Full version: Udda problem i skolan
Hans-erik
Ja, som alla vet så är jag inte bara filosof, utan jobbar som högstadielärare. Vanligtvis har jag teoretiska ämnen, men på grund av sjukdom i kombination med lärarbrist får jag ibland rycka in träslöjdsundervisningen. Har inga problem med detta vanligtvis, men igår hade några (vet ej vilka), fann missödet efter lektionen. En eller flera elever hade målat stora hakkors på de andra elevernas stolar (terminens första uppgift var att snickra sig en egen stol från grund och botten). Eftersom jag hatar sån förbannad jävla skit så jag såg ingen annan utväg (i kombination med uppretad gallfeber), startade den stora bandsågen å sågade sönder varenda stol.

Tyvärr uppdagades detta idag och har fått kritik för att jag istället inte målade om stolarna, något jag inte tänkte på i en hast. Vad tycker ni, är det befogat att brusa upp som en brusnitg tjur över en sån här petitess.
EKLO
Nja,

säger jag som också undervisar en hel del. Bättre är väl att ta diskussion i en mindre grupp så att det inte bara är ytan som försvinner utan att de förstår och kan diskutera varför detta ger en sådan stark reaktion.

Eller?
Hans-erik
CITAT (EKLO @ 18-09-2013, 21:56) *
Nja,

säger jag som också undervisar en hel del. Bättre är väl att ta diskussion i en mindre grupp så att det inte bara är ytan som försvinner utan att de förstår och kan diskutera varför detta ger en sådan stark reaktion.

Eller?

Problemet är ju att jag inte vet vilka satans slyngel som är skyldiga till detta illdåd. Kan helt enkelt inte plocka in alla, då de flesta förmodligen är oskyldiga till detta djävulskap!
EKLO
En diskussion kanske man kan ha i gruppen i alla fall? Det kanske inte spelar så stor roll vem som gjort vad, det som spelar roll är varför det inte är okej och hur de ser på detta.
Eva i Skåne
Väldigt synd om de elever som snickrat sig en stol som nu "gått upp i rök"
Hans-erik
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2013, 22:03) *