Full version: Vacker blomma?
Gossen Ruda
Tycker jag i alla fall men jag vill nog inte ha den i en rabatt. Den stora blomställningen kommer bara upp ur marken på våren som en fyrverkeripjäs. Den ser lite osvensk ut. Tyvärr vill den gärna ta över så någon kulturväxt blir den nog inte, men ett avläset hörn av tomten kanske passar. Blir den för stor hjälper säkert Roundup.biggrin.gif

För att sen hoppa över på insektsfronten så finns det ett nattfly som är helt bundet till växten nämligen Pestrotsflyet, Hydraecia petasites. Larven lever i roten och stjälken. Går inte på någon annan växt, fast å andra sidan brukar den finnas överallt där Pestroten finns.

Copycat
Häftig sak ! Vad är det egentligen? Hur stor blir den? Var växer den? Mycket frågor,frågvisa jag alltså. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Du kan titta här:

Pestilensrot
Copycat
DEt var ju inte så konstigt att jag inte sett den förut. Jag bor i Norrland.
MimE
Jag skäms!!! sleep.gif
Jag har bara sett bladen förut.

Men blomman ÄR ju vacker! wub.gif

/Mimmi
kerstin z5-6
Fast pestskråp är härdigt i z6 smile.gif Copycat
Copycat
Men , Kerstin. Det stod att den går upp till gästrikland, det ligger väl neråt nånstans? Geografin är inte riktigt vad den borde vara. Rätta mig gärna om jag har fel. unsure.gif
kerstin z5-6
haha säger du det -Ja det har många växter ingen aaaaning om i så fall
Inte min magnolia och flera av mina rosor ,samt ett otal andra växter i min trädgård verkar totalt ovetande om detta smile.gifsmile.gif Yucca filamentosa hör till dem .
Zoner är inget att haka upp sig på -Du kan ha zon 2-8 i din trädgård beroende på läge , dränering mm
Dalarna kan ha zon 7 på sina ställen medan Västerbottenskusten kan ha 4-5, så det är inget som följer strikt geografiskt heller -dvs ju längre norr desto högre zon stämmer inte riktigt ...
Fast pestskråp går väl till Gästrikland vild -om det är vad du avser?
Hälsar tongue.gif
andreas i uppsala
kerstin har du införskaffat nån bergsbambu än?? Det ska bli spännande att se hur den klarar sig där uppe.

andreas
kerstin z5-6
Yes Andreas !På din inrådan -så nu är det ditt ansvar om den kolar ute !! LOL
Nä jag skojar bara smile.gif Men ut ska den .
-Blev så sugen på bambu så jag ryckte även åt mig en lite lägre variegerad bambu i grönt o gult -namnlappen ute i växthuset just nu ..
Den verkar klenare -eller vad tror du smile.gif
Hälsar kerstin
andreas i uppsala
Ja, då är det nog bäst att den överlever då. I värsta fall blir man kanske tvungen att åka upp med lite värme från det nu tropiska uppsala.Man vill inte drabbas av Kerstins vrede tongue.gif. har du några bilder kerstin?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon