Full version: Skada i ögonvitan
Christa
Min sambo bankade på en träbit idag och en flis for iväg och skadade ögat. Det som gjorde det otäckt var att det blödde. Inte mycket men när han kom in så sipprade det lite blod från ögat.

Man ser att det yttre hinnan i vitan är skadad och det har blivit en röd fläck på kanske 3 mm i diameter. Det skaver lite men gör inte ont.

Jag har försökt söka på nätet men inte blivit helt klok på om han borde uppsöka läkare. Det är ju något man helst vill slippa en sommarkväll. Speciellt här där akuten är rena katastrofen med mååånga timmars väntan.

Heter det hornhinnan bara i mitten av ögat där pupill och iris sitter och bindehinna där det är ögonvita?

Det som gjorde mig lite orolig var att det kom blod men det var dom sagt väldigt lite. Antagligen bara några droppar. Om det varit en djupare skada så borde det väl göra ondare?
gunsta
Hej - kan du inte ringa till vårdupplysningen och förklara det hela.
Peztis
Jisses! Åk in till akuten! Hornhinnan sitter över hela övat, inte bara över iris.
Peztis
Bindhinnan är den slemhinna som sitter över hornhinnan om jag har förstått det rätt. Ibland blir man röd i ögat och då kan en liten åder ha brustit (av t ex kräkningar, nysningar sov) det ha samlats blod emellan dessa hinnor. Om det har droppat blod låter det som att bindhinnan har perforerats och det kan knappast vara bra. Läste på någon sida att det kan bli infekterat med förlorad syn som resultat.

Nu skrämmer jag väl upp dig men ögonen är ju verkligen inget att leka med.
Bengalow
ALLA skador på ögat är akuta! T.o.m. "svetsblänk... Min fru, som jobbat på ögonklinik i väl mer än 20 år blir skräckslagen, när hon läser, att ni inte gjort något. Är hornhinnan skadad, vilket blödningen tyder på, så är infektionsrisken ytterst stor, och måste behandlas omgående - på trots av väntetiden!

OBS! Bindehinnan sitter under ögonlocket och under ögat, Du ser den om du drar ned det nedre ögonlocket. Hornhinnan ligger öppen, och skadas mekaniskt vid en träff av främmande föremål. Tur i oturen att det var en träflisa, och inte metall!!!
Christa
CITAT (Peztis @ 23-07-2013, 17:37) *
Bindhinnan är den slemhinna som sitter över hornhinnan om jag har förstått det rätt. Ibland blir man röd i ögat och då kan en liten åder ha brustit (av t ex kräkningar, nysningar sov) det ha samlats blod emellan dessa hinnor. Om det har droppat blod låter det som att bindhinnan har perforerats och det kan knappast vara bra. Läste på någon sida att det kan bli infekterat med förlorad syn som resultat.

Nu skrämmer jag väl upp dig men ögonen är ju verkligen inget att leka med.


Hade det varit i området som kan störa synen så hade vi åkt direkt. Det där med infektion var jag lite orolig för så vi har i alla fall skippat dagens planerade simtur på badplatsen.

Min sambo sa nyss att det kändes bättre och han fortsatte att snickra men med cykelglasögonen på. På sätt och vis kanske det var bra att det blödde lite för då kan ju eventuella bakterier åka med.

Det var i alla fall en bra upplysning att veta att bindhinnan ligger över hornhinnan och att det kan blöda emellan. Det borde innebära att själva blödningen i sig inte behöver vara så illa.

Jag läste om en som enligt honom själv fått ett stort hål i hornhinnan. Dom verkar inte ha gjort så mycket hos läkaren och han hade så ont så han höll på att gå upp i limningen.

Det lutar nog åt att vi inte åker in i dag i alla fall men vi får ju hålla stenkolla på det där och minsta tecken på infektion så blir det doktorn direkt.

Det du läste om risk för förlorad syn, gällde det även om skadan inte satt över området där man ser. Alltså inte i vitan utan det andra vad det nu kallas.

CITAT (Bengalow @ 23-07-2013, 18:53) *
ALLA skador på ögat är akuta! T.o.m. "svetsblänk... Min fru, som jobbat på ögonklinik i väl mer än 20 år blir skräckslagen, när hon läser, att ni inte gjort något. Är hornhinnan skadad, vilket blödningen tyder på, så är infektionsrisken ytterst stor, och måste behandlas omgående - på trots av väntetiden!

OBS! Bindehinnan sitter under ögonlocket och under ögat, Du ser den om du drar ned det nedre ögonlocket. Hornhinnan ligger öppen, och skadas mekaniskt vid en träff av främmande föremål. Tur i oturen att det var en träflisa, och inte metall!!!


Gäller det även om det sitter i själva vitan och vilken behandling kan dom ge?

Det är ju inte jag som bestämmer om han skall åka till läkaren men har jag bra argument kanske jag kan övertyga honom.
Bengalow
Det finns ingen bindehinna framför hornhinnan, vilken täcker hela den synliga delen av ögat (även ögonvitan!), och fästs i en ögonmuskel långt inne i ögongloben. Bindehinnan förser ögat med vätska vid blinkningar, och finns nedanför och ovanför ögat, i bland annat ögonlocket. Åk för tusan till akuten innan det är för sent!!!!!!!!!!! Även om man känner sig bättre, så är det bara ögonlocksnerverna som vant sig till skadan. Den finns där, och SKALL behandlas.. Fattar du inte? Hur mycket bakterier tror du inte att det finns på ett organiskt material som träflis. Millioner småkryp, som nu eventuellt tar sig fram på en skadad hornhinna. Där leverdom gott, till behandling utförs...
Woodii
Bengalow, hornhinnan, cornea på latin, sitter faktiskt bara längst fram, den täcker inte hela ögat. Om du googlar på cornea hittar du mängder av bilder som visar ögats anatomi.

Men visst bör det kollas av läkare, där håller jag däremot med dig. smile.gif
Peztis
Christa, hur mår din man idag?
Bengalow
Woodii! Om du läser vad jag skrev, så ser du att det står "den synliga" delen av ögat. 70-80% syns inte...
Jag behöver inte googla, jag har prof. Sölve Stenströms bok i min hand "Ögat och dess sjukdomar". Om du nu känner till denne auktoritet?
pejori
Blir lika förvånad varje gång jag ser detta fenomen.
Det har ingen betydelse om det gäller djur, barn eller vuxna.
Vid skada eller sjukdom, så frågar man på ett växtforum i första hand, man ringer inte till proffisionella rådgivare.
Vad tror ni?
Att det ska komma en megaräkning på posten???
Ring akuten eller Sjukvårdsupplysningen, Alt. jourvet. istället..
Speciellt om ni ändå inte lyssnar på de råd ni får. slap.gif
ninnisky
CITAT (pejori @ 25-07-2013, 06:05) *
Blir lika förvånad varje gång jag ser detta fenomen.
Det har ingen betydelse om det gäller djur, barn eller vuxna.
Vid skada eller sjukdom, så frågar man på ett växtforum i första hand, man ringer inte till proffisionella rådgivare.
Vad tror ni?
Att det ska komma en megaräkning på posten???
Ring akuten eller Sjukvårdsupplysningen, Alt. jourvet. istället..
Speciellt om ni ändå inte lyssnar på de råd ni får. slap.gif

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 25-07-2013, 08:05) *
Blir lika förvånad varje gång jag ser detta fenomen.
Det har ingen betydelse om det gäller djur, barn eller vuxna.
Vid skada eller sjukdom, så frågar man på ett växtforum i första hand, man ringer inte till proffisionella rådgivare.
Vad tror ni?
Att det ska komma en megaräkning på posten???
Ring akuten eller Sjukvårdsupplysningen, Alt. jourvet. istället..
Speciellt om ni ändå inte lyssnar på de råd ni får. slap.gif


Bra skrivet! tummenupp.gif
KRT
ALLA skador som gäller ögon är akuta, möjligen med undantaget om man får en ögonfrans i ögat. En perforering som leder till blödning är det absolut, dels pga infektionsrisken och dels för att en dåligt läkt skada kan ge ärrvävnad som sedan kan påverka synen. Självklart avgör man skälv hur rädd man är om sin syn, men då jag vet hur det är att leva med väldigt nedsatt syn är jag personligen livrädd att förlora något av den syn jag har. Andra människor värdesätter helt uppenbart inte sin syn lika högt.

Jag är 99,99% säker på att en ögonläkare skulle kolla hur stor skadan var genom att sätta lite färg i ögat, titta noga så att det inte fanns några bitar kvar och sedan ordinera antibiotikasalva och evt även kortisondroppar. Detta för att minska risken för infektion och inflammation, samt evt framtida komplikationer. Därefter skulle han säkert fått en ny tid om några veckor för att kolla att allt läkt och ser bra ut.

Jag hoppas din man har tur och att såret läker utan infektion eller inflammation, men om han på något sätt upplever obehag, smärta eller synpåverkan på ögat så posta inga uppdateringar här - åk omedelbart till akuten!!!
pejori
CITAT (KRT @ 25-07-2013, 10:28) *
ALLA skador som gäller ögon är akuta, möjligen med undantaget om man får en ögonfrans i ögat. En perforering som leder till blödning är det absolut, dels pga infektionsrisken och dels för att en dåligt läkt skada kan ge ärrvävnad som sedan kan påverka synen. Självklart avgör man skälv hur rädd man är om sin syn, men då jag vet hur det är att leva med väldigt nedsatt syn är jag personligen livrädd att förlora något av den syn jag har. Andra människor värdesätter helt uppenbart inte sin syn lika högt.

Jag är 99,99% säker på att en ögonläkare skulle kolla hur stor skadan var genom att sätta lite färg i ögat, titta noga så att det inte fanns några bitar kvar och sedan ordinera antibiotikasalva och evt även kortisondroppar. Detta för att minska risken för infektion och inflammation, samt evt framtida komplikationer. Därefter skulle han säkert fått en ny tid om några veckor för att kolla att allt läkt och ser bra ut.

Jag hoppas din man har tur och att såret läker utan infektion eller inflammation, men om han på något sätt upplever obehag, smärta eller synpåverkan på ögat så posta inga uppdateringar här - åk omedelbart till akuten!!!

yes.gif yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon