Full version: Lösa hundar.
tomas99
Vad gör man med alla lösa hundar på badstränder och i motionsspår, problemet blir bara större och större, hundägarna blir agresiva, när man säjer åt dom, borde det finnas en nationell handlingsplan för att komma till rätta med problemet?
tomas99
Ingen annan som tycker något?
*Stintan*
Har inga problem med det.
Huggorm
Jag tycker det är jobbigt med lösa hundar över huvud taget, inte bara på badstränder och motionsspår. Ofta verkar det vara helt fel människor som har dessa hundar också, antingen är det någon totalt nonchalant person med död, ointresserad blick som släpar sig fram med hunden springande ute i periferin eller så är det en aggressiv man 20-40 med tribaltatueringar och rakad skalle som använder sin kamphund som statushöjare.
tomas99
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 13:14) *
Jag tycker det är jobbigt med lösa hundar över huvud taget, inte bara på badstränder och motionsspår. Ofta verkar det vara helt fel människor som har dessa hundar också, antingen är det någon totalt nonchalant person med död, ointresserad blick som släpar sig fram med hunden springande ute i periferin eller så är det en aggressiv man 20-40 med tribaltatueringar och rakad skalle som använder sin kamphund som statushöjare.



Ja visst är det så,och frågan är då vad skall samhället göra åt problemet, skall hundarna avlivas på stället? eller skall man ha någon form av hundägarbevis för att ha hund.
Anki på Öland
Finns väl dåliga bilförare som kör på ett sätt man inte får fast dom har körkort..... cyklister som kör på gångbanan, rökare som röker där man inte får, folk som inte betalar på tunnelbanan osv. osv. Vad får dig att tro att dåliga hundägare skulle bli bättre av något slags tillstånd? Så länge det finns en marknad för hundar utan papper kommer det att finnas säljare som ger blanka f*n i vem dom säljer till och du har hundägare som inte borde ha hund.
Bengalow
Dessutom har vi ju lagar mot stöld, inbrott, mord och annat. Inte fan ger det någon effekt! Det mördas och stjäls hela tiden. Lösa hundar är väl knappast ett problem som samhället skall fixa. I så fall är det hundägarna som borde åtgärdas...
*Stintan*
tummenupp.gif tummenupp.gif till både Anki och Bengalow!
Huggorm
En liten kurs där de upplystes om vilka regler som gäller hade nog inte skadat, som vanligt är det mer hörsägen än fakta de baserar sin hundskötsel på
KRT
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 16:07) *
En liten kurs där de upplystes om vilka regler som gäller hade nog inte skadat, som vanligt är det mer hörsägen än fakta de baserar sin hundskötsel på

Tanken är god, men tror du verkligen att de som behöver kursen kommer gå?

Körkort är i högsta grad en kurs/utbildning, men inte hindrar det folk från att köra för fort, köra berusade, köra drogpåverkade, SMS:a medan man kör etc.
Huggorm
CITAT (KRT @ 01-08-2013, 16:27) *
Tanken är god, men tror du verkligen att de som behöver kursen kommer gå?

Körkort är i högsta grad en kurs/utbildning, men inte hindrar det folk från att köra för fort, köra berusade, köra drogpåverkade, SMS:a medan man kör etc.

Man gör kursen obligatorisk och om polisen råka på någon som har hund utan licens så beslagtar de rackan och destruerar den. Till slut lär sig folk.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 17:01) *
Man gör kursen obligatorisk och om polisen råka på någon som har hund utan licens så beslagtar de rackan och destruerar den. Till slut lär sig folk.


Vill till då att man inte behöver be kompisen om hjälp med rastning av hunden. Allvarligt...har inte polisen viktigare saker att göra än att gå runt och kolla att folk har hundlicens. Men vad är problemet på badstranden eller motionsspåret om det inte är förbjudet för hundar att vistas där?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2013, 17:22) *
Vill till då att man inte behöver be kompisen om hjälp med rastning av hunden. Allvarligt...har inte polisen viktigare saker att göra än att gå runt och kolla att folk har hundlicens. Men vad är problemet på badstranden eller motionsspåret om det inte är förbjudet för hundar att vistas där?

Lösspringande hundar är framför allt ett naturproblem. Nu på sommaren är det massvis med fåglar som har ungar och hundar kan ta ungarna eller stressa föräldrafåglarna så att de överger redet. Det samma gäller harar, igelkottar och diverse andra smådjur
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 17:31) *
Lösspringande hundar är framför allt ett naturproblem. Nu på sommaren är det massvis med fåglar som har ungar och hundar kan ta ungarna eller stressa föräldrafåglarna så att de överger redet. Det samma gäller harar, igelkottar och diverse andra smådjur


Därför är det också förbjudet att ha sin lös innan 20 augusti

Det finns många människor som är hundrädda, även dom vill kunna gå ut. På många badstränder är det förbjudet med hundar men många hundägare bryr sig inte.

*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 17:31) *
Lösspringande hundar är framför allt ett naturproblem. Nu på sommaren är det massvis med fåglar som har ungar och hundar kan ta ungarna eller stressa föräldrafåglarna så att de överger redet. Det samma gäller harar, igelkottar och diverse andra smådjur


Jag menar såklart inte att hundarna ska springa vind för våg i naturen men hundar som går okopplade på ett motionsspår har ägaren oftast pli på och under kontroll. Det är knappast där problemhundarna vistas.

Självklart ska hundägare respektera de lagar och regler som gäller.
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 17:01) *
Man gör kursen obligatorisk och om polisen råka på någon som har hund utan licens så beslagtar de rackan och destruerar den. Till slut lär sig folk.

Drar parallellen.... obligatoriskt körkort, råkar polisen på någon som kör utan, slå sönder bilen direkt på plats.... till slut lär sig folk.... eller inte...
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2013, 19:42) *
Drar parallellen.... obligatoriskt körkort, råkar polisen på någon som kör utan, slå sönder bilen direkt på plats.... till slut lär sig folk.... eller inte...

De borde beslagta bilarna för dem och förverka dem, åtminstone efter att de åkt fast andra gången. Vissa alkoholister kan åka fast tjugo gånger och de bara fortsätter köra och struntar i följderna
Motti
Hur många hundägare kan påstå att de har total kontroll på sina hundar ? det råder totalt hundförbud och det är ytters oansvarigt att låta sin hund springa lös i dessa tider då det finns djurungar i alla dess klasser fåglar rävar igelkottar harungar osv .Håll era hundar i koppel oavsett ingen kan ha sådan pli på sin hund så de har full kontroll om de inte är specialtränade .Den 21 augusti får du släppa din hund lös men även då ska du kunna kalla in din hund kan du inte det så ska den hållas kopplad.Visst undantag är att om du jagar vildsvin får du släppa jakthund på gris den 1:a augusti .Har du gris=vildsvin där du bor rekomderar jag att du håller din hund kopplad om du vill undvika skador på din hund .Annars är det att gå in på Naturvårdsverket sida och läsa vad som gäller .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 21:24) *
....Håll era hundar i koppel oavsett...

Men snälla du, det är inte vi som har några hundar lösa, det är tomas99 som har problem på badplatsen och i motionsspåret!!
Motti
Ja men många här har väl hund tex jag !man får ha respekt för att inte alla gillar löspringande hundar en del är rädda för dom och många är allergiker .Alla älskar inte hundar hämningslöst .
Bengalow
Huggorm föreslår att man skall "destruera" hundar till ägare som inte har licens för hund. Vad skall man då göra med våldtäktsmän? Man får väl för tusingen se någon relevans i brottsgärningen. Det är ett civiliserat samhälle vi lever i, men någon vill införa nazilagar. Hur är det ställt i skallen? Om man cyklar på fel sida, eller promenerar på höger sida i st.f. vänster - vad slags straff borde det innebära. Tomas99 har kastat ut frågan bara för att det finns olika tänkesätt bland medlemmarna på odla. Pang på...så hugger vissa betet. Jag tror att han sitter och skrattar åt resultatet.
*Stintan*
Inte Naturvårdsverket Motti utan Jordbruksverket är det som har hand om lagar och regler gällande våra djur.

Totalt hundförbud råder det då inte.

För övrigt har jag alltid min hund kopplad eller i långlina när vi är ute om vi inte är i någon inhägnad trädgård.
Motti
Du kan läsa både på Naturvårdsverket och Jordbruksverket om vad som gäller ;)efter som min man jagar har vi koll på det .Hundförbud är ett hundförbud ,har du inte 100% koll på din hund ska den vara kopplad till den 21 augusti om du inte jagar vildsvin med särskild hund då får du släppa grishund den 1:a augusti..
*Stintan*
Hundförbud betyder att hundar inte får vistas där alls och inget annat. Jag vet mycket väl vad det står i lagen så den behöver du inte dra. Det är möjligt att lagen går att läsa på båda ställena men det är Jordbruksverket som är ansvarig för lagen och kan svara på frågor om den ska tolkas.
Motti
Men vad är problemet då ?hundar ska hållas kopplade om du inte har 100% kontoll över den !annars gäller 21 augusti .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 02-08-2013, 00:25) *
Men vad är problemet då ?hundar ska hållas kopplade om du inte har 100% kontoll över den !annars gäller 21 augusti .


Jag ha inte påstått något annat.

Citerar Anki på Öland "Men snälla du, det är inte vi som har några hundar lösa, det är tomas99 som har problem på badplatsen och i motionsspåret!!"
Berith
Märks tydligt att det bara är hundägare som vill ha lösspringande hundar, andra vill slippa risken med hundbett och skit lite här och där.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 02-08-2013, 07:24) *
Märks tydligt att det bara är hundägare som vill ha lösspringande hundar, andra vill slippa risken med hundbett och skit lite här och där.


På vilket sätt märker du det? Jag har då inte sett att någon här i alla fall låter sina hundar springa lösa. Lösspringande problemhundar/argsinta hundar vill vi slippa precis lika mycket som andra.
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 02-08-2013, 07:24) *
Märks tydligt att det bara är hundägare som vill ha lösspringande hundar, andra vill slippa risken med hundbett och skit lite här och där.

Ser ingen i den här tråden, varken hundägare eller icke-hundägare, som "vill ha lösspringande hundar". Jag är hundägare och det är det värsta jag vet med folk som inte har sina hundar i koppel! Fast däremot kanske vi hundägare kan konstatera att "dåliga hundägare" skiter i om deras hundar skrämmer både folk och fä ute i markerna! Att man måste göra skillnad på "dåliga" och "bra" likaväl som man gör skillnad mellan dåliga bilförare och bra bilförare. Alla bilförare kör inte berusade bara för att det finns en del som gör det!
tomas99
Jag skall tala om var problemet är som störst, badplatsen är wårbybadet, där är det kraftfulla hundar som är lösa mitt bland badande folk, motionsspåret är habrostugan vid tumba, där sitter det uppsatta skyltar som säjer att hundar inte får vara i omr, där är problemet det ett hundarna blir triggade nar man kommer springande, och vill gå till anfall.
*Stintan*
Beträffande Vårbybadet och motionsspåret är det Bodkyrka kommuns lokala ordningsföreskrifter som gäller. Det är varje hundägares skyldighet att hålla reda på vad som gäller i kommunen man vistas. Du får alltså vända dig till kommunen i första hand med dina klagomål och fråga om råd.

http://www.assistanshundsportalen.se/ordni...ga/Botkyrka.pdf (scrolla ner till §14 och vidare)
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2013, 11:11) *
Beträffande Vårbybadet och motionsspåret är det Bodkyrka kommuns lokala ordningsföreskrifter som gäller. Det är varje hundägares skyldighet att hålla reda på vad som gäller i kommunen man vistas. Du får alltså vända dig till kommunen i första hand med dina klagomål och fråga om råd.

http://www.assistanshundsportalen.se/ordni...ga/Botkyrka.pdf (scrolla ner till §14 och vidare)



Huddinge kommun som vårbybadet ligger i, säjer att det är en sak för polisen att verställa, att det inte springer lösa hundar på badet, och att problemet är stort, fast det finns möjlighet för hundägarna att gå till Gömmaren som har hundbad och som bara ligger 1-2 km bort.
*Stintan*
Ja då är det väl bara att ringa polisen när du ser de lösa hundarna. Kanske det borde satsas mer på hundpoliser.
Motti
Då tycker jag nog att polisen har viktigare saker att handha än dåliga hundägare och deras dåligt fostrade hundar !ska vi vekligen ha polisen till så¨nt ?Har du skaffat hund så får du ta mig F:n ta hand om den så den inte ofredar människor som inte tål hundar eller är rädda för dom .Klarar du inte det som hundägare ska du inte ha hund ! Det är absolut inte Polisens jobb att hålla efter din hund det är hundägarens uppgift .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 05-08-2013, 23:49) *
..........Har du skaffat hund så får du ta mig F:n ta hand om den så den inte ofredar människor som inte tål hundar eller är rädda för dom .Klarar du inte det som hundägare ska du inte ha hund ! Det är absolut inte Polisens jobb att hålla efter din hund det är hundägarens uppgift .

Klokt konstaterande...... naughty.gif just precis vad tomas99 frågade i början av tråden - hur får man dom som inte följer ditt kloka råd att göra det!!?? Om det inte hjälper att säga till och man inte ska använda polisen, vad gör man då?? Det är just det som är knäckfrågan....
*Stintan*
CITAT (Motti @ 05-08-2013, 23:49) *
Då tycker jag nog att polisen har viktigare saker att handha än dåliga hundägare och deras dåligt fostrade hundar !ska vi vekligen ha polisen till så¨nt ?Har du skaffat hund så får du ta mig F:n ta hand om den så den inte ofredar människor som inte tål hundar eller är rädda för dom .Klarar du inte det som hundägare ska du inte ha hund ! Det är absolut inte Polisens jobb att hålla efter din hund det är hundägarens uppgift .


Ja polisen är väl till för att se till att lagar efterlevs och ordning upprätthålls. Det är ju inte hunden de ska hålla efter utan hundägaren. Hur får man annars bukt med dessa ansvarslösa hundägare? Har du något tips att ge tomas99?
addo
Tack och lov har jag inga problem med lösspringande hundar där jag vistas.
Motti
Jag börjar tro att vi behöver en Djurpolis i Sverige som de har i England och USA .Vi har redan det men den finns vad jag vet bara i Stockholm och är helt beroende av privata sponsorer !Som folk hushållar med sina hundar katter mm så skulle vi behöva en Djurpolis på heltid som agerar över hela landet .Det är skandal hur vi hushållar med våra husdjur bara för en nyck eller för vi bara vill ha så länge det är kul ´,när det roliga inte är så kul längre och vi inser att det faktiskt är ett jobb så slänger vi ut våra husdjur i skogen så andra får ta hand om dom !Det spottars fran valpar av olika korsningar som säljs på blocket för en sportstyver ,säljarna har inga hämningar vem de säljer till eller vilka hundar de korsar fram ,En del som köper valpar har inte en aning om hur stor deras valp kan bli ens .Hundstallarna är fulla av oönskade hundar och katter också .Jag blir så upprörd över folks kyla när det gäller husdjur ,slit och släng vara !
zaaritha
Vår hund går ej lös....
Men; det finns nog flera poliser;som inte borde "gå lösa", heller!
Motti
Det utalandet var lågt riktigt lågt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon