Full version: Mat för pensionerer
Carl

Kocken leif Mannerström har börjat kritisera mat på våra åldershem. Vilket jag tycker bra och befogat!

Så här svarar Elisabeth Björnsdotter Rahm från Lycksele sitter i riksdagen för Moderaterna på kritiken

Det är ingen dålig mat, absolut inte. Med tanke på de normer och begränsningar man har när det gäller ekonomin förstår jag att man gör det bästa av situationen, säger hon.


Vad säger hon egentligen???
hattstugan

Tror inte hon vet ett skvatt vad hon pratar om!
När jag jobbade på Äldreboende fick maten proteinberikas för våra gamla höll på att svälta ihjäl av näringsbrist! Det vi serverade var samma mat som i skolan!!!!!!
Maten får ju inte kosta mer än nån 100-lapp/dygn på Äldreboende medans Kriminalvården har mer än dubbelt upp!!!
gnon49
CITAT (Carl @ 10-09-2013, 16:15) *
Kocken leif Mannerström har börjat kritisera mat på våra åldershem. Vilket jag tycker bra och befogat!

Så här svarar Elisabeth Björnsdotter Rahm från Lycksele sitter i riksdagen för Moderaterna på kritiken

Det är ingen dålig mat, absolut inte. Med tanke på de normer och begränsningar man har när det gäller ekonomin förstår jag att man gör det bästa av situationen, säger hon.
Vad säger hon egentligen???

Undrar om hon inte säger "när alla överbetalda makthavare inom kommunen fått sitt så bidde det inte mycket över till våra pensionärer på boendet". Dessutom är väl maten mer berest än vad många gamla bara kunnat drömma om. Men allvarligt talat, tror det mycket är en organisationsfråga,precis som i sjukvården. Inga pengar i världen hjälper om organisationen och upplägget är fel, bara fler som springer omkring som yra höns.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Mannerström visar ju alltid att det går att laga bra mat till samma priser.

pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-09-2013, 18:00) *
Mannerström visar ju alltid att det går att laga bra mat till samma priser.

Håller med där.
Tror organisationen runt matlagningen kostar betydligt mer än maten gör...
Klint
Nu spånar jag lite....vi har många arbetslösa,som ska aktiveras häromkring finns det nåt röjarlag vad jag vet. Men tänk va många ungdomar som är duktiga på att laga mat,och många av de boende vet hur man gör även om de behöver lite hjälp.En handledare behövs bla för att lära dem näringberäkna och hålla budgeten.Men som ett exempel när de fick stekt fläsk i tvprogrammet var det färdigstekt och fryst när de köpte det.Stekt fläsk som när det står på matsedeln låter så gott blev en riktig besvikelse.Vad mycket trevligare och godare det hade varit om de stekte det på varje boende,och visst skulle völ många se det som en vettig aktivitet för att få aktivitetsbidrag ja det var lite kort om mina tankar Vad tänker du?
Eva i Skåne
Instämmer Klint! Visst skulle många arbetslösa hjälpa till att göra saker tillsammans med de gamla, både vad gäller mat och umgänge, gå en promenad, spela kort eller bara sitta och prata. Så många skulle känna att dom gjorde nåt gott
Klint
Ja det är så konstigt att det inte går att ordna.De som jobbar i vården och de som lagar maten gör med all säkerhet allt de kan och hinner,men de är ju för få och hinner inte.De är utbildade och många känner nog frustration över att de inte tillåts göra mer.Jag vill definitivt inte kritisera dem utan ser detta som ett komplement och kanske en avlastning.Men varför görs det inte det undrar jag
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2013, 19:56) *
Instämmer Klint! Visst skulle många arbetslösa hjälpa till att göra saker tillsammans med de gamla, både vad gäller mat och umgänge, gå en promenad, spela kort eller bara sitta och prata. Så många skulle känna att dom gjorde nåt gott


Eva dom gamla lagar inte mat längre. Ingen får en plats på äldreboende om dom inte har huvudet under armen.
Om jag tittar på avdelningen där min svärmor är så skulle ungen klara av det längre.

Klint
Nja det där är nog olika I tvprogrammet gjorde de fattiga riddare tillsammans,och sambons mormor som bor på äldreboende kan allt laga mat,fast lite stöd och hjälp behövs!
Peztis
Det finns väl olika grader, det finns de som behöver lite hjälp och tillsyn medan det finns de som behöver hjälp med allt.

Iden är otroligt bra! Men tyvärr tror jag inte att så många arbetslösa ungdomar skulle göra detta, det är roligare att sitta hemma vid datorn eller med telefonen i handen.
Klint
Jag är så dåligt insatt,men nog är det så att efter en tid måste du göra nån form av aktivitet för att få ekonomiskt bidrag? Personligen tror jag att kommer man väl ut och träffar de gamla skulle det ge mycket i varje fall om du kan välja på det och att röja sly men som sagt jag är inte insatt i detta alls.
gnon49
Är det inte bevisat att stimuleras dom äldre aldrig så lite, även dementa, så mår både dom och personal bättre. Att ta ett prat, gå en promenad, spela kort, you name it, tror i alla fall jag är en effektiv medicin som motverkar många sjukdomar. Att sitta still och titta på en vägg skulle då få mig att må uruselt. Det sociala får inte komma i andra hand när vi värderar välfärden för våra äldre. Sedan skiftar det säkert i olika boenden. Den enskildes ekonomi spelar nog fortfarande en stor roll i hur livet blir som äldre.
theseraphim
De skulle inte få laga maten då maten upphandlas centralt vilket innebär att även om ett ålderdomshem har ett jättekök så är det ändå avtalsbrott att laga maten på plats. 100:- per dag räcker för att göra jättebra mat så det är inte där problemet ligger utan att man vill ha centrala enheter som fixar allt tyvärr.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 10-09-2013, 21:03) *
Är det inte bevisat att stimuleras dom äldre aldrig så lite, även dementa, så mår både dom och personal bättre. Att ta ett prat, gå en promenad, spela kort, you name it, tror i alla fall jag är en effektiv medicin som motverkar många sjukdomar. Att sitta still och titta på en vägg skulle då få mig att må uruselt. Det sociala får inte komma i andra hand när vi värderar välfärden för våra äldre. Sedan skiftar det säkert i olika boenden. Den enskildes ekonomi spelar nog fortfarande en stor roll i hur livet blir som äldre.


Ja så är det.

Men om man tittar på hemtjänst så har ingen tid att prata med dom gamla. Och på hemmet så sitter alltid personalen och fikar, dom gamla sitter bara för sig själv.

Nu skall ju alla vara hemma och klara sig med hemtjänst.

Vi hade stora problem att få en plats för svärmor på äldreboendet här. Hon fick nog bara plats för vi var arga när hemtjänsten inte alls fungerade och begärde ett möte med högsta chefen.

2 timmar innan mötet ringde dom och sa att nu finns en plats......
hattstugan

Är inte så på alla platser! Där jag jobbade hade vi tid för de gamla! Ville nån vara med och baka till em fikat så fick dom det!
Men som sagt maten kom från skolan!
På det nya Äldreboendet som öppnades för 7 mån sen har de tillagningskök på varje avdelning!
Ang Hemtjänst så drabbas alla som är beroende av den av inkompetens från ledningshåll!
Som anställd gör man så gott det går! Men fattas det konstant 2-3 pers i arbetsgruppen blir deet inte bra för nån!
Eva i Skåne
Det är stora skillnader på olika äldreboenden. Jämför det i Gällivare med det på Gotland, det är som natt och dag.
Det är stora problem att lösa, men det måste gå att förbättra på de flesta ställen.
Jag såg ett inslag med föreståndaren från Gotland och där gör dom allt med de boende. Något personalrum fanns t ex inte.


Om jag ser till mina egna ungdomar så vet jag att dom skulle kunna tänka sig att "jobba" med att umgås med de äldre, men dock inte sköta hygien och sjukvårdsbiten.
*Stintan*
Det är nog inte helt lätt att få det att fungera med att låta artbetslösa gå in och vara en resurs på äldreboenden. Facket har säkert synpunkter på detta och även befintlig personal. Det måste finnas handledare. Försäkringsfrågan är kanske oklar. Vad får outbildade göra och inte. Vem har ansvaret? Hur blir det med kontinuiteten med olika personal hela tiden.

Personligen tycker jag det är helt fel att äldreomsorgen ska hållas under armarna av arbetslösa ungdomar, som inte har en susning om vad demensvård är, för att den ska fungera hjälpligt. Nej kommunernas äldreomsorg måste få mer resurser så att de klarar att ge våra gamla den vård och omsorg de har rätt till och betalar dyra pengar till varje månad. På vissa håll fungerar det jättebra och man lagar t.o.m. maten på stället. Men finns det ingen vettig ledning och dessutom politiker som tror att dom själva aldrig kommer att bli gamla så lär det inte bli bättre genom att plocka in arbetslösa ungdomar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Många kommuner tar pengarna som skulle vara till äldrevård, för nåt annat.

Här stänger dom många äldreboenden för att dom tycker vi behöver inte så många. Den ansvariga här säger att det inte finns någon kö längre. Det är kla<rt att det inte kan finnas någon kö när alla får avslag på sin ansökan.
theseraphim
Facken skulle aldrig tillåta att "praktikanter" gör en anställds arbete tyvärr. Sen vet jag att många vill att ungdomar likt militärtjänst skulle kunna vara ett år på ett ålderdomshem men det vore katastrofalt dumt då jag personligen är av åsikten att inom vård och omsorg ska bara de som verkligen vill jobba med det vara de som jobbar. Har du en massa som måste vara på ålderdomshem bara för att gå bidrag lär vi snart se resultaten i ökade fall av vanvård. På de ställen man har varit så har inte personalen varit problemet eller att de har personalrum för det är de berättigade till då de måste få stänga av för att orka, problemet är enkelt att lösa genom öka personalstyrkan.
Eva i Skåne
Arbetslösa ungdomar ska inte vara en personalresurs utan bara en social tillgång och det ska vara bara de som själv vill. Jag vet att det är massor av praktiska problem och kanske är det inte görligt, men det finns många kloka tankar bland "vanliga" människor.

Inom Röda korset finns det i alla fall medmänniskor som besöker ensamma, finns på akutmottagningar och stöttar folk som kommer in och får vänta osv.
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2013, 22:01) *
Arbetslösa ungdomar ska inte vara en personalresurs utan bara en social tillgång och det ska vara bara de som själv vill. Jag vet att det är massor av praktiska problem och kanske är det inte görligt, men det finns många kloka tankar bland "vanliga" människor.

Inom Röda korset finns det i alla fall medmänniskor som besöker ensamma, finns på akutmottagningar och stöttar folk som kommer in och får vänta osv.

Tror dom kan vara en resurs om dom vill det. Men ska dom utnyttjas som arbetskraft, ska dom avlönas som det också.
theseraphim
Givetvis om de gör samma arbete så ska de ha samma lön vilket för tillbaka det till att bästa lösningen är att helt enkelt att utöka den ordinarie bemanningen i första hand.
Klint
Jo men hur ska man få till det med fler personal?Tror att ungdomar är lite mer genomförbart, jag ser deras som win, win, win
situation boende personal och ungdomar, men jag kanske är naiv? Jag är fackligt intresserad men kan inte se nån motsättning.Jag tycker bara det är bedrövligt hur vissa av våra äldre har det.
theseraphim
Problemet är ju att ungdomarna såvida de inte bara ska hålla handen tex utför ett jobb och då ska de ha lön, vilket är bra. Dock gör de samma uppgifter som personalen men går via tex praktik så kommer facket aldrig tillåta att man konkurrerar med dess medlemmar tyvärr, de skulle se det som en form av lönedumpning. Det är väl ungefär samma i alla branscher att praktikanter inte får ta en anställds plats. Sen om man kunde få in set i någon form av lärlingsprogram så skulle det kunna fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon