Full version: Hushållsassistent
Pius
Skulle vilja ha en enkel maskin som jag kan ha stående framme. En som bara kan vispa ihop en sockerkaka eller knåda en bulldeg. Inte en massa tillbehör som bara står och dammar.

Har ni förslag?

Och som inte LÅTER så hemskt.

Min gamla från 70-talet är förpassad till källaren. crying.gif

Pius
Klint
Jag har inget förslag.Men en reflektion, jag sålde min fullt fungerande gamla Bosch för några år sen på auktion fick 200kr. När jag nu funderade på att köpa en ny ångrade jag mej, dom är svindyra.Bakar du ofta?annars skulle jag behålla den gamla och ta fram den bara när den används. Hoppas du får bättre tips från nån annan!
Peztis
Det är ju en fråga om budget också. Kitchen Aid är ju riktigt snygg och jag förutsätter att den är jättebra - men den kostar ju därefter...
Monaxe
Efter många års trånande och önskningar så köpte jag en kitchen aid för 3 år sedan.

Dyr, ja absolut, men jag har inte ångrat mej en sekund. Den Står framme hela tiden och är lätt att använda. Vispar grädde, kör baksmeten, pajsmet, rör i hop köttfärsen, Deg till bröd, allt som man kan tänka sej. Eftersom den står framme är den ju tillgänglig hela tiden.

Hade dessutom lyckan att kunna köpa till extra utrustning i somras när jag var i USA, bla juicepress ,kvarn och en hel hoper med andra delar, allt på rea!

Jag är jättenöjd med min Kitchen Aid .)
Anma
Jag köpte en helt vanlig elvisp med stativ.
En sån här:

Elvisp med stativ

Funkar bra för mindre degar, men klarar nog ingen större mängd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gillade alltid Bosch.

Nu har jag en annan men den är nerpackat, använder den ytterst sällan
Peztis
Jag har också en Bosch och är jättenöjd med den. Men den har ju en metallskål, en i plast samt en i glas och sedan ett ställ med en massa olika skivor samt vispar, knivar och krokar. Jag ville ju ha en kombinerad matberedare och hushållsassistent och då är det ju perfekt.

Men om man vill ha en som ska stå framme så tänkte jag genast på Kitchen Aid. Skulle vilja ha en sådan med. En röööd!
Carl
Pius!
Ställ dig frågan! Hur ofta kommer du använda den! Alla maskiner tar plats och måste rengöras efter användning. Vispa upp en sockerkaka och en bulldeg i veckan. är det inte mer än så, så klarar du det bättre med en elvisp. Antar att du inte heller har användning av en elektrisk ostron öppnare.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 23-09-2013, 17:26) *
Pius!
Ställ dig frågan! Hur ofta kommer du använda den! Alla maskiner tar plats och måste rengöras efter användning. Vispa upp en sockerkaka och en bulldeg i veckan. är det inte mer än så, så klarar du det bättre med en elvisp. Antar att du inte heller har användning av en elektrisk ostron öppnare.


Sockerkaka kan jag hålla med om att det inte behövs annat än elvisp till men inte skulle jag fixa en bulldeg i veckan utan hushållsassistent. Har en gammal Elektrolux som tjänat mig i många år nu. Förr stod den alltid framme men numera får den husera i ett skåp då jag inte använder den så ofta.
Peztis
Håller med Stintan, bröd- och bulldegar är tunga saker och ska oftast bearbetas bra länge för att man ska frigöra gluten.
Motti
Har en OBH Nordica som alltid stå framme !sedan har jag en Elecktrolux med köttkvarn och rubbet men den står inte framme för den har vi haft sedan 70 talet ,den använder vi bara vid slakt .OBH Nordica använder jag varje vecka vid bakning av matbröd .Har man snygga maskiner så ska de stå framme och då är det bra mycket lättare att baka också !allt står på plats bara att annvända smile.gif
Pius
CITAT (Peztis @ 23-09-2013, 19:55) *
Håller med Stintan, bröd- och bulldegar är tunga saker och ska oftast bearbetas bra länge för att man ska frigöra gluten.


Bullar bakar jag aldrig eftersom min gamla maskin är förpassad till källaren. naughty.gif Kakor då och då med mammas gamla elvisp från 70-talet. Det är inget direkt fel på den men det vore trevligare med en ny och hållfast.

Jag vill absolut inte ha en maskin med massa grejer som jag inte ens vet vad de är till för. Bara en snygg, enkel och tystlåten som jag kan baka bullar och kakor med.

Har förstått att Kitchen Aid verkar vara en populär.

Men hur är det med ljudet? Den gamla från 70-talet hade ett fasansfullt högt ljud så det var dels därför jag nästan aldrig använde den.

Nåja det är inget akut problem för mig så jag kanske ramlar över en lämplig till bra pris.

Tack för hjälpen!

Pius
Piccante
Jag är väldigt sugen på att köpa en Ankarsrum Assistent. Klassisk originalmodell anno 1940 men med massa tillbehör och snygg!
*Stintan*
Den här verkar ju inte helt fel för dina behov. Inte så stor och inte en massa onödiga tillbehör. http://www.obhnordica.se/k%C3%B6ksmaskiner...oductID=PROD774. Inte svindyr heller. En sån skulle jag själv kunna tänka mig. rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 24-09-2013, 11:33) *
Jag är väldigt sugen på att köpa en Ankarsrum Assistent. Klassisk originalmodell anno 1940 men med massa tillbehör och snygg!



Japp före detta Electrolux som Ankarsrum tagit över. Min ser ut sådär i stort sett.

"Electrolux assistent blir Ankarsrum Assistent Original !!
Electrolux har beslutat att lämna över försäljningen av Assistenten till Ankarsrum Assistent AB.
Den första versionen av hushållsassistenten lanserades av Electrolux 1940 och produkten har tillverkats i Ankarsrum sedan 1969.
Så den maskin som blivit Bäst i test otaliga gånger, lever vidare som en ständigt aktuell klassiker.
Ankarsrum Assistent Original är maskinen för dig som vill baka stora degar. Klarar 1,5 liter degvätska och 5 kg deg"
Pius
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2013, 11:34) *
Den här verkar ju inte helt fel för dina behov. Inte så stor och inte en massa onödiga tillbehör. http://www.obhnordica.se/k%C3%B6ksmaskiner...oductID=PROD774. Inte svindyr heller. En sån skulle jag själv kunna tänka mig. rolleyes.gif


Ja men den är ju lagom för mig, en minimaskin i mitt minikök, perfekt. thanks.gif

Den får jag kolla in i någon affär.

Pius
Motti
Hela Sverige bakar kör med OBH Nordica ! en prisvärd maskin snygg att ha framme och lätt att diska finns i olika färger ! älskar min OBH smile.gif Och så kan man köpa till köttkvarn pastamaskin mm .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon