Full version: Valuta
Iza
När man betalar med kort utomlands ska man välja kronor eller landets valuta?
Bengalow
Landets valuta!!!! Det är dyrare att växla 2 gånger, vilket det blir om man väljer kronor.
Huggorm
Landets valuta eller amerikanska dollar har det varit frågan om i de länder jag besökt, ingen har någonsin frågat om jag vill betala med egen valuta
Peztis
Om man tar ut pengar ifrån en automat så brukar de fråga vilken valuta min önskar betala det i, den egna eller landets. Jag har också alltid undrat...
Tapio
Halaj!

Här står: http://www.svd.se/resor/bankkort-pa-resan-...bra_5942741.svd
Det verkar bara vara vissa länder som kör med detta.
Själv har jag stött på det i Polen.

//T
Bengalow
Sedan är det förstås en annan sak, när man står där med lokal valuta, som man inte kan använda. Då har ju "kursvinsten" utraderats...
Tapio
CITAT (Bengalow @ 22-07-2013, 21:51) *
Sedan är det förstås en annan sak, när man står där med lokal valuta, som man inte kan använda. Då har ju "kursvinsten" utraderats...


halaj!

confused.gif

Det har iaf. aldrig hänt mig att jag tagit ut lokal valuta ur bankomat, som inte funkar i de lokala affärerna.

//T
Bengalow
Nåja, men om man tar ut 1000 lokal valuta, så skall man använda dom också. Det ver det jag menade. Om du åker hem från t.ex. Polen med en massa zloty, så har du kanske inte gjort en så bra affär, fastän växelkursen var bra... på färjan/flyget hem slösar man, bara för att göra slut på lokalvaluta, och då är ju hela växelvinsten borta.Fattar du?
Anma
Det smartaste (tycker jag) är att växla en del respengar hemma på forex eller exchange eller nåt. Då får man växla tillbaka utan kostnad det som blir kvar när man väl kommer hem.
Huggorm
CITAT (Anma @ 23-07-2013, 00:09) *
Det smartaste (tycker jag) är att växla en del respengar hemma på forex eller exchange eller nåt. Då får man växla tillbaka utan kostnad det som blir kvar när man väl kommer hem.

Jag var på Forex på någon flygplats och skulle växla till mig amerikanska dollar, men det fick jag knappt. Kassörskan hade mängder med frågor om vart jag skulle och vad jag skulle med pengarna till. Jag ansåg att hon inte hade med det att göra och det blev en lång diskussion. Efter det tar jag alltid ut lokal valuta i någon bankomat, det brukar finnas på flygplatsen där man landar.
Anma
CITAT (Huggorm @ 23-07-2013, 00:15) *
Jag var på Forex på någon flygplats och skulle växla till mig amerikanska dollar, men det fick jag knappt. Kassörskan hade mängder med frågor om vart jag skulle och vad jag skulle med pengarna till. Jag ansåg att hon inte hade med det att göra och det blev en lång diskussion. Efter det tar jag alltid ut lokal valuta i någon bankomat, det brukar finnas på flygplatsen där man landar.

Visserligen har jag bara växlat max £400 eller €400 och aldrig dollar, men jag har inte fått några frågor alls. Jag växlar aldrig hela reskassan hemma, bara en del, det känns tryggt att ha lite kontanter med sig. I Berlin blev det livsnödvändigt, för mitt ICA-kort som ska fungera över hela världen fick jag inte ut några pengar på i Berlin. Fick be syrran att föra över pengar till mitt bankkort, det tog ett dygn innan pengarna var där. Hade jag då inte haft de där 300 euro eller vad det nu var så hade vi suttit i skiten rejält.
Anki på Öland
Och räknar man med att använda kortet ska man inte glömma att öppna det för uttag i utlandet innan man åker.... crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon