Eva i Skåne
Som många vet är jag inte förtjust i temperaturer över 22-23 grader. Idag slogs nog sommaren rekord just här. 31,5 grader i eftermiddags.
Sen lunch har vi mest suttit inomhus eftersom det trots allt är några grader svalare, men så får man ju inge vindpust om maninte har en fläkt igång.
Jag var ute för en stund sedan och skulle vattna lite innan vi ska köra hem från stugan. Blev alldeles illamående av värmen och kunde inte göra klart det då,
men vi gör väl ett gemensamt försök om ett tag.
Nej, jag tror inte att jag verkligen skulle få värmeslag, jag har druckit en hel del vatten och te, men fy för så obehagligt jag tycker det är.

Fläkt går ju bra om man nu inte kostat på sig AC. Stängda dörrar och fönster på dagarna, men har ni andra bra tips för att slippa lida?

En våt handduk över axlarna/ kring halsen svalkar lite
gnon49
Ja värmen är olidlig just nu. Tog en promenad i skogen men fick vända eftersom svetten bara rann om mig. Inne i huset är det relativt svalt och i jordkällaren är det ännu svalare. Så jag får väl gå ner i min källare om nöden så fordrar. sweatingbullets.gif
Huggorm
Bara några veckor kvar nu så kommer hösten med den svala, friska luften
Gossen Ruda
Strandtomt med egen strand och brygga. Räcker det som svar? rolleyes.gif Såna här dagar är jag inte i stan.
Uggi
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2013, 19:11) *
Strandtomt med egen strand och brygga. Räcker det som svar? rolleyes.gif Såna här dagar är jag inte i stan.

Samma här Ruda.
[attachment=77769:Viken_sj_sidan.jpg]
Klint
Nä att ligga i sjön är nog det bästa,eller att åka på den men då får det gå snabbt. Så otäckt att du mår illa Eva,jag har inte ont av värmen på det viset,blir bara svett o trött!
Men jag funderade på bla dej imorse Eva när jag vattnade mina pelargoner,alla 11st.Hur orkar du vattna dina va väl runt 100?

Glömde: Så fint ni har det Uggi! Vi har också lagt i en brygga i år!
Eva i Skåne
Puh, nu är jag hemma och sitter vid fläkten. Inte varmare här än där smile.gif
Jag avundas verkligen er som bor sjönära sådana här somrar.

Tank för din tanke Klint wub.gif Det är faktiskt inte så jobbigt att vattna mina pelargoner i vanliga fall. Dom står ute på terrassen och på en hylla längs huset och det gör inget om vattnet rinner över och det gör det allt som oftast. Jag fyller plastkrukorna upp till kanten och sen får överskottsvattnet rinna ner i rabatterna under så gör det nytta där.

Mycket mörka moln var det på vägen hem, men dom kommer från sydväst så här är det bara lätta moln, Kanske regnmolnen drar över stugan
Bengalow
Jag har en åkomma, bland många andra, som heter hyperhidros, d.v.s. överdriven svettning. När tempen går över 20 grader, så är jag helt våt. Det droppar från ögonbryn och nästipp, och saltet svider i ögonen. Det finns inget bot mot detta, så jag får hålla mig i skuggan så gott det går. Inga kläder, utom kortbyxor. De är faktiskt obehagligt att vistas ute bland männidkor, och visa sina svettfläckar. Kanske därför att jag nästan bara har vita kläder, där det inte syns...På äldre dagar har jag dessutom fått "vinsäck", så det är t.o.m. obehagligt att gå omkring här i bara mässingen. (Med ovan nämnda undantag...!)
Jag lider, och lägger ut en förmögenhet på pappersnäsdukar...Gu ske pris och lov för A/C!!
Gossen Ruda
I sovrummet i stan har jag en stor Cottex takfläkt, det gör det lite mer uthärdligt när jag är där.
Motti
Samma här strandtomt och egen badstrand är ett stort prevelegie i dessa tider .Måste säga att mina tankar har gåt till dom som inte har möjligheterna att få bo som vi ,tänker på alla barnfamiljer som bor i storstäder och inte har råd att åka iväg och svalka sig vid sjöar och campingplatser confused.gif Alla barn borde ha rätt att få bada och plaska var de än bor .
gunsta
Jag är väl motvalls - men jag älskar värmen, då mår min kropp allra bäst. MEN jag har stor förståelse för den som lider av värme.

Så fint du har det Uggi - skulle vilja sitta på din brygga och meta smile.gif.
tomas99
CITAT (Eva i Skåne @ 28-07-2013, 18:11) *
Som många vet är jag inte förtjust i temperaturer över 22-23 grader. Idag slogs nog sommaren rekord just här. 31,5 grader i eftermiddags.
Sen lunch har vi mest suttit inomhus eftersom det trots allt är några grader svalare, men så får man ju inge vindpust om maninte har en fläkt igång.
Jag var ute för en stund sedan och skulle vattna lite innan vi ska köra hem från stugan. Blev alldeles illamående av värmen och kunde inte göra klart det då,
men vi gör väl ett gemensamt försök om ett tag.
Nej, jag tror inte att jag verkligen skulle få värmeslag, jag har druckit en hel del vatten och te, men fy för så obehagligt jag tycker det är.

Fläkt går ju bra om man nu inte kostat på sig AC. Stängda dörrar och fönster på dagarna, men har ni andra bra tips för att slippa lida?

En våt handduk över axlarna/ kring halsen svalkar lite


Du skall köpa Resorb på apoteket, det hjälper.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 29-07-2013, 11:34) *
Du skall köpa Resorb på apoteket, det hjälper.


Ja jisses va folk går på allting. Varför ska man stoppa i sig en massa konstgjorda grejer när det finns vanligt vatten och varierad kost Några skivor saltgurka till maten är inte helt fel.

Resorb innehåller bl.a. citronsyra och citronsyra är inte som många tror gjort av citron utan framställs biotekniskt genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av dessa mögelsvampar. Mögelsvampar kan orsaka allergier! Dessutom innehåller det sötningsmedel. Jag litar inte ett smack på vad Nestle stoppar i sina produkter och Resorb är en av deras produkter och är främst till för folk med mag/tarmproblem som diarre.

Jag mår som du Eva i värmen. Hemskt är det och det blir flera duschar om dagen plus en fläkt som går på högvarv. Dricker mycket vatten och ser till att få i mig lite extra salt såna här varma dagar. Kaviar på mackan, räkor, saltgurka, frukt och bär sitter inte i vägen.
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2013, 13:25) *
Ja jisses va folk går på allting. Varför ska man stoppa i sig en massa konstgjorda grejer när det finns vanligt vatten och varierad kost Några skivor saltgurka till maten är inte helt fel.

Resorb innehåller bl.a. citronsyra och citronsyra är inte som många tror gjort av citron utan framställs biotekniskt genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av dessa mögelsvampar. Mögelsvampar kan orsaka allergier! Dessutom innehåller det sötningsmedel. Jag litar inte ett smack på vad Nestle stoppar i sina produkter och Resorb är en av deras produkter och är främst till för folk med mag/tarmproblem som diarre.

Jag mår som du Eva i värmen. Hemskt är det och det blir flera duschar om dagen plus en fläkt som går på högvarv. Dricker mycket vatten och ser till att få i mig lite extra salt såna här varma dagar. Kaviar på mackan, räkor, saltgurka, frukt och bär sitter inte i vägen.



Om jag ändå kunde lära att blockera dina inlägg så att jag slipper att se dom.

Resorb är bra om man svettas mycket, du får tillbaka salter och minneraler som kroppen behöver, det är inte alltid att vatten är lösningen.
Anki på Öland
CITAT (tomas99 @ 29-07-2013, 13:39) *
Om jag ändå kunde lära att blockera dina inlägg så att jag slipper att se dom.

Resorb är bra om man svettas mycket, du får tillbaka salter och minneraler som kroppen behöver, det är inte alltid att vatten är lösningen.

Hade jag hunnit hade jag skrivit ungefär samma sak så du hade fått läsa det i alla fall!
malcolm
CITAT (tomas99 @ 29-07-2013, 13:39) *
Om jag ändå kunde lära att blockera dina inlägg så att jag slipper att se dom.


Klicka på "Min kontrollpanel" så finns där ett alternativ, ignorera medlem och sedan fyller du bara i namnet på medlemmen vars inlägg du inte vill se.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag mår inte heller bra när det är så varmt. Säger som Eva, 22 - 23 Grader är lagom.

Kan inte heller har någon fläkt inne, min yrsle och mina hoppande ögon tål inte något som snurrar runt. Här blir det varje kväll "öppet hus" under några timmar om jag vill kunna sova lite.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 29-07-2013, 13:39) *
Om jag ändå kunde lära att blockera dina inlägg så att jag slipper att se dom.

Resorb är bra om man svettas mycket, du får tillbaka salter och minneraler som kroppen behöver, det är inte alltid att vatten är lösningen.


Det är väl inte mitt fel att du inte tål fakta.Tror du att det hjälper att stoppa huvudet i sanden så varsågod. Dessutom skrev faktiskt inte Eva att hon svettades mycket.

Många vittnar om biverkningar de fått av Resorb.

Att blockera hjälper bara så länge inte någon citerar den du blockerat.
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-07-2013, 14:25) *
Kan inte heller har någon fläkt inne, min yrsle och mina hoppande ögon tål inte något som snurrar runt. Här blir det varje kväll "öppet hus" under några timmar om jag vill kunna sova lite.

Det finns pelarfläktar där man inte ser själva fläkten.

http://www.clasohlson.com/se/Pelarfläkt/36-4133
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 29-07-2013, 14:32) *
Det finns pelarfläktar där man inte ser själva fläkten.

http://www.clasohlson.com/se/Pelarfläkt/36-4133


Tack, skall titta på den i butiken när jag är i stan igen
pejori
CITAT (gunsta @ 28-07-2013, 23:54) *
Jag är väl motvalls - men jag älskar värmen, då mår min kropp allra bäst. MEN jag har stor förståelse för den som lider av värme.

Så fint du har det Uggi - skulle vilja sitta på din brygga och meta smile.gif.

Då är vi två.
Älskar varje sekund i värmen, men förstår er som lider.
Själv tillbringar jag dagarna under mitt parasoll med en god bok eller datorn.
Bengalow
Rätt lustigt. Som jag skrev förut, så har jag en ymnig svettning över 20 grader plus, speciellt i pannan och ansiktet. I dag gick jag till apoteket och frågade efter effektiva hjälpmedel. Nä, det finns inga för ansiktet. "-Du får söka läkare!". Nåväl jag köpte en för resten av kroppen "Helt torr". Duttade den på ställen enligt anvisning och blev helt förvånad av effekten. Så jag provade i pannan, efter att ha läst bipacksedeln. Där stod intet om ansiktet,. så jag duttade där också. Och f-n tro´t, men det hjälpte. Helt torr på vår middagsrunda med hunden...trots 24 grader i skuggan. Har inte hänt på 4 veckor, men hurra att det finns botemedel!
Illamående och huvudvärk: Aspirin...
Annica61
"VETEKYLARE". Har du en sk vetevärmare kan du lägga den i frysen en stund. Lägg sedan den härligt kalla påsen där du känner dej överhettad. Bästa kylverkan får du om du kyler fötterna eller på insidan av underarmarna.
Eva i Skåne
Vetekylare låter bra Annica. Det ska jag testa

Ska också köpa "helt torr" och torka med i nacke och panna. Såg att det finns som våtservetter. Det vore ju skönt att slippa att svetten rinner i ansiktet
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 29-07-2013, 20:14) *
Illamående och huvudvärk: Aspirin...

Är det bättre än treo eller alvedon? Jag får oundvikligen huvudvärk under arbetsdagarna nu när jag går ute under tryckande sol hela tiden och inget av det jag brukar ta verkar hjälpa speciellt mycket
kerstin z5-6
älskar värme o högtryck , men med två brutna armar och en hemskt varm väst som täcke halva kroppen coolgleam.gif hjälper vare sig sjötomt eller pool--
Resorb är en bra Quick fix har alltid den med på resor.. inte jämt man hinner eller kan dricka nog
Natur liv
När det blir för varmt och det inte räcker att hålla sig i skuggan, så duschar jag av håret i den enkla uteduschen vi har här i torpet. Då sjunker i alla fall huvudtemperaturen. En snabbvariant är att blöta ned solhatten och sätta på mig, det svalkar också skönt.
Gossen Ruda
Man kan prova med att kyla ner anklar och handleder med kallt vatten eller våta handdukar. Blodådrorna ligger väldigt ytligt där så nedkylningen blir effektiv.
Bengalow
Å andra sidan, så avger huvudet mer än hälften av kroppsvärmen, så det är där man skall kyla av sig. Lika logiskt, som att man skall ha mössa på sig när det är kallt...Kroppsvärmen försvinner fort via huvudet, och på övriga delen av kroppen finns massor av svettkörtlar som hjälper till en del.
Huvudet är den del av kroppen som absolut bör hålla en jämn temperatur. Tänk bara, om det blev överhettat!!! Solsting t.ex. och följderna av det. Så svalka av huvudet när det blir varmt!!!
Hans-erik
Vi från inlandsnorrland är vana både vid riktig iskyla, och extremvärme på somrarna. Det är allt virke i oss!!!

Svar på frågan: Dricka norrlandsguld smile.gif
Motti
Min man åker till Kina i morgon där har de en dagstempratur på 42 grader nu och en natt tempratur på 32 och i denna värmen ska min man jobba i i en vecka .Ja så jag tycker väl inte att 25 grader är så mycket att klaga över då ;)Bara att se till att dricka och se till att få i sig salt .
Huggorm
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 00:37) *
Min man åker till Kina i morgon där har de en dagstempratur på 42 grader nu och en natt tempratur på 32 och i denna värmen ska min man jobba i i en vecka .Ja så jag tycker väl inte att 25 grader är så mycket att klaga över då ;)Bara att se till att dricka och se till att få i sig salt .

Jag hade aldrig klarat av att leva i ett sådant klimat, jag hade blivit vansinnig efter några veckor. Men din make liksom mera välbärgade kineser har ju tillgång till luftkonditionering, så då kan man sätta temperaturen till 18 grader om man så vill.
Motti
Jo visst !men han ska jobba i den tempraturen också på dagen !då har det ingen som helst betydelse hur mycket du tjänar eller vem du är !alla som jobbar i Kina får jobba i 42 graders dagstempratur oavset vem du är eller vad du jobbar med .Natttempratueren är 32 grader .
*Stintan*
Fast om man kollar på världsvädret så ska det vara ungefär samma temperaturer i China som här den här veckan eller mellan 20-30 grader.
Motti
Men snälla Stintan min man är 4 mil utanför Shanghai och där är det 42 grader i solen 32 grader i skuggan ,han ringde hem i dag efter att varit ute och gåt en sväng ,han sa att han kunde vridit ut sin skjorta som en disktrasa ! Vet inte vad för väderprognos du läst då .
*Stintan*
Hoppas han har många skjortor med sig då och att han kan vara där det finns luftkonditionering.
Motti
Han har många skjortor med sig och bor i svit med luftkondisionering !Men samtidigt står han vid en lmaskin som gjuter alleminium som håller 800 grader .Ganska tufft för en nordbo eller hur ?Jag är glad för att jag inte är där .
*Stintan*
Stackars kineser!
Motti
Vadå stackars Kineser ?dom är ju vana .
mamamaggan
Så då fryser inga svenskar på vintern ? De är ju vana !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon