Mia i trädgården
Vi har nyligen skaffat akvarium o skall skaffa lite fler växter. I en bok såg jag en akvarieväxt som heter Penningblad, Lysimachia nummularia. det står att "den blir ca 40 cm när den växer i vatten" så det kan man tolka som att växten även kan växa "utanför" vatten.

Den ser ut som o har samma latinska namn som penningblad som man har i trädgården. Jag har halva trädgården täckt av Penningblad o undrar om man kan ta en del, skölja av jorden, o sätta den i akvariet. Nu vet jag inte om det finns olika sorters Penningblad, men den liknar den i boken.

Någon som vet? Vill inte förgifta växterna!
Gossen Ruda
Jodå, det är samma växt. Jag testade för många år sen. OM jag minns rätt växer den inte som på land utan det blir en stjälk med stödda blad som sträcker sig rätt upp mot ytan.
Mia i trädgården
Tack! Kul att det kan funka. Då testar jag ;-)
Alexander-VG-zon3
Är inte alltid dom blir så långvariga och man kan behöva byta ut dom efter hand när dom börjar dö/blir fula. Svalt vatten och mycket ljus för att ''hålla länge'' i akvarium, dock är det ju oftast tvärtom varmt vatten för fiskarna och inte alltid så bra med ljus.
Mia i trädgården
Tack för info Alexander! Till våren kan jag byta ut hur ofta som helst, har väldigt mycket penningblad i trädgården ;-) Blir lite värre om någon månad... men nu har jag laddat m en omgång så får vi se hur länge de håller.

Kul att trädgårdsfolk också är akvariefolk! Jag bara chansade m att lägga ut en fråga ;-)

Tack till er båda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon