Hasse_h
Nu är det full fart på älgarna hemmavid. Igår när vi satt vid TV:n vid 21:30-tiden så tyckte jag att det var nåt mörkt som skuggade till ytterbelysningen ett ögonblick. Gick fram till fönstret och kisade ut, men såg inget speciellt. Hämtade ficklampan och lyste ut och ser då tre (3) älgar stå och mumsa på vårt James Grieve-träd!! En ko med två kalvar. Vad f-n! Inte blev de rädda av ficklampan när jag lyste genom fönstret heller. Gick ut genom ytterdörren och lyste på dem, då sprang de iväg.

Och i morse var det också spännande minst sagt, det började med att den stora feta älgmamman stod framför hammocken och glodde på mig när jag öppnade ytterdörren, sprang hon iväg då? Nej, hon klev bara in i buskaget och stod sen där och lockade på kalvarna som antagligen sprang åt andra hållet. När jag en halvtimme senare satte mig i bilen hann jag inte rulla mer än 10 meter på vägen förrän den stora feta älgtjuren kommer rusande med huvudet sänkt rakt mot mig på vägen! Jag hann tänka, f-n nu springer den j-veln rakt över mig, ska jag lägga i backen och gasa? Innan jag hade tagit det beslutet så var han precis framför motorhuven, då väjer han åt höger och passerar på min sida och snuddar backspegeln. Shit!! Puls på 180. Lägger i backen och kör efter, då har han sprungit in på vår tomt och står under äppelträden (var annars), börjar sedan gå mot husets baksida. Ringer in till dottern och säger till henne att kolla ut genom fönstret... haha. Den var precis utanför hennes rum. Hon ringer tillbaka efter några minuter, då är det älg family reunion på ängen utanför huset med kalvar och föräldrar.

Och vid lunchtid idag kom hustrun hem för lunchpaus och möts av tjuren som ligger under äppelträdet och mumsar. När hon försöker gå in i huset blänger han på henne och frustar och dreglar och visar tecken på att vilja försvara "sitt" revir. Så hon fick vackert gå tillbaka till bilen och blev alltså inte insläppt i huset.

Samtal till polisen ger ingenting, de tar inte sådana ärenden, de råder bara att städa undan äpplena och klä in träden i nät(!). Håller på att försöka jaga rätt på kommunens skyddsjägare för att se om det går få hjälp där, väntar nu på att han ska ringa mig.

Under tiden kom barnen hem från skolan på eftermiddagen, ingen älg i vår trädgård just då, men de står 3 stycken på grannens bergiga tomt och bara väntar på att komma in till våra träd igen. Ingen rädsla för människor där inte.

Vad ska man göra??
Gossen Ruda
Rensa trädet och marken under från frukt. Det påstås att älgarna blir fulla av jäst fallfrukt men andra säger att de bara är revirhävdande.
gunsta
Min granne på landet har haft liknande problem - hon har en lättillgänglig tomt och mycket äpplen - älgjakten har vissa år löst hennes problem, och den börjar nu på måndag.
addo
Jag skulle letat rätt på någon som säljer fyrverkerier, sen skulle jag skjuta raketer mot älgarna varje gång jag såg dem. Jag lovar att dom blir rädda då wink.gif
Monaxe
Obehagligt! Verkligen. De där djuren är fantastiskt vackra och mäktiga, men man vill verkligen inte ha närkontakt med dem!

Vi hade problem med en älgko här för några år sedan, hon gick till angrepp mot allt som rörde sig, barn, bilar allt. Hon lyckades tom jaga in 2 poliser i ett garage när de kom för att "skrämma" bort henne! (min numera vuxne son är fortfarande mycket ogillande av älgar, efter att ha blivit jagad in i hallen på vårt hus, med älgen ca 1 meter efter...)
Efter det tilläts det skyddsjakt på henne, eftersom hon gick fullständig bärsärkagång inne i ett bebyggt område, och inte visade någon som helt rädsla för människor, tvärtom.

Vi har vid andra "oönskade" älgbesök försökt med smällare, men det har faktiskt inte heller haft någon effekt. Enda gången som en älgko verkligen gav sig av var när maken blev ilsk och rustade rakt emot älgen, med en kvast och kratta i högsta hugg, vrålandes allt vad rösten höll för, då vände kossan och travade iväg. Men den metoden är ju inget att rekommendera, det kunde ju gått riktigt galet.

Dessvärre är det väl älgjakten som dels får fart på dem så att de rör sig mer, frukt i trädgårdar som lockar för att äta upp sig inför vintern.Bästa rådet är nog som Rudan sa, försök hålla borta så mycket frukt som möjligt. Blir det ohanterligt så ni inte ens kan komma in eller ut ur huset, ja då får ju polisen överväga att hjälpa er att koppla in skyddsjakt.
Hasse_h
Har pratat med kommunens jaktansvarig som har lovat prata med den som har jakträtten där vi bor. De har tydligen fått fler samtal om en ilsken älgtjur i närheten av där vi bor, oklart om det är samma, men inte omöjligt. Jakten börjar på måndag och han skulle försöka se till att de lägger mer tid på området där vi bor. Han tyckte själv att det inte lät bra att vi har fyra älgar som springer runt på och kring tomten och är arga på oss. Vi får väl se vad som händer. Vi fick rådet att plocka upp all fallfrukt och ha respekt för dem, inte närma oss dem eller på något sätt provocera dem. Jodå, jag hade allt tänkt rensa upp all fallfrukt, men igår kväll var det helt rensat på allt sånt. Älgarna hade fixat det själva och i detta arbete sparkat sönder gräsmattan kring äppelträden och knäckt grenar på ett av träden. F-rbannade trädvandaler! Och att inte närma oss dem är svårt att undvika då vi måste passera äppelträden med cyklar eller på väg till bilarna och fram till vägen.

Har skrämt iväg älgtjuren tidigare i somras när jag rusade mot den med röjsågen på fullvarv... men det gör jag inte en gång till, ramlar jag med den i mörkret vet jag inte vad som händer. En äppelstinn revirhävdande tjur kan säkert bli ännu mer uppretad av det. Och skulle kon med kalvarna vara i närheten så blir det nog jobbigt...

Jaja, problemet är väl övergående. Får föra oväsen och ha uppsikt tills dess.
Monaxe
CITAT (Hasse_h @ 11-10-2013, 14:07) *
Har pratat med kommunens jaktansvarig som har lovat prata med den som har jakträtten där vi bor. De har tydligen fått fler samtal om en ilsken älgtjur i närheten av där vi bor, oklart om det är samma, men inte omöjligt. Jakten börjar på måndag och han skulle försöka se till att de lägger mer tid på området där vi bor. Han tyckte själv att det inte lät bra att vi har fyra älgar som springer runt på och kring tomten och är arga på oss. Vi får väl se vad som händer. Vi fick rådet att plocka upp all fallfrukt och ha respekt för dem, inte närma oss dem eller på något sätt provocera dem. Jodå, jag hade allt tänkt rensa upp all fallfrukt, men igår kväll var det helt rensat på allt sånt. Älgarna hade fixat det själva och i detta arbete sparkat sönder gräsmattan kring äppelträden och knäckt grenar på ett av träden. F-rbannade trädvandaler! Och att inte närma oss dem är svårt att undvika då vi måste passera äppelträden med cyklar eller på väg till bilarna och fram till vägen.

Jaja, problemet är väl övergående. Får föra oväsen och ha uppsikt tills dess.


Tråkigt är det i alla händelser, man vill ju inte få trädgården förstörd eller att någon, ett barn tex blir sparkat.
Hasse_h
CITAT (Monaxe @ 11-10-2013, 14:12) *
Tråkigt är det i alla händelser, man vill ju inte få trädgården förstörd eller att någon, ett barn tex blir sparkat.

Det är ju just det, när han rusade mot mig o sonen i bilen tänkte jag att "f-n, nu blir nån skadad här". Eller när hustrun förvägrades att passera in till huset. Eller som grannen ovanför som tyckte allt behövde dokumenteras med kameran och kom för nära så tjuren började hota ladda för en attack genom att krafsa med hovarna i gräset, frusta och sänka huvudet.

Gräsmattan, äpplena eller träden är skitsamma, men just att risken för att nån råkar illa ut är överhängande. Trodde att det skulle göra polisen intresserad av att göra nåt, men nejdå. Nästa gång ringer vi 112 istället, inte 11414.
gnon49
Visst har man haft älg på tomten. Vackra djur att beskåda. Men jag har upplevt att dom,till skillnad på Varg och Lo, ser mig som ett irritationsmoment och inte en fara. Litar helt enkelt inte på älg. Orädda eller halvtama och griniga Älgar är nog det värsta man kan uppleva i Svensk natur. Möjligen ett surt Vildsvin kan tävla med Älgen.
Gossen Ruda
Jag har googlat lite på berusade älgar och så är det, älgarnas mage klarar inte av att bryta ner fruktosen? i äpplen så den jäser istället och sen blir älgarna berusade. Därför tappar de sin skygghet och blir lika oregerliga som mänskliga fyllon.
Hasse_h
Ja så är det nog.

Älgarna har inte visat sig nåt mer sedan förra veckans kalabalik. Fick rapporter av bekanta att en älgko med två kalvar och en ensam älgtjur för närvarande springer runt ca 3-4 km härifrån mer centralt i den ort där vi bor. De lever farligt, jakten har börjat...
silos
Hur många älgar få man skjuta under jakt säsongen och får vem som helst skuta älgar?
Hasse_h
Det är länsstyrelsen som beslutar om hur många älgar som får avskjutas inom ett visst område. Det är väl den som har jakträtten som får jaga, vem som helst kan ju inte göra det.
kerstinbern
CITAT (Hasse_h @ 14-10-2013, 12:30) *
Det är länsstyrelsen som beslutar om hur många älgar som får avskjutas inom ett visst område. Det är väl den som har jakträtten som får jaga, vem som helst kan ju inte göra det.



Ja det gäller för traditionell jakt. Men länsstyrelsen har också möjlighet att utfärda skyddsjakt utanför den traditionella jakten året om:

http://www.vk.se/840605/ny-skyddsjakt-pa-alg
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2013, 10:47) *
Jag har googlat lite på berusade älgar och så är det, älgarnas mage klarar inte av att bryta ner fruktosen? i äpplen så den jäser istället och sen blir älgarna berusade. Därför tappar de sin skygghet och blir lika oregerliga som mänskliga fyllon.



Jag har ju mycket svårt att tro att det skulle kunna bildas så mycket alkohol att alkoholhalten i en kropp på 500 kg blir så hög att de skulle påverkas:

http://www.dn.se/sthlm/tveksamt-om-algarna-var-fulla/
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 14-10-2013, 17:44) *
Jag har ju mycket svårt att tro att det skulle kunna bildas så mycket alkohol att alkoholhalten i en kropp på 500 kg blir så hög att de skulle påverkas:

http://www.dn.se/sthlm/tveksamt-om-algarna-var-fulla/


Googla på "älg full äpplen" så kan du läsa mer. Eller titta här: http://www.youtube.com/watch?v=1K6sroMKsyw Vad jag vet så har inga försök gjorts på hur älgar reagerar på alkohol men det är helt uppenbart att kombinationen inte är så lämplig.
Motti
Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta en stor tjur och fyra kalvar .Faktiskt är inte Älgen det största problemet nu !största problemet är Vildsvinen just nu ,och det blir värre hela tiden för de bökar upp nyplanteringar och även privata trädgårdar .Älgen tyr sig helst till tallskott och granskott när det är hårda vintrar ,vildsvin skiter i vad de bökar upp .
Trampendal
CITAT (Motti @ 26-10-2013, 01:22) *
Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta en stor tjur och fyra kalvar .Faktiskt är inte Älgen det största problemet nu !största problemet är Vildsvinen just nu ,och det blir värre hela tiden för de bökar upp nyplanteringar och även privata trädgårdar .Älgen tyr sig helst till tallskott och granskott när det är hårda vintrar ,vildsvin skiter i vad de bökar upp .


Då vet du Hasse h!
Det är inte älgen som du har problem med, det är vildsvinen.
Bra va'? smile.gif
Monaxe
CITAT (Trampendal @ 26-10-2013, 02:37) *
Då vet du Hasse h!
Det är inte älgen som du har problem med, det är vildsvinen.
Bra va'? smile.gif

giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 26-10-2013, 02:37) *
Då vet du Hasse h!
Det är inte älgen som du har problem med, det är vildsvinen.
Bra va'? smile.gif



giggle.gif
evelina
CITAT (Trampendal @ 26-10-2013, 02:37) *
Då vet du Hasse h!
Det är inte älgen som du har problem med, det är vildsvinen.
Bra va'? smile.gif


giggle.gif
Zixten
Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar upp alla äpplen och lägger ut det i skogen istället, så slipper jag älgen i trädgården och så får älgarna ha en egen liten fest i skogen....
kerstinbern
CITAT (Zixten @ 26-10-2013, 08:07) *
Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar upp alla äpplen och lägger ut det i skogen istället, så slipper jag älgen i trädgården och så får älgarna ha en egen liten fest i skogen....



Ja, men om man skall plocka ned alla äpplen från träden innan de är mogna och slänga dem i skogen så får man ju inga att ta hand om själv. Men man kanske får välja att odla äpplen åt älgar eller inte odla några alls?
Gossen Ruda
CITAT (Zixten @ 26-10-2013, 09:07) *
Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar upp alla äpplen och lägger ut det i skogen istället, så slipper jag älgen i trädgården och så får älgarna ha en egen liten fest i skogen....

Fyllefest? biggrin.gif Jag minns hur människor åkte upp på Halle- eller Hunneberg med äpplen åt älgarna. Det slutade med att älgarna blev aggressiva och fick skjutas.
gnon49
CITAT (Motti @ 26-10-2013, 01:22) *
Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta en stor tjur och fyra kalvar .Faktiskt är inte Älgen det största problemet nu !största problemet är Vildsvinen just nu ,och det blir värre hela tiden för de bökar upp nyplanteringar och även privata trädgårdar .Älgen tyr sig helst till tallskott och granskott när det är hårda vintrar ,vildsvin skiter i vad de bökar upp .

Ja Vildsvin i trädgården är nog etter värre. Men både Älg och
Vildsvinsstammen borde avskjutas rejält med tanke på den ekonomiska skada dom åsamkar i samhället. Man sköt ett nästgårds så dom verkar sprida sig. En mardröm eftersom dom säkert är spridare av sjukdomar.
Motti
Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra smnåland ställer till med mer skada än vad Älgen gör då de bökar upp nyplanteringar ! och hur många av er här som gjort inlägg har någon som helst erfarenhet av jakt ?
kerstinbern
CITAT (Motti @ 08-11-2013, 00:57) *
Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra smnåland ställer till med mer skada än vad Älgen gör då de bökar upp nyplanteringar ! och hur många av er här som gjort inlägg har någon som helst erfarenhet av jakt ?



Nej, men vi ser ju att de som har erfarenhet av jakt s.k jägare matar både älgar och vildsvin, och vi förstår ju vad det leder till! Den som har inkomsten av viltet borde också betala för kostnaderna de orsakar.
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 08-11-2013, 03:18) *
Nej, men vi ser ju att de som har erfarenhet av jakt s.k jägare matar både älgar och vildsvin, och vi förstår ju vad det leder till! Den som har inkomsten av viltet borde också betala för kostnaderna de orsakar.

Utan att ha tillgång till exakta siffror tror jag det är en liten minoritet av jägarna som matar vildsvin och älgar. Detta borde framgått av inlägget ovan genom att skriva "en del" jägare osv och inte generalisera. Som analogi kan jag nämna en kvinna som tyckte det var roligt att mata småfåglar. Ännu roligare var det när hennes katt smög sig på de ätade fåglarna för att fånga en då och då. Alltså matar alla kattägare fåglar för att deras katter skall kunna jaga dessa?
Monaxe
CITAT (Motti @ 07-11-2013, 23:57) *
Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra smnåland ställer till med mer skada än vad Älgen gör då de bökar upp nyplanteringar ! och hur många av er här som gjort inlägg har någon som helst erfarenhet av jakt ?



Men sluta att förutsätta att det inte finns någon mer än du på hela forumet som har erfarenhet av jakt!

Har sagt det hur många gånger som helst, du vet ingenting om vad andra har för kunskaper om jakt och viltvård!!!!

Nu gällde det dessutom inte vildsvin som bökar, det gällde älg i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon