Full version: Reinfeldt
Gossen Ruda
Vet inte om ni hörde honom göra bort sig i Rapport. M håller möte i Norrköping och i en intervju sa han att det var viktigt att komma till Västergötland. biggrin.gif Geografikunskaperna är knaggliga utanför Stockholmregionen. Annars så tror jag inte det hjälper att kalla sig för arbetarparti längre, folk har genomskådat M för länge sen.
Piccante
Reinfeldt och knugen är i samma klass tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2013, 21:05) *
folk har genomskådat M för länge sen.



Det får vi hoppas

CITAT (Piccante @ 17-10-2013, 21:22) *
Reinfeldt och knugen är i samma klass tongue.gif



Två stora töntar, menar du? flirting.gif
Huggorm
Glöm inte att det är riktig stridshingst ni pratar så nedlåtande om
*Stintan*
Tror att han gjort sitt snart drygputten.
mamamaggan
Svårt för folk som växt upp i Stockholm eller dess närmste omgivning att förstå geografin tydligen .
fvd
Inte alls vi har koll ! Reinfeldt däremot är en osexig betonghäck.
mormor mona
Usch den mannen faller bara allt längre ner. (likaså politken han driver)
mamamaggan
[quote name='fvd' date='17-10-2013, 23:00' post='1665180']
Inte alls vi har koll ! Reinfeldt däremot är en osexig betonghäck.
[/quot !

Ops !Nu drog jag alla över en kam . Förlåt, det var inte meningen. Jag tänkte mest på knugen och Reinfeldt .
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2013, 22:34) *
Svårt för folk som växt upp i Stockholm eller dess närmste omgivning att förstå geografin tydligen .


Fel fel...varför denna generalisering bara för att två blåbär inte vet var dom befinner sig. Det är snudd på en förolämpning att behöva bli ihopbuntad med Reinfeldt och kungen. whist.gif

edit/ missade inlägget ovanför smile.gif
gnon49
Tror nästan det kvittar vem som sitter vid rodret. S och M är storpartierna som för, eller kommer att föra, ungefär samma politik medan småpartierna sticker ut lite mer. SD lever nog mest på otrogna S och M-väljare. Att Reinfeld snubblar på geografin hör nog till undantagen. Han är trots allt en erfaren politiker till skillnad mot Lövet. Högerextrema partier verkar se Reinfeldt som ett stort hot mot svenskheten, just på grund av regeringens generösa invandrarpolitik. . Egentligen ett ganska bra betyg av regeringen egentligen. Och Sverige är ju fortfarande ett av världens bästa länder att bo i, nu och framledes, oberoende av vilka som sitter på makten och härligheten.
pejori
CITAT (gnon49 @ 18-10-2013, 22:24) *
Tror nästan det kvittar vem som sitter vid rodret. S och M är storpartierna som för, eller kommer att föra, ungefär samma politik medan småpartierna sticker ut lite mer. SD lever nog mest på otrogna S och M-väljare. Att Reinfeld snubblar på geografin hör nog till undantagen. Han är trots allt en erfaren politiker till skillnad mot Lövet. Högerextrema partier verkar se Reinfeldt som ett stort hot mot svenskheten, just på grund av regeringens generösa invandrarpolitik. . Egentligen ett ganska bra betyg av regeringen egentligen. Och Sverige är ju fortfarande ett av världens bästa länder att bo i, nu och framledes, oberoende av vilka som sitter på makten och härligheten.

Med tanke på hans reseschema, har jag förståelse för att han inte alltid har koll på i vilket landskap han befinner sig. tummenupp.gif
För övrigt håller jag med dig.
*Stintan*
Arbetarparti....pyttsan
[attachment=79071:1069223_...296819_n.png]
pejori
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 22:40) *
Arbetarparti....pyttsan
[attachment=79071:1069223_...296819_n.png]

Kan vi få tolv månaders prövotid för politiker också?
Då skulle det bli lättare, att bli av med utsugarna och inte som nu, betala ett X antal miljoner till avhoppare och avskedade politiker.
Huggorm
Hela tanken med längre provanställning är ju att kunna sparka folk som inte sköter sig. Jag ser inga problem med det. Och hur det skulle göra det svårare för yngre att etablera sig på arbetsmarknaden förstår jag inte.
Motti
Reinfeldt är en interligent man annars hade han inte blivit statsminister ! !2 månaders provanställning är för lång tid, innan var det 3 månader .Har du anställt en som inte gör ett dugg under arbetstid utan bara sölar och drönar kan du väl inte behålla den personen i 12 månader då han inte ens drar in sin lön ! då är det ju de andra annställda som får jobba in den personens lön .
pejori
CITAT (Huggorm @ 18-10-2013, 23:27) *
Hela tanken med längre provanställning är ju att kunna sparka folk som inte sköter sig. Jag ser inga problem med det. Och hur det skulle göra det svårare för yngre att etablera sig på arbetsmarknaden förstår jag inte.

Precis. smile.gif
"Taskiga" politiker ska kunna sparkas lättare än nu, och utan bibehållen lön. kiss.gif
Ingen som får sparken, får behålla sin lön, förutom politiker och företagsledare. wink.gif
Deras avtal och förhandlingar, skulle inte en arbetare få igenom. ninja.gif

CITAT (Motti @ 18-10-2013, 23:39) *
Reinfeldt är en interligent man annars hade han inte blivit statsminister ! !2 månaders provanställning är för lång tid, innan var det 3 månader .Har du anställt en som inte gör ett dugg under arbetstid utan bara sölar och drönar kan du väl inte behålla den personen i 12 månader då han inte ens drar in sin lön ! då är det ju de andra annställda som får jobba in den personens lön .

Å fan.
Du menar att alla arbetare drar in lönen för alla lata politiker???
Ja. Det köper jag. tummenupp.gif

Kunde inte missa den peggen. wub.gif
Motti
Nu tror jag du missuppfattade det du ville missuppfatta ! jo då det finns drönare bland politiker också helt klart !har man ett smort munläder kan man ta sig dit man vill men faller oftast på eget grep ! Man kan inte ha en annställd i 12 månader om de inte vill jobba !då får de andra dra hans lass .Vill man jobba så gör man det och då gör man skäl för sin lön ! att anställa latmaskar är nog inget företagare ser fram emot ,och inte tillför de ett skit heller mer än att sinka de andra .
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:01) *
Nu tror jag du missuppfattade det du ville missuppfatta ! jo då det finns drönare bland politiker också helt klart !har man ett smort munläder kan man ta sig dit man vill men faller oftast på eget grep ! Man kan inte ha en annställd i 12 månader om de inte vill jobba !då får de andra dra hans lass .Vill man jobba så gör man det och då gör man skäl för sin lön ! att anställa latmaskar är nog inget företagare ser fram emot ,och inte tillför de ett skit heller mer än att sinka de andra .

Inte då..
"arbetare som arbetare"
En politiker är samhällets arbetare och får sin lön av oss andras skatt.

Våra politiker är våra "arbetare" Motti.. smile.gif
Motti
Politiker har betalt för att snacka inte för att producera .
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:06) *
Politiker har betalt för att snacka inte för att producera .

Visst är det så, Motti. tummenupp.gif
Men dom får fortfarande betalt, via vår skattsedel så per automatik är folket, (du och jag) deras arbetsgivare. whistling.gif

Då ska vi också kunna sparka dom för att dom inte gör sitt jobb, som vi blev lovade, i valrörelsen.


Fan, nu inser jag att, jag borde blivit politiker. innocent.gif rolleyes.gif
"Snacka" är jag bra på!!! yes.gif
Motti
Kära Pejori smile.gif jag är 60 år och har varit med ett tag så jag vet en hel del om hur livet fungerar både politiskt och i familjelivet Min man har drivit företag i 35 år så jag har nog lite hum om vad som gäller i sista änden .Min man var i Köpenhamn i går på möte de vill flytta ännu ett svenskt företag till Polen för skatterna tar kol på en del företag här .Kan tyvär inte avslöja vilket företag men det är medelstort .Man måste ju skapa en företagaranda här i Sverige så företagen vill stanna kvar här och skapa jobb !utan företagen i Sverige så blir vi ju utarmade både som företag och anställda .Vi måste stanna upp här i Sverige och tänka till hur vi vill ha det .Annars kommer det en dag då alla svenska företag flyttar utomlands som tex till Kina eller Korea .De är på väg att gå om oss var så säker .
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:26) *
Kära Pejori smile.gif jag är 60 år och har varit med ett tag så jag vet en hel del om hur livet fungerar både politiskt och i familjelivet Min man har drivit företag i 35 år så jag har nog lite hum om vad som gäller i sista änden .Min man var i Köpenhamn i går på möte de vill flytta ännu ett svenskt företag till Polen för skatterna tar kol på en del företag här .Kan tyvär inte avslöja vilket företag men det är medelstort .Man måste ju skapa en företagaranda här i Sverige så företagen vill stanna kvar här och skapa jobb !utan företagen i Sverige så blir vi ju utarmade både som företag och anställda .Vi måste stanna upp här i Sverige och tänka till hur vi vill ha det .Annars kommer det en dag då alla svenska företag flyttar utomlands som tex till Kina eller Korea .De är på väg att gå om oss var så säker .

Nu svarade du inte på det jag skrev Motti, men det är OK.
Jag är jämngammal med dig, så jag hänger med, jag också... tummenupp.gif

Den "stampade jordkällaren" var utdöd, när jag föddes. blink.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 00:19) *
Visst är det så, Motti. tummenupp.gif
Men dom får fortfarande betalt, via vår skattsedel så per automatik är folket, (du och jag) deras arbetsgivare. whistling.gif

Då ska vi också kunna sparka dom för att dom inte gör sitt jobb, som vi blev lovade, i valrörelsen.

Den möjligheten hade vi senast i september 2010 och den gången var folk uppenbarligen nöjda med Reinfeldt. Nästa höst är det dags igen, vi får se hur det går då.
Motti
Verkligen ! ja jordkällaren wink.gif när jag var barn så kom mina sysslingar hem till oss varje fredag för att bada i vårt badkar !de bodde fyra vuxna i två rum och kök med utedass och vedbod ! så så långt bort var det inte med stampat jordgolv wink.gif
Visst betalar vi våra politiker med våra skatter om det var det du menade med att jag inte svarade på frågan smile.gif men det vet vi ju eller hur ! Frågan är väl vem i hela världen kan man lita på ? Alla politiker vill ju komma fram och få pension och alla tillhörigheter som följer eller hur .Att bli Politiker är det ju guld värt för då har man sitt på det torra i all framtid .Oavset vilket parti man rösta på . är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel . Japp det blir ett tufft val nästa är !och man blir aldrig för gammal för att ändra sig .
Huggorm
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:14) *
är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel .

Fullt så enkelt och fördelaktigt är det inte...
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:14) *
Verkligen ! ja jordkällaren wink.gif när jag var barn så kom mina sysslingar hem till oss varje fredag för att bada i vårt badkar !de bodde fyra vuxna i två rum och kök med utedass och vedbod ! så så långt bort var det inte med stampat jordgolv wink.gif
Visst betalar vi våra politiker med våra skatter om det var det du menade med att jag inte svarade på frågan smile.gif men det vet vi ju eller hur ! Frågan är väl vem i hela världen kan man lita på ? Alla politiker vill ju komma fram och få pension och alla tillhörigheter som följer eller hur .Att bli Politiker är det ju guld värt för då har man sitt på det torra i all framtid .Oavset vilket parti man rösta på . är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel . Japp det blir ett tufft val nästa är !och man blir aldrig för gammal för att ändra sig .

Bara oss själva och våran övertygelse om, att det är rätt, det vi gör. dunno.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 01:10) *
Den möjligheten hade vi senast i september 2006 och den gången var folk uppenbarligen nöjda med Reinfeldt. Nästa höst är det dags igen, vi får se hur det går då.

Senaste valet var iofs 2010 för vi har 4-årig mandatperiod. Fast 2010 var en repris på 2006.
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:14) *
Verkligen ! ja jordkällaren wink.gif när jag var barn så kom mina sysslingar hem till oss varje fredag för att bada i vårt badkar !de bodde fyra vuxna i två rum och kök med utedass och vedbod ! så så långt bort var det inte med stampat jordgolv wink.gif
Visst betalar vi våra politiker med våra skatter om det var det du menade med att jag inte svarade på frågan smile.gif men det vet vi ju eller hur ! Frågan är väl vem i hela världen kan man lita på ? Alla politiker vill ju komma fram och få pension och alla tillhörigheter som följer eller hur .Att bli Politiker är det ju guld värt för då har man sitt på det torra i all framtid .Oavset vilket parti man rösta på . är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel . Japp det blir ett tufft val nästa är !och man blir aldrig för gammal för att ändra sig .

Håller med dig där. tummenupp.gif
Men kan man byta ideologi???
Kan man växa in i en klass, man inte är född i???
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-10-2013, 23:27) *
Hela tanken med längre provanställning är ju att kunna sparka folk som inte sköter sig. Jag ser inga problem med det. Och hur det skulle göra det svårare för yngre att etablera sig på arbetsmarknaden förstår jag inte.


Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2013, 09:04) *
Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.

Precis! Idag är väl 6 månaders provanställning det längsta man kan få och sedan övergår det till en fast tjänst. Med 12 månader har arbetsgivaren längre tid på sig att eventuellt tänka om och säga upp den provanställde innan den får fast tjänst.
malarmaster
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 01:36) *
[/b]
Håller med dig där. tummenupp.gif
Men kan man byta ideologi???
Kan man växa in i en klass, man inte är född i???

om du med ideologi menar åsikt så är det solklart att man under livets gång kan ändra sig.
t.o.m toppolitiker byter ju parti när deras första parti byter politik eller när toppolitikern får nya influenser .
konstigt hade det varit om man under livets lopp står fast vid en och samma åsikt oavsett hur världen omkring ändras.
det ser vi i varje valrörelse,partier växer och minskar.
avseende klass anser jag det vara en förlegad samhällsbeskrivning/befolkningsbeskrivning.
jag föredrar beteckningen socialgrupp som istället speglar ekonomi/utbildning.
arbetarklass t.ex i ursprunglig betydelse var ju typ lågavlönad industri/hantverkargrupp,ofta med dålig skolutbildning.
det är ju inte relevant idag då en industriarbetare oftast är högutbildad/yrkesutbildad.
de okvalificerade jobben i sverige avseende industri har ju sedan länge flyttat till låglöneländer.
beteckningen medelklass används ju fortfarande och där placeras de flesta idag oavsett deras föräldrar/tidigare generationers status.
vad man kallar de som står högre vet jag inte men jag använder socialgrupp 1.
där kan man hitta företagsledare,fackpampar,politiker,gammal välbärgad adel,kungafamilj.
det har ju inte så mycket med utbildning utan ekonomi att göra.
man kan vara välutbildad men fattig och då hamnar man likväl i soc. 3.
att flytta upp eller ner i den skalan går,lättast ner.
att passa in i en socialgrupp beror ju på utbildning,du kan vara en stillös lufs oavsett inkomst,kanske inte så lätt att smälta in i sociteten om man inte vet reglerna,det är å andra sidan lika svårt att passa in om man ramlar neråt i skalan,där kan man kanske anses som fisförnäm.
i sverige regerar som bekant Jante. Ulf
gnon49
Tror det är farligt att luckra upp för mycket när det gäller regler inom att anställa , och även arbetsmarknaden i övrigt. Företag letar ofta kryphål i nya lagar vilket politiker verkar helt omedvetna om. Det är tufft ute i arbetslivet och facklig närvaro är nog ett måste. Blir Löfven statsminister har han en enorm fördel i sitt långa
engangemang i fackliga frågor och säkert ett brett kontaktnät inom näringslivet. framför allt så skall det inte vara möjligt att provanställa gång på gång eller få skattmedel för att provanställa utan krav på motprestation. Sedan är det ju upp till den provanställde att visa sin potential. Men det gör man utan tvivel om man gått arbetslös en längre tid. Sölkorvarna är nog ytters få.
Eva i Skåne
På tal om Reinfelt och hans intelligens har jag lånat följande historia från FB rolleyes.gif



En präst, en lärare, en hockeyspelare, en student och den nuvarande statsministern Fredrik Reinfeldt befann sig i ett flygplan som höll på att störta och det fanns bara fyra fallskärmar för dem att dela på.

Läraren slet snabbt åt sig en fallskärm med orden:
- Jag är utsedd till årets bästa lärare så min skola och mina elever behöver mig!
Och så hoppade han.

Hockeyproffset var näst snabbast med att sno åt sig en fallskärm och hann säga:
- Jag har blivit utsedd till bästa spelare två år i rad så mitt lag och mina fans behöver mig! innan han också hoppade ut ur planet.

Fredrik Reinfeldt var snabbt framme och tog den tredje fallskärmen, tittade på prästen och studenten och sa:
- Jag är Sveriges intelligentaste och smartaste person och mitt land behöver mig! och hoppade sedan ut.

Prästen tittade på studenten och sa:
- Jag är en gammal man så ta den sista fallskärmen du.
- Ingen fara, sa pojken. Det finns en fallskärm till oss var, för Sveriges intelligentaste och smartaste person tog nyss min skolväska på ryggen och hoppade.
malarmaster
Gaaammal! fast studentens roll brukar spelas av bellman o den "smarte" av en norrman. ulf
pejori
Huvudsaken är väl att "budskapet går fram". innocent.gif
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2013, 09:04) *
Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.


6 månader är för lite av egen mening då dels är vi snälla och tänker att de jan behöva några månader för att komma in, sen behöver de några månade för att jobba in sig. Skulle nog säga att ett år behövs för att hitta "rätt". Sen så har jag märkt av att de som provjobbar mer får lättare jobb överlag då de får erfarenhet. Idag blir ingen "fast anställd" efter så kort tid utan oftast är man tillsvidare anställd. Sen kan jag tycka att företag lättare ska få avskeda dåliga anställda plus att ingångslönen för unga ska vara lägre än erfarna jobbare.
Inte för att jag är ren M eller S men då jag kommer ihåg hur ogästvänligt det var för mindre företag under S förra styre bävar inför en ny vända med S, jag stöttar en del av deras grejer men att tro att höjda skatter botar arbetslöshet osv är ju nonsens, de ska väl börja gömma dem i statistiken igen som när man själv var arbetslös. Gick arbetslös i över ett år men då jag fick praktik så var jag inte "öppet" arbetslös och då syntes man inte i statistiken. Samma sak när jag gick på kurs tre dagar i veckan under en tio-veckors period.
Motti
Försök att inte dra alla företagare över samma kam !liksom vi inte drar arbetslösa och andra över samma kam .Att skriva egen företagare är som att hålla upp ett rött skynke här för en del ,ja åtminståndet tills den dag de själva starta eget . Skrämande att se vilken uppfattning en del här ha om företagare !utan dom fanns väl inga jobb för er ? Vi kanske ska ta och skrota alla företag lägga ner dom jäklarna som suger ut folket .Men frågan är då !vart ska ni jobba sedan ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 22-10-2013, 01:31) *
Försök att inte dra alla företagare över samma kam !liksom vi inte drar arbetslösa och andra över samma kam .Att skriva egen företagare är som att hålla upp ett rött skynke här för en del ,ja åtminståndet tills den dag de själva starta eget . Skrämande att se vilken uppfattning en del här ha om företagare !utan dom fanns väl inga jobb för er ? Vi kanske ska ta och skrota alla företag lägga ner dom jäklarna som suger ut folket .Men frågan är då !vart ska ni jobba sedan ?


Och detta skrev du appropå vadå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon