Full version: Slöj upproppet!
Sidor: 1, 2, 3
Carl

Enligt min mening så är det bara att slänga slöjan så är problemet borta !
Piccante
CITAT (Carl @ 19-08-2013, 22:11) *
Enligt min mening så är det bara att slänga slöjan så är problemet borta !

Så lösningen på att folk blir trakasserade och misshandlade pga sin klädsel är att de får klä sig annorlunda???
Gossen Ruda
Tittade ni på rapport? Några tycker att de är duktiga när de bär slöja medans hon som kom från ett land där hon tidigare tvingades bära sljöa var tveksam.
Jubbe063
Oavsett vad man än tycker om slöja så är det förkastligt att trakasera misshandla någon som har slöja. sen om kvinnor bär slöja frivilligt eller för att de tvingas till det är ovidkommande, är inte ok att ge sig på någon på grund av klädsel.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2013, 22:27) *
Tittade ni på rapport? Några tycker att de är duktiga när de bär slöja medans hon som kom från ett land där hon tidigare tvingades bära sljöa var tveksam.


Men hon sa också att hon tyckte att de som VILL ha slöja ska få ha det, att det är det som är bra med Sverige ett fritt land.
Det är ju det som är poängen liksom!
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2013, 22:31) *
Oavsett vad man än tycker om slöja så är det förkastligt att trakasera misshandla någon som har slöja. sen om kvinnor bär slöja frivilligt eller för att de tvingas till det är ovidkommande, är inte ok att ge sig på någon på grund av klädsel.

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2013, 22:31) *
Oavsett vad man än tycker om slöja så är det förkastligt att trakasera misshandla någon som har slöja. sen om kvinnor bär slöja frivilligt eller för att de tvingas till det är ovidkommande, är inte ok att ge sig på någon på grund av klädsel.


tummenupp.gif
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2013, 22:31) *
Oavsett vad man än tycker om slöja så är det förkastligt att trakasera misshandla någon som har slöja. sen om kvinnor bär slöja frivilligt eller för att de tvingas till det är ovidkommande, är inte ok att ge sig på någon på grund av klädsel.

bravo.gif bravo.gif



CITAT (Carl @ 19-08-2013, 22:11) *
Enligt min mening så är det bara att slänga slöjan så är problemet borta !

På med burka och heltäckande skynken.
Inga våldtäkter i det här landet inte.
Så var det problemet borta. dunno.gif
Bengalow
Det är egentligen inte klokt det som sker, och slöjprotesten är underlig. Inte får man väl konstiga män att undvika våld, genom att sympatisera med offret? Man kanske känner, att protesten ger något, och det egna samvetet blir hjälpt lite på traven. En stympning av gärningsmannen hade kanske hjälpt offer nr 2.

Indien, som det skrivits en del om i media, efter några uppmärksammade fall, införde förbud mot gardiner i bussar. Detta för att "förhindra" överfall av flickor i färdmedlet, d.v.s. att man inte skulle kunna överfalla någon utan att det bevittnades utifrån. Ja, tänk så man kan tackla problem på olika sätt...!

Våldtäkter är hemska saker, men vi kommer inte att bli fria från några brott överhuvudtaget, med demonstrationer lik denna. Världen är ändå full av fuskare och brottslingar. Där hjärnan tar slut, tar musklerna fatt...
gnon49
Att ge sig på en kvinna är så fegt,oavsett orsak. Att det sedan knappast är en merit att bära slöja på arbetsmarknaden är ju en annan sak och var och ens ensak. Man bestämmer ju över sin egen framtid och karriär. Den som attackerade var ett svin helt enkelt. Inte ett dugg bättre än dom som eldade i Husby. Tack o lov så dessa människor ganska få som går från ord till handling. Hatbrott och upplopp måste ge kännbara böter i domstolarna helt enkelt. Om det hjälper vet jag inte men lite rättvisa måste ju skipas i omtanke av dom drabbade.
Klint
Misshandel är ett brott som man ska straffas för.I Sveriges lag står att alla är lika inför lagen.Jag har svårt att förstå hur offret blir hjälpt av att folk klär sej i slöja som en solidaritetsgrej.MC folk, snobbar, raggare, busschaufförer, barn mfl.blir tyvärr misshandlade här, men ingen kom väl på tanken att visa sitt stöd med att klä ut sej till något man inte är?
Motti
Jag håller nog med Klint i det han skriver ,finns andra sätt att visa sitt stöd .Men det är verkligen inte okej att ge sig på och misshandla folk för de klär sig annorlunda eller har en annan religion och särskilt inte försvarslösa människor som barn och kvinnor ! Men för mig personligen står slöjan för förtryck i mångt och mycket .
gnon49
CITAT (Klint @ 20-08-2013, 16:01) *
Misshandel är ett brott som man ska straffas för.I Sveriges lag står att alla är lika inför lagen.Jag har svårt att förstå hur offret blir hjälpt av att folk klär sej i slöja som en solidaritetsgrej.MC folk, snobbar, raggare, busschaufförer, barn mfl.blir tyvärr misshandlade här, men ingen kom väl på tanken att visa sitt stöd med att klä ut sej till något man inte är?

Jo en del politiker gör det faktiskt, allt för att värva röster. Mycket snack o lite verkstad i politiken när det borde vara tvärtom. Våra invandrare måste undra hur våra kvinnliga politikerna tänker när dom klär sig i slöja, inför kameran givetvis. Förhoppningsvis skrattar dom gott åt dumma svenska politiker. Populismen skördar nya framgångar ju närmare valet man kommer.
Motti
Lite Friggebod över det tyvär ,bättre att stå för allas rätt till lika värde på andra vettigare sätt enligt min mening!
Huggorm
Enligt en viss "Ali" som ringde in till Radio1 idag och sade sig vara vittne till misshandeln av den gravida slöjbärerskan, så gick det inte riktigt till som media hävdar. Enligt honom var det kvinnans egen make som gett sig på henne för att hon varit hemifrån för länge. Vad som är sant lär väll komma fram så småningom, men om det inte stämmer med medias nuvarande version lär det inte komma på förstasidorna. Denna Ali hävdar också att kvinnan inte behövde åka ambulans som tidigare sagts, så åtminstone den detaljen är ju lätt att kolla upp.
Motti
Som en god vän brukar säga ! ingen vet .
CillaM
Det är våldet vi måste komma åt. Inte det faktum att det är kvinnor av olika nationaliteter. Inte det faktum att det är svenska kvinnor som drabbas i stort av sina våldsmän. Att bära niqab, burka eller hijab, eller inget alls, har absolut ingen betydelse. Det är våldet som männen nyttjar gentemot kvinnorna som måste ta slut. Vi har nog alla läst det ofattbara våldet som nyttjas mot kvinnor i Sverige, mot svenska, infödda kvinnor. Våldet är inget nytt. Det finns där hela tiden. Att andra samhällen, invandrarsamhällen har våld inom sig gentemot kvinnorna är heller inget nytt. Men VAD kan vi göra åt det? VAD kan vi offra för att det ska sluta??? Kvinnan i sig är stark, det är också därför mannen är så fruktansvärt rädd.
Bengalow
Den sista meningen var en paradox, som jag inte fattade. Kan du förklara närmare?
mamamaggan
CITAT (Motti @ 20-08-2013, 20:36) *
Som en god vän brukar säga ! ingen vet .



Vaddå ingen vet !

De inblandade vet , den misshandlande kvinnan vet och den som slog henne vet !

Att vi sedan inte vet är en helt annan sak.


Vi är åter igen tillbaka vid makten ! De misshandlande männen är rädda att forlora sin makt , makten över kvinnorna , sin kvinna och alla andra kvinnor.

Det är det det hela går ut på , att en man som antagligen har dåligt självförtroende eller får dåligt med respekt av andra män , visar var skåpet skall stå.

Detsamma med att kvinnorna ska bära slöja , leva efter speciella regler osv osv , allt är en fråga om makt , om att visa vem som bestämmer.

Det här är inget som bara förekommer i andra länder eller inom andra kulturer , det finns i dag män i vårat land , i våran kultur , som " kräver " vissa saker av sina kvinnor. Ofta går kvinnorna med på det , de kan t ex vara så rädda för att bli ensamna så de går med på vad som helst.

Det gäller att titta och verkligen se vad som pågår överallt , inte bara peka finger på vissa grupper.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2013, 22:17) *
Vaddå ingen vet !

De inblandade vet , den misshandlande kvinnan vet och den som slog henne vet !

Att vi sedan inte vet är en helt annan sak.


Vi är åter igen tillbaka vid makten ! De misshandlande männen är rädda att forlora sin makt , makten över kvinnorna , sin kvinna och alla andra kvinnor.

Det är det det hela går ut på , att en man som antagligen har dåligt självförtroende eller får dåligt med respekt av andra män , visar var skåpet skall stå.

Detsamma med att kvinnorna ska bära slöja , leva efter speciella regler osv osv , allt är en fråga om makt , om att visa vem som bestämmer.

Det här är inget som bara förekommer i andra länder eller inom andra kulturer , det finns i dag män i vårat land , i våran kultur , som " kräver " vissa saker av sina kvinnor. Ofta går kvinnorna med på det , de kan t ex vara så rädda för att bli ensamna så de går med på vad som helst.

Det gäller att titta och verkligen se vad som pågår överallt , inte bara peka finger på vissa grupper.


Visst är det så.

Men så finns ju det rasistiska våldet och trakasserierna mot slöjbärande muslimska kvinnor och det var väl det som det solidariska slöjbärandet ville visa att det inte är acceptebelt, om jag inte missförstått det hela.
Motti
Du mamamaggan har verkligen en stor förmåga och vända och vrida på allt så att det du skriver alltid är rättfärdigt sen kvittar det va vi andra skriver och om vi skriver så vänder du det in och ut också .Fråga kvinnorna i Afhganistan vad dom tycker om slöjor ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-08-2013, 23:29) *
Du mamamaggan har verkligen en stor förmåga och vända och vrida på allt så att det du skriver alltid är rättfärdigt sen kvittar det va vi andra skriver och om vi skriver så vänder du det in och ut också .Fråga kvinnorna i Afhganistan vad dom tycker om slöjor ?


Nu får du väl ge dig. Det där är du nog ensam om att tycka.
Motti
Det kanske må så vara ! men att påstå att alla kvinnor i slöja är tillfreds vill jag påstå vara en lögn och det tror jag inte jag är ensam om att tycka .Trodde vi här i Sverige stog för kvinnofrid och att alla kvinnor ska vara fria oavset relíon eller landsstatus .Ska vi nu plötsligt höja kvinnor i slöja till skyarna när vi försöker befria dom från mansdominans och förnedring och förtryck ?ser inte att era diskutioner hjälper dom kvinnorna ett dugg .Få kvinnor som bär slöja vågar utala sig därför att de är rädda för represalier från sina män och sin släkt .Någon som minns det här med hedersmord ?
mamamaggan
Motti , är det någon som vrider och vänder på allt så är det sannerligen du !


Kan du förneka att det är makten som håller kvinnorna i förtryck ? Männens makt !

Kan du förneka att det förekommer våld och förtryck även i svenska hem ?


Du har dålig förmåga att orientera dig i verkligheten , det vet vi och det visar du sannerligen.

Eller , trampade jag på en öm tå ?



CITAT (*Stintan* @ 20-08-2013, 23:06) *
Visst är det så.

Men så finns ju det rasistiska våldet och trakasserierna mot slöjbärande muslimska kvinnor och det var väl det som det solidariska slöjbärandet ville visa att det inte är acceptebelt, om jag inte missförstått det hela.



Så var det ju men jag säger som en del andra, tycker inte det är ett bra sätt att visa sin solidaritet på. I så fall använder vi något som till stor del är påtvingat kvinnorna , d v s slöjan mm, på " fel " sätt .

Att använda en symbol för förtrycket för att stödja något känns inte rätt liksom.
Piccante
CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:02) *
Det kanske må så vara ! men att påstå att alla kvinnor i slöja är tillfreds vill jag påstå vara en lögn och det tror jag inte jag är ensam om att tycka .Trodde vi här i Sverige stog för kvinnofrid och att alla kvinnor ska vara fria oavset relíon eller landsstatus .Ska vi nu plötsligt höja kvinnor i slöja till skyarna när vi försöker befria dom från mansdominans och förnedring och förtryck ?ser inte att era diskutioner hjälper dom kvinnorna ett dugg .Få kvinnor som bär slöja vågar utala sig därför att de är rädda för represalier från sina män och sin släkt .Någon som minns det här med hedersmord ?

Jag läste ett bra citat idag:
"Precis som det var rätt att gå med kippa på kippavandrigen i Malmö som solidaritetsakt med Judar i Malmö som var och/eller kände sig förföljde på grund av sin religion/religiösa symboler m.m. är det rätt att bära slöja som solidaritetsyttring gentemot muslimska kvinnor som förföljs/misshandlas på grund av deras religion/klädsel/religiösa symboler. Detta innebär inte på något sätt att man "stödjer" judiska religiösa lagar/sedvänjor eller muslimska religiösa lagar/sedvänjor utan att man stödjer de individer som väljer att använda dessa religiösa markörer."

Upprinnelsen till manifestationen var ju att en muslimsk kvinna bärandes slöja blev misshandlad i vad hon uppfattade det som ett hatbrott för att hon visade att hon var muslim.
Det är i så fall inte första gången det händer. Var väl en Sverigedemokratisk politiker som slog ned en kvinna i hijab för att han kände sig provocerad av hennes åsyn...


mamamaggan
Bara för att man har burit kippa , den manliga huvudbonaden som judarna bär frivilligt , för att visa sin solidaritet innebär inte för mig att man kan bära slöja för att visa samma sak.

Kippan bärs frivilligt men jag tror inte att alla muslimska kvinnor bär slöja " frivilligt " . Det är skillnaden för mig.

Det går mycket väl att visa sin solidaritet på andra sätt , och under en längre tid , t ex stödja de kvinnor som inte vill leva under männens förtryck.

CITAT (Motti @ 20-08-2013, 23:29) *
Du mamamaggan har verkligen en stor förmåga och vända och vrida på allt så att det du skriver alltid är rättfärdigt sen kvittar det va vi andra skriver och om vi skriver så vänder du det in och ut också .Fråga kvinnorna i Afhganistan vad dom tycker om slöjor ?



Och var har jag skrivit att det är bra att kvinnorna bär slöja ?

Ta nu och citera det för mig ! Upp till bevis för en enda gångs skull !
Huggorm
CITAT (Piccante @ 21-08-2013, 03:21) *
Det är i så fall inte första gången det händer. Var väl en Sverigedemokratisk politiker som slog ned en kvinna i hijab för att han kände sig provocerad av hennes åsyn...

Om du tänker på det fallet i matbutiken så blev han friad när man studerade filmen från övervakningskameran. Det visade sig nämligen att det var kvinnan som hoppat på honom...
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 00:42) *
............

Så var det ju men jag säger som en del andra, tycker inte det är ett bra sätt att visa sin solidaritet på. I så fall använder vi något som till stor del är påtvingat kvinnorna , d v s slöjan mm, på " fel " sätt .

Att använda en symbol för förtrycket för att stödja något känns inte rätt liksom.


Känner mig lite kluven faktiskt till om det var rätt. Mest för att kanske inte alla fattat vad solidaritetshandlingen ville visa egentligen. Det blir ju fel om folk tror att det var något annat än det som var meningen man stödde, vilket en del verkar ha gjort.
mamamaggan
Och visst var det väl så att de som visade sin solidaritet bara skulle göra det under en dag , eller har jag fel ?

Även om det var längre tid så menar jag att man stödjer väl bättre om man ger stöd hela tiden , om det nu är till kvinnor som vill ha slöjan , vilket jag tvivlar på , eller inte ?

Man bör väl stödja alla som känner sig förtryckta och utsatta ?!

Och Motti , jag hävdar fortfarande att det förekommer förtryck och utsatthet även i svenska hem i Sverige .
Gossen Ruda
Och som vanligt kommer generaliseringarna fram. Mäns våld mot kvinnor. Jag är man och har aldrig utövat väld mot någon kvinna och kommer aldrig att göra det. Det är en minoritet som är våldsverkare men ni får det att låta som alla.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 08:06) *
Och som vanligt kommer generaliseringarna fram. Mäns våld mot kvinnor. Jag är man och har aldrig utövat väld mot någon kvinna och kommer aldrig att göra det. Det är en minoritet som är våldsverkare men ni får det att låta som alla.


Var är generaliseringarna? Har jag missat nåt. Tyvärr är nog våld och/eller förtryck i svenska hem vanligare än man tror, men ingen kan ju veta hur vanligt det är.

Varför känner du att du måste försvara dig?
Hasse_h
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 08:06) *
Och som vanligt kommer generaliseringarna fram. Mäns våld mot kvinnor. Jag är man och har aldrig utövat väld mot någon kvinna och kommer aldrig att göra det. Det är en minoritet som är våldsverkare men ni får det att låta som alla.


Exakt tummenupp.gif
Det verkar vara en politiskt korrekt åsikt att anse att samtliga vi män delar en kollektiv skuld till att det förekommer våld och olika grader av förtryck mot kvinnor. Det är åtminstone så det uttrycks, man pratar hela tiden om "männens förtryck", "patriarkatet" etc. Såklart finns det män som beter sig svinaktigt mot kvinnor, ingen tvekan, men det är dessa individuella män som ska skuldbeläggas och ställas till ansvar, inte 50% av mänskligheten. Antagligen borde jag enligt vissa skämmas ögonen ur mig för att jag anser detta, men sorry det gör jag inte.

Och vad gäller det s.k. slöjuppropet så ... ja, ett stort suck säger ja. Så sanslöst fåniga politiker vi har i detta land. De sväljer allt med hull och hår, inget ifrågasättande, ingen källkritik. En slöjbeklädd kvinna blev enligt hennes egen utsago utsatt för någon form av misshandel och kränkning, ja sådant händer tyvärr kvinnor från alla kulturer och religioner varje dag. Det finns tyvärr gott om manliga svin i samhället. Men var är protesterna, uppropen och sympatiaktionerna när etniskt svenska Linda 25 år och sjuksköterska blir nedslagen och våldtagen på väg hem efter kvällsskiftet? Eller när judiska Jabesh 23 år blir trakasserad och bespottad på öppen gata i Malmö? Och allt som hittills presenterats är den utsatta slöjkvinnans egna berättelse om en okänd man som förövare, det finns ingen offentlig polisutredning som stöder detta. Det finns inga vittnen som kan bekräfta, tvärtom verkar det finnas nåt vittne som i ett radioprogram påstår att det var hennes egen man som var gärningsman som gjorde detta pga nån oförrättad heder eller nåt, rätt eller fel vet ingen annan just nu än de inblandade själva.

Och är det inte bara liiite väl märkligt att dagen efter den påstådda slöj-incidenten slås upp stort i mainstream-media att en grupp högljudda aktivister får till ett möte med justitieministern samtidigt som ett publikt jippo startas med politiker från företrädesvis den vänstra planhalvan som skenheligt drar på sig slöjor inför pressens kameror? Känns det inte bara liiite för välplanerat?

Sorry jag köper det inte. Sanningen brukar alltid komma fram, men tyvärr inte via de stora drakarna, har de bestämt sig för en sanning så gäller den. Skulle en alternativ sanning krypa fram med tiden kommer den ignoreras totalt.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2013, 08:18) *
Var är generaliseringarna? Har jag missat nåt. Tyvärr är nog våld och/eller förtryck i svenska hem vanligare än man tror, men ingen kan ju veta hur vanligt det är.

Varför känner du att du måste försvara dig?

Hasse h har förklarat det så bra.
*Stintan*
Mycket märkligt att män (ingen nämnd och ingen glömd) så ofta bagatelliserar och viftar bort problemet med mäns våld mot kvinnor. Borde ni inte jobba på att förändra mäns syn på kvinnor istället för att komma med att "jag skulle minsann aldrig göra så". Varför är det kvinnorna som ska göra det jobbet?

Hasse h nog sjutton har det väl varit aktioner i malmö mot trakasserierna av judar.

Våld och trakasserier mot folk oavsett vem som drabbas kan aldrig vara OK och självklart är det bra att det uppmärksammas och debatteras. Hur ska vi annars få ett samhälle med jämlikhet mellan könen?
Gossen Ruda
Här viftas inga problem bort men hur skall man göra med ett problem man aldrig kommit i kontakt med? Jag hade en bil framför mig på motorvägen en gång som framfördes på ett milt sagt märkligt sätt. En kvinna vid ratten. Kvinnor kör bil som höns. Vad gör DU åt det problemet?
Hasse_h
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2013, 10:22) *
Mycket märkligt att män (ingen nämnd och ingen glömd) så ofta bagatelliserar och viftar bort problemet med mäns våld mot kvinnor. Borde ni inte jobba på att förändra mäns syn på kvinnor istället för att komma med att "jag skulle minsann aldrig göra så". Varför är det kvinnorna som ska göra det jobbet?

Hasse h nog sjutton har det väl varit aktioner i malmö mot trakasserierna av judar.

Våld och trakasserier mot folk oavsett vem som drabbas kan aldrig vara OK och självklart är det bra att det uppmärksammas och debatteras. Hur ska vi annars få ett samhälle med jämlikhet mellan könen?

Inte vet jag vem som bagatelliserar och viftar bort, jag känner verkligen inte att jag gör det. Och borde inte den gällande uppfattningen att alla män per definition är potentiella våldsverkare revideras?

Har det varit sympatiaktioner för judar i Malmö så har jag nog missat det, men jag noterar inte allt i nyhetsflödet, har ett eget liv som kommer före allt brus. Fick det lika stora proportioner som "slöjuppropet"? Gick politiker ut och visade upp sig i press med kippa på huvudet? Tog man tydlig ställning mot gärningsmännen? Jag vet inte, upplys mig gärna.

Jag tror att vi i grunden alla här är överens om kärnfrågan att våld och trakasserier mot människor oavsett kön, etnisk bakgrund, religionstillhörighet, sexuella preferenser, etc, osv, är aldrig, aldrig någonsin ok. Sen kan vi ha olika syn på hur, vad och varför det sker. Det viktiga är att vi sätter ner foten när någon blir utsatt för våld, och att vi är konsekventa, att det inte spelar nån roll vem det är som är utsatt. Idag tycker jag det senare brister rejält när man följer slaskpressen.
gunsta
CITAT (Hasse_h @ 21-08-2013, 09:17) *
Exakt tummenupp.gif
Det verkar vara en politiskt korrekt åsikt att anse att samtliga vi män delar en kollektiv skuld till att det förekommer våld och olika grader av förtryck mot kvinnor. Det är åtminstone så det uttrycks, man pratar hela tiden om "männens förtryck", "patriarkatet" etc. Såklart finns det män som beter sig svinaktigt mot kvinnor, ingen tvekan, men det är dessa individuella män som ska skuldbeläggas och ställas till ansvar, inte 50% av mänskligheten. Antagligen borde jag enligt vissa skämmas ögonen ur mig för att jag anser detta, men sorry det gör jag inte.

Och vad gäller det s.k. slöjuppropet så ... ja, ett stort suck säger ja. Så sanslöst fåniga politiker vi har i detta land. De sväljer allt med hull och hår, inget ifrågasättande, ingen källkritik. En slöjbeklädd kvinna blev enligt hennes egen utsago utsatt för någon form av misshandel och kränkning, ja sådant händer tyvärr kvinnor från alla kulturer och religioner varje dag. Det finns tyvärr gott om manliga svin i samhället. Men var är protesterna, uppropen och sympatiaktionerna när etniskt svenska Linda 25 år och sjuksköterska blir nedslagen och våldtagen på väg hem efter kvällsskiftet? Eller när judiska Jabesh 23 år blir trakasserad och bespottad på öppen gata i Malmö? Och allt som hittills presenterats är den utsatta slöjkvinnans egna berättelse om en okänd man som förövare, det finns ingen offentlig polisutredning som stöder detta. Det finns inga vittnen som kan bekräfta, tvärtom verkar det finnas nåt vittne som i ett radioprogram påstår att det var hennes egen man som var gärningsman som gjorde detta pga nån oförrättad heder eller nåt, rätt eller fel vet ingen annan just nu än de inblandade själva.

Och är det inte bara liiite väl märkligt att dagen efter den påstådda slöj-incidenten slås upp stort i mainstream-media att en grupp högljudda aktivister får till ett möte med justitieministern samtidigt som ett publikt jippo startas med politiker från företrädesvis den vänstra planhalvan som skenheligt drar på sig slöjor inför pressens kameror? Känns det inte bara liiite för välplanerat?

Sorry jag köper det inte. Sanningen brukar alltid komma fram, men tyvärr inte via de stora drakarna, har de bestämt sig för en sanning så gäller den. Skulle en alternativ sanning krypa fram med tiden kommer den ignoreras totalt.



Ett jättebra inlägg Hasse tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag säger också att våld är ALDRIG Ok, oavsett vem det drabbar.

Men när kommer det ett upprop ang. all åldringsvåld som sker nästan daglig dags.
Det finns säkert många äldre som skulle låna ut lite kläder och rollator till det.

Alla skall vara solidariska med dom som startade slöjuppropet men när visar dom solidaritet med våra äldre/gamla?
Rebecca
CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:02) *
Det kanske må så vara ! men att påstå att alla kvinnor i slöja är tillfreds vill jag påstå vara en lögn och det tror jag inte jag är ensam om att tycka .Trodde vi här i Sverige stog för kvinnofrid och att alla kvinnor ska vara fria oavset relíon eller landsstatus .Ska vi nu plötsligt höja kvinnor i slöja till skyarna när vi försöker befria dom från mansdominans och förnedring och förtryck ?ser inte att era diskutioner hjälper dom kvinnorna ett dugg .Få kvinnor som bär slöja vågar utala sig därför att de är rädda för represalier från sina män och sin släkt .Någon som minns det här med hedersmord ?


Ironin i att du påstår att kvinnor i Sverige ska få vara fria när du inte tycker de ska spela fotboll för att det är en "manssport"...
addo
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2013, 10:22) *
Mycket märkligt att män (ingen nämnd och ingen glömd) så ofta bagatelliserar och viftar bort problemet med mäns våld mot kvinnor. Borde ni inte jobba på att förändra mäns syn på kvinnor istället för att komma med att "jag skulle minsann aldrig göra så". Varför är det kvinnorna som ska göra det jobbet?


Om man inte känner någon man med dålig kvinnosyn (I alla fall inte vad jag märkt), hur i hela friden ska man då kunna jobba med problemet?

Jag är helt öppen med att jag tycker alla personer oavsett kön, etnicitet eller sexuelläggning har samma värde och rättigheter samt att ingen ska särbehandlas. Jag har aldrig mötts av annat än medhåll när jag diskuterat detta så vad mer kan jag göra?
gnon49
När Svenska politiker tar på sig en schal eller slöja så motarbetar dom alla kvinnor som vill slänga oket av sig och bli en del av Sverige. Vi och dom är vad politikerna signalerar. Behåll slöjan på och bosätt er i Rosengård eller någon liknande plats, så är vi politiker nöjda. Att politikerna aldrig lär sig hur verkligen skall hanteras. Det är vuxna, många gånger utbildade intelligenta invandrare vi talar om, inte någon underklass som behöver passas mot elaka Svenskar. Svenska män vet att det är straffbart att bära hand mot en kvinna i Sverige, inte säkert att alla invandrare vet det tyvärr. Där finns ju tydliga kulturkrockar många gånger. Då skall inte politiker, enligt mig, föregå med dåliga exempel genom att bära, en för många kvinnor, inte alla, förtryckarsymbol på huvudet.
Hasse_h
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-08-2013, 12:54) *
Jag säger också att våld är ALDRIG Ok, oavsett vem det drabbar.

Men när kommer det ett upprop ang. all åldringsvåld som sker nästan daglig dags.
Det finns säkert många äldre som skulle låna ut lite kläder och rollator till det.

Alla skall vara solidariska med dom som startade slöjuppropet men när visar dom solidaritet med våra äldre/gamla?


Verkligen tummenupp.gif

Aftonblaskan har en artikelserie om "Åldringsrånen", man hittar en artikel idag lååångt ner på websidan, efter senaste skvallret om Måns o Allsången, systrarna Olsens sverigebesök, hur Egypten-semestern påverkas av säkerhetsläget just nu m.m. Men var är uppropet? Var är bilderna på politiker som i solidaritet med offren drar ut på stan med rullatorer och käpp? Var är aktivisterna som skanderar och kräver möten med ansvariga ministrar? Nä, det finns ingen prioritet på detta. Det är inte tillräcklig politisk sprängkraft i åldringsrån, det finns ju inga potentiella rasistiska undertoner i detta, det handlar ju här om etniskt svenska offer. Skamligt är vad det är.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 08:06) *
Och som vanligt kommer generaliseringarna fram. Mäns våld mot kvinnor. Jag är man och har aldrig utövat väld mot någon kvinna och kommer aldrig att göra det. Det är en minoritet som är våldsverkare men ni får det att låta som alla.



Nej Ruda , vi får det inte att låta som om alla män förtrycker eller utövar våld. Känn dig inte utpekad på något vis.

Ville bara visa på att det är män som bestämt att en del kvinnor ska bära slöja och att det det inte bara är i andra länder/kulturer det förekommer.

Du kan väl inte neka till att det är män , bl a manliga präster , som bestämmer om slöjan och att det finns män i den svenska kulturen i Sverige som förtrycker och utövar våld ?

Jag ville bara dra en parallell mellan länder/kulturer och tala om för någon att det förekommer även här .
Tapio
Halaj!

Jag är också rätt less på att bli belagd med en kollektiv skuld för vissa män som slår sina partners.
Hur ser det ut bland HBT-folk då? Här: http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunsk...ner_amnesguide/
kan man hitta:
En svensk omfångsundersökning med fokus på samkönat våld visar att 24,9 procent av de tillfrågade utsatts för någon form av psykiskt, sexuellt och/eller fysiskt övergrepp i en nuvarande eller före detta parrelation. Det är likartade resultat som framkommer i studier av kvinnors utsatthet av våld i heterosexuella relationer.

Och vidare i en länk: http://kunskapsbanken.nck.uu.se/nckkb/nck/...__utmk=63156911
Står: Tillgänglig europeisk och amerikansk statistik visar att mellan 25 och 45% av alla lesbiska varit utsatta för någon form av våld i en tidigare lesbisk relation.

Att slå sin partner i en relation är alltså på inget sätt en mansdominerad sport.

//T
Gossen Ruda
Man kanske skulle nöja sig med att kalla det för våld mot kvinnor? Fast det låter nog bättre när man pekar ut männen.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 17:22) *
Man kanske skulle nöja sig med att kalla det för våld mot kvinnor? Fast det låter nog bättre när man pekar ut männen.



Tråkigt att ni har tagit åt er så. Har inte menat att peka ut män i allmänhet men oftast är det män som står för makten i många kulturer , män som är präster ( som jag redan skrivit ) , " grundarna /gudarna " i många religioner som praktiserar kvinnoförtryck är män . Uttolkarna av religionen , d v s prästerna är män , det går inte att komma ifrån men att därifrån påstå att man anklagar alla män när man redovisar fakta är att gå för långt tycker jag.

Kan vi inte alla fall slå fast att det handlar om makt , makt som man inte vill ge upp .

Vad tycker ni grundfrågan då ? Rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära slöja en dag ? ( som jag tror att det var fråga om ).

Skulle ni ha burit kippa om ni hade velat visa solidaritet med de judiska männen ?
Gossen Ruda
Jag tar inte åt mig men reagerar lite på ordvalet. Beträffande religiösa symboler så tycker jag man kan skippa dessa tillsammans med religionerna.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 21:08) *
Jag tar inte åt mig men reagerar lite på ordvalet. Beträffande religiösa symboler så tycker jag man kan skippa dessa tillsammans med religionerna.



Det är svårt att inte skriva män när det i de flesta fall är män som står för förtrycket/ våldet.


Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 21:10) *
Det är svårt att inte skriva män när det i de flesta fall är män som står för förtrycket/ våldet.

Fast det beror väll mest på att män är större, och inte på att de är våldsammare? Siffrorna längre upp om att 25-45% av lesbiska blivit misshandlade tyder på det. Undrar om inte det är fler än andelen misshandlade kvinnor i heterosexuella förhållanden till och med?
Jubbe063
Slöja eller inte slöja påverkas lika mycket åt båda håll.

Vissa kulturer tvingas kvinnor bära slöja.

Sen har vi den motsatta, Sverige och större delen av väst, där slöjan ska bort till varje pris i vissas ögon. Pressen blir att kvinnor får ej använda slöja nicab hijab etc för då är hon förtryckt...

Ingen av de två bygger på frivillighet och frihet för kvinnor. Borde ju vara så att ingen ska skuldbeläggas för frivilliga val, en tunn linje att balansera på.

Sen våld mot kvinnor. Ja våld förekommer bland lesbiska med. men numerärt är kvinnor mer utsatt för våld från män än från andra kvinnor. Så ska man nu bekämpa våld mot kvinnor är det mest logiskt att inrikta sig på mäns våld mot kvinnor eftersom denna våldstyp är numerärt störst av allt våld mot kvinnor,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon