Full version: Twitter?
Gossen Ruda
Funderar på att följa några personer på Twitter. Erfarenheter och råd?
Piccante
Jag använder mest Twitter till att följa personer/ grupper/ nyheter. Tycker inte om att föra några längre diskussioner i det formatet då det blir så snuttigt med begränsade texter. Men för att följa händelser är det bra då det är ett ganska dynamiskt media som uppdateras snabbt.
Gossen Ruda
Hur gör man? Att föra en diskussion tycker jag verkar svårt. Kan man styra vem som får tweeten?
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2013, 13:15) *
Hur gör man? Att föra en diskussion tycker jag verkar svårt. Kan man styra vem som får tweeten?

Ja det är ju frågan om man kan det? Jag följer mest journalister och par grupper och diskuterar ganska sällan på Twitter.
Under en persons inlägg kan man antingen svara eller retweet. Svarar man genom att skriva ett svarsinlägg så publiceras det på den personens twitterflöde, retweetar man så kopieras posten och visas i ditt eget flöde.

Gossen Ruda
Tackar. Måste man ha ett eget konto för att följa andra personer? Kan den personen se vilka som följer?
Gossen Ruda
Nu har jag skapat ett konto och följer några borta i Japan. Jag är dock redan trött på Twitter som tjatar om andra jag skall följa. Jag är dock inte ett förbannat dugg intresserad av av vad Jonas Gardell, Kate Perry och Calle Bildt twittrar om. Jag har ett liv också. Suck. Men det typiskt för dessa nätaktörer som försöker styra våra liv. Någon som snabbt kan säga hur man kommer åt utvalda twittrares tidigare tweets?

Edit: Hittade ett sätt men jag tycker det är svårt att hitta.
Gossen Ruda
Man får en helt annan blick för tjejerna borta i Japan för en del tvittrar mycket. För en timme sen tvittrade Akicha om att hon varit med i en radioshow, Nippon Cultural Broadcasting. Då var klockan halv 4. På morronen! Hon borde sova då. biggrin.gif
Gossen Ruda
En fråga. När jag står på min grundsida eller vad jag kan kalla den får jag inte upp alla tweets. Sålunda har Akicha tvittrat om tre bilder på hennes hundar, jag ser bara en. Likadant för en annan person. Men om jag tar upp deras profler kommer alla upp. Skumt.

Edit. Jag behövde bara fråga så dök bilderna upp. biggrin.gif Mer skumt men bra så länge det funkar. Kan vara Twitters server, svarstiderna är enorma.
Gossen Ruda
En fråga. När jag går in på Twitter kommer jag automatiskt in på mitt konto, troligen via en cookie. Om jag går in på en annan PC kommer det givetvis att ligga kvar en sån kaka där ockå. Hur tar jag bort den? Hittar inget om det.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2013, 15:21) *
En fråga. När jag går in på Twitter kommer jag automatiskt in på mitt konto, troligen via en cookie. Om jag går in på en annan PC kommer det givetvis att ligga kvar en sån kaka där ockå. Hur tar jag bort den? Hittar inget om det.

Webbläsarna, åtminstone firefox, brukar fråga om lösenord mm skall sparas. Bra ibland, mindre bra ibland. Ta gärna för vana att rensa bort alla kakor då och då. Själv gör jag det dagligen när jag både såg och insåg hur mycket som sparades i datorn av vad och vilka sidor jag besökt jag besökt. Särskilt Google och Facebook är några hejare på att samla in allt från alla i sin jakt på reklamintäkter.
*Stintan*
Finns under internetalternativ i IE.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2013, 17:54) *
Finns under internetalternativ i IE.

Ja det finns nog i alla vanliga webbläsare. Annars finns ju också program som "suddar" ut historiken har jag för mig.
Gossen Ruda
Jo, att rensa webhistorik gör jag med ojämna mellanrum men då sopar man ALLT. Jag vill ha en knapp liknande den som finns långt ner här på forumet: Ta bort alla cookies du fått på Odla.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2013, 20:26) *
Jo, att rensa webhistorik gör jag med ojämna mellanrum men då sopar man ALLT. Jag vill ha en knapp liknande den som finns långt ner här på forumet: Ta bort alla cookies du fått på Odla.

En sådan knapp finns i alla fall på firefox. Rensa enskilda kakor heter den.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 26-10-2013, 21:26) *
En sådan knapp finns i alla fall på firefox. Rensa enskilda kakor heter den.

Efter att ha letet i menyerna hittade jag ett kugghjul. Ett klick på det och jag fick upp en meny där det gick att logga ut. Sen fick jag logga in igen när jag testade. Liiite svårt att hitta men det gick till slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon