Sidor: 1, 2
Anma
Vad får din hund äta? Får den rester? Torrfoder? Färskfoder eller kanske Barf?
Vilket märke och hur tycker du att det fungerar?

Jag funderar på foderbyte, därav min fråga.

Har tidigare gett torrfoder, men nu när jag bara har den lilla kvar (snyft) så känner jag att priset för maten inte är avgörande på samma sätt som de senaste åren, jag kan föda en liten hund för samma pengar som en stor och en liten tidigare.
Whiskuchi
Standardt extra. I början blev han lite lite hård i magen av det men nu funkar det fint. Jag gillar att det är svensktillverkat och näringsinnehållet är finfint.
pejori
Färskfoder och lite rester.
Jubbe063
BARF
Anki på Öland
Acana, ett kanadensiskt torrfoder. Gav 50/50 färskfoder/torrfoder förut men när min stora frys gick sönder fick jag inte plats att förvara färskfodret.
Anma
Vad duktiga alla är med färskfoder. Det var inte längre än någon månad sedan jag förstod att färskfoder ens fanns.
Anma
Jag har bytt till Vom og hundemat för en vecka sedan. Innan dess gav jag pedigree torrfoder (fy vilken dålig matte jag känner mig nu när jag läst på, fast mina hundar alltid mått bra, ja förutom Gibson då sista månaderna när han avmagrade).
Hon är i alla fall överförtjust i maten. Idag fick hon dessutom sin allra första BARF mellis, en bit rått tjockt revben. Hon tuggade ner benen jätteduktigt. smile.gif

Håller på och läser mig in på BARF, tänker mig en framtid med blandad kost med BARF och färskfoder. Ska bara lära mig mer först. En sak är säker, tiden med torrfoder är för alltid förbi.
Anki på Öland
Fast bara dåligt tycker jag inte torrfoder är.... Det är ju faktiskt en kost där allt vad hunden behöver finns med och det är inte helt enkelt att få till rätt balans med näringsämnen, vitaminer och mineraler själv förmodar jag. Det är ju dessutom behändigt och lätt att ta med sig så om man inte har tillgång till kyl- eller frys är det bra och ätbart ändå. Och det verkar ju smakligt för i alla fall mina hundar äter glatt även utan färskfoder i.
Skulle ha väldigt svårt att BARFa mina hundar eftersom dom är så många och är det någon gång slagsmål här, så är det till 99% om mat - så jag skulle behöva ett större hus där dom fick äta i varsitt rum i så fall... tongue.gif
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 05-09-2013, 19:54) *
Fast bara dåligt tycker jag inte torrfoder är.... Det är ju faktiskt en kost där allt vad hunden behöver finns med och det är inte helt enkelt att få till rätt balans med näringsämnen, vitaminer och mineraler själv förmodar jag. Det är ju dessutom behändigt och lätt att ta med sig så om man inte har tillgång till kyl- eller frys är det bra och ätbart ändå. Och det verkar ju smakligt för i alla fall mina hundar äter glatt även utan färskfoder i.
Skulle ha väldigt svårt att BARFa mina hundar eftersom dom är så många och är det någon gång slagsmål här, så är det till 99% om mat - så jag skulle behöva ett större hus där dom fick äta i varsitt rum i så fall... tongue.gif

använder huvudsakligen färskfoder, men tar torrisar i vissa lägen. Är det väldigt varmt, kör jag torrfoder, för att slippa alla flugor och deras ägg.


CITAT (Anma @ 05-09-2013, 19:17) *
Jag har bytt till Vom og hundemat för en vecka sedan. Innan dess gav jag pedigree torrfoder (fy vilken dålig matte jag känner mig nu när jag läst på, fast mina hundar alltid mått bra, ja förutom Gibson då sista månaderna när han avmagrade).
Hon är i alla fall överförtjust i maten. Idag fick hon dessutom sin allra första BARF mellis, en bit rått tjockt revben. Hon tuggade ner benen jätteduktigt. smile.gif

Håller på och läser mig in på BARF, tänker mig en framtid med blandad kost med BARF och färskfoder. Ska bara lära mig mer först. En sak är säker, tiden med torrfoder är för alltid förbi.

HA!!!
När jag kör torrisar, får mina Doggy röd, så då är jag dålig matte också då...
Anma
Färskfoder, i alla fall de bra sorterna har ju precis alla vitaminer och allt hunden behöver, och de saknar sånt som hunden inte behöver, spannmål till exempel.
Ska man barfa så behöver man nog läsa på ordentligt för att det ska bli rätt.

Men jag håller med om att det kan vara besvärligt om man reser bort. Men å andra sidan mår nog hunden inte dåligt av att äta enbart till exempel köttfärs i ett par dagar och det får man ju tag på var som helst. smile.gif

Jag har alltid fodrat med torrfoder förr, så jag ska inte döma. wink.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 05-09-2013, 20:28) *
........

HA!!!
När jag kör torrisar, får mina Doggy röd, så då är jag dålig matte också då...



Ja hua vilken dålig matte man är då. Här är det fri tillgång till Doggy men hon får också nästan alltid smaka lite av min mat. Dessutom köper jag ibland små patékonserver som hon älskar.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 05-09-2013, 20:44) *
....... saknar sånt som hunden inte behöver, spannmål till exempel.....

Finns många torrfoder som det inte är spannmål i! Mina hundar har ätit torrfoder utan spannmål i många år nu!!
Motti
Här Barfa vi så mycket vi kan !vår hund får mycket blötfoder och mycket av vår mat plus rått kött kyckling ägg .Jag kan säga att vi halvBarfa ! igentligen skulle jag vilja bara Barfa alltså ge vår hund bara rått kött hela tiden .men det är lite svårt att alltid ha rått kött till hands .Men vi har hittat en blötfodertillverkare nu i krokarna ,så vi går nog över helt på BARF vad det lider. Torrfoder anser jag inte är naturligt för ett hundjur eller för den delen kattdjur.Om nu torrfoder var så bra !varför ger de inte hundjur och kattdjur det på Kålmården ?
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 05-09-2013, 23:48) *
Finns många torrfoder som det inte är spannmål i! Mina hundar har ätit torrfoder utan spannmål i många år nu!!

Ja det har du rätt i, fast jag gör nu valet att ge färskfoder utan spannmål framför torrfoder utan. Blir samma kostnad ungefär och min hund älskar maten.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 06-09-2013, 02:39) *
Ja det har du rätt i, fast jag gör nu valet att ge färskfoder utan spannmål framför torrfoder utan. Blir samma kostnad ungefär och min hund älskar maten.

Skulle jag nog också göra om jag hade förvaringsmöjligheter! smile.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 00:03) *
Här Barfa vi så mycket vi kan !vår hund får mycket blötfoder och mycket av vår mat plus rått kött kyckling ägg .Jag kan säga att vi halvBarfa ! igentligen skulle jag vilja bara Barfa alltså ge vår hund bara rått kött hela tiden .men det är lite svårt att alltid ha rått kött till hands .Men vi har hittat en blötfodertillverkare nu i krokarna ,så vi går nog över helt på BARF vad det lider. Torrfoder anser jag inte är naturligt för ett hundjur eller för den delen kattdjur.Om nu torrfoder var så bra !varför ger de inte hundjur och kattdjur det på Kålmården ?


Ja det är märkligt hur man lyckas få hunden att överleva och må bra på så usel kost som jag ger min hund. Visst ja hon får ju inte bara torrfoder men kanske bäst jag hoppar över pannkaka trots att hon älskar det. rolleyes.gif

Färskfoder skulle jag också gärna välja om jag hade haft förvaringsutrymme och en större hund som äter mer än min lilla.

Att barfa är inte bara att ge sin hund rått kött hela tiden utan lite mer komplicerat än så.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2013, 09:31) *
.........Färskfoder skulle jag också gärna välja om jag hade haft förvaringsutrymme och en större hund som äter mer än min lilla.........

Finns i hamburgerformat för små hundar som inte äter så mycket smile.gif
Jubbe063
Billigare än att köpa färdigblandad BARF och Färskfoder är att blanda sitt eget (men kräver då lite mer kunskap). Ja om man nu inte väljer att köpa oxfilé och andra dyra fina köttbitar. Inget fel i i Oxfile, det får mina djur ibland om jag kommit över ett billigt parti. Men som sagt ofta kan man få bra deal på grisfötter, klövar, öron, lever, späck, broskiga bitar och ben av de flesta djurslag. Delar upp mina köttbitar i lagom stora bitar så att djuren får kämpa lite för att sönderdela det själv. Det ger bra motion till käkar och tandköttsmassage och skänker djuren sysselsättning :-)

PS. Till hund skadar det inte med vegitabilier som kompliment (kokta sådana, mildare mot magen) men till katterna så skippar jag helt vegitabilier. Detta för att hundar trots allt är aningen mer omivora än katter. Ds
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 06-09-2013, 12:06) *
Finns i hamburgerformat för små hundar som inte äter så mycket smile.gif


Fast nu ser jag egentligen ingen anledning att byta bara för bytandets skull eftersom det funkar bra med det jag ger hunden. ;-)
Anma
Min hund får knappt en halv VoH-korv om dagen. Jag delar korven med morakniv och hammare och lägger maten i färdiga portioner i frysen. Har mixat grönsaker också som bukfylla, hon är på hårdbantning. smile.gif
Igår fick hon tjocka revben med kött som tuggben och lite mindre mat. Idag var halva bajskorven alldeles vit. Det betyder att hon tuggat i sig benen bra i alla fall, jag var orolig över att hon kanske skulle svälja alldeles för stora bitar, men hon verkar kunna det där.

Fördelar jag märkt hittills:
Pälsen har blivit mjukare.
Andedräkten mycket bättre, luktar gott i munnen.
Bajskorvarna har blivit fasta och väldigt små pluttar, lätta att plocka upp. Dessutom luktar de nästan ingenting.
pejori
CITAT (Anma @ 06-09-2013, 13:31) *
Min hund får knappt en halv VoH-korv om dagen. Jag delar korven med morakniv och hammare och lägger maten i färdiga portioner i frysen. Har mixat grönsaker också som bukfylla, hon är på hårdbantning. smile.gif
Igår fick hon tjocka revben med kött som tuggben och lite mindre mat. Idag var halva bajskorven alldeles vit. Det betyder att hon tuggat i sig benen bra i alla fall, jag var orolig över att hon kanske skulle svälja alldeles för stora bitar, men hon verkar kunna det där.

Fördelar jag märkt hittills:
Pälsen har blivit mjukare.
Andedräkten mycket bättre, luktar gott i munnen.
Bajskorvarna har blivit fasta och väldigt små pluttar, lätta att plocka upp. Dessutom luktar de nästan ingenting.

Andedräkten blir bättre, när hon blir av med all ev. tandsten.
Mina får ben som tandborstar, fungerar jättebra. tummenupp.gif
silos
Jag har tre hundar och alla äter olika hundmat från Veterinären och det är torrfoder.
Anma
CITAT (pejori @ 06-09-2013, 15:06) *
Andedräkten blir bättre, när hon blir av med all ev. tandsten.
Mina får ben som tandborstar, fungerar jättebra. tummenupp.gif

Fast hon har tandstenen kvar, inte så hemskt mycket, det har hon aldrig haft, men i samma mängd som innan foderbytet ...
I det här fallet är det maten som gjort att hon luktar rosor i mun. smile.gif
Motti
Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt .
Anma
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:55) *
Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt .

Blötfoder är inte samma sak som färskfoder.
Motti
Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment .
Anma
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:16) *
Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment .


Så här:
Torrfoder=köpes i säck.
Blötfoder=burkmat.
Färskfoder= malet kött med tillsatta vitaminer och blir då helfoder. Köpes fryst.
Kött/ben/inälvor i rätt balans=barf.
Motti
Jag vet hur det där fungerar med rått kött och blötfoder ,blötfoder är prossesat det är ju naturligtvis inte rått kött .Här anser vi att det är en stor fördel att ge hundar blötfoder över lag och rått kött då det är det mest naturliga för ett hundjur !Att du kan köpa torrfoder hos en veterinär gör det ju inte mer lämpligt för hunden .Det naturliga för rovdjur är rått kött och i andra hand blötmat ,att man sedan kompleterar lite då och då med torrfoder är okej men inte det ultimata .Var och en får ge sin hund den mat de vill !men jag anser att torrfoder är en bekvämlighets sak därför det är lättare att bära och förvara och har lång hållbarhetstid .Sedan ska man ju inte tro att Veterinärer tillhanda ha torrfoder för inget .Torrfoder är bekvämt för oss människor men kanske inte lika bra för våra hundar och katter .
pejori
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:16) *
Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment .

Var det inte du som BARF ade din hund nyligen???? whistling.gif
Med tanke på ålder, är det många byten i foderstaten på den valpen. rolleyes.gif
Inte konstigt att hon kliar sig. crying.gif
Vad tog fiskallergin vägen? dunno.gif
är hon frisk från den nu? bravo.gif
*Stintan*
Ja ett foderbyte bör väl ske succesivt under ett antal veckor och valpar bör man väl ge samma kost som den fått hos uppfödaren. unsure.gif
Motti, undrar vilken burkmat du ger. VOV har jag hört fått bra betyg. rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 11-09-2013, 22:40) *
Jag vet hur det där fungerar med rått kött och blötfoder ,blötfoder är prossesat det är ju naturligtvis inte rått kött .Här anser vi att det är en stor fördel att ge hundar blötfoder över lag och rått kött då det är det mest naturliga för ett hundjur !Att du kan köpa torrfoder hos en veterinär gör det ju inte mer lämpligt för hunden .Det naturliga för rovdjur är rått kött och i andra hand blötmat ,att man sedan kompleterar lite då och då med torrfoder är okej men inte det ultimata .Var och en får ge sin hund den mat de vill !men jag anser att torrfoder är en bekvämlighets sak därför det är lättare att bära och förvara och har lång hållbarhetstid .Sedan ska man ju inte tro att Veterinärer tillhanda ha torrfoder för inget .Torrfoder är bekvämt för oss människor men kanske inte lika bra för våra hundar och katter .

Kan du upplysa mig om varför det skulle vara bättre att ge hunden burkmat än torrfoder? Och varför skulle torrfoder generellt inte vara bra för våra hundar? Är det något speciellt av ingredienserna som inte är bra eller vad får dig att säga att det inte är bra. Vet du över huvud taget vad olika slags torrfoder innehåller och vad burkmaten innehåller eller är det bara samma gamla sätt att diskutera som vanligt, du har bestämt dig för en sak och då är det bara så för att det är "kul" att diskutera och man behöver inte ha några kunskaper om det??

Håller med pejori - inte konstigt om den valpen inte mår bra, så många foderbyten som den fått göra.... för att en storvuxen hund ska växa ordentligt och rätt är det jätteviktigt att fodret är korrekt komponerat och det blir det inte om man slänger åt den lite av ditten och lite av datten!
mullkärringen
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:55) *
Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt .



Vad är blötfoder?

Jag ger Magnusson M&B, ett helsvensk rent foder som min hund mår bra på. Har även fasat in henne på Fourfriends eftersom hon ibland tycker det är lite tråkigt med samma mat dag ut och dag in.

Så länge hunden är bra i hull, bajjar 1-2 g/dag, är fin i päls,ögon mm dvs mår bra så spelar det ingen roll om hunden äter billigt,dyrt,torrt eller färskt foder.
Motti
Men hur svårt är det att förstå skillnaden mellan blötfoder och torrfoder?Klart Veterinärer sponsrar torrfoder då de får vissa fördela för att göra det´!
*Stintan*
Vem har snackat om att köpa foder hos veterinärer?
Anki på Öland
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2013, 09:11) *
Kan du upplysa mig om varför det skulle vara bättre att ge hunden burkmat än torrfoder? Och varför skulle torrfoder generellt inte vara bra för våra hundar? Är det något speciellt av ingredienserna som inte är bra eller vad får dig att säga att det inte är bra. Vet du över huvud taget vad olika slags torrfoder innehåller och vad burkmaten innehåller eller är det bara samma gamla sätt att diskutera som vanligt, du har bestämt dig för en sak och då är det bara så för att det är "kul" att diskutera och man behöver inte ha några kunskaper om det??...............

Försöker en gång till då!! Kan du svara på frågorna!! På vad sätt är burkmat bättre än torrfoder?? Vad är det som är bättre? Någon ingrediens eller vad?
pejori
CITAT (Motti @ 14-09-2013, 00:40) *
Men hur svårt är det att förstå skillnaden mellan blötfoder och torrfoder?Klart Veterinärer sponsrar torrfoder då de får vissa fördela för att göra det´!

Berätta gärna var skillnaden är, för oss ovetande noviser...
Anma
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2013, 03:02) *
Ja ett foderbyte bör väl ske succesivt under ett antal veckor och valpar bör man väl ge samma kost som den fått hos uppfödaren. unsure.gif
Motti, undrar vilken burkmat du ger. VOV har jag hört fått bra betyg. rolleyes.gif


Jag bytte rakt av från pedigree torrisar till VoH färskfoder, min hund blev lite hård i magen första dagarna, men sen var det inga problem. Men det är ju individuellt hur de klarar foderbyte. Min vovve har haft lös mage en enda gång i hela sitt liv, så jag visste ju att hon skulle förmodligen tåla snabbt byte.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 14-09-2013, 13:48) *
Jag bytte rakt av från pedigree torrisar till VoH färskfoder, min hund blev lite hård i magen första dagarna, men sen var det inga problem. Men det är ju individuellt hur de klarar foderbyte. Min vovve har haft lös mage en enda gång i hela sitt liv, så jag visste ju att hon skulle förmodligen tåla snabbt byte.


Såklart att en del hundar klarar det men andra gör det inte och det är inget som rekommenderas för valpar åtminstone och Mottis hund är ju valp fortfarande.
Gertie
Jag tillhör också kategorin "dåliga hundägare" som ger min stackars hund torrfoder. (Royal Canin.)
Lite smakbitar av vår mat får han då och då, och så förstås morötter, som han älskar, men i huvudsak torrfoder.
Väntar därför med spänning på Mottis förklaring på varför blötmat är bättre än torrfoder.
Har dock aldrig sett Motti ge ett rakt svar på en rak fråga, så jag får väl vänta förgäves.
Anki på Öland
Så klart inga svar kommer....
Vann lite presentkort till en djuraffär och köpte några påsar av ett fruset barf-foder Musch. Kom i form av rätt rejäla köttbullar och jag ger dom en sån och lite mindre torrfoder. (Det blir för dyrt att ge bara det till 6 hundar och jag har ingen frys som är stor nog att lagra i) Men poppis är det - köttbullen bara surplar ner innan man ger sig i kast med torrfodret.
Motti
Ja man behöver inte vara Raketforskare för att förstå samanhanget eller icke samanhanget då ! Varför ger de inte Vargarna Lodjuren Lejon Pumor och de andra köttätarna torrfoder i Kålmården ? om det nu är så himmla bra med torrfoder ? De måste ju vara idioter där och inte ha ett dugg koll på vad som är bra för sina rovdjur ? de borde ju häva till rovdjuren en säck torr foder istället för att ge dom rått kött då ! vilka inkompetenta djurskötare och Zologer ! de borde ju lyssna på Torrfodertillverkarna istället .
*Stintan*
Varför skulle dom ge vilda djur torrfoder? Det är väl meningen att djuren på Kålmården ska få leva så naturligt som det bara går i sina inhägnader. Du kan väl tänka lite själv!
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:35) *
Ja man behöver inte vara Raketforskare för att förstå samanhanget eller icke samanhanget då ! Varför ger de inte Vargarna Lodjuren Lejon Pumor och de andra köttätarna torrfoder i Kålmården ? om det nu är så himmla bra med torrfoder ? De måste ju vara idioter där och inte ha ett dugg koll på vad som är bra för sina rovdjur ? de borde ju häva till rovdjuren en säck torr foder istället för att ge dom rått kött då ! vilka inkompetenta djurskötare och Zologer ! de borde ju lyssna på Torrfodertillverkarna istället .

Kan du inte svara på våra frågor om ditt påstående om skillnaden på hundars torrfoder och blötfoder istället för att svamla om vargar och lejon och andra vilda djur.
Anma
Burkmat (blötfoder) är miljontals mil ifrån fått kött som man utfodrar vargarna med i inhägnader...



Min vovsing har fått råfoder nu i en månad och mår prima ballerina. Hon har gått ner närmare ett kilo, har mycket mer ork och är allmänt piggare. Pälsen är mjuk och fin och blicken pigg.
Hon mådde inte skit på torrfoder heller, men mår bättre nu, när jag nu kan jämföra.
Kan bero på viktnedgången också att hon är piggare.

En grej hände dock. Hon fick två kycklingvingar vid samma giva i förrgår. Igår morse när jag kom hem från jobbet kom hon inte fram till dörren för att gå ut, utan låg kvar i sängen hos husse. Jag fick truga ut henne för en kiss. Sen orkade hon inte hoppa upp i sängen utan såg lidande på mig. När jag lyfte upp henne märkte jag att hon var het som en kamin. Sen låg hon och feberfrossade bredvid mig. Någon timme senare när husse vaknade låg hon och tokflåsade i värmeslag. Hon orkade inte gå för egen maskin så husse bar henne till vattenskålen. Hon drack massor och sen la han henne framför fläkten för att svalkas ner. Han övervägde att väcka mig och ta hunden till veterinär men bestämde sig för att avvakta.
När jag vaknade framåt lunchtid var hunden som vanligt igen. Hon åt och drack och gjorde sina behov och orkade med en långpromenad också, var alltså som hon brukar.
Min teori är att två kycklingvingar blev lite för tufft för hennes ännu så länge ovana mage att smälta så hon fick feberfrossa därför.
Ska bli spännande att se om detta händer fler gånger. Ska däremot inte ge så mycket ben på en gång på ett bra tag.
mullkärringen
CITAT (Anma @ 24-09-2013, 09:53) *
Burkmat (blötfoder) är miljontals mil ifrån fått kött som man utfodrar vargarna med i inhägnader...
Min vovsing har fått råfoder nu i en månad och mår prima ballerina. Hon har gått ner närmare ett kilo, har mycket mer ork och är allmänt piggare. Pälsen är mjuk och fin och blicken pigg.
Hon mådde inte skit på torrfoder heller, men mår bättre nu, när jag nu kan jämföra.
Kan bero på viktnedgången också att hon är piggare.

En grej hände dock. Hon fick två kycklingvingar vid samma giva i förrgår. Igår morse när jag kom hem från jobbet kom hon inte fram till dörren för att gå ut, utan låg kvar i sängen hos husse. Jag fick truga ut henne för en kiss. Sen orkade hon inte hoppa upp i sängen utan såg lidande på mig. När jag lyfte upp henne märkte jag att hon var het som en kamin. Sen låg hon och feberfrossade bredvid mig. Någon timme senare när husse vaknade låg hon och tokflåsade i värmeslag. Hon orkade inte gå för egen maskin så husse bar henne till vattenskålen. Hon drack massor och sen la han henne framför fläkten för att svalkas ner. Han övervägde att väcka mig och ta hunden till veterinär men bestämde sig för att avvakta.
När jag vaknade framåt lunchtid var hunden som vanligt igen. Hon åt och drack och gjorde sina behov och orkade med en långpromenad också, var alltså som hon brukar.
Min teori är att två kycklingvingar blev lite för tufft för hennes ännu så länge ovana mage att smälta så hon fick feberfrossa därför.
Ska bli spännande att se om detta händer fler gånger. Ska däremot inte ge så mycket ben på en gång på ett bra tag.



Nu blir jag nyfiken igen wink.gif Vad är råfoder? Samma som BARF?

Vill höja varningens finger lite ang att ge råa ben eftersom dom har en tendens att packa ihop sig i tarmen och orsaka magont och i värsta fall stopp. Vissa hundar klarar det galant och vissa får rejäla problem.
Kompisen som är veterinär berättade just att sen BARF blev så populärt har dom flera fall i veckan som kommer in med hundar som har stopp pga just ben mot förr då en och annan jakthund kom in efter att ha fått för mycket slaktavfall.
*Stintan*
Tror att Anma menar fryst färskfoder alltså inte BARF. Hon sa att hon gav Vom og hundemat sen en månad.

Lite förvirrande att kalla det råfoder för det är väl inget vedertaget begrepp på färskfoder och särskilt i den här tråden där någon blandar ihop begreppen lite hur som helst kan det bli ytterligare förväxlingar.
Anma
CITAT (mullkärringen @ 25-09-2013, 21:23) *
Nu blir jag nyfiken igen wink.gif Vad är råfoder? Samma som BARF?

Vill höja varningens finger lite ang att ge råa ben eftersom dom har en tendens att packa ihop sig i tarmen och orsaka magont och i värsta fall stopp. Vissa hundar klarar det galant och vissa får rejäla problem.
Kompisen som är veterinär berättade just att sen BARF blev så populärt har dom flera fall i veckan som kommer in med hundar som har stopp pga just ben mot förr då en och annan jakthund kom in efter att ha fått för mycket slaktavfall.

Råfoder är min egen benämning. Hon får ungefär varannan dag barf och varannan dag färskfoder (vom og hundemat).
Ska hålla koll på bajseriet. Ännu så länge bajsar hon regelbundet, även om mängden har minskat till ungefär en tredjedel.
Konstigt att det inte pratas om stopp i de forum och grupper jag är medlem i och lär mig mer om barf.
Det är bara råfodermotsåndarna som nämner sådant?
*Stintan*
CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:19) *
Råfoder är min egen benämning. Hon får ungefär varannan dag barf och varannan dag färskfoder (vom og hundemat).
Ska hålla koll på bajseriet. Ännu så länge bajsar hon regelbundet, även om mängden har minskat till ungefär en tredjedel.
Konstigt att det inte pratas om stopp i de forum och grupper jag är medlem i och lär mig mer om barf.
Det är bara råfodermotsåndarna som nämner sådant?


Aha va det så flirting.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2013, 22:18) *
Tror att Anma menar fryst färskfoder alltså inte BARF. Hon sa att hon gav Vom og hundemat sen en månad.

Lite förvirrande att kalla det råfoder för det är väl inget vedertaget begrepp på färskfoder och särskilt i den här tråden där någon blandar ihop begreppen lite hur som helst kan det bli ytterligare förväxlingar.

Jag har förklarat i inlägget efter ditt vad jag menar och jag kommer i fortsättningsvis också säkerligen att kalla det råfoder så länge jag pratar om färskfoder/barf lär knappast förvirra mer än vad det redan är förvirrat, så att säga.
Råfoder är jättebra benämning på mat som inte är tillagat. Så som barf och färskfoder. smile.gif
Anma
Vi skriver visst om varandra hela tiden stintan. smile.gif


Passade på att fråga nu i Barfgrupp hur många som haft hund med förstoppning som behöver veterinärvård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon