Full version: Guppys som föder
Mia i trädgården
Vi är nya med att ha akvarium och våra Guppy honor får yngel. Vi hittar lite nya yngel men honorna är fortfarande väldigt runda.

Vår fråga är om honorna föder under en utspridd period, tex 2 yngel, väntar någon dag så kommer 2 yngel till, väntar några dagar till så kommer fler....

Känner de andra guppysarna av när en hona skall föda? Jag såg en hona föda och särskilt hanen följde efter henne o vaktade på att ynglen skulle komma ut, för att mumsa upp dem ?!? Honan själv var inte sen med att försöka äta upp dem direkt efter födelsen :-/
Kryddan03
CITAT (Mia i trädgården @ 12-10-2013, 09:01) *
Vi är nya med att ha akvarium och våra Guppy honor får yngel. Vi hittar lite nya yngel men honorna är fortfarande väldigt runda.

Vår fråga är om honorna föder under en utspridd period, tex 2 yngel, väntar någon dag så kommer 2 yngel till, väntar några dagar till så kommer fler....

Känner de andra guppysarna av när en hona skall föda? Jag såg en hona föda och särskilt hanen följde efter henne o vaktade på att ynglen skulle komma ut, för att mumsa upp dem ?!? Honan själv var inte sen med att försöka äta upp dem direkt efter födelsen :-/

Jajamen, guppys bedriver något som kallas förrådsbefruktning. Hur det går till beskrivs så här av Svenska Guppysällskapet:
"Guppyn har inre befruktning och med hanens gonopodium (parningsorgan, omvandlad analfena) överförs ett litet spermapaket vilket honan lagrar. En befruktad hona kan i vilt tillstånd få yngel hela livet bara igenom en befruktning. En senare befruktad hanes sperma konkurrerar ut den förra befruktningens sperma."
www.guppys.se/IHS/nyborjartips.pdf‎

Huruvida de känner på sig om en hona är på väg att föda vet jag inte, men det vore ju inte otroligt. Om inte annat för att få sig ett gratis skrovmål. Vill du behålla yngel måste man tyvärr låta honan föda i en s k yngelkasse. Ynglena försöker alltid ta sig så fort som möjligt ner till botten efter födelsen för att gömma sig. Nere i yngelkassen finns det ett galler som ger ett utrymme mellan botten och gallret där ynglena kan gå fria från honan. Den kan t ex se ut så här:


Sedan föder du upp ynglen i ett eget litet akvarium tills de är stora nog att inte bli uppätna. Det går bra med vanligt söndersmulat foder, men det finns även särskilt foder för yngel till levandefödare att köpa.

Låter du honorna föda direkt i akvariet kommer de flesta yngel bli uppätna. Men, några brukar klara sig genom att gömma sig.
Mia i trädgården
Tack för ditt svar! Spännande så ekonomiska de kan vara :-) Vi har en yngelkasse som jag flyttade över några yngel till efter att honan födde i stora akvariet. Hon vägrade föda i kassen, eller så åt hon dem direkt för det kom inga medan hon var i kassen. ;-)

Tack
Motti
Guppys är nog den mest lätt odlade fisken man kan ha smile.gif lite kul för man kan spara tex hanar och föda upp nya i olika färger .Har haft fem aqvarier under min livstid och det är väldigt rogivande och intressant särskillt med fiskar som föder levande ungar .Svärdbärare har också relativt lätt för att föröka sig .Har funderat på om jag ska skaffa mig ett aqvarie igen faktiskt smile.gif
Mia i trädgården
Vi få kanske prova på svärdbärare också! Jag hade ingen aning om att det skulle vara så roligt m akvarium! Vi tittar till fiskarna flera gånger per dag "hur har ni det små fiskarna?" Jag möblerade nu med en fåtölj och litet bord så vi kan sitta där o dricka kaffe o titta på dem ;-)
Peztis
Det är jättekul med akvarium men vårt är så litet (54 l) så det blev för mycket jobb att hålla rent. Så nu står allt nedpackat i källaren snyggt och prydligt. Ja, inte fiskarna, då... biggrin.gif

Någon som är intresserad av ett komplett akvarium? whistling.gif
Alexander-VG-zon3
Tyvärr är dagens guppy känsliga och tycker dom också har benägenhet till att äta sina egna, för ett tag sen hade jag vildguppy (äkta) och dom rörde aldrig sina yngel och karet blev snabbt för mycket. Platy tycker jag nästan är en bättre nybörjare fisk än guppy. Men har det väl gått några genartioner av guppy i karet så blir dom tåliga sen och då är det bara efterhand köpa någon ny hona så man får in nya gener.

Mycket växter (typ hornsärv, vattenpest, javamossa) gör att många yngel klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon