Tapio
Halaj!

Alltså, det här är andra gången på kort tid som jag hittar en mus vid ytterdörren.
Jag hade en katt för flera år sedan, som gjorde såhär. Ett vanligt beteende.
Man tänker att den tackar för mat och husrum genom att bjuda tillbaka sas.
Men jag har inte matat någon katt här! Och ännu mindre gett husrum. Jag har inte ens klappat en vilsen katt här på min tomt. Inte ens sett ett par fladdrande bakben, en svans och ett kattarsle när den smiter härifrån när jag kommer hem.

Men inte kan det väl vara slumpen, att två möss andas sin sista suck precis utanför min dörr, inom loppet av två-tre veckor?

//T
Motti
: Ja det var lite kul faktiskt smile.gif men kan det vara så att det är lite skyddat läge på din trappa och att katten gillar att fånga mös men inte äta dom ? annars brukat katter bära hem möss till den som de ser som ledare eller dominant smile.gif ja det här var lite speciellt faktiskt ! En katt som vill bli inneboende kanske yes.gif
Jubbe063
CITAT (Tapio @ 09-09-2013, 13:37) *
Halaj!

Alltså, det här är andra gången på kort tid som jag hittar en mus vid ytterdörren.
Jag hade en katt för flera år sedan, som gjorde såhär. Ett vanligt beteende.
Man tänker att den tackar för mat och husrum genom att bjuda tillbaka sas.
Men jag har inte matat någon katt här! Och ännu mindre gett husrum. Jag har inte ens klappat en vilsen katt här på min tomt. Inte ens sett ett par fladdrande bakben, en svans och ett kattarsle när den smiter härifrån när jag kommer hem.

Men inte kan det väl vara slumpen, att två möss andas sin sista suck precis utanför min dörr, inom loppet av två-tre veckor?

//T


Den har väl sett att du är en dålig jägare och ger dig lätta byten att öva dina jaktkunskaper på :-P

CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:11) *
: Ja det var lite kul faktiskt smile.gif men kan det vara så att det är lite skyddat läge på din trappa och att katten gillar att fånga mös men inte äta dom ? annars brukat katter bära hem möss till den som de ser som ledare eller dominant smile.gif ja det här var lite speciellt faktiskt ! En katt som vill bli inneboende kanske yes.gif


Nja, katter drar hem byten för att visa hur skickliga de är eller om det är levande byten för att vi ska ha nåt att öva jakt på (för i kattens ögon är vi lika dåliga jägare som små kattungar )

Av kattdjuren är det i stort sett bara lejon som "fjäskar" för en "ledare".
Motti
Där håller jag inte alls med dig !katter tar hem byten till den som är dominant för att visa att de kan jaga .I dag kan man inte riktigt jämföra Lejon och katter då katter är domenistiserade av människan sedan en så där 1,000 år och mer ;)Lejon lever fortfarande efter naturens lagar .
*Stintan*
Tamkatter har inget dominanstänk det är ett påfund av människan. Håller helt med Jubbe.

(Motti konstigt att du nu säger att man inte kan jämföra katter med lejon men du jämför ideligen hundar med vargen trots att hundar funnits sen urminnes tider. ) F´låt OT.
Tapio
Halaj!

Jag har en bok: din katt – den kompletta handboken. Den går väldigt noga igenom vad katter gör och hur de beter sig. Men den tar nästan inte alls upp varför de gör som de gör. Jag tror jag vet varför boken inte tar upp det: det är ingen som egentligen vet. Det går inte att begripa sig på katter.
Som nu detta. Helt obegripligt. Jag har ju inte ens sett katten. Visserligen säger de att en hund fäster sig vid personer, medan katter fäster sig vid platser. Men detta måste ju ändå rikta sig till mig och inte till huset.
Jag vet ju att en katt som inte vill bli sedd, den ser man inte heller. Men varför är den så skygg, när den ändå matar mig?

Visst är det kul, som motti säger. Jag skulle bli jätteglad över att få hit en snyltgäst som äter lite, gosar lite, och sen drar.

//T
pejori
Håller med Jubbe där.
Eftersom katter är solitärdjur, har dom ingen ledare eller dominanstänk.
Det är bara flockdjur som har det.

Varför han matar dig, beror nog snarare på att han vill visa sig duktig.
Han kanske trivs och vill flytta in. whistling.gif
gunsta
Nedan norpat från Agria - f ö fick vi igår av grannens katt en (död) ekorre smile.gif sad.gif .



"Varför visar katten upp sitt nyfångade byte?

Detta är det enda tillfället, då katten är överlägsen sin ägare. Katten betraktar oss som hopplösa, dåliga jägare. Vanligen ser katten upp till sin ägare, som om den vore dess mamma, men när det gäller jakt är förhållandet omvänt. Ägaren blir kattens unge. Vanligen är det kastrerade honor, som gör så. De kan inte lära sina ungar om fångst och byte utan omriktar beteendet mot sitt mänskliga sällskap.

Vanligen ryggar vi då tillbaka, när katen kommer hem med bytet i munnen, särskilt om det är en råtta och bytet fortfarande lever. Vi kanske skriker till och då blir katten förvirrad. Får den bannor, tvingas den att konstatera, att människans uppträdande är obegripligt. Ett korrekt uppträdande mot katten är istället att lovorda den för dess jaktskicklighet, ta emot bytet med komplimanger, klappa katten och sedan, när den inte ser det, göra oss av med ”gåvan”."
omk
Hm, har funderat lite över denna "gåta" g.gif

Du verkar ha en väldigt bra förstukvist med skydd för regn och vind (?) och en kraftig dörrmatta. Kan det vara så, att den är perfekt att "äta på" ? Katter vill gärna ha något att "hålla emot" på, med klorna. Fast då skulle ju inte musen ligga kvar hel, utan bara lite mustarmar ...

Å andra sidan, har jag hört att den bästa musjägaren är en välfödd och mätt katt ! Kanske den inte vill ha mera käk ? Men att jaga, ja det är ju en HELT annan sak !!
Men, varför lämna musen hos just DIG ??

Ja, det man inte förstår, får man beundra ! biggrin.gif


Sen diskuterade ni om dominans o dyl. ALLA kattdjur, även huskatten, är solitärer (dvs de har ingen "ledare", möjligen jämlikar) UTOM lejon. De har anpassat sina liv på ett helt annat sätt, än jordens resterande kattdjur.
Huggorm
Katten kan knappast se sin ägare som en dålig jägare för vilken dålig jägare skulle kunna fixa kattmat ett par gånger varje dag? Katten ser väll ingen skillnad på torrfoder och sork. Anledningen till att katter drar hem bytesdjur är att de har en jägarinstinkt som gör att de jagar trots att de inte är hungriga. Och är de inte hungriga blir det mat över, ibland hela musen, och då ger dom det till andra i sin familjegrupp. Har de inga ungar så får människan bytet.
Motti
Enligt mitt sätt att se på en katt är att om den tar hem en mus eller råtta och lägger på trappen eller inne då är det ett sätt för katten att tala om att det är DU som är flockledaren därför får du musen ,katten talar om för dig att du står över honom i flocken eller i ert förhållande !det ska man ta som en stor komplimang smile.gif
Nu mer har vi ju hund ,men gud vad jag saknar vår Helge katt smile.gif Så var glad över varje mu
s ni får rolleyes.gif
Trampendal
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:40) *
Enligt mitt sätt att se på en katt är att om den tar hem en mus eller råtta och lägger på trappen eller inne då är det ett sätt för katten att tala om att det är DU som är flockledaren därför får du musen ,katten talar om för dig att du står över honom i flocken eller i ert förhållande !det ska man ta som en stor komplimang smile.gif
Nu mer har vi ju hund ,men gud vad jag saknar vår Helge katt smile.gif Så var glad över varje mu
s ni får rolleyes.gif


Om man tror att man är flockledare åt sin katt, har man aldrig förstått katten.
Du är aldrig ledare över katten. Du är tjänstehjon.
Motti
då får du läsa vad jag skrev en gång till ! skrev inte att du som ägare till en katt är flock ledare, därför att katter är solitärer alltså inga flockdjur .Men om de bär hem en mus till sin ägare gör de det för att imponera .
Trampendal
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 01:03) *
då får du läsa vad jag skrev en gång till ! skrev inte att du som ägare till en katt är flock ledare, därför att katter är solitärer alltså inga flockdjur .Men om de bär hem en mus till sin ägare gör de det för att imponera .


Så här skrev du:
"då är det ett sätt för katten att tala om att det är DU som är flockledaren därför får du musen ,katten talar om för dig att du står över honom i flocken eller i ert förhållande !det ska man ta som en stor komplimang smile.gif"

Hur tycker du att jag ska tolka det då?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:40) *
Enligt mitt sätt att se på en katt är att om den tar hem en mus eller råtta och lägger på trappen eller inne då är det ett sätt för katten att tala om att det är DU som är flockledaren därför får du musen ,katten talar om för dig att du står över honom i flocken eller i ert förhållande !det ska man ta som en stor komplimang smile.gif
Nu mer har vi ju hund ,men gud vad jag saknar vår Helge katt smile.gif Så var glad över varje mu
s ni får rolleyes.gif


Men nu har ju inte TS någon katt! Hur kan han då vara flockledare (som för övrigt inte existerar i kattens värld) enligt ditt sätt att se och varför ska han vara glad åt varje mus som ligger på hans trapp?

Sicket svammel!
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:40) *
Enligt mitt sätt att se på en katt.............

Men frågan är ju hur det är i verkligheten inte hur du inbillar dig att det är!
Tapio
Halaj!

Nu är det ju inte helt säkert att det är en katt som har lämnat presenter. Fast jag tycker ju att två möss, båda precis utanför ytterdörren talar för det.

Nu har jag varit borta en vecka, i Litauen och Lettland, på walkabout, så vet inte om det varit någon mer mus. Men dyker det upp en tredje så måste det helt enkelt vara en katt!

//T

Huggorm
Råttgift? Då lägger sig mössen och dör mitt ute på golvet, de kryper inte in någonstans när de börjar må dåligt som man kanske kunde tro. Kanske trappan är det logiska stället att lägga sig om det finns ett musbo under huset?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon