Full version: Rastning av hundar...
Sidor: 1, 2
silos
Skall barn rasta hundar?

I alla fall inte barn som är i nästan smma höjd som hunden är,tycker jag.
Idag mötte jag en sådan liten flicka med en stor hund och hon hade mycket svårt att hålla emot då hunden vill till oss.

Och dessutom skulle barn har svårt att hanter möte med lösa aggressiva hundar...
*Stintan*
Absolut inte!
Eva i Skåne
Nej, det där är ett problem man ser då och då.
Vissa familjer släpper ut sina ganska små barn med familjens hund. Det kan väl gå bra om det inte dyker upp andra hundar, men det kan man ju aldrig veta.
pejori
Absolut inte.
Barn ska inte ha ansvaret för en hund under rastningen.
Dom kan lika gärna bli påhoppade själva som att barnets hund kommer lös.
Anki på Öland
Skulle aldrig släppa ut ungar ensamma med någon av mina hundar - men när jag själv var i 10-årsåldern gick jag ut med flera olika hundar i grannskapet, bl.a. en storvuxen schäfer....
mormor mona
Finns även kortvuxna vuxna personer. Såg faktiskt så sent som idag en dvärg komma vaggandes mot mig och hunden, hon hade vid sin sida en valp i koppel. Valpen var ganska stor, jag skulle gissa på att det var en labrador. Tänk den dagen hunden når sin fullvuxna längd.... Dumt val av hund kan jag tycka.
Hade ja varit dvärg hade jag skaffat en stor hund som man kunde rida på!!! T.ex en Grand danois.
silos
CITAT (mormor mona @ 03-10-2013, 20:48) *
Finns även kortvuxna vuxna personer. Såg faktiskt så sent som idag en dvärg komma vaggandes mot mig och hunden, hon hade vid sin sida en valp i koppel. Valpen var ganska stor, jag skulle gissa på att det var en labrador. Tänk den dagen hunden når sin fullvuxna längd.... Dumt val av hund kan jag tycka.
Hade ja varit dvärg hade jag skaffat en stor hund som man kunde rida på!!! T.ex en Grand danois.


Hade jag vart du så hade jag inte skrivit som du gjorde här! thumbdown.gif
Motti
Tyvär måste jag säga att det finns inte många i dag som har hundvett !de bara skaffa dom utan en tanke på vad det innebär .För tjugo år sedan fanns inga hem för herrelösa hundar i dag har vi överfulla hundstallar med blandrashundar som ingen vill ha på grund av folks infall om att "gud va kul det skulle vara att ha en hund och barna vill ju så gärna ha en " så går det till i dag .Och naturligtvis tjänar blandrasuppfödarna pengar då de flesta de kan sälja hundar utan vetbesiktning vaccinering eller ID-märkning försäkringar .En seriös hunduppfödare sälger inte en hund utan dessa krav och dessutom blir priset helt annat naturligtvis .Inget ont sagt om blandrashundar nu ! det är dom som föder upp dom vi ska ha koll på .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 21:01) *
Tyvär måste jag säga att det finns inte många i dag som har hundvett !de bara skaffa dom utan en tanke på vad det innebär .För tjugo år sedan fanns inga hem för herrelösa hundar i dag har vi överfulla hundstallar med blandrashundar som ingen vill ha på grund av folks infall om att "gud va kul det skulle vara att ha en hund och barna vill ju så gärna ha en " så går det till i dag .Och naturligtvis tjänar blandrasuppfödarna pengar då de flesta de kan sälja hundar utan vetbesiktning vaccinering eller ID-märkning försäkringar .En seriös hunduppfödare sälger inte en hund utan dessa krav och dessutom blir priset helt annat naturligtvis .Inget ont sagt om blandrashundar nu ! det är dom som föder upp dom vi ska ha koll på .


Nog har det funnits hundstallar mycket längre än 20 år. Hundstallet i Stockholm t.ex. har funnits i över hundra år. Startades av två kvinnor som ville göra något åt den upprörande hantering av lösspringande hundar i Stockholm. Jag blir så trött på ditt ideliga "hittepå" och generaliseringar. Jag vill nog påstå att de flesta hundägare faktiskt har hundvett och vet vad det innebär. Jag vill också påstå att de flesta blandrasuppfödare säljer sina valpar veterinärbesiktigade, vaccinerade och id-märkta. Tyvärr är det rötäggen som märks mest, både när det gäller hundägare och uppfödare.
Motti
Då är vi inte alls överens ! som vanligt vet du bäst och mest .Om det nu är så bra med blandrasavel varför är 90% av hemlösa hundar blandraser ? därför att de är för lätta att skaffa för ett par tusen ! Köper du en renrasig hund i dag så räcker inte 10,000 ,köper du en hund för den summan och däröver så lär du vara mer omsorgsfull med din hund .Utan tvekan finns det rötägg som föder upp hundar men jag vill nog påstå att de flesta rötäggen finns bland blandrasaveln ,snabba casch utan annsvar .Jag har haft en del insikt i hur det går till i blandrasaveln och jag är inte imponerad .
Motti
Ps !Stintan lägg gärna in den länken här där det påstås funnits hundstallar i Stockholm för 100 år sedan !
Kryddan03
http://hundstallet.se/om-oss/
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 21:42) *
Då är vi inte alls överens ! som vanligt vet du bäst och mest .Om det nu är så bra med blandrasavel varför är 90% av hemlösa hundar blandraser ? därför att de är för lätta att skaffa för ett par tusen ! Köper du en renrasig hund i dag så räcker inte 10,000 ,köper du en hund för den summan och däröver så lär du vara mer omsorgsfull med din hund .Utan tvekan finns det rötägg som föder upp hundar men jag vill nog påstå att de flesta rötäggen finns bland blandrasaveln ,snabba casch utan annsvar .Jag har haft en del insikt i hur det går till i blandrasaveln och jag är inte imponerad .


Det börjar bli väldigt OT nu!

Var har jag skrivit att blandrasavel är bra? Tror knappast du kan köpa en blandrasvalp för ett par tusen idag. Själv betalade jag mycket mer än så för 6 år sen och då var hon jämförelsevis billig ändå när man kollade runt. Jag tror inte att smack på att beror på om hunden är renras eller blandras hur omsorgsfullt den blir behandlad. En människa som inte behandlar sin hund omsorgsfullt blir inte mer omsorgsfull om dom skaffar en dyrare.

Jag sa ju att det finns en del rötägg och vad jag vet så pratade vi väl blandrasavel så du upprepar ju bara det jag skrev. Du är inte ensam på forumet om att ha haft insyn i aveln. För det var väl insyn och inte insikt du menade antar jag.

Här är hundstallets länk. Scrolla ner en bit så ser du, om du inte orkar läsa allt men är du riktigt intresserad så kan du köpa boken
Hundstallet 100 år 1908 - 2008. Hundstallet i Stockholm

CITAT (Kryddan03 @ 04-10-2013, 22:35) *


Det är inte i den länken det står om hundstallets historia men tack ändå.
Motti
Totalt fel !bara att kolla på Blocket . Köper du en blandrashund va har du då för syfte ?du kan ju i alla fall inte ha syftet att bevara en ras hälsa .Vi som satsar på renrasiga hundar har ett syfte med det att bevara rasen hälsosam och att bevara rastypen att bevara instinkten och extriören och konstruktionen för att hunden ska hålla extriört för var den är avlad för.Att skaffa hund för oss är på allvar ingen ingivelsens stund vi brinner för den rasen vi köpt och tänker ställa ut gå på jaktprov osv .Blandras uppfödare vet inte ens vad de håller på med rent genetiskt !de har absolut ingen koll på vilka raser de blandar eller vilka raser som är tänka för vissa ändamål .En Veterinär från ett större djurskukhus varnade för att köpa blandras mellan vackthund och vallhund tex för den hunde med den korsningen kan snäpp vilken dag som helst då de inte vet om de ska vackta eller valla .Då kommer vi in på rastning av hundar !blandraser vet inte hur de ska bete sig bland andra hundar då de har så mycket av olika hundar i sig ,vilken del av hunden ska de ta fram ? Att rasta en hund med andra hundar har med just vilken ras den är kamphund vakthund jakthund .
Motti
Ber om ursäkt Silos ! det spårade ur lite tyvär men allt det här har en röd tråd om du förstår . Orsak konsekvens.
Anma
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 23:49) *
Totalt fel !bara att kolla på Blocket . Köper du en blandrashund va har du då för syfte ?du kan ju i alla fall inte ha syftet att bevara en ras hälsa .Vi som satsar på renrasiga hundar har ett syfte med det att bevara rasen hälsosam och att bevara rastypen att bevara instinkten och extriören och konstruktionen för att hunden ska hålla extriört för var den är avlad för.Att skaffa hund för oss är på allvar ingen ingivelsens stund vi brinner för den rasen vi köpt och tänker ställa ut gå på jaktprov osv .Blandras uppfödare vet inte ens vad de håller på med rent genetiskt !de har absolut ingen koll på vilka raser de blandar eller vilka raser som är tänka för vissa ändamål .En Veterinär från ett större djurskukhus varnade för att köpa blandras mellan vackthund och vallhund tex för den hunde med den korsningen kan snäpp vilken dag som helst då de inte vet om de ska vackta eller valla .Då kommer vi in på rastning av hundar !blandraser vet inte hur de ska bete sig bland andra hundar då de har så mycket av olika hundar i sig ,vilken del av hunden ska de ta fram ? Att rasta en hund med andra hundar har med just vilken ras den är kamphund vakthund jakthund .


Helt rätt. Man har inte som syfte att bevara ras hälsa. Man kan inte bevara en ras hälsa när det handlar om hundar utan ras. Säger sig självt. Förresten, de flesta rashundar har många problem med sin hälsa...

Däremot är mitt syfte att jag vill leva med hund. För mig är ras inte viktigt. Första gången jag köpte en blandrashund handlade det om en omplacering. Det var en hund som for illa och min bror övertalade mig att ta henne. Det var en dobermann. Visserligen såg hon renrasig ut, men då hon inte var registrerad så var hon blandras.
Min andra blandrashund föddes hos mig. Han var en dobermann/greyhound. Nr jag tog hem min dobermann hade jag redan en omplacering. En fd tävlningsgreyhound på sex år. Diamond Collar hette han när han tävlade. Vet inte om man kan hitta några resultat ännu från honom. Han var född 1995 tror jag och tävlade fram till 1999, om jag minns rätt.
De där rackarna lyckades med en tjuvparning.
Vad jag vet var det en av dessa åtta valpr som for illa. Den blev omplacerad tre gånger, bland annat var han tillbaka till oss en sväng. Men sen fick han ett bra hem.
Gibson, som min hemuppfödda blandras hette blev 9,5 år. Om man räknar bort vaccinationer mm. inklusive besiktning och cippning av valparna så var han till veterinär tre gånger. Första gången var han knappa året. Han hade fått något vasst rakt in i frambenet, Såret gick in rakt in i benet. Då låg han ett par dagar på Ultuna för observation. Andra gången svullnade hans baktass upp plötsligt. Det visade sig att han brytit en tå. Tredje gången var det en halsinfektion.
Han började magra i våras. I augusti lät jag honom somna in. Utan ordentlig utredning. Man kan tycka vad man vill om det, men jag valde att inte lägga en massa pengar på en gammal hund som levt ett fantastiskt bra liv med mycket lösspringande i skog och mark och matte hemma i princip jämt.

Angående min hunds lynne. Han hade vakten från dobermann. Annars var han som en greyhound. Han var explosiv men inte uthållig på ett sätt som dobermannen är. Han hade inget behov av att stimuleras som en dobermann kräver. Nu kommer vi till trådens ämne. Han gillade långa promenader eller snabba och korta löpturer i uppåt 70 km/h. Ja, de fick han fixa själv, så snabbt springer inte jag. För övrigt gillade han mest att slagga i soffan.
Han hade några andra typiska greyhounddrag. Som att ställa sig och stirra rakt in i väggen i uppåt tio minuter i sträck.


Oj, inte meningen att skriva en bok. Men jag saknar honom, så då blev det så.

Min kvarvarande blandras är en stackare som farit mycket illa i livet som liten. Hon är en drever/Jrt. Hennes historia berättar jag en annan gång.
hattstugan

Barn ska inte rasta hundar ensamma! Spelar ingen roll hur liten eller stor hunden är!
Piccante
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 23:49) *
Totalt fel !bara att kolla på Blocket . Köper du en blandrashund va har du då för syfte ?du kan ju i alla fall inte ha syftet att bevara en ras hälsa .Vi som satsar på renrasiga hundar har ett syfte med det att bevara rasen hälsosam och att bevara rastypen att bevara instinkten och extriören och konstruktionen för att hunden ska hålla extriört för var den är avlad för.Att skaffa hund för oss är på allvar ingen ingivelsens stund vi brinner för den rasen vi köpt och tänker ställa ut gå på jaktprov osv .Blandras uppfödare vet inte ens vad de håller på med rent genetiskt !de har absolut ingen koll på vilka raser de blandar eller vilka raser som är tänka för vissa ändamål .En Veterinär från ett större djurskukhus varnade för att köpa blandras mellan vackthund och vallhund tex för den hunde med den korsningen kan snäpp vilken dag som helst då de inte vet om de ska vackta eller valla .Då kommer vi in på rastning av hundar !blandraser vet inte hur de ska bete sig bland andra hundar då de har så mycket av olika hundar i sig ,vilken del av hunden ska de ta fram ? Att rasta en hund med andra hundar har med just vilken ras den är kamphund vakthund jakthund .

Eftersom jag är uppvuxen med blandrashundar måste jag protestera mot dina generaliseringar. Köper man en blandrashund på blocket för 1000kr och uppfödaren inte ens vet vilka raser som ingår så är man mer än lovligt korkad! Men det har inget med blandraser att göra generellt utan att det finns en marknad för dumsnåla människor som gör det möjligt för oseriösa säljare.

Hur många raser är inte sönderavlade idag??? Många raser har historiskt lidit av dåliga anlag efter som de blev populära och man sålde många hundar som inte alls var sunda och man borde ha slutat avla på dom men det var för lukrativt att fortsätta. Finns hundar som både har felställda ben pga av rasideal och andningsproblem mm. Viss rasavel är rent djurplågeri.

Sen kan man inte rent genetisk säga att raser är bättre. Många raser uppstod ur ett mycket litet antal hundar som man avlade vidare på och man inavlade dom inledningsvis för att få fram så rena linjer som möjligt med få "avvikande". All inavelsdepression bryts när man korsar med obesläktade och många blandraser är både friskare och mer långlivade än många renrasiga. Köper man blandras från seriösa uppfödare så får man ofta väldigt bra både sällskaps och brukshundar.

Motti
Håller med dig i din analys Piccante !och om du läst på lite så drog jag inte alla blandraser över en kam .Men som lekman och utan kunskap om genealogi så är det inte lämpligt att korsa alla hundar rätt över utan att se till deras uppgifter som hund .Att kors en vakthund med en vallhund är ju ren idioti enligt t mitt sätt att se det ,som veterinären sa det kan snäppa i huvudet på den hunde då han inte vet om han ska vackta eller valla .Att avla fram hundar på måfå är inte vettigt !man måste ha en viss kunskap om genetik om blandras nu ska leda till något vettigt. Inte ska vi avla fram billiga hundar till dom som inte ska äga hund eller inte ha råd att ha en ?Har träffat många goa blandrashundar i mitt 60-åriga liv men dom var inte planerade ,i dag planderas det medvetet för att tjäna pengar på dom och de säljs till människor som inte har en aning om vad det vill säga att äga och ta hand om en hund.Att skaffa hund är mer eller mindre en livsuppgift man ska ha annsvaret för dom i 7-15 år .Inget man ska ta lätt på¨!Inget man skaffa för att det verkar kul just nu eller för att ens barn vill ha !därav alla hundar som står i hundstallarna i dag ,det var kul en stund .
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2013, 23:12) *
Det är inte i den länken det står om hundstallets historia men tack ändå.


Hm:
"Hundstallet drivs av en ideell förening som heter Svenska Hundskyddsföreningen. Svenska Hundskyddsföreningen startade 1908. Under våra drygt 100 år har vi tagit hand om tiotusentals hundar och hjälpt dem att hitta ”hem”."
g.gif
Står längst upp under rubriken "Vad är Hundstallet?" wink.gif
Motti
frågan är då :hur många hundar fans på den tiden som inte hade ägare gämfört med hur det står till i dag ? Skulle tro att siffran på den tiden är barnsligt liten gämfört hur det står till i dag !Och det är nu som gäller för dom hundarna som ingen vill ha !DOM SKITER VÄL I 1920 Talet ! Och kom inte och säg att inte blandrasaveln är ren profit för dom som håller på med det .Läs Blocket för sjutton ta det inte i försvar .
hattstugan

Återgå till ämnet!
Annat upptages i ny tråd!
Tack!
/Moderator
Kryddan03
Då en av anledningarna till att man 1861 utfärdade en kungörelse där socknar och kommuner frivilligt kunde utfärda en hundskatt var att lösdrivande hundar blivit ett problem för bl a fårnäringen och att den tvingande lagen om hundskatt infördes 1923 bl a med syfte att få ner antalet lösdrivande hundar så var det uppenbarligen ett problem då. Antagligen var antalet lösdrivande/herrelösa hundar långt större då än idag för allvarligt talat motti; hur ofta ser du herrelösa hundar springa omkring idag?

Sedan kan jag inte se att någon i tråden tar oseriös blandrasavel i försvar. Visa gärna på det i så fall! Vad jag personligen anser om blandrasavel tänker jag inte yppa då vi redan kommit alltför långt från trådens ämne...

Edit: Sorry, hattstugan! Skrev under tiden du lade in ditt inlägg så jag såg inte det. Men, lovar att inte skriva något mer. smile.gif
Motti
Förövrigt säger lagen att en hund ska rastas och ha tillsyn minst 4 gånger om dagen!katter ska ha tillsyn minst tre gånger om dagen !Vist är det för sorgligt att vi ha måst stiffta lagar för att vi ska fatta att ta hand om våra husdjur på ett vettigt sätt
rtfm.gif
Kryddan03
Edit: Ångrade mig.
silos
Vad det gäller mig så skulle jag inte låta barn rasta hundar ensamma men tillsammans med mig har det hänt,men numera tillåter jag jag inte ens det!
Mina barnbarn får hålla i koppel tillsammans med mig.
mormor mona
CITAT (silos @ 05-10-2013, 09:27) *
Vad det gäller mig så skulle jag inte låta barn rasta hundar ensamma men tillsammans med mig har det hänt,men numera tillåter jag jag inte ens det!
Mina barnbarn får hålla i koppel tillsammans med mig.

jaså du har så pass olydiga hundar?
silos
CITAT (mormor mona @ 05-10-2013, 10:11) *
jaså du har så pass olydiga hundar?


Hur menar du?
mormor mona
CITAT (silos @ 05-10-2013, 10:21) *
Hur menar du?

Du tycks ganska strikt vad gäller vem som får hålla i hundarnas koppel. Då får jag såklart tankar om att det är sådana här "problemhundar" som skäller och drar i kopplet.
Jag förstår inte det farliga med att låta barn hålla i kopplet om det är lydiga hundar. Ännu mindre förståeligt om det även är du själv som är med dom.
*Stintan*
CITAT (mormor mona @ 05-10-2013, 11:29) *
Du tycks ganska strikt vad gäller vem som får hålla i hundarnas koppel. Då får jag såklart tankar om att det är sådana här "problemhundar" som skäller och drar i kopplet.
Jag förstår inte det farliga med att låta barn hålla i kopplet om det är lydiga hundar. Ännu mindre förståeligt om det även är du själv som är med dom.


Förbaskat dum kommentar! Du verkar inte veta mycket om hundvärlden.
pejori
CITAT (mormor mona @ 05-10-2013, 11:29) *
Du tycks ganska strikt vad gäller vem som får hålla i hundarnas koppel. Då får jag såklart tankar om att det är sådana här "problemhundar" som skäller och drar i kopplet.
Jag förstår inte det farliga med att låta barn hålla i kopplet om det är lydiga hundar. Ännu mindre förståeligt om det även är du själv som är med dom.



Om något barn Vi säger runt tio år, går ut med mina "jättelydiga" hundar och dom möter min grannes livsfarliga hund, som hoppar på mina och barnet..Anser du att hon ska klara av att hantera det lika bra som en vuxen??? crying.gif

CITAT (*Stintan* @ 05-10-2013, 11:38) *
Förbaskat dum kommentar! Du verkar inte veta mycket om hundvärlden.



tummenupp.gif tummenupp.gif
gunsta
Nej - jag tycker inte att barn ska rasta/ansvara för hundar lika lite som 'olämpliga' hundägare ska göra det.
Eva i Skåne
Trollvarning i tråden
mullkärringen
Självklart ska inte barn rasta hundar ensamma! Har alltför många gånger hjälp barn fånga in hundar dom tappat kopplet till, föst iväg hundar som rustat på min hund med barn hängandes i kopplet efter osv.
Barn ska inte behöva uppleva hundslagsmål och olyckor pga att deras föräldrar är för lata att gå ut med hunden utan skickar ut ungarna. Det är inte rättvist mot varken barn eller hund!
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2013, 12:44) *
Trollvarning i tråden



O ja... tummenupp.gif
mormor mona
CITAT (pejori @ 05-10-2013, 11:39) *
Om något barn Vi säger runt tio år, går ut med mina "jättelydiga" hundar och dom möter min grannes livsfarliga hund, som hoppar på mina och barnet..Anser du att hon ska klara av att hantera det lika bra som en vuxen??? crying.gif
tummenupp.gif tummenupp.gif

1. Är grannens livfarliga hund kopplad?
2. Smet den från kopplet som (den vuxne?) grannen höll i?

Jubbe063
Är ni inte lite för kategoriska. Allt beror väl på omständigheterna som hur moget barnet är, hur stor hunden är, var man bor, vilka andra hundar som bor i omgivningarna etc...

Men självklart har de vuxna huvudansvaret för allt som sker. Själv har jag gått och rastat hundar redan som liten på samma sätt som i stort sett varenda unge från mina hemtrakter. Min brorsdotter är nu 12 år, gått flera kurser i agility och hunduppfostran. Hon är en naturbegåvning med hund och bättre skickad än att ta hand om djur än de flesta vuxna.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2013, 15:47) *
Är ni inte lite för kategoriska. Allt beror väl på omständigheterna som hur moget barnet är, hur stor hunden är, var man bor, vilka andra hundar som bor i omgivningarna etc...

Men självklart har de vuxna huvudansvaret för allt som sker. Själv har jag gått och rastat hundar redan som liten på samma sätt som i stort sett varenda unge från mina hemtrakter. Min brorsdotter är nu 12 år, gått flera kurser i agility och hunduppfostran. Hon är en naturbegåvning med hund och bättre skickad än att ta hand om djur än de flesta vuxna.


tummenupp.gif
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2013, 15:47) *
Är ni inte lite för kategoriska. Allt beror väl på omständigheterna som hur moget barnet är, hur stor hunden är, var man bor, vilka andra hundar som bor i omgivningarna etc...

Men självklart har de vuxna huvudansvaret för allt som sker. Själv har jag gått och rastat hundar redan som liten på samma sätt som i stort sett varenda unge från mina hemtrakter. Min brorsdotter är nu 12 år, gått flera kurser i agility och hunduppfostran. Hon är en naturbegåvning med hund och bättre skickad än att ta hand om djur än de flesta vuxna.



Snarare beror det på vem barnet är och vilken relation hon har till hunden.

Visst finns det jätteduktiga ungdomar som är utmärkta hundvakter.

Men jag vidhåller att det beror på, både hunden (storlek bl.a. ) och tonåringen..(ålder och kunskap)
Jubbe063
CITAT (pejori @ 05-10-2013, 18:59) *
Snarare beror det på vem barnet är och vilken relation hon har till hunden.

Visst finns det jätteduktiga ungdomar som är utmärkta hundvakter.

Men jag vidhåller att det beror på, både hunden (storlek bl.a. ) och tonåringen..(ålder och kunskap)


Visst är det så. Men vad skiljer det du säger mot det jag sa? ser bara att vi tycker lika, ser inte killnaden.
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2013, 20:08) *
Visst är det så. Men vad skiljer det du säger mot det jag sa? ser bara att vi tycker lika, ser inte killnaden.



Svaret var väl mer grundat på att du ansåg att "vi var kategoriska" när vi inte tycker barn ska gå ut med hundar.

Skilnaden är väl att med ordet barn, såg jag framför mig småbarn, sju åtta år samt en aldeles för stor hund,
om man nu återgår till trådstarten.

Ser man det i ett större perspektiv så visst kan ett större barn/tonåring, rasta familjens hund om den inte är allt för stor eller krävande.


Även om nu jag inte skulle låta någon annan rasta mina hundar.
Motti
Även om den hunden du skickar ut barnet med är lydig och snäll så hjälper det inte om barnet och hunden möter en hund agresiv hund ,ett barn har inga krafter att sätta emot i det fallet och kan mentalt inte hantera den situationen ,och man ska absolut inte utsätta ett barn för en sådan situation någonsin .Tyvär finns det många hundagresiva hundar därför att de aldrig fått umgås med andra hundar ej heller inte lärt sig "läsa av"andra hundar de har inte fått lära sig hundens kod och hur man beter sig ihop med andra hundar .Folk skaffar så gärna hund men de faller i fostran därav alla hundar som sitter i förvar på hundstallar .
Huggorm
Jag har tagit bort ett antal trollinlägg samt svar på dessa från andra medlemmar. Hoppas tråden får fortsätta som vanligt nu.
/moderator
silos
När jag skriver om hundar och barn så menar jag att barn mellan 3 till cirka 10,11 år borde inte gå ut med hundarna ensamma.

Och Jubbe063 jag kan tänka mig att världen var annorlunda då du var barn!?Rätta mig om jag har fel!


CITAT (Huggorm @ 06-10-2013, 10:39) *
Jag har tagit bort ett antal trollinlägg samt svar på dessa från andra medlemmar. Hoppas tråden får fortsätta som vanligt nu.
/moderator


Tack Huggorm!
gunsta
Jag kan berätta min lilla historia. Någon gång på 60-talet, var kanske 11 -12 år, var jag ute i en liten by och rastade en tik (Airedaleterrier) - tiken var en ljuvlig hund, en släkting till mig var fodervärd åt henne. Hur som så lyckades hon smita, eller om jag tappade kopplet. Hon sprang i väg och försvann - jag blev förtvivlad. Efter mycket letande i den lilla byn kom hon till rätta och inget särskilt hände. Bara det att upplevelsen blev nästan som ett trauma för mig. Minns det så tydligt fortfarande, vanmakten i att se en hund som jag hade ansvar för försvinna. Så min inställning är att barn inte ska rasta hundar (men det har jag ju redan skrivit i ett annat inlägg i denna tråd).
Jubbe063
CITAT (silos @ 06-10-2013, 10:43) *
Och Jubbe063 jag kan tänka mig att världen var annorlunda då du var barn!?Rätta mig om jag har fel!


Såg ut och var då som det är nu ungefär i min hembygd. Idag ännu lugnare än det var då, idag mindre risker än det var då. inga enorma skillnader.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 06-10-2013, 15:02) *
Såg ut och var då som det är nu ungefär i min hembygd. Idag ännu lugnare än det var då, idag mindre risker än det var då. inga enorma skillnader.


Härligt med andra ord!
Motti
Vi hade bekanta som skickade ut sin 10-åring med deras tax han slet sig sprang ut framför en bil och blev påkörd .Man kan inte lita på att barn gör som du säger de rycks gärna med av stunden i den åldern och även om just det barnet med just den duktiga lydiga hunden sköter sig så finns det andra hundar som är hundaggresiva som tex Pittbulls och Staffar rottisar och andra kamphundar ,då har inte ett barn ett skit att sätta emot i en sådan konfrontation .Både hunden och barnet kan bli allvarligt skadade det ska man vara medveten om innan man skickar ut ett barn med en hund .Jag skulle aldrig skicka ut någon av mina barnbarn med vår hund ! inte ens i byn här utan en vuxen som är med .Har man som vuxen skaffat hund så är det ditt ansvar som vuxen att rasta hunden inte barnas .
silos
När jag möter hundar när jag är på promenad går jag gärna på andra sidan av gatab och det för att Olle är mycket rädd för andra hundar.Han blev attakerad av en stor hunad som hade rusat ut från en affär.Den stora hunden hade tagit tag om lille Olle och skakat honom,tänk så rädd Olle måste ha blivit!?

Olle vill alltid gå intill trottoarens kant,så jag undrar om det har att göra med den skrämmande upplevelsen?
Motti
Det har det säkert Silos ! en hund glömmer aldrig en oförätt .Har vänner vars valpar har blivit attacerade av vuxna hundar och de har aldrig glömt det .När en vuxen hund går till angrepp mot en valp då är det jäkligt fel på den hunden .Tyvär har vi avlat sönder många av våra hundraser så den naturliga instinkten är bortavlad totalt.Dom friskaste hundarna är faktiskt jakthundarna då de e avlats på jakt och menthalitet mer än extriört,men även extriören är viktig på en jakthund då den ska vara byggd för att orka jaga fyra fem timmar i ett sträck .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon