Full version: Frysskåpshjälp
Gossen Ruda
Jag har en liten frys som verkar vara på upphällningen. Den går och går men blir inte kall, temostaten skall slå ifrån vid kanske 25 minus för att sen slå till vid minus 16. Det tar timmar att nå ner till 25. Den är väl utsliten, säkert över 30 år. Problemet med att köpa en ny är att den får vara högst 125 cm, skall in under ett väggskåp. Jag har hittat några som är runt 80-90 cm men vill helst ha ett lite högre. Vad säger panelen, finns det såna?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Såg 2 här

http://www.tretti.se/vitvaror/frysar/frysskap
Gossen Ruda
Tack. Jo, ett precis 125 men svindyrt. Standardhöjden för låga skåp tycks vara 85 cm, Gram har ett något högre men med högre pris också.
*Stintan*
4.495 var väl inte så fasligt dyrt http://www.tretti.se/vitvaror/frysar/fryss...c-sfs170a-(vit)
Gossen Ruda
Det beror på vad man jämför med. biggrin.gif Ett 85-skåp kostar mindre än hälften!
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2013, 13:24) *
..........Det tar timmar att nå ner till 25..........

Varför ska du ha så kallt i frysen? Räcker inte -18 som annars rekommenderas?
Gossen Ruda
Jo men det är maxtemperaturen. Termostaten slår ifrån vid lägre temperatur och sen stiger det sakta till ungfär 18 grader innan den startar igen. Det är samma med kylskåp. Temostatavkännaren sitter på fryselementen och den slår ifrån vid ungefär -17 grader för att sen slå till när tempen stigit till inställd nivå. Det är aldrig en jämn temperatur i kyl eller frys.
Huggorm
Pricerunner har inte heller några billiga förslag. Du får nog köpa ett 85-skåp och några brädor att bygga en pall av. Alternativet är väll att fylla på gas i det gamla frysskåpet, men är det så gammalt har det säkert freon och måste konverteras vilket inte heller blir billigt
Gossen Ruda
Jag ringde min närmaste elaffär och fick bekräftat att 85-skåpen är standard för lägre skåp. Allt utöver standard och massproduktion blir dyrare. Att göra något med det gamla spået är inte att tänka på. Utvecklingen har gått framåt.
*Stintan*
Som Huggorm säger, bygg en pall så frysen kommer upp från golvet o så fixa en låda med en front som täcker pallen. Om det räcker med en lägre frys vill säga annars skulle jag ändå satsa på en 125cm.
skånepåg
Måste den vara under väggskåpet? Sätt det nån annanstans och sätt ett till skåp där eller en minikyl, fylla på oljan/gas kan du göra själv i och med att det är så gammalt så är det säkert ingen garanti kvar ifall kanske nåt rör är i sönder så det inte läcker?
Begagnat finns det ju också en hel del i alla olika storlekar, från kanske en husvagn? Jag har sett husvagnar bortskänkes så kanske värt att se om där är nåt smile.gif
Gossen Ruda
Bra tankar pågen. Jag har börjat fundera på ommöblering. Det akuta problemet är löst genom att jag flyttat allt ömtåligt till en annan frys jag har, det blir trångt men det går för den är redan fylld med 56 kg vinbär. biggrin.gif Kvar i krångelfrysen finns bara bröd. En ommöblering och frysrockad kräver rivning av en del av en vägg och flyttning av väggskåpen men resultatet kan bli bra. Jag klarar mig nog med en 85-frys. Det lustiga är att det är billigare att köpa 2 sådana frysar än en fullhöjds.
kerstinbern
Frysbox (med lock uppåt) är annars bättre också än frysskåp om det går praktiskt. Kyla rinner snabbt ur ett frysskåp som man öppnar.
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 19-09-2013, 13:01) *
Frysbox (med lock uppåt) är annars bättre också än frysskåp om det går praktiskt. Kyla rinner snabbt ur ett frysskåp som man öppnar.


Fy jag tycker frysbox är ett elände. Alltid hamnar det man behöver längst ner och man får hålla på och rota runt och flytta om.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vill inte hel´ler ha en frysbox.

När min äldsta köpte frysbox sa jag direkt att hon måste sätta en lapp på boxen med vad som finns var. Gör hon fortfarande.

Även i min frysdel här har jag en lapp på dörren vad som finns överst, i mitten eller i lådan
Gossen Ruda
Plats för frysbox finnes inte och jag instämmer nog i rotandet. Illa nog i affärerna när man skall ha en viss glass. biggrin.gif Sen misstänker jag inte att det gör så mycket att kalluften rinner ut när man öppnar dörren. Luft innehåller inte så mycket värmemängd, eller kyla, så det går snabbt att kyla ner den nya luften. Dessutom har frysen jag skall köpa inredning med plastbackar där kylan stannar kvar.
pejori
Föredrar också skåp före box.
Tycker jag får bättre översikt och jag slipper böja mig över en box. (har kass rygg)
Gossen Ruda
Några bilder på förändringarna. Först den ursprungliga uppställningen. Det är den bortre frysen som har gjort sitt. Notera väggskåpen.



Rockaden utförd. Väggskåpen flyttade och den lilla väggresten borttagen.



Ny frys införskaffad. Den är liten men det går nog. Den stora frysen är som sagt ganska full av vinbär.

*Stintan*
Ser ju mycket bättre ut när den höga frysen fick plats i hörnet och nu fick du ju också en avlastningsyta ovanpå den nya.
mamamaggan
Det mesta går att lösa . Det ser jättebra ut ( speciellt den fina symaskinen flirting.gif ).

Bättre att få undan den höga intill väggen och så fick du ju precis som Stintan säger en avställningsyta på den nya frysen.

Gossen Ruda
Jo, ibland måste man tänka i nya banor. Väggskåpen som flyttades till en vägg till vänster om fotografen passade bättre där de var från början men det duger nu också. Frysen är i minsta laget men skulle det knipa kan jag köpa en till. Var jag skall sätta mangeln blir en senare fråga i så fall. Två höga frysar hade blivit osnyggt. Symaskinen köpte min mamma i slutet på 40-talet. Den fungerar fortfarande även om trådspännaren inte är så bra.
pejori
Det blev väl bra så?
Tycker det ser mycket luftigare och rymligare ut. tummenupp.gif
skånepåg
Dekorera de vita klossarna lite snyggt tummenupp.gif
mormor mona
Jag säger bara:
Salt.
Salt salt salt!!


CITAT (skånepåg @ 29-10-2013, 22:33) *
Dekorera de vita klossarna lite snyggt tummenupp.gif

Å så hemtrevligt det såg ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon