Full version: Odla i kogödsel?
Annki
Såg inslaget i Gröna med Ingrid. Kanon! Och kogödsel ska testas! Men fungerar det verkligen att odla rotgrönsaker i enbart kogödsel? Blir det inte mer blast än rot då? Potatis, t ex, har jag för mig inte vill ha för mycket gödsel.
Hannele
Kogödsel är det enda jag lägger pengar på.
Du har väl lite jord att blanda med?
Ibland kan ja blada det i den befintliga jorden, plus egen kompost.
I krukor använder jag bara Kogödsel, spetsat med lite Hönsgödsel.
5 säckar för 100 kr
Virgo
Det är ju inte enbart kogödsel i påsarna!
Beroende på fabrikat så består kogödselpåsarna av 55%-75% humifierad torv, resten är normalt kogödselkompost.

Nåt att fundera på:
Weibulls/Hammenhögs Naturgödslade Plantjord
55% volym medelhumifierad harvtorv
45% volym kogödselkompost (3-årig, mesofil)

(ingår även små mängder av dolomitmjöl, kalkstensmjjöl, hönsgödsel, grus samt lera + tillsatser av diverse närings o mikronäringsämnen.)

Weibulls/Hammenhögs Kogödsel
75% medelhumifierad harvtorv
25% flytande kogödsel (urin och träck)
Det blir enligt info 3 årig mesofil kogödselkompost

(Mesofil rötning. Rötning vid måttlig temperatur, 30 – 40°C)

Tillägg: Har inget med den firman att göra
Kommer att visa på bild hur lite och hur mycket av de olika beståndsdelarna som finns i deras "jordar"
Annki
Har alltid använt brunnen stallgödsel till min leråker. Köper aldrig jord, men komposterar flitigt och fyller på med kompostjord. Köpejordar är torftiga, jag brukar läsa innehållsdeklarationen. Och det är flera år sedan ordet "mull" förekom i den något dyrare krukväxtjorden.

Men det var inte det jag funderade över. Utan jag funderade över potatis i kogödsel... Ni tror det funkar, därför att andelen gödsel är så liten? Gul lök då? Vill den ha gödsel?
Kajsa
Då förstår jag hur man kan odla bara i detta i pallkragarna, 50 % torv.
Man skulle kunna stoppa änglatrumpeterna direkt i det, inget annat.
Riktig kogödsel måste man köpa av en bonde, annars fuskas det.
TeliaNet
har hjälpt en som jag känner att köra häst och mink gödsel till sin koloni.
det köpte vi direkt av en bonde.
det borde väl funka lika bra som ko gödsel? eller?
andersen
Ja häst gössel fungerar utmärkt finns ett problem vad jag har märkt, att det blir mera ogräs specielt tisslar men det går ju att plocka bort.

Mink gösel har jag ingen erfarenhet av men jag tror inte det är lika bra som ko och häst gösel pga minken är väll kött ätare, men det går nog säkert att andvända en då.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Säckarna jag handlar innehåller 80% komposterad kodynga. Läs NOGA på påsarna så Ni får så mkt som möjligt för pengarna!
Odling av lök kräver en extra dosis av benmjöl och aska för att fungera bra - potatis hade jag nog blandat ut med lite sand om jag skall var aärlig - men just lök odlar jag inte i köpekogödsel, utan i hemmanufakturerad kompost, gödsel samt Ingrids turboblandning som övegödsling på våren.


Hälsar Ingrid
Susanna
Hej hej!

Ingrid, hur var det nu med turboblandningen? Minns att guldvatten ingick, vad var det mer? Passar det för vitlök? Funderar just nu på hur den ska få största möjliga bladmassa. Mycket kväve antar jag.

Susanna
Ingrid på Västkusten
neeej - inte guldvatten - det var nog den hemska berättelsen jag kved ur mig hur man itne skall göra en flytande gödselblandning apropos hemska dofter behålla grannar och vänner - grillplatser etc etc etc ;-) mer av en bekännelse tror jag!


Jag har gjort en egen variant av Mel Batholomew's blandning - där ingår benmjöl, aska, hönsgödsel, kompost och kogödsel. är det slut på kompost är det mera kogödsel som ingår. Kogödseln är liksom basen åsså är det resten i några givor, typ fem delar kogödsel ( komposterad säck) ev lika mkt kompost en giva benmjöl, en giva aska och två givor hönsgödsel.
Ungefär höftat ur minnet :-) jag brukar vara lite försiktig med askan då smile.gif

Hälsar ingrid
Susanna
Ok, då är jag med! Ska pröva blandningen! Hur är det med askan, har hört att den är bra för vedbildande växter. Vad gör den för nytta för ex. lök?


Susanna
Ingrid på Västkusten
Aska innehålelr mkt calcium bla :-)


Hälsar Ingrid
Annki
Tack för utmärkt svar Ingrid! Nu är jag mycket klokare. Ska testa både mitt traditionella åkerbruk med stallgödsel och pallkragevarianten i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon