Full version: sytråden
malcolm
Jag har två trädgårdsstolar av den hopfällbara sorten men nu har tyget på sittdelen säckat ihop, förmodligen pga. flitigt sittande och min tunga gump. Originaltyget är någon plasthistoria och borde inte var någon svårighet att byta ut men vad skall jag använda, har funderat på markisväv eller jeanstyg men är det tillräckligt stumt för att klara belastningen? Gillar mina stolar och de är de bästa jag haft av den typen. Det gör ingenting om färgen inte blir densamma som ryggstödet.

[attachment=77875:UTE.JPG]
*Stintan*
Markisväv förslår jag. Finns ju i olika bredder också. Lite jobbigt att sy i grova tyger bara om man inte har en symaskin som klarar sånt.
Eva i Skåne
Jag tror också på markisväv, men det kan nog vara ett pill att få på den
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2013, 13:31) *
Markisväv förslår jag. Finns ju i olika bredder också. Lite jobbigt att sy i grova tyger bara om man inte har en symaskin som klarar sånt.

Tror nog att min symaskin klarar det, en AEG utan alltför många år på nacken. Sydde vindskydd av markisväv förut på min mammas gamla maskin från 50-talet förut och det funkade bra.
Elisabeth-Västkustkolonisten
En väninna till mig sydde ka<pellet till båten på sin Pfaff symaskin och det gick bra.

Men en AEG symaskin har jag aldrig sett eller hört?
Gossen Ruda
Du har tur att det inte är den enklare typen av fällstol som kan bli en fälla när tyget brister. Man åker igenom sitsen och fastnar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu såg jag en AEG symaskin på Elgiganten..... aldrig sett förut.
malcolm
Den är faktiskt köpt på El Giganten för ett par år sedan, minns dock inte vad den kostade.
Peztis
Säger också markisväv. Och känner du att du är extra tung i gumpen kan du alltid stärka det med något extra band som du också lätt syr av väven. Men jag tror inte att det lär behövas då det är ett slitstarkt tyg. Det jobbiga lär bli att få det på plats.

Om du märker att det är svårt att sy kanaler att trä igenom så kan du skaffa dig öljetter som du slår i runt om (helst dubbel väv där dessa sätts) och sedan spänner du fast på undersidan med rep.
Bengalow
För att vara lite motvalls, då det gäller tygvalet...Vi har Dralon i våra dynor från Fri form. Först var det bomull, men det förstördes i solvärmen/solljuset på altanen, så vi köpte dralon-kuddar. Dom har vi haft i säkert 10-15 år nu. Lätta att rengöra. Det är ju en akryl-fiber som är motståndskraftig mot nedbrytning i solljus. Markisväv är oftast också akryl, men ack så mycket grövre. Prova att fråga efter dralontyg...samma slags men mjukare och behagligare.
malcolm
Fick en galen idé, undrar om silvertejp skulle fungera...?
gnon49
Just nu är det stor rea på Jysk. Kanske billigare att köpa nya stolar än tyg till dom gamla?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 08-08-2013, 12:49) *
Just nu är det stor rea på Jysk. Kanske billigare att köpa nya stolar än tyg till dom gamla?



Det tror jag också.....

malcolm silvertejp fungerar nog inte
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 08-08-2013, 12:49) *
Just nu är det stor rea på Jysk. Kanske billigare att köpa nya stolar än tyg till dom gamla?


Tänkte just på det. http://jysk.se/utomhus/stolar-bankar/campi...n-alu-texti-gra
Peztis
CITAT (malcolm @ 08-08-2013, 12:34) *
Fick en galen idé, undrar om silvertejp skulle fungera...?

Faktiskt så tror jag att det skulle fungera men det måste ju då vara av bra kvalitet och du kan nog inte räkna med att det håller så där jättelänge.

Har du sett programmet Mythbusters? Där skalade de av ett litet flygplan och täckte det helt med silvertejp och det flög. Här kan du se. Programmet är hur kul som helst och jag tror du skulle gilla det!
malcolm
Har sett programmet och det var där jag fick idén. skall i all fall prova så får vi se hu det gå.
RibesRubusVitis
Man kunde ju tänka sig en flätad sits (à la Bruno Mattsonstol med sadelgjord) av nylon- eller polysterband:
http://www.jonic-textil.se/b108aljusbruntk...h=42_53_248_466
Kanske med breda spännband som används vid lastsäkring?
Peztis
Man kan även fläta med t ex gamla skärp, kolla på loppis.
malcolm
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-08-2013, 00:59) *
Man kunde ju tänka sig en flätad sits (à la Bruno Mattsonstol med sadelgjord) av nylon- eller polysterband:
http://www.jonic-textil.se/b108aljusbruntk...h=42_53_248_466
Kanske med breda spännband som används vid lastsäkring?

Har tänkt på det också men det finns inget rör framtill och baktill på sätet.

CITAT (Peztis @ 08-08-2013, 17:02) *
Har du sett programmet Mythbusters? Där skalade de av ett litet flygplan och täckte det helt med silvertejp och det flög. Här kan du se. Programmet är hur kul som helst och jag tror du skulle gilla det!

Jag har nog sett alla avsnitt av Mythbusters, bra och intressant program. De har även byggt båtar med silvertejp med bra resultat, synd att den där tejpen är så dyr bara.
malcolm
Såg på Jysk hemsida att de har dessa stolar för 150 :-/st och det gör det knappast lönt att försöka reparera, typiskt nog har jag redan köpt för 249:-/st på ÖoB. angry.gif
Eva i Skåne
Har du börjat använda dom också Malcolm? Annars får du lämna tillbaka och köpa på Jysk istället smile.gif
malcolm
Jag hittar inte kvittot och en av dem har jag redan börjat använda.
Anna-Karin Lundberg
Strunta i det, glädj dig åt dina nya stolar istället! Lite förargligt kanske, men nu har du redan bra stolar - och till ett helt OK pris.

Handlade själv på rean, ringde först runt och kollade var det fanns hemma av den stol jag vill ha. Åkte dit för att handla men de som var kvar visade sig alla vara defekta, suck. Blev en lång tur innan jag fick tag i rätt stol på annat varuhus. Så även om du ser på reklamen att det finns billigare stolar så finns de kanske inte kvar. Luta dit tillbaks i din nya stol och var nöjd, tycker jag!
Klint
Ja gör det malcolm! Min man åkte till Biltema för att bla köpa gruppen de gör reklam för på kanten på odla.
Den kampanjen var slut för längesen!
malcolm
Det är ofta så har jag märkt, hänger man inte på låset blir man utan. Grämer mig inte för att jag fick betala lite mer för mina stolar så projektet "laga" stolar är nedlagt nu.
Peztis
Asch, och jag som hade sett fram emot ett foto på silvertejpstolen!
malcolm
CITAT (Peztis @ 13-08-2013, 16:32) *
Asch, och jag som hade sett fram emot ett foto på silvertejpstolen!

Jag kanske försöker laga en stol med silvertejp bara för att se om det går. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon