådor, har du flera kattlådor finns det en chans att den använder den ena för kiss och den andra för bajsa tummenupp.gif
Jag lämna min katt 3-4 dagar ett tag med överflöd av vatten och mat överallt och 2st fräscha lådor så räknas inte som djurmisshandel eller nåt sådant yes.gif
Om du nu skulle göra det och vill stimulera katten på avstånd finns det gott om olika tekniska möjligheter för radiostyrda leksaker och kameror mm. som du eller vem som helst i världen kan styra och leka med flirting.gif


Du kanske inte anser att det är djurplågeri, men i juridisk mening är det just vad det är. Och helt ärligt, enligt min åsikt också. Visst kan nödsituationer inträffa, men att regelmässigt lämna sällskapsdjur ensamma? Då är det bättre att skaffa ett uppstoppat djur. Jag har sett hur både katter och ännu värre hundar mår av ensamhet - och skulle aldrig utsätta mitt djur för det! Inte ens med tillsyn 2 ggr/dag lämnar jag katten. Att skaffa kattvakt eller
Boka plats på kattpensionat är inte så svårt - tycker man det är för dyrt bör man kanske ompröva sin förmåga att ha djur?

Och helt ärligt, skaffar man ett sällskapsdjur (typ katt/hund) och på förhand planerar att lämna det 4 dgr/varannan vecka - då kanske man ska fundera på om man verkligen är engagerad nog att ha ett djur...
Sne4
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2013, 11:41) *
Mig veterligt finns det inget gulligt och ulligt tamdjur som inte behöver daglig tillsyn och skötsel. Ansvar för djur man skaffar har man 24/7 inte tre dagar i veckan så för mig låter det obegripligt att ni ens funderar på att skaffa något i dagsläget. (Säger jag utan att veta hur gamla barnen är men den enda vettiga i detta verkar vara mamman som bromsar). Det finns mjukisdjur på IKEA annars.

Tja inte har jag föreslagit hund eller katt i alla fall, men det är ju intressant att se att det finns forumtroll här också..

"Nej tyvärr" räcker ju utmärkt att säga. Att säga att mamman är vettig som bromsar är nog lite magstarkt när jag snarare varit orolig för att husdjuren löpt risk att dö knall och fall med henne i huset. Inte har hon märkt när en akvariumtermostat gått sönder. Det var 34 grader C i akvariet när jag kom hem, firrarna var inte så pigga..
En annan gång så tyckte hon att hon behövde uttaget till något annat och satte aldrig in elprylarna till de 3 akvarierna i något annat uttag. Och nej UPS låg inte i budgeten. Efter tillräcklig många incidenter sålde jag akvarierna..

Husdjuren har det bättre om hon inte är i huset kan jag lova.

Och visst finns det husdjur som klarar sig bra några dagar, och tillsyn finns, men det är en sak att be att bara "titta så allt är ok" mot att be "by ut ströet, byt maten osv osv...
-Eller?
*Stintan*
CITAT (Sne4 @ 20-07-2013, 17:22) *
Tja inte har jag föreslagit hund eller katt i alla fall, men det är ju intressant att se att det finns forumtroll här också..

"Nej tyvärr" räcker ju utmärkt att säga. Att säga att mamman är vettig som bromsar är nog lite magstarkt när jag snarare varit orolig för att husdjuren löpt risk att dö knall och fall med henne i huset. Inte har hon märkt när en akvariumtermostat gått sönder. Det var 34 grader C i akvariet när jag kom hem, firrarna var inte så pigga..
En annan gång så tyckte hon att hon behövde uttaget till något annat och satte aldrig in elprylarna till de 3 akvarierna i något annat uttag. Och nej UPS låg inte i budgeten. Efter tillräcklig många incidenter sålde jag akvarierna..

Husdjuren har det bättre om hon inte är i huset kan jag lova.

Och visst finns det husdjur som klarar sig bra några dagar, och tillsyn finns, men det är en sak att be att bara "titta så allt är ok" mot att be "by ut ströet, byt maten osv osv...
-Eller?


Forumtroll får du nog leta efter någon annanstans. Det är väl vettigt som sjutton att bromsa när man inte är intresserad av och saknar kunskap om hur man tar hand om djur. Ser absolut inget fel i det jag skrev tvärtom. Det finns alltför många som skaffar djur utan att ha minsta kunskap.

Sen är det en sak att klara sig bra några dagar en enstaka gång och en annan hur djuret mår av det när det sker regelmässigt. Djur behöver mer än tillsyn och byte av strö och mat så att skaffa djur bara för att ungarna tjatar, vilket de flesta gör under en period, när man inte själv har tid tycker jag är förkastligt. Det är inte snällt mot djuret. Antar att du jobbar även de dagar du inte är bortrest.

Vad jag kan se så är det ju ingen här som tycker att det är OK.
Anna-Karin Lundberg
Jag rekommenderar en hamster! De är söta små filurer som lätt blir tama och är lätta att sköta men inte gör så stort väsen av sig. Buren är inte så värst stor heller, så barnen kan ta med hamstern när de är i sitt andra hem. En "föräldra-fördel" med hamstrar är att de inte blir så gamla. Om barnen upptäcker att det inte var så kul så behöver man som förälder inte sköta hamstern i så många år. Vill man "prova-på" så köper man en begagnad hamster på Blocket som redan är ett år eller så, då har den inte mer än ett år kvar i livet. Alla barn ledsnar inte på sina djur som många föräldrar tycks tro. Det handlar mycket om föräldrarnas inställning, om en mamma säger "Jag hade en hamster när jag var liten och den var astråkig" så har man ju redan från början visat barnet vad vi vuxna tycker om husdjur. Sköt om hamstern tillsammans, säg inte "Jag tänker aldrig göra rent buren, det blir DITT jobb" för då har du som förälder igen visat din inställning - och den tar förstås ditt barn efter.

Barnen får inte vara för små, då kan de inte hålla i hamstern och köp en giuldhamster som är lättare att hålla än en liten dvärghamster. Hamstern måste vara handtam, annars är man inte hygglig mot sitt barn, en rädd hamster är svårare att få den glädje av som man får av en tam hamster. Man vill hålla, klappa, pussa och leka med sitt husdjur, en hamster som ligger på rygg och skriker när man vill lyfta den är inte rolig.

Mina föräldrar var ungefär så här tråkiga som jag beskriver och jag hör ofta föräldrar bete sig så (eftersom jag jobbar i en djuraffär), men jag fick i alla fall ha hamstrar när jag var ganska stort barn och jag ledsnade inte. Jag hade massor av hamstrar, älskade alla och grinade ögonen ur mig när de dog, men ändå så blev det nya hamstrar hela tiden. Nu har jag andra husdjur, men när jag blir gammal och gaggig och inte kan fara runt så mycket så blir mina husdjur definitivt hamstrar igen!
Flemming
Husdjur - tips för olämplig ägare är rubriken och då svarar jag NEJ,det finns inga djur för olämpliga ägare...
Klicka på den bifogade länken och läs på om dom olika djurens behov http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...0380003235.html
Där har du/ni regelverket men detta är bara "plattformen" det går att bygga på med mera positivt välbefinnande för djuren t.ex. flera rastningar av hunden,en rejäl klätterställning till katten,golvtider till gnagarna kompletterat med en "rastgård" på gräsmattan...


Din/er familjesituation är inte precis lämpad för egna husdjur men kanske kan du/ni bli hundvakt åt någon granne,dom gånger ni är hemma...
CillaM
CITAT (Flemming @ 21-07-2013, 11:57) *
Husdjur - tips för olämplig ägare är rubriken och då svarar jag NEJ,det finns inga djur för olämpliga ägare...
Klicka på den bifogade länken och läs på om dom olika djurens behov http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...0380003235.html
Där har du/ni regelverket men detta är bara "plattformen" det går att bygga på med mera positivt välbefinnande för djuren t.ex. flera rastningar av hunden,en rejäl klätterställning till katten,golvtider till gnagarna kompletterat med en "rastgård" på gräsmattan...
Din/er familjesituation är inte precis lämpad för egna husdjur men kanske kan du/ni bli hundvakt åt någon granne,dom gånger ni är hemma...


bravo.gif
Motti
Alla djur behöver tillsyn !finns inga man kan åka ifrån ja möjligtvis Akvariefiskar som man kan fixa aoutomatisk matning till per klocka .Har man inte tid ska man inte ha djur .
Motti
Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går in och läser den nya husdjurs lagen från 2013 .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 01:35) *
Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går in och läser den nya husdjurs lagen från 2013 .


Kan du länka till den nya lagen är du snäll.
Motti
Man kan gå in på husdjurslagen på Naturvårdsverket eller på Veterinärstyrelsen ! TROR DE FLESTA HITTAR DIT SJÄLVA ! Katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen enligt den nya tillsynslagen l hundar ska rastas minns fyra gånger om dagen .Du får alltså inte åka ifrån dina katter utan att de har tillsyn minst två gånger om dagen !Tyvär har det blivit så att det måste till lagar för att skydda våra husdjur från idioter som åker ifrån dom i veckor ja flera veckor ,som tex katter !finns dom som spolar upp vatten i badkaret och häver ut en säck katt foder och tror att katten ska klara det !Det säger en hel del om hur vi nu mer hantera våra husdjur !finns dom som gladeligen åker på semester och lämnat sina marsvin hammstar fåglar katter och hundar i en och två veckor och tror de ska klara sig med en balja vatten och en säck foder .Polisannmäl dom direkt !de ska inte ha djur.Ingen låser väl in ett barn i en och två veckor med lite kornflackes och en paket mjölk angry.gif
*Stintan*
Du är rolig du Motti giggle.gif någon Veterinärstyrelse finns inte idag och har inte funnits sen 1971 så att det skulle finnas någon aktuell djurskyddslag där finns bara i din fantasi. Varför ska man leta hos Naturvårdsverket när det är Jordbruksverket som utformat och är ansvariga för djurskyddslagen?

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...3dc8000431.html

Jubbe063
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 01:35) *
Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går in och läser den nya husdjurs lagen från 2013 .


Någon Husdjurslag från 2013 finns inte i SFS.

Men däremot Djurskyddslagen djurskyddsförordningen, Lagen om tillsyn över hundar och katter samt förordningarna till samma lag.

Kanske dessa du avser? dvs.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, uppdaterad t.o.m. SFS 2010:1978, senast ändrad 2011-05-17

Djurskyddslag (1988:534), Uppdaterad t.o.m. SFS 2012:526 Senast ändrad: 2013-01-08

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon