Full version: Elbolag
Uggi
Skall omförhandla om nytt elavtal inom några veckor, har haft bundet 3-årsavtal med Göteborgs Energi, skall jag ha rörligt eller bundet samt hos vilket bolag?
CillaM
Finns några elmäklare som kan hjälpa dig med alternativ, elpriser.se och kundkraft.se. Dessa är vad jag känner till men det finns säkert flera andra inom området.
Tapio
Halaj!

Jag hörde just på radion för ett par timmar sedan, att det har varit många oplanerade stopp i kärnkraftverken i sommar. Vattenkraften har fått kompensera vilket har fått till följd att det är ovanligt lågt vattenstånd i dammarna inför vintern. De med rörligt pris kan få betala uppåt en tusenlapp/mån extra pga av detta.
Måste ju stå nåt om detta på nätet.

//T
Eva i Skåne
elskling.se tror jag det var jag kollade på när jag förlängde i somras. Jag band på tre år hos Vattenfall.
Binda eller inte är alltid en chansning, men man vet åtminstone vad man har att räkna med.
Uggi
Tack, skall fortsätta att läsa på nätet, än är inte sista ordet sagt.
Gossen Ruda
Jag har haft bundet tidigare men har nu rörligt. Bundet innebär att bolagen garderar sig för högre kostnader under vintern vilket man tar igen på sommarpriset. Jag tilläggseldar med ved på vintern så rörligt är bättre för mig. Tyvärr är det så tack vare den närmast obefintliga konkurrensen att alla elavtal innebär att antingen vinner bolagen på dessa eller så förlorar kunden.
Klint
Vi har nyss valt 3 år bundet hos Vattenfall de bjöd på årsavgiften är ju inte så mycket men något.
Carl
I långa loppet lönar sig alltid rörligt pris. Med fast pris garderar man om det det blir onormalt kallt och ett kärnkraftverk stannar. Då sticker det rörliga priset iväg. Skulle en sådan situation bli långvarig så påverkar det även priset på ett fast pris. Nästa gång man tecknar ett fast avtal.

Alla bolag säljer sin el på nordpool som är nordens elbörs. Så märkligt nog kan inga producenter sälja sin egen el direkt till slutkund. Så alla el leverantörer köper sin el ifrån samma källa. Utan undantag!

Så det är lite underligt att det finns så många som säljer el.

Detta innebär också att man inte kan köpa GRÖN el den finns inte.

En kommentar till Rudas inlägg
Alla som som köper på nordpool kan också köpa som det heter på termin vilket innebär ett fast pris för olika tidsperioder.
*Stintan*
Menar du att elbolagen ljuger kunderna rakt upp i ansiktet när dom påstår att dom säljer grön el?
Klint
Det är ju något som är svårt att kolla.
gnon49
Själv resonerar jag att är det fasta priset skäligt så slår jag till. Annars väntar jag. Kollar noga på nordpool när det är dags att förnya elavtal. Trogen sitt elbolag skall man nog inte vara även om marginalerna är små mellan aktörerna. Grön el tror jag är mer ett säljargument faktiskt. Den kostar ju mer av någon anledning.
*Stintan*
Fast jag är så dum så jag tror på mitt elbolag som jag valt just för att få el enbart från förnybara energikällor som sol, vind och vatten.

http://telgeenergi.se/?gclid=CPWqgdXP-LkCFa57cAodNXQARQ

*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 02-10-2013, 18:59) *
Själv resonerar jag att är det fasta priset skäligt så slår jag till. Annars väntar jag. Kollar noga på nordpool när det är dags att förnya elavtal. Trogen sitt elbolag skall man nog inte vara även om marginalerna är små mellan aktörerna. Grön el tror jag är mer ett säljargument faktiskt. Den kostar ju mer av någon anledning.


Den var faktiskt billigare än hos mitt gamla bolag. Nu har jag bara de fasta kostnaderna i det gamla bolaget och förbrukningen i det nya.
Carl

Se filmen på din länk ren el så funkar det! Dom säger inte ljud om att du bara köper grön el!
*Stintan*
CITAT (Carl @ 02-10-2013, 20:19) *
Se filmen på din länk ren el så funkar det! Dom säger inte ljud om att du bara köper grön el!


Det står ju i texten och dessutom finns det redovisat på fakturan

"Ett helt rent elbolag
Många elbolag erbjuder rena och gröna elavtal. Det räcker inte tycker vi. Hos oss finns enbart ren el från sol, vind och vatten. Ingenting annat"

Ljuger dom så är det ju falsk marknadsföring.
Tapio
CITAT (Carl @ 02-10-2013, 20:19) *
Se filmen på din länk ren el så funkar det! Dom säger inte ljud om att du bara köper grön el!


Halaj!

Snillet spekulerar! rotfl.gif
Du menar att om stintan inte mottager just exakt de elektroner som kom från grön el så är elen inte grön? slap.gif

Vi kör en analogi:
Du och stintan lägger 20 Kr i enkronor var i en burk. Så kommer jag och vill låna 10 Kr av stintan. visst, säger stintan, du kan ta dem ur burken där jag lagt 20 Kr.
Nu menar du att om jag inte tar just exakt de enkronor som stintan la dit, utan hälften av de jag tar (era enkronor har ju blandats i burken) är dina så har jag i själva verket lånat hälften av dig och hälften av stintan?

edit

//T
Gossen Ruda
Tag en liter öl, en liter mjölk, en liter kaffe, en liter te och häll allt i en stor bunke. Försök sen hälla upp en öl från bunken. Skål.
Tapio
Halaj!

Det var ingen bra jämförelse. Elektronerna i Nordpoolbunken är alla likadana. Det är inte så att just elektronerna från vindkraftverk t.ex. är grönmålade eller så.

//T
*Stintan*
Inte sitter det nån liten gubbe nere i källaren i hyreshuset jag bor i heller och skickar ut olika el till olika lägenheter.
För mej är vitsen att bolaget inte gynnar kärn- och kolkraft utan bara satsar på förnybar energi. Av samma anledning skulle jag aldrig välja Vattenfall.
evelina
Det är ju lite olika vad man bor i Sverige för vi kan bara ha vattenfall som abonnent, elen köper jag från ett annat bolag. När jag bodde i lägenhet i Sthlm kunde jag välja fritt. Det är ju stor skillnad att bo i lägenhet än i hus på förbrukningen så det gäller att välja rätt.
Jag har förmånen att kunna vedelda och jämför jag med grannen som inte gör det så har vi en prisskillnad på 2000 kr/mån under dom kalla månaderna och då är ved och hushållel inräknat i min kostnad.
Carl
Vad menar du?

Det är ju lite olika vad man bor i Sverige för vi kan bara ha vattenfall som abonnent, elen köper jag från ett annat bolag.
evelina
Som det står!! Jag betalar mitt elabonnemang hos vattenfall eftersom det är ingen annan som kan ge oss ngt annat men min el kan jag köpa var jag vill det tycker inte jag är så svårt att förstå. Eller??
Carl

Förstår tyvärr inte!
Vad för elabonnemang betalar du till vattenfall?
Gossen Ruda
CITAT (Carl @ 03-10-2013, 09:58) *
Förstår tyvärr inte!
Vad för elabonnemang betalar du till vattenfall?

Troligen menas nätleverantören.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2013, 10:58) *
Troligen menas nätleverantören.


Precis och det kan man inte byta.....bara själva förbrukningsdelen.
Carl
Det kan jag hålla med om att det blir marigt att byta nätleverantör!
Uggi
Nu har jag bestämt mig, lämnar Göteborgs Energi efter många år, och har i dag tecknat 3-årsavtal med Vattenfall, inte hundra nöjd men så får det bli denna gången.
Eva i Skåne
Välkommen i klubben smile.gif
Uggi
Tack Eva, vi får se vad det leder till. smiley_small_hug.gif
gnon49
Tror nog dom flesta, liksom Stintan, egentligen vill ha grön el, eller åtminstone så grön som möjligt. Själv anser jag att kolkraften är det miljöfarligaste sättet att tillverka el. Kärnkraften är vi under lång tid beroende av. Alternativet är väl utbyggnad av vattenkraften om det nu går. Sedan går ju tekniken framåt med stormsteg när det gäller solenergi. Egentligen tror jag inte vi har något val, skall vi säkra vår framtid så måste användning av kol och andra fossila bränslen upphöra relativt snart. Tror mitt avtal med Eon går ut till våren, sedan får jag se hur jag agerar. Telge energi låter ju intressant faktiskt. Vända drakarna ryggen och gynna mindre bolag känns rätt.
Klint
Uggi fick du någon present?Såg att nya kunder skulle få en mockapär så att man kan slå på strömmen med mobilen, vore väl bra till stugan?
Hasse_h
Kan rekommendera DinEl's SovGott-avtal, rörligt el-pris april-september, fast-pris oktober-mars. Abonnemangstypen byts automatiskt vid varje skifte. Rörligt pris när priserna är som lägst sommartid, fast pris på vintern för att motverka svängningar vid extremkyla och stillastående kraftverk.
Tapio
CITAT (Hasse_h @ 04-10-2013, 16:06) *
Kan rekommendera DinEl's SovGott-avtal, rörligt el-pris april-september, fast-pris oktober-mars. Abonnemangstypen byts automatiskt vid varje skifte. Rörligt pris när priserna är som lägst sommartid, fast pris på vintern för att motverka svängningar vid extremkyla och stillastående kraftverk.


Halaj!

Har du kollat att det rörliga priset är samma som på det vanliga rörliga avtalet, och likadant med det fasta?

//T
Uggi
CITAT (Klint @ 04-10-2013, 14:48) *
Uggi fick du någon present?Såg att nya kunder skulle få en mockapär så att man kan slå på strömmen med mobilen, vore väl bra till stugan?

Fick även en sådan . tummenupp.gif

CITAT (Hasse_h @ 04-10-2013, 16:06) *
Kan rekommendera DinEl's SovGott-avtal, rörligt el-pris april-september, fast-pris oktober-mars. Abonnemangstypen byts automatiskt vid varje skifte. Rörligt pris när priserna är som lägst sommartid, fast pris på vintern för att motverka svängningar vid extremkyla och stillastående kraftverk.

Det skall jag kolla upp lite mera, ännu inte försent att ändra mig.
Carl

Önskar att ni som har GRÖN el bara fick el GRÖN levererat. Det hade varit nyttigt. Då hade ni fått känna av att GRÖN el inte kan levereras när det behöves som mest . Då hade vi sluppit detta jävla tjafs!
Huggorm
CITAT (Carl @ 06-10-2013, 17:15) *
Önskar att ni som har GRÖN el bara fick el GRÖN levererat. Det hade varit nyttigt. Då hade ni fått känna av att GRÖN el inte kan levereras när det behöves som mest . Då hade vi sluppit detta jävla tjafs!

Jodå, grön el kan levereras på vintern med, åtminstone till ett visst antal kunder. Så länge inte för många kunder väljer det alternativet går det bra.

Själv har jag inte orkat byta elleverantör. Jag förbrukar så lite ström att det inte är många kronor att spara. Det mesta är ju fasta kostnader i alla fall.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 06-10-2013, 17:15) *
Önskar att ni som har GRÖN el bara fick el GRÖN levererat. Det hade varit nyttigt. Då hade ni fått känna av att GRÖN el inte kan levereras när det behöves som mest . Då hade vi sluppit detta jävla tjafs!


Vadå "jävla tjafs"? Det är inget tjafs alls.
Carl

Här kan man se hur mycket vatten det finns i Nordens vattenkraftsdammar!
http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketi.../rescontent.cgi

Carl
Angående grön el
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/e...ns-grona-bluff/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon