Sidor: 1, 2
Motti
Man blir ju en tvivlare på om det är sant det man hört på TV om hur mycket folk bilar säkerhetsfolk kockar mm som ska flygas in i morgon bara för Obama ska vistas här i typ två dagar !är det verkligen sant allt som skrivs ?ska det verkligen flygas in 33 flygplan till Arlanda med bilar och folk Helickoptrar mm !I så fal bör nog världen tänka efter vad fan en del håller på med confused.gif Att lägga ner sådana oerhörda pengar på skitsaker är mig helt obegripligt ,för att inte talal om vad det kostar Svenska staten i skattepengar att Obama kommer hit !herre gud de har till och med svetsat ihop brunslocken i Stockholm för eventuella bombattentat Jag tycker nog det hade varit bättre för hela världen om Reinfelt hade åkt till USA istället för att ta hit den Amerikanska Cirkusen .Alltså man blir helt jäkla förstummad över hur det går till i världen .För fan Obama har till och med egna Helickoptrar med sig hur sjukt är det inte slap.gif
Huggorm
Nu räknas ju Sverige ett högriskland på grund av mördade politiker och alla våra islamister, så det krävs rätt mycket säkerhetsåtgärder. Sedan kanske det betalar sig om vi får till det där frihandelsavtalet som Obama skall diskutera med Reinfeldt.
Motti
Hmm !hur många presidenter har blivit mördade i USA ? du får ursäkta mig men jag finner ett rent löje i det som sker när nu Obama ska komma hit !han får inte ens äta den maten som vi tillagar !hans kokar får samma recept som de då ska tillaga confused.gif i Obamas flygplan ,är det då inte ur kurs totalt som jag ser det .Jag tycker hela saken med Obamas vistelse här helt sjukt !Alla dom millioner som läggs på denna resan hit till Sverige skulle föda alla hemlösa i USA i många många år .Och nu talar vi inte bara om Sverige resan !detta händer ju var enda gång Obama åker till ett annat land ,vad tror du det kostar USA:s medborgare ?Jag tycker det är rakt år helvete att något sådant här ens är möjligt .Visst jag är Moderat och ha så alltid varit !men det här tycker jag är rent löjligt i alla perspecktiv !
Huggorm
Vad tror du det kostar om Obama blir mördad då? The president of the United States har rätt gott om fiender som bara väntar på ett tillfälle att slå till
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 03-09-2013, 22:59) *
Vad tror du det kostar om Obama blir mördad då? The president of the United States har rätt gott om fiender som bara väntar på ett tillfälle att slå till



Om Obama skull mördas här så blir vi väl bombade som terrorister hela bunten.

Klart det skulle bli jobbigt för oss om det mest fasansfulla skulle ske.

Hoppas verkligen inte att det ens förekommer det minst lilla tillbud av något slag men USA har ju redan avlyssnat oss , och resten av världen , under en lång tid så de "vet" väl exakt vilka som är potentiella mördare.
Piccante
En anledning till att Obama kommer hit och Reinfeldt inte åker till USA är att Sverige har haft en stående inbjudan åt Obama. Först var ett sverigebesök inte prioriterat och viktigt nog men efter en växande klyfta mellan USA och Ryssland beroende på Bradley Manning så valde Obama att ställa in Rysslandsbesöket och besöka Sverige istället. Hela cirkusen som kommer till Stockholm är en diplomatisk markering mot Putin.
Motti
Där är vi helt överens när det gäller säkerheten !men hela jäkla Tivolit som följer med statsbesöket verkar i mina ögon helt vansinigt och obefogat .Egna bilar egna Helickoptrar egna kockar allt är ju eget ! 33 flygplan ska landa på Arlanda med "grejer ! .Och snacka om det Globala medvetandet när det gäller nedsmutsning av luft osv Orzonlagret bla !När jag tycker nog att det hade varit billigare för alla om Reinfeldt hade åkt till USA istället .Och föresten vår utrikesminister är ju inte ens där han har stormöte på Gotland !
theseraphim
Det blir ju så sjukt många då man inte vill hyra in personal på plats plus att de håller en extremt hög säkerhetsnivå vilket är bra med tanke på makten den mannen besitter. Sen vad jag förstod det är ju tex 140 pers reportrar som följer med som Entourage och ingår inte i staben. Det spelar även in med det spända läget i Syrien vilket medfört att en hel drös med rådgivare som berör de frågorna fått följa med då han är president även om han är i Sverige. Utrustningen är väl samma säkerhetsåtgärd som med sin ordinarie personal dvs man vill veta vad man har plus att d vill vara säkra på att ha rätt utrustning.
mamamaggan
Motti , du tror väl inte att USA skulle lita på någon annan ?

Klart han måste ha sina egna , av allt , med sig och Gudskelov säger jag för tänk om han hade fått i sig något så han fått minsta lilla magknip ?!

Reinfeldt har varit över och träffat Obama flera gånger så varför skulle inte Obama komma hit ? Han gör det , precis som någon skrev , för att att han ställde in mötet med Putin.

Fast det senaste jag hörde om det är väl att han ska träffa Putin .


Förresten , det är väl inte värre än när kungen är ute och far i vårt eget land. Då grejas det kan jag säga. Han har också en massa personer med sig.

Förberedelserna startar åratal innan han kommer och ingen möda sparas. Vet att man river hus som ser för nergångna ut, gräver upp stora träd som kan skymma utsikten för honom och det t o m byggs nya toaletter i de allmänna hus som de ska besöka p g a att Silvia kanske måste använda en.

Har varit med om det själv så det är ingen bluff.
Berith
CITAT (mamamaggan @ 04-09-2013, 00:37) *
---
Har varit med om det själv så det är ingen bluff.

Oj det lät spännande! w00t.gif Har vi alltså en kunglighet bland oss? Kan maggan till och med vara prinsessan Margareta? Åh vad det skulle förklara mycket, fast ändå inte. g.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 06:48) *
Oj det lät spännande! w00t.gif Har vi alltså en kunglighet bland oss? Kan maggan till och med vara prinsessan Margareta? Åh vad det skulle förklara mycket, fast ändå inte. g.gif


thumbdown.gif
caprifol
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 06:48) *
Oj det lät spännande! w00t.gif Har vi alltså en kunglighet bland oss? Kan maggan till och med vara prinsessan Margareta? Åh vad det skulle förklara mycket, fast ändå inte. g.gif

Men vilken kommentar!!! thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
silos
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 06:48) *
Oj det lät spännande! w00t.gif Har vi alltså en kunglighet bland oss? Kan maggan till och med vara prinsessan Margareta? Åh vad det skulle förklara mycket, fast ändå inte. g.gif


VEM är du själv?

Jag är prinsessan från sagornas rike,dockmamma,författare,mamma,konstnär etc... yahoo.gif
Berith
Jamenalltså.... Det var ju ett skämt. Fattar väl jag också att hon inte är prinsessan Margareta. giggle.gif
silos
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 09:45) *
Jamenalltså.... Det var ju ett skämt. Fattar väl jag också att hon inte är prinsessan Margareta. giggle.gif


Det är bättre att skoja än bråka,eller hur?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 09:45) *
Jamenalltså.... Det var ju ett skämt. Fattar väl jag också att hon inte är prinsessan Margareta. giggle.gif


Fanns väl inget roligt i det...bara spydighet.
Berith
Ja usch för spydigheter. thumbdown.gif

Men nu kommer vi ju från ämnet!
silos
CITAT (Berith @ 04-09-2013, 09:57) *
Ja usch för spydigheter. thumbdown.gif

Men nu kommer vi ju från ämnet!


Just det och bry dig inte eftersom kommentarerna endast visar hurudana vi är!
theseraphim
Sen är ju en hel del av säkerheten tex från svensk sida med typ 2000 poliser, avspärrningar för att förhindra odemokratiska huliganer att härja fritt som de gjorde sist när en president var här. Det finns ju gott om den sortens patrask som hävdar att de gör saker för demokratin samtidigt som de bär masker och hystar gatsten.
mamamaggan
Berith , jag tog det som ett skämt .
Berith
Bra! tummenupp.gif
skånepåg
Obama siktad på vägarna i oregistrerad bil med några följeslagare, vem betalar för kalaset? smile.gif http://www.youtube.com/watch?v=82_aGdxXOCA...eature=youtu.be
theseraphim
De betalar för deras personal och vi för våran plus jobb
Motti
Har inte något emot President Obama alls men man blir chockad när man läser vad allt bakom kulisserna kostar både det Amerikanska folket och vad det kostar Sverige att han kommer hit ,arsenalen med bilar flygplan folk Helikoptrar kockar Secret Servis ja hela baletten !man baxnar av antalet ,jag trodde inte det var sant när jag hörde 33 flygplan från USA bara för Obama ,verkar helt jäkla overkligt i mina öron .Plus att de drar med sig svarta lådan med den öderstigna svarta knappen för kärnvapenkrig ! fear.gif För mig låter det som Rymdemperiet !
Gossen Ruda
Motti, du måste gilla att upprepa dig. Det här var ditt tredje inlägg med ungefär samma innehåll. Kan du inte byta skiva?
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2013, 21:45) *
Motti, du måste gilla att upprepa dig. Det här var ditt tredje inlägg med ungefär samma innehåll. Kan du inte byta skiva?


Håller med dig lite Ruda;)
Motti
Tyvär måste jag göra er besvikna ! är fortfarande lite chockad över vad det här statsbesöket kostar ,är det verkligen bara jag som är omskakad av det här ?Gisses vad man måste vara korrekt här !
Huggorm
CITAT (Motti @ 04-09-2013, 21:57) *
Tyvär måste jag göra er besvikna ! är fortfarande lite chockad över vad det här statsbesöket kostar ,är det verkligen bara jag som är omskakad av det här ?Gisses vad man måste vara korrekt här !

Den kostnaden är en piss i Mississippi jämfört med allt annat som kostar skattepengar, så du behöver inte vara orolig. Det kan jämföras med att du besöker någon vän på en kopp kaffe, det blir fortfarande ganska mycket kvar av din årsinkomst efter det.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 04-09-2013, 21:40) *
Har inte något emot President Obama alls men man blir chockad när man läser vad allt bakom kulisserna kostar både det Amerikanska folket och vad det kostar Sverige att han kommer hit ,arsenalen med bilar flygplan folk Helikoptrar kockar Secret Servis ja hela baletten !man baxnar av antalet ,jag trodde inte det var sant när jag hörde 33 flygplan från USA bara för Obama ,verkar helt jäkla overkligt i mina öron .Plus att de drar med sig svarta lådan med den öderstigna svarta knappen för kärnvapenkrig ! fear.gif För mig låter det som Rymdemperiet !



Men snälla nån , vilken värld lever du i ?!

Har du inte förstått redan tidigare vad som krävs för att skydda en statsman ?! Hur mycket folk tror du inte det går åt att skydda någon som Obama bara hemma i Vita Hùset ?!

Hur mycket folk tror du att det går åt för att skydda våra svenska ministrar ?

När någon ska förflyttas så blir ju allting så mycket större , det är så mycket okänt därute som måste kontrolleras , man måste ha så många fler livvakter , man måste förvissa sig om att absolut ingenting får gå fel ( Obama får inte ens bli lite dålig i magen av någon olämpligt för då kan det tolkas som att någon kanske försöker förgifta honom ) osv osv.


När kungen var på ett internationellt scoutmöte i Skåne för ett par år sedan stoppade våran äldste son hans bil , den hade inget tillstånd synligt . Genast dök det upp två bilar med livvakter , några rusade ut och kollade att det inte var någon sorts fälla mm mm.


Ingen minister , statsman eller kunglighet gör något utan att ha bevakning runt sig . Bara för att vi inte ser dem på bilderna så är det inte så att de inte finns där hela tiden och det är inte en eller två utan flera och man har planerat allting minutiöst långt långt i förväg när de ska förflytta sig t ex till ett annat land .

Det är det som gör att man kan tycka synd om t ex kungligheter som i stort sett aldrig kan göra något spontant som du och jag kan. De måste hela tiden ha skyddande personer runt sig och så dessutom tillkommer medias bevakning.
theseraphim
När alliansen var och valkampanja i stan så såg jag iaf 20 Säpo plus fem-sex svarta suvar sen en hel del uniformer så även där var säkerthetspådraget stort. Var även i Stockholm när Kronprinsessan gifte sig och där var det säkerhet och prickskyttar överallt.
Motti
Jag bor i en liten by med 13 åretruntboende så jag kanske reagerar starkare än andra på vad som händer när en statsman från ett annat land kommer hit med typ 33 flygplan plus Aire forse one fast två av dom också ,i mitt huvud verkar inte det riktigt normalt alls eller att Obamas kockar får Menyn från stadshuset och de ska laga exakt samma mat med egna medhavda livsmedel för inte presidenten ska bli matförgiftad ?snälla nån är det verkligen någon här som tycker det är helt normalt ?i så fall vart i hela världen har vi tagit vägen här i livet .
kerstin z5-6
De kan förstås ha en konversation via Skype men att mötas irl betyder och ger oftast mer .. eftersom så många blivit skjutna +3 eller mer av de amerikanska presidenterna, är jag inte ett dugg förvånad.

theseraphim
CITAT (Motti @ 04-09-2013, 23:11) *
Jag bor i en liten by med 13 åretruntboende så jag kanske reagerar starkare än andra på vad som händer när en statsman från ett annat land kommer hit med typ 33 flygplan plus Aire forse one fast två av dom också ,i mitt huvud verkar inte det riktigt normalt alls eller att Obamas kockar får Menyn från stadshuset och de ska laga exakt samma mat med egna medhavda livsmedel för inte presidenten ska bli matförgiftad ?snälla nån är det verkligen någon här som tycker det är helt normalt ?i så fall vart i hela världen har vi tagit vägen här i livet .


Det kallas säkerhet helt enkelt för annars måste man hålla på att göra en massa säkerhetskollar osv på alla anställda vilket även Säpo gör inför vissa besök. Sen att du kommer från ett mikrosamhälle eller från storstan spelar väl ingen roll i sammanhanget för det är människor som bor på båda ställen.
*Stintan*
Tycker inte att det är ett dugg konstigt. Var har du fått 33 flygplan ifrån förrestern?

Obama har ju alltid med sig en sån här stab, vart han än reser. Vem är du att bedöma vad som är normalt säkerhetsmässigt vid resor som Obama gör?
malcolm
Med den värld vi lever i är det inte ett dugg konstigt med all denna säkerhetsbevakning, Obama är inte bara president över ett av världens största och mäktigaste land utan även en människa så varför skall man inte göra allt vad man kan för att garantera hans säkerhet.
theseraphim
USAs president är ju även i stort den enda ledare som förväntas ha en åsikt eller agera på allt som händer i världen och det är ju inte vara amerikanare som har det synsättet utan det är en del av världspolitiken. De har en av världens största ekonomier(en som Kina mer eller mindre skulle kursa om de tappade), de har världens största internationella försvarsmakt osv så kraven på USAs president blir alltid så mycket högre än i stort på någon annan ledare.
Sen får man tycka vad man vill om det men USA är en otroligt viktig del i världspolitiken och vi behöver den delen även här i Sverige.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 04-09-2013, 22:11) *
Den kostnaden är en piss i Mississippi jämfört med allt annat som kostar skattepengar, så du behöver inte vara orolig. Det kan jämföras med att du besöker någon vän på en kopp kaffe, det blir fortfarande ganska mycket kvar av din årsinkomst efter det.


Huggorm det är inte ett piss i havet när enl. tidningar bara polisbevakning skall kosta oss 24 miljoner.
Jämför det med skattesänkning för oss pensionärer som bara "får" kosta 2,5 miljoner.

Det förstår jag också att det alltid finns risk när en sådan kommer hit. Men varför dra hit honom? Det vore bättre att bry sig om sina egna här i landet
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2013, 08:57) *
Huggorm det är inte ett piss i havet när enl. tidningar bara polisbevakning skall kosta oss 24 miljoner.
Jämför det med skattesänkning för oss pensionärer som bara "får" kosta 2,5 miljoner.

Det förstår jag också att det alltid finns risk när en sådan kommer hit. Men varför dra hit honom? Det vore bättre att bry sig om sina egna här i landet


24 miljoner utslaget på 9 miljoner invånare är ju inget när tex melodifestivalen kostar mångfalt mer i skattepengar. Sverige är beroende av omvärlden för att fungera ekonomiskt och USA är en extremt viktig exportmarknad för oss.
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2013, 08:57) *
Huggorm det är inte ett piss i havet när enl. tidningar bara polisbevakning skall kosta oss 24 miljoner.
Jämför det med skattesänkning för oss pensionärer som bara "får" kosta 2,5 miljoner.

Det förstår jag också att det alltid finns risk när en sådan kommer hit. Men varför dra hit honom? Det vore bättre att bry sig om sina egna här i landet

Sverige har en BNP på omkring 4000 miljarder, då är 24 miljoner inte mycket. Jämför man med en persons årslön 300.000kr är det en kostnad på mindre än två kronor, så ser man storleksordningen.

För övrigt är skattesänkningen för pensionärer 1000 gånger högre än siffran du anger.
Gossen Ruda
En gång i tiden åkte Per Albin Hansson spårvagn till jobbet, han dog på en sån eller precis efter avstigandet också. Vi förlorade vår oskuld när Palme blev skjuten och utvecklingen accelererade efter Anna Lindh. Det bara är så.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 05-09-2013, 09:27) *
Sverige har en BNP på omkring 4000 miljarder, då är 24 miljoner inte mycket. Jämför man med en persons årslön 300.000kr är det en kostnad på mindre än två kronor, så ser man storleksordningen.

För övrigt är skattesänkningen för pensionärer 1000 gånger högre än siffran du anger.


Den siffran kommer från Göran Hägglund

Det är inte många pensionärer som har 300 000 i årsinkomst
Gossen Ruda
När det gäller varför han kom så fanns det en stående inbjudan sen länge. Att han kom var en känga åt Ryssland och Putin så vi kan vara tacksamma för det kalla kriget. Lilla Sverige hamnar på politikens världskarta och det är mer värt än några småpengar, sen får folket på vischan klaga så mycket de vill. rolleyes.gif
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2013, 09:39) *
Den siffran kommer från Göran Hägglund

Det är inte många pensionärer som har 300 000 i årsinkomst


Det är en hel del som inte har 300000 som jobbar 100%. Skattesänkningen är inte 2,4 miljoner utan ganska mycket mer. Pensionen har väl alltid varit lägre än en lön? Sen så är fortfarande kostnaden utslaget på antal invånare så mikroskopiskt liten när det ger bra politik i utbyte.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2013, 09:39) *
Den siffran kommer från Göran Hägglund

Det är inte många pensionärer som har 300 000 i årsinkomst


Skattesänkningen för pensionärer beräknas kosta 2,5 miljarder.....inte miljoner!
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2013, 09:39) *
Den siffran kommer från Göran Hägglund

Det är inte många pensionärer som har 300 000 i årsinkomst

Göran Hägglund pratade om miljarder, du pratar om miljoner.
silos
Han har åkt så lugnet kan råda nu!
caprifol
CITAT (silos @ 05-09-2013, 11:30) *
Han har åkt så lugnet kan råda nu!

Fast i City är det vanliga trafikkaoset tillbaka.... till skillnad från när det var bilfritt och lugnt!
Huggorm
Ryssarna verkar inte riktigt lika imponerade som den svenska överhögheten.
Gossen Ruda
Polisen andas ut, inget allvarligt hände. biggrin.gif
theseraphim
Ryssar är aldrig imponerade eller glada över någonting som andra länder gör tyvärr de är nog ett av de mest egocentriska länder som finns. Långt ifrån alla ryssar är sådana(däremot är många ryska turister den värsta sorten)men de är fruktansvärt likgiltiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon