Full version: EM- damfotboll
Sidor: 1, 2
Bengalow
Jag har följt damernas turnering med stort intresse, och måste säga, att jag ändrat inställning till detta fenomen. Dom är duktiga fotbollsspelare, ibland lite tekniskt ofullkomliga, men dom spelar med intensitet och vilja, som jag saknar hos dom manliga. Det var bara så synd, att dom inte kom hela vägen till final. Svenskorna dominerade spelet, men hade inte riktigt turen på sin sida. Det skall bli kul att följa dom i fortsättningen.
*Stintan*
Törs man fråga vad du hade för inställning tidigare? Grattis i alla fall till detta sena uppvaknande!
Ja det var jättesynd att de inte gick till final. Som dom spelat hade dom helt klart varit värdiga finalister.
Myosotis
Grattis från mig också. Men det är nog inte bara som du har ändrat inställning, de har blivit bättre också. Framförallt tycker jag att damfotbollen har blivit mycket snabbare.

Jag hade unnat svenskorna och publiken segern, men annars gillar jag faktiskt det tyska laget. Men mest hoppades jag ändå att Frankrike skulle vinna, tyckte de var klart bäst. Vilken besvikelse att de inte ens gick till final sad.gif
Bengalow
Ja, fransyskorna var lika överlägsna som svenskorna, men förlorade också. F-n vet vad som tog åt dom. Att Lotta Schelins mål blev bortdömt är bara en domarskandal. Tyskan bad senare om ursäkt för att hon hade ramlat - inte blivit knuffad, men OK, det såg ut så på reprisen. Inget att göra åt, bara "spotta i nävarna" och gå vidare i jobbet.
tomas99
CITAT (Myosotis @ 25-07-2013, 11:41) *
Grattis från mig också. Men det är nog inte bara som du har ändrat inställning, de har blivit bättre också. Framförallt tycker jag att damfotbollen har blivit mycket snabbare.

Jag hade unnat svenskorna och publiken segern, men annars gillar jag faktiskt det tyska laget. Men mest hoppades jag ändå att Frankrike skulle vinna, tyckte de var klart bäst. Vilken besvikelse att de inte ens gick till final sad.gif



+1
Carl

Damerna spelade mot AIKs P17 lag och vart utspelade med 3-0 i baken. Så det är nog långt kvar innan dom närmare sig. Damfotbollen måste bredda basen av spelare först innan den kan utvecklas.
Bengalow
Det reor jag inte på - att dom förlorade mot en P17 lag! Var har du det ifrån? Damerna har utvecklat sitt fotbollsspel så bra, att det skall inte gå.¨Om det är som du säger, så har det inte varit något allvar i spelet, eller att alla damspelarna deltog. Kom med bevis! Jag tror t.o.m. att man hade vunnit mot AIK's herrlag
*Stintan*
CITAT (Carl @ 30-07-2013, 20:37) *


När spelades den matchen? Artikeln verkar daterad 2013-01-15 och låter mest som en träningsmatch. Bara 2 x 30 minuter dessutom.

Såg du matchen eftersom du uttalar dig som du gör?
Carl

Nej jag såg inte matchen! Är inte road av fotboll i någon form. Står i artikeln att dom vann över Norrtäljes P19 lag med 1-0 ingen fjäder i hatten precis.

I dom mätbara idrotterna så brukar de kvinnliga resultaten cirkus vara 10-15% sämre än de manliga. I fotbolll är skillnaden mycket större. Kanske Div 4-5 klass på damerna.
Gossen Ruda
Eftersom kvinnor rent fysiskt är 15-20% mindre än män borde även planen vara mindre för att få jämförbara resultat. Men fö är jag inte speciellt intresserad av damfotboll men det gäller även herrfotboll.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 31-07-2013, 08:02) *
Nej jag såg inte matchen! Är inte road av fotboll i någon form. Står i artikeln att dom vann över Norrtäljes P19 lag med 1-0 ingen fjäder i hatten precis.

I dom mätbara idrotterna så brukar de kvinnliga resultaten cirkus vara 10-15% sämre än de manliga. I fotbolll är skillnaden mycket större. Kanske Div 4-5 klass på damerna.


Förstår bara inte hur du kan yttra dig som du gör när du inte sett matcherna du refererar till och antagligen inte heller sett EM-matcherna eftersom du inte är road av fotboll. Varför göra jämförelser med andra idrotter? Det är knappast relevant. För övrigt händer det ju ganska ofta att manliga elitlag i fotboll inte heller lyckas göra mål i sina matcher.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 08:47) *
Eftersom kvinnor rent fysiskt är 15-20% mindre än män borde även planen vara mindre för att få jämförbara resultat. Men fö är jag inte speciellt intresserad av damfotboll men det gäller även herrfotboll.


Nej mindre planer är det inte många som vill ha eftersom det inte gynnar spelet det minsta utan bara blir trängre, grötigare och spelarna får mindre tid med bollen. Att kvinnor är mindre än män och inte springer lika fort som män är ingen orsak till att minska planytan. Det är lika dumt som om kvinnorna skulle ha mindre målburar och mindre fotboll.

Med detta inte sagt att de svenska fotbollsdamerna inte behöver förbättra sig rent tekniskt men det vet de ju om så förhoppningsvis får vi se ett ännu bättre damlandslag i nästa VM.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2013, 10:31) *
Nej mindre planer är det inte många som vill ha eftersom det inte gynnar spelet det minsta utan bara blir trängre, grötigare och spelarna får mindre tid med bollen. Att kvinnor är mindre än män och inte springer lika fort som män är ingen orsak till att minska planytan. Det är lika dumt som om kvinnorna skulle ha mindre målburar och mindre fotboll.

Med detta inte sagt att de svenska fotbollsdamerna inte behöver förbättra sig rent tekniskt men det vet de ju om så förhoppningsvis får vi se ett ännu bättre damlandslag i nästa VM.

Det blir samma förutsättningar som för herrarna. När jag har sett damfotboll har jag mest slagits hur dessa små figurer kutar omkring på en jätteplan.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 11:59) *
Det blir samma förutsättningar som för herrarna. När jag har sett damfotboll har jag mest slagits hur dessa små figurer kutar omkring på en jätteplan.


Nej även damerna vill ha ytor att spela på och dom klarar det galant. Hur kan det bli samma förutsättningar? Dom har inte mindre plan än herrarna i någon annan sport. En mindre plan skulle kräva färre spelare på plan för att det skulle funka. Det är inga pygméer vi talar om.

Vissa åsikter här verkar bara bottna i fördomar.
Gossen Ruda
Jaja, du vill inte fatta och jag orkar inte käbbla med dig. Du ser fördomar i det mesta men det finns uppenbara skillnader. Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spjutkastning
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 15:28) *
Jaja, du vill inte fatta och jag orkar inte käbbla med dig. Du ser fördomar i det mesta men det finns uppenbara skillnader. Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spjutkastning


Hahaha det är väl en väldig skillnad mellan spjut, kula och damfotboll. Menar du att damernas 100 meterslopp bara ska vara 90 m också?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2013, 20:13) *
Hahaha det är väl en väldig skillnad mellan spjut, kula och damfotboll. Menar du att damernas 100 meterslopp bara ska vara 90 m också?

Egentligen ingen skillnad men en del vill inte se skillnaden. På 100 meter gör det inte så stor skillnad men damernas 5-mil på skidor är bara 30 km.
Motti
Ursäkta mig om jag verkar gammalmodig !men att se ett gäng fruntimmer spela fotboll är urlöjligt i mina ögon ,de har inte där att göra över huvud taget !
*Stintan*
Det har nog inte så mycket med gammalmodighet att göra utan om att man inte är road av fotboll.
Bengalow
Visst har det med gammalmodighet att göra! Drottning Victoria av England hade dånat om hon hade sett vad vi ser som naturligt idag...Möjligens lite tennis i långkjol, eller krocket, utan manliga åskådare.
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 31-07-2013, 22:50) *
Visst har det med gammalmodighet att göra! Drottning Victoria av England hade dånat om hon hade sett vad vi ser som naturligt idag...Möjligens lite tennis i långkjol, eller krocket, utan manliga åskådare.


giggle.gif Fast hemma på våran gård spelade vi tjejer både fotboll och hockey med grabbarna på 50-talet och det fanns inte en förälder som förfasade sig tvärtom uppmuntrade dom vårt spelande och idrottande och hjälpte oss anordna "olympiader" både på sommaren och vintern.
Motti
Det kan du ha rätt i men att se kvinnor försöka göra det män kan bättre är urfånigt !
Men all sin da kan man inte bara få vara kvinnlig utan att göra sig löjlig !
*Stintan*
Kan man inte få vara den man är utan att andra ska tycka att man är löjlig?
Motti
Känns inte rätt att se en massa fruntimmer spela fotboll ! inte för mig i alla fall tycker det ser löjligt ut ,men det är ju min uppfattning var och en får tyckas som de vill .Inte speciellt kvinnligt i mina ögon i alla fall ,och de flesta av dom är väl inte "så kvinnliga" om man säger så .En del av dom är ju sambo med kvinnor och har barn ihop och det är väl inget man kan tycka illa om alls så.Men fotboll ska spelas av män enligt min åsikt !
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 31-07-2013, 23:38) *
Känns inte rätt att se en massa fruntimmer spela fotboll ! inte för mig i alla fall tycker det ser löjligt ut ,men det är ju min uppfattning var och en får tyckas som de vill .Inte speciellt kvinnligt i mina ögon i alla fall ,och de flesta av dom är väl inte "så kvinnliga" om man säger så .En del av dom är ju sambo med kvinnor och har barn ihop och det är väl inget man kan tycka illa om alls så.Men fotboll ska spelas av män enligt min åsikt !

Upphör aldrig att förvåna mig över din syn på dina medmänniskor..... crying.gif
Motti
Du lär få fortsätta med det !kvinnor ska vara kvinnor annars hade vi väl inte set ut som vi gör .Att tro att vi någonsin skulle vara jämlika med män är en myt .Män är män och kvinnor är kvinnor !skulle inte vilja ha det annorlunda heller .Men var och en får ha sin uppfattning om hur det ska va !jag har min .
*Stintan*
Motti, ibland är du bara för mycket! Du tycker alltså inte att tjejer ska få spela fotboll om de tycker att det är kul. Det låter ungefär lika dumt som att pojkar ska inte gråta för det är omanligt.
Motti
Mitt mellersta barnbarn har börjat spela fotboll hon är 8 år om hon tycker det är kul så är det okej för oss .Men jag kan inte påstå att det är en kvinnlig sport i den världen jag blev uppfostrad i !jag är uppvuxen på 50_talet så det tar lite tid att axeptera att tjejer ska vara män och göra mäns grejer !Jag tycker det är helt okej att flickor får vara flickor och att pojkar får vara pojkar .
*Stintan*
Ja och tänk det kan dom faktiskt vara även om dom spelar fotboll eller meckar med bilar. De du!
Kryddan03
Min mormor växte upp på 10/20-talet och min mor på 30/40-talet. Ingen av dem hade några problem med att tänka jämställt. Det är väl ungefär som att sluta röka - om man bara vill och har motivationen går det alldeles utmärkt...
Motti
Jo men om man är uppvuxen på 50-talet så tar det tid att ändra uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt confused.gif Inte fan fick vi spela fotboll när jag gick i skolan ,vi spelade brännboll och det var skitkul smile.gif
Trampendal
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:11) *
Jo men om man är uppvuxen på 50-talet så tar det tid att ändra uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt confused.gif Inte fan fick vi spela fotboll när jag gick i skolan ,vi spelade brännboll och det var skitkul smile.gif


Men var sjutton var du på 70-talet då? Hade du redan stelnat till då? wink.gif
Motti
Då hade jag gift mig och hade två barn ! inte ens då spelade flickor fotboll i skolan ! jag säger inte att det är fel men jag tycker ändå att det ser fånigt ut när tjejer spelar fotboll och det kan jag väl få tycka ?
Kryddan03
Vad är det som är så speciellt med 50-talet? Antar att du inte läste/förstod vad som stod i mitt inlägg (10/20-talet och 30/40-talet kom före 50-talet). Men, det är klart; både min mormor och mamma var starka och självständiga kvinnor så det föll sig nog naturligt för dem att tänka jämställt...

CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:31) *
Då hade jag gift mig och hade två barn ! inte ens då spelade flickor fotboll i skolan ! jag säger inte att det är fel men jag tycker ändå att det ser fånigt ut när tjejer spelar fotboll och det kan jag väl få tycka ?

Och vi kan väl få tycka att det är fånigt att tycka så?
Motti
Nä men missförstå mig rätt !har väl inte påståt att inte kvinnor får vara starka ! eller har jag ?jag säger bara att JAG tycker att se kvinnor ser fåniga ut när de spelar fotboll !och jag är nog inte ensam om att tycka det heller .Tycker inte det är en speciellt kvinnlig sport !Fotboll är en sport där man får ta mycket stryck tacklingar osv ,kan inte se att det skulle vara kvinnligt .Men som jag skev innan så är det min personliga åsikt !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:11) *
Jo men om man är uppvuxen på 50-talet så tar det tid att ändra uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt confused.gif Inte fan fick vi spela fotboll när jag gick i skolan ,vi spelade brännboll och det var skitkul smile.gif


Vad har skolan med detta att göra? Mig veterligt har man aldrig spelat fotboll i skolan. Jag som är en massa år äldre än du borde alltså ha ännu svårare än du att tänka jämställt och det kan jag tacka mina föräldrar för. Vi är många här som är uppväxta på 40- och 50-talet så vad är det som är så märkvärdigt med att just du också är det att du ideligen måste påpeka det? Det är ju knappast något försvar för att ha en så förlegad människosyn som du har vilket du verkar tro.
Kryddan03
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:49) *
har väl inte påståt att inte kvinnor får vara starka ! eller har jag ?Men som jag skev innan så är det min personliga åsikt !

Det är väl ingen som har påstått att du har påstått det heller?

CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:49) *
Men som jag skev innan så är det min personliga åsikt !

Att det är din personliga åsikt innebär inte att att man måste hålla med och inte får argumentera emot eller ifrågasätta den.
Trampendal
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 00:31) *
Då hade jag gift mig och hade två barn ! inte ens då spelade flickor fotboll i skolan ! jag säger inte att det är fel men jag tycker ändå att det ser fånigt ut när tjejer spelar fotboll och det kan jag väl få tycka ?


Jag gifte mig också och fick barn på 70-talet, men inte sjutton slutade jag utvecklas för det.

Visserligen har jag aldrig gillat fotboll överhuvudtaget, men jag hade kompisar (tjejer) på 60-talet som spelade och de såg inte fånigare ut än killarna.
Jag tror att du kanske behöver byta glasögon? naughty.gif
Motti
Jag ville bara poängtera att det var min personliga åsikt ! kvinnor kan väl vara starka utan att spela fotboll ?
Kryddan03
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 01:00) *
Jag ville bara poängtera att det var min personliga åsikt ! kvinnor kan väl vara starka utan att spela fotboll ?

Du kan var lugn, Motti. Jag kommer inte att ge mig in i en evighetslång diskussion med dig. Sedan tidigare vet jag att det är fruktlöst, meningslöst och lönlöst. Att lägga ner energi på någon som upprepat, gång på gång skriker ut sin åsikt utan att argumentera för den har jag ingen lust med. Varken tjôt eller skrikmetoden brukar fungera särskilt bra i en diskussion, enligt min mening. Båda kombinerade blir snudd på haveri, återigen enligt min mening.

Ovan citerat visar att du antingen inte läser inlägg ordentligt, inte förstår vad man skriver eller inte bryr dig. För tydlighetens skull vill jag poängtera att varken min mormor eller min mor någonsin spelade fotboll och om du hade läst ordentligt hade du också förstått att det jag skrev inte handlade om det. Jag tänker dock inte försöka att förklara för dig ytterligare då jag, som sagt, finner det av erfarenhet meningslöst utan lämnar härmed tråden.

Ha det gott, Motti och gör åtminstone ett försök att vidga dina vyer och tänka utanför de gränser du idag har. Vem vet, du kanske upptäcker att det är ganska kul här utanför? smile.gif
Berith
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2013, 00:56) *
--- Mig veterligt har man aldrig spelat fotboll i skolan. ---

Va...? Här hänger jag inte med riktigt... unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 01-08-2013, 06:21) *
Va...? Här hänger jag inte med riktigt... unsure.gif


Nähä vad ska jag göra åt det? Spelade du fotboll på gymnasiklektionerna eller under annan skoltid?
Berith
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2013, 09:40) *
Nähä vad ska jag göra åt det? Spelade du fotboll på gymnasiklektionerna eller under annan skoltid?

Äh grinmaja! giggle.gif När du sa så trodde jag att du menade att ingen någonstans någonsin spelat fotboll i skolan. Tror det finns massor med barn som spelat fotboll i skolan, på gymnastiken eller idrottsdagar tex.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 01-08-2013, 10:46) *
Äh grinmaja! giggle.gif När du sa så trodde jag att du menade att ingen någonstans någonsin spelat fotboll i skolan. Tror det finns massor med barn som spelat fotboll i skolan, på gymnastiken eller idrottsdagar tex.


Ja men så skrev jag ju inte så varför tror du jämt att man menar något annat än man skriver? Mig veterligen skrev jag och det är något helt annat än att tro något.
Hans-erik
CITAT (*Stintan* @ 25-07-2013, 04:28) *
Törs man fråga vad du hade för inställning tidigare? Grattis i alla fall till detta sena uppvaknande!
Ja det var jättesynd att de inte gick till final. Som dom spelat hade dom helt klart varit värdiga finalister.

Blir lite av en filosofisk självmotsägelse rolleyes.gif

Hur kan de vara värdiga finalister om de inte gick till final? Vi förutsätter här att inga felaktiga domslut skedde.
Menar du helt enkelt att de olika lagen var så jämna att det hela handlade om tur? I så fall kommer följdfrågan; Om flera lag är helt jämna, hur kan du då från dessa lag plocka ut ett givet som förtjänar finalplatsen?

Notera att jag inte själv påstår något alls, vill bara se hur du bemöter argumenten smile.gif
*Stintan*
CITAT (Hans-erik @ 10-08-2013, 00:25) *
Blir lite av en filosofisk självmotsägelse rolleyes.gif

Hur kan de vara värdiga finalister om de inte gick till final? Vi förutsätter här att inga felaktiga domslut skedde.
Menar du helt enkelt att de olika lagen var så jämna att det hela handlade om tur? I så fall kommer följdfrågan; Om flera lag är helt jämna, hur kan du då från dessa lag plocka ut ett givet som förtjänar finalplatsen?

Notera att jag inte själv påstår något alls, vill bara se hur du bemöter argumenten smile.gif


Varför ska jag bemöta det. Såg du inte matcherna eller det kanske blev för många norrlandsguld?
Motti
Kvinnor som spelar fotboll och ishockey tål jag inte att titta på bara !urfånigt .Det är en ren mansport enligt min mening sen får ni tycka vad ni vill .Vad i all sin da ska fruntimmer vara med i allt när de inte fixar det ?Golf Bowling osv är okej för fruntimer att delta i men inte fotboll och hockey :(Lika så Boxning vad sjutton har fruntimmer där att göra ? Kan inte kvinnor få bara vara kvinnor ?
Trampendal
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:42) *
Kvinnor som spelar fotboll och ishockey tål jag inte att titta på bara !urfånigt .Det är en ren mansport enligt min mening sen får ni tycka vad ni vill .Vad i all sin da ska fruntimmer vara med i allt när de inte fixar det ?Golf Bowling osv är okej för fruntimer att delta i men inte fotboll och hockey :(Lika så Boxning vad sjutton har fruntimmer där att göra ? Kan inte kvinnor få bara vara kvinnor ?


Kan inte kvinnor få bara göra det de vill? wink.gif
*Stintan*
Kan inte kvinnor få göra det dom vill och tycker är roligt? Fan va tråkigt det skulle vara om man bara fick flyta runt och vara kvinna. Kan inte du tala om hur man ska vara då?
Måste ju finnas massor som du tycker att kvinnor inte ska syssla med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon