Full version: Bästa sättet
mamamaggan
Vad är bästa sättet för att slå hål på myter ? D v s sådant som far runt i vårat samhälle som sanningar men utan att det finns bevis för att det verkligen är så som " myterna " påstår ?

Jag tror att det är att diskutera " myternas " sanningsinnehåll . Finns det inga källor , eller att man inte hittar några , så finns det heller inget bevis för att " myterna " har någon sanningshalt.

Tar man upp det till diskussion och verkligen försöker granska " myterna " och var de kommer ifrån så är det nog samma sak som att lura ut trollen i solen , de spricker.

Vilka här har t ex inte hört historien om råttan i pizzan ?

Jag för min del är tacksam för de som drar upp " myterna " typ " det vet väl alla att det är si eller så " eller " det har jag hört av min granne och källan är hans kusin som hört det av XY " .

Då , och först då , kan man ta död på " myterna ". De som fortfarande håller fast vid dem avlöjar då sig själva menar jag.


Vad säger ni andra ?
Huggorm
Men vad som är myt eller inte kan ofta vara svårt att slå fast. "Fakta" kan vara vinklad för att passa någons ändamål och statistik kan man få till att bevisa precis vad som helst genom att vara selektiv när man väljer underlag. Vad gäller råttan i pizzan så har det kanske inte hänt men jag har sett många undersökningar där dyra ingredienser visat sig vara billigare kopior.
mamamaggan
Nu pratar jag om myter och inte halvsanningar eller sådant som man kan vrida till genom att vrida till fakta.


Myter för mig är sådant som man kan förstå inte kan vara sant bara genom att tänka till lite.

Visst , ibland kan sanningen vara otrolig men ändå .


För mig är det så att det finns folk som väljer att tro på myterna för att det är för jobbigt att ta reda på om det är myt eller sanning . Dessa personer strör " fakta " omkring sig som om det vore just fakta men vill inte , eller kan inte , redovisa källor e d .

Tror inte ens de själva tror på myterna men de för dem gärna vidare av en eller annan anledning. Säger tack till dem faktiskt för då får de som har andra uppgifter en chans att redovisa dem och på så sätt kanske vi kan komma lite närmare en sanning.
Piccante
Problemet är att de personer som ofta sprider myter som: "alla vet ju att xx är si och så och lever ditt och datt och man får inte säga det, för man får inte diskutera xx i Sverige". De är själva väldigt dåliga för att inte säga direkt ointresserade av källkritik.

Man möter sådana på nästan alla nätforum och bland kommentarerna på nättidningar. Ofta har de en länk för att stödja sina påståenden från Avpixlat, nationell.se eller Friatider.
mamamaggan
Klart de är ointresserade av källkritik . Mycket enklare att bara fortsätta sprida myterna än att ta reda på om de verkligen är sanna.

I en del fall vill man inte att någon ska ta fram något som kan slå hål på myterna för då slår man hål på meningen med deras spridande av myter .

Ju fler gånger man säger dem och ju fler man sprider dem till desto mer " sanningsenliga " blir de.
*Stintan*
Jag håller med dig Mamamaggan. Men oftast avslöjar de sig själva ganska fort då de inte kan hålla i huvudet alla falsarier de sprider. Tyvärr verkar det oftast som om ingen fakta i världen biter på sådana personer.
malcolm
Jag har tittat mycket på Mythbusters på Discovery, där har de testat många av de myter som grasserar runt om i världen och många har visat sig falska medan andra har visat sig sanna.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2013, 03:10) *
Jag håller med dig Mamamaggan. Men oftast avslöjar de sig själva ganska fort då de inte kan hålla i huvudet alla falsarier de sprider. Tyvärr verkar det oftast som om ingen fakta i världen biter på sådana personer.

Fast det där låter ju mer som om du pratar om lögner, att några sprider lögner. Myter är för mej just det där med råttan i pizzan. Och som mamamaggan säger, "nu pratar jag om myter och inte halvsanningar" vilket ju är en stor skillnad.

Kan du inga myter Stintan? Jag kommer iaf inte på nån just nu... g.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 29-09-2013, 07:24) *
Jag har tittat mycket på Mythbusters på Discovery, där har de testat många av de myter som grasserar runt om i världen och många har visat sig falska medan andra har visat sig sanna.


En "myt" som man kan bevisa är sann är ju ingen myt. Det knepiga är ju när folk inte tror på sanningen/faktan utan hävdar att det är myten som som är sann.
Carl

En rolig "myt" om man kan säga så är: Det är blir många rönnbär i år. Då blir det en kall vinter! Hur fan vet rönnbären det! I så fall är dom bättre att spå än SMHI!
Huggorm
CITAT (Carl @ 29-09-2013, 08:43) *
En rolig "myt" om man kan säga så är: Det är blir många rönnbär i år. Då blir det en kall vinter! Hur fan vet rönnbären det! I så fall är dom bättre att spå än SMHI!

Bra, där har vi ett exempel. I sådana fall håller jag med. Finns det fler exempel?
gunsta
CITAT (Piccante @ 29-09-2013, 01:28) *
Problemet är att de personer som ofta sprider myter som: "alla vet ju att xx är si och så och lever ditt och datt och man får inte säga det, för man får inte diskutera xx i Sverige". De är själva väldigt dåliga för att inte säga direkt ointresserade av källkritik.

Man möter sådana på nästan alla nätforum och bland kommentarerna på nättidningar. Ofta har de en länk för att stödja sina påståenden från Avpixlat, nationell.se eller Friatider.



tummenupp.gif
theseraphim
Myter kan man nog aldrig slå hål på helt och hållet tyvärr, det är därför det är myter men samtidigt kan det ha sin charm också. Se bara på Mythbusters som bara kan leva tack vare alla konstiga myter:)
*Stintan*
Det vet väl alla att man får kramp i magen om man badar efter att man ätit. Det vet väl alla att man blir sjuk av kyla "Kom in nu lille Pelle, du kan bli sjuk om du blir kall."

Skapelseberättelsen är väl en av de största myterna.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2013, 12:01) *
Det vet väl alla att man får kramp i magen om man badar efter att man ätit. Det vet väl alla att man blir sjuk av kyla "Kom in nu lille Pelle, du kan bli sjuk om du blir kall."

Skapelseberättelsen är väl en av de största myterna.

Men är det verkligen en myt eller ligger det något i det?
Myter om djur är, eller var ju vanligt förr. Bondepraktikan t.ex, är det bara myt eller sägen eller rent av en del förnuft i den.
kerstin z5-6
[quote name='*Stintan*' date='29-09-2013, 12:01' post='1661845']
Det vet väl alla att man får kramp i magen om man badar efter att man ätit. Det vet väl alla att man blir sjuk av kyla "Kom in nu lille Pelle, du kan bli sjuk om du blir kall."

Bägge är myter.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 29-09-2013, 12:18) *
Men är det verkligen en myt eller ligger det något i det?
Myter om djur är, eller var ju vanligt förr. Bondepraktikan t.ex, är det bara myt eller sägen eller rent av en del förnuft i den.

Vad gäller de gamla böndernas kunskaper så räknas väll mycket som myter nu, men i framtiden kanske man inser att en del trots allt var sant.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 29-09-2013, 13:03) *
Vad gäller de gamla böndernas kunskaper så räknas väll mycket som myter nu, men i framtiden kanske man inser att en del trots allt var sant.


Bondepraktikan är nog dåtidens "beprövade vetenskap", men det är ju inte detsamma som rent hittepå.
Gossen Ruda
Beträffande kyla och sjukdom. Som ung telemontör hade jag en gång en utomhusspikning som första jobb. Minusgrader, trehjulig lastmoppe. När jag väl spikat färdig och kunde gå in och prova telefonen hos kunden frös jag som en hund, händerna var stelfrusna. Sen upp på moppen till nästa kund. Jäklar vilken förkylning jag åkte på några dagar senare. Vad skall man tro? Tillfällighet?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2013, 21:26) *
Beträffande kyla och sjukdom. Som ung telemontör hade jag en gång en utomhusspikning som första jobb. Minusgrader, trehjulig lastmoppe. När jag väl spikat färdig och kunde gå in och prova telefonen hos kunden frös jag som en hund, händerna var stelfrusna. Sen upp på moppen till nästa kund. Jäklar vilken förkylning jag åkte på några dagar senare. Vad skall man tro? Tillfällighet?

Försvagat immunförsvar?
*Stintan*
Det fodras baciller eller virus för att bli sjuk så enbart kyla ger ingen förkylning.
Gossen Ruda
Nä, men virusen kanske har lättare om kroppen och dess försvar blir försvagade.
Monaxe
CITAT (Berith @ 29-09-2013, 08:21) *
Myter är för mej just det där med råttan i pizzan.


Men det där är väl en skröna?

Skröna eller myt är väl inte samma sak, eller?
Gossen Ruda
CITAT (Monaxe @ 30-09-2013, 11:00) *
Men det där är väl en skröna?

Skröna eller myt är väl inte samma sak, eller?

Kanske. http://www.synonymer.se/?query=skr%F6na
Monaxe
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2013, 11:05) *


Ja där ser man!
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2013, 10:03) *
Nä, men virusen kanske har lättare om kroppen och dess försvar blir försvagade.



Nu kommer det en utvikning från ämnet men ................

Du kan bära på ett virus som inte bryter ut förrän immunförsvaret blir försvagat t ex bältros .

Bältros kan bryta ut om du blir sjuk på annat sätt och ditt immunförsvar därmed blir försvagat. Så har i alla fall min läkare förklarat för mig om varför jag fått bältros vid ett par tillfällen.

Samma sak med vår äldste son . Han har MS och hans bromsmedicin ger honom försvagat immunsystem ( minskar de vita blodkropparna ) och nu när han fick en förkylning så resulterade det i att han fick en svampinfektion i matstrupen.


Så det är inte bara myter ibland om varför man blir sjuk.

Gamla ordspråk e d kan ibland vara myter tycker jag . En del personer strör dem omkring sig som om de skulle vara sanna och ryggar inte tillbaka även om man lätt kan inse att det gör andra ledsna.

Sådana personer gillar jag inte .
kerstin z5-6
Ja rätt.
Carl

Så här ligger det till!
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smitts...st-vadrets-fel/

Självklart kan immunförsvaret bli försvagat av underliggande sjukdomar. Men kyla blir man inte sjuk av!
Gossen Ruda
CITAT (Carl @ 03-10-2013, 09:08) *
Så här ligger det till!
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smitts...st-vadrets-fel/

Självklart kan immunförsvaret bli försvagat av underliggande sjukdomar. Men kyla blir man inte sjuk av!

Hört talas om Vinterkräksjukan? biggrin.gif Problemet med att försöka bevisa att man blir förkyld av att bli nerkyld är att varje situation är unik. Testerna som redovisas på länken kanske är värdelösa om försökspersonerna är immuna mot just den virusstammen som används.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2013, 10:57) *
Hört talas om Vinterkräksjukan? biggrin.gif Problemet med att försöka bevisa att man blir förkyld av att bli nerkyld är att varje situation är unik. Testerna som redovisas på länken kanske är värdelösa om försökspersonerna är immuna mot just den virusstammen som används.


Att du bara orkar.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 03-10-2013, 11:19) *
Att du bara orkar.

Tack det samma.
mormor mona
http://illvet.se/fraga-oss/orsakas-forkyln...yla-eller-virus
Så, slutdiskuterat.

CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2013, 10:57) *
Hört talas om Vinterkräksjukan?biggrin.gif Problemet med att försöka bevisa att man blir förkyld av att bli nerkyld är att varje situation är unik. Testerna som redovisas på länken kanske är värdelösa om försökspersonerna är immuna mot just den virusstammen som används.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHA!!!!! rotfl.gif
*Stintan*
Oj så kul det var då wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon