Hasse_h
Som nyinflyttade kattunge så måste man ju se till att ens nya husse och matte ordnar så att eventuella krukväxter som är skadliga för oss inte är åtkomliga.

De har inte så många sorter men däremot flera av följande:
- Hoyor av olika slag
- garderobsblommor
- "sprätt-i-väg"-blomma

Samtliga dessa är väl i nån mening giftiga, men är de så pass farliga att de borde slängas ut?
*Stintan*
Jag har då aldrig plockat undan några krukväxer p.g.a. kattungar. Det verkar som om dom inte ger sig på sånt som är giftigt. Inte knaprar dom gifitga växter ute heller. Däremot är dom pigga på att tukta mina ampelliljor biggrin.gif
Jubbe063
Ibland kan det hända att de kan tugga på någon växt som monstrera, skvättiväg eller så här hemma. Men på sin höjd kräks de upp det lilla växtsaft de får i sig och sen tuggar de aldrig mer på samma växt. Men för det mesta är det som *stintan* säger de undviker instingtivt vissa växter.

Så de enda jag skulle passa mig för utifall man har någon nyfiken kattunge är nog Nerium och andra extremt giftiga växter de första månaderna till kattungen mognat lite mer.
gunsta
Den dummaste av mina alla katter var en som 'åt' bl a nerium, liljekonvaljblad mm mm. Han hade noll koll - men spottade ut allt som inte var 'gott' - inga instinkter där inte smile.gif. Han blev 15 år.


PS: dessutom så ramlade han i akvariet två gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon