Full version: liftarens guide
andreas i uppsala
Det här inlägget har skapats så att "stoppa detta nu" inlägget ska få vara ifed.

och copycat, är det bättre?

Var var vi? tongue.gif
Copycat
Hejsan Andreas ! Varför är det ingen som diskuterar boken nu då? Jag tyckte bara att det var synd om ett så allvarligt ämne, att diskutera en skitrolig bok.(Som det verkar) Har inte läst den själv men har en make som blev utvisad ur sov rummet p.g.a. den boken. ohmy.gif . Tilläggas bör, att vi hade en vattensäng, inte så kul att ha en rågarvande karl i sängen då tongue.gif . Nä, kom igen nu då alla som läst boken, är den bra eller dålig?
Nymphaea
den är mycket bra...
otrolig.

D. Adams har skrivit en hel del annat kul också...
Ina
"...if you can't see it, it can't see you..." biggrin.gif
Copycat
Hejsan ! Vad är det för titlar? Så jag kan köpa till maken, han verkar älska den typen av böcker. Jag förstår inte varför unsure.gif tongue.gif
yla
liftarens guide är underbar
bara så du vet
det är bara så
så jag rekommenderar dej att läsa den då maken läst klart

synd om dej ifall du inte gillar den
rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
ThomasJ
Bibliografi

* Liftarens guide till galaxen (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy)
* Restaurangen vid slutet av universum (The Restaurant at the End of the Universe)
* Livet, universum och allting (Life, the Universe and Everything)
* Ajöss och tack för fisken (So Long, and Thanks for All the Fish)
* I stort sett menlös (Mostly Harmless)
* Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå (Dirk Gently's Holistic Detective Agency)
* Tedags för dystra själar (The Long, Dark Tea-Time of the Soul)
* Varför finns Vetil? (The Meaning of Liff)
* Sista chansen (Last Chance to See)

* Douglas Adams Stjärnskeppet Titanic (Douglas Adams Starship Titanic) av Terry Jones

/Thomas
Copycat
Hmm, läst klart? för vilken gång i ordningen då? Jag tror att han läst den 8-10 gånger nu. Jag får ställa mig i kö efter dottern och sonen. Fler titlar av Adams då?
Copycat
Ursäkta, hann inte med där riktigt. Tackar, tackar, det var ju mycket. Är det samma stil på dom?
ThomasJ
Jag har bara läst 1-4 och 6 i listan ovan.. Men de är mycket roliga, bra böcker..

Klart läsvärda. Tycker man skall ha läst de 2-3 första L.G.T.G.-böckerna. De är ju nutidshistoria, moderna klassiker kan man ju säga..

/Thomas
Unn
rolleyes.gif vad glad jag blir! Fler liftarenfans på odla! Det var ett tag sedan jag läste denna eminenta författare - när jag såg rubriken började jag intensivt fundera på om det var en petunia eller pelargon som föll... *trodde det hade med balkonglådor att göra*
Copycat - du måste verkligen sno åt dig boken någon gång! På den tiden det begav sig, kändes det alltid som om man hittan en verklig själsfrände om någon ditintills främmande replikerade något fyndigt citat...Och jag blev genast vänligt inställd till en av skolans värstingar sedan han genomgående svarat "42" på provfrågor han egentligen inte kunde.
Min egen sambo sedan lång tid tillbaks blev snabbt förevisad Adams böcker, "-Tycker du att det här är sanslöst kul, så tycker jag om dig" , liksom.
Och han tyckte att det var sanslöst kul wub.gif .

Nu har jag ytterligare en anledning att plocka in mina flyttlådor med böcker som står i stallet sedan tre år tillbaks!
Tack för tråden!
Unn
MimE
Jag letade fram mina från bakre ledet i bokhyllan där de stått ett tag (några år sleep.gif ). De luktade lite dammigt unket men vem bryr sig.

För mig är detta inte bara suveräna böcker utan var också en stor del av mitt studentliv. Bara att titta i dem fick mig att drömma mig tillbaka till vår post-hippie kultur (missade den riktiga eran med några år tongue.gif ).

/Mimmi

P.S. 42
Ti bee
Mm Liftarens guide är studenttid för mig med (den hängde nog med i studentlivet för många generationer skulle jag tro. Undrar om den lever kvar där än?)! Och de därefter följande 15 åren rolleyes.gif smile.gif med.

Blev riktigt ledsen när han gick och dog så där knall och fall. Känns som en stor förlust!

Jag har läst hans böcker oräknerliga gånger. Jag älskar hans livslust och hans stora varma glädje, livsfinurlighet och hans upptäckarlust (vem mer kan dyka in i små, till synes obetydliga ämnen och upptäcka hela nya universa? Ja, säkert finns det fler... sleep.gif men han är verkligen sin egen!).

Visst skulle/skall det väl göras film på Liftaren serien?
Fredi
I tråden som inte handlade om Liftaren, fast gjorde det i alla fall, frågade någon om Douglas Adams död, och ja, tyvärr dog han 11 maj 2001 (numera Douglas Adams-dagen, då alla bör bära med sig en tandborste och en handduk).

Jag har för mig att det även finns en novellsamling av Adams.

Han skrev även ett par avsnitt av Dr Snuggles och tillverkade några dataspel.

Filminspelningen av liftaren påbörjas i dagarna och filmen har premiär nästa år!
andreas i uppsala
Är det sant kommer galaxen ut på film nästa år?

11 maj det får man inte glömma. Har en massa vänner som har precis samma humor som Adams. En av dem brukar gå omkring i morgonrock i skolan. Hans svar när folk frågar är "jag slår ett slga för morgonrockar"
Han har även gott omkring med en banan runt halsen som hänger i ett rött garnnystan. Han har långt blont hår och lite bockskägg.Han är bara för rolig.Han liksom jag älskar också monty phyton.

Jag lovar vi kommer gå omkring med handukar och tandbortar den 11 maj

biggrin.gif biggrin.gif
Har faktiskt själv skrivit flera adamsliknande romaner i svenskauppgift. Har dock inte fått så höga betyg.Läraren är en grå gammal kommunist med ingen humor. Först när man skrev en nogrann och tråkig recension om brott och straff fick man VG+ sad.gif . Skulle det varit i 9:an eller på gymnasiet skulle jag fått MVG+.
Nina H
Det gick faktiskt en bra dokumentär om Adams på Tv i höstas (?). För mig var han ganska anonym innan dess. Har bara läst "Galaxen"-böckerna och det var ett tag sedan. Även tonåringarna blev helt fast. Nu väntar jag på att de yngsta skall nå upp i lagom ålder.
Första delen av L.G.T.G. (tack för förkortningen) finns inläst på band med Johan Rabéus. HELT SANSLÖST BRA! Hoppas fler delar kommer - är underbart med kassettböcker när man gör utejobb.
Den förr så tröstlösa inoljningen av det "enorma" balkonggolvet gick som en dans med Helena Brodin (också en gudomlig uppläserska) läsande Kerstin Ekmans "Guds Barmhärtighet".
Gillar man Adams kanske man också gillar Vonnegut. Värt att testa. Skriver också om lite hisnande händelser som i hans händer ter sig högst normala.
Skall inte glömma tandborsten den 11 maj!
andreas i uppsala
eller handuken tongue.gif Vi får inte glömma att ta kort
Ljusalfheim
wub.gif "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen..."
Ti bee
CITAT (Ljusalfheim @ 11-04-2004, 01:26)
wub.gif "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen..."

Bra!! Nu kommer jag att somna gott! Det var precis vad jag behövde! biggrin.gif laugh.gif wub.gif smile.gif En dos Adams.
ThomasJ
CITAT (Nina H @ 11-04-2004, 00:17)
Första delen av L.G.T.G. (tack för förkortningen) finns inläst på band med Johan Rabéus. HELT SANSLÖST BRA! Hoppas fler delar kommer - är underbart med kassettböcker när man gör utejobb.

Det finns 2-3 kassett-böcker, tyckte jag såg det i en "Kassett(CD)-bok-klubbs-tidning".

/Thomas
Fredi
LGTG är mycket nyttig dessutom. De senaste veckorna har mitt exemplar av boken (en samling med alla fem delar av triologin) använts för att delar av min frösådd skall komma närmare plantbelysningen.

Inspirerad av LGTG har jag alltid en handduk med mig när jag arbetar i trädgården. Tandborsten får dock stanna i toaletten.

Ni kan läsa mer om den kommande filmen här.

"förstummad som bara en människa kan bli om hon trott sig vara blind i fem år, för att sedan plötsligt upptäcka att hennes hatt varit för stor."
(Ur Adjöss och tack för fisken)

Regel sex ur summeringen av Brockisk Ultrakricket: "Första lag som vinner skall segra."

"Reglerna är så osannolikt komplicerade att den enda gången dom sammanställdes i en komplett volym drabbades boken av gravitationell kollaps och förvandlades till ett svart hål."
(Ur Livet, universum och allting)
Wargen
Ännu en L:G:T:G:-fantast ställer in sig i ledet!
Använder boken som "Dagens Citat" ibland, bara slår upp den på måfå, läser ett stycke och nickar förnumstigt sleep.gif och tänker: Jaha, just så är det! laugh.gif
Hittade boken första gången när jag var på semester på Kalymnos(grekisk ö). Jag hade lite långtråkigt så jag satt på lokala bodegan och läste och skrattade varje dag. Till slut fick jag en drink uppkallad och insatt på barens drinklista, efter den i boken : "Pan Galctic Gargle Blaster" (om jag minns rätt....).
Så det blir tandborste och handuk den 11/6! Såg dokumentären i TV, verkligen trist att Adams är borta, såna behövs.

CITAT
Tandborsten får dock stanna i toaletten.

Hm, det låter inget vidare tycker jag... tongue.gif
Fredi
Det är en antibakteriell tandborste så den kan man använda till lite allt möjligt... tongue.gif

Var det inte något om Gin & Tonic också... Drinken som finns i hela universum, fast som inte innehåller samma ingredienser överallt, och har inte samma namn heller för den delen.
Christoffer
Elle läsa om Kurtv Vonneguts son som skriver om sin schizofreni i boken "Express till paradiset". Rekommenderas!
Susanne i Linköping
Med mitt dåliga minne firar jag troligen Douglas Adams-dagen mer i stil med Douglas Adams själv: med att inte ha en aning om var handduken är! laugh.gif
160kvm stort hus
Hej!
Ang filmen så finns det redan en, såg en på ica maxi i haninge.

Fast frågan är ju verkligen om man vill se filmen?
För när man lser boken så får man ju använda fantasin till max, och frågan är ju om det går att återskapa i en film?
Förmodligen inte....

För övrigt så finns hela volymen i på pocketshop samlade i en bok, eller ett pocket kanske det heter..

Mvh G
L8 B.
"Ja precis här alltså, sa Arthur och pekade på en liteb svart låda i ett hörn av kabinen, alldeles under ordet ”nöd” och ovanför ordet ”system”, brevid en skylt där det står ”Ur funktion”.
Kaos och tumult utbröt omedelbart, och ut ur detta slungades Ford Prefect i riktning mot den lilla svarta lådan. Mitt på lådan fanns en ensam liten svart knapp. Ford tryckte på knappen ett stort antal gånger i rask följd.
Intill lådan öppnades nu ett hål i väggen, ca två meter i fyrkant, och blottade någonting som liknade en duschkarbin som omvandlats till en slarvig elektrikers skräpkammare."

"Rob McKenna var bara en stackars fjant, och det visste han också, för det hade en massa människor sagt till honom, så länge han mindes, och han hade egentligen ingen anledning att säga emot folk, särskilt såna som han inte gillade, och det var väl, när allt kom till kritan, allihop.
Han suckade tungt och tryckte ner växelspaken.
Det började luta uppför och hans långtradare var nerlastad med danska radiatortermostater.
Han var inte direkt född till att vara sur, åtminstone hoppades han det. Det var regnet som gjorde honom sån, alltid detta regn. Just nu regnade det, bara som omväxling.
Det var en särskild sorts regn som han tyckte särskilt illa om, och speciellt när han körde. Han hade satt nummer på det. Detta var regn av typ nummer 17.
Någonstans hade han läst att eskimåerna hade mer än två hundra ord för snö, vilket antagligen gör deras konversation mer omväxlande. Nu kunde dom skilja på tunn snö och tjock snö, lätt snö och tung snö, slafsig snö och torr snö, snö som kommer i klumpar, snö som kommer i små flockar, snö som kommer in över hela ens nystädade igloogolv under sulorna på grannarnas kamikker, vintersnö, vårsnö, snö man minns från sin barndom och som är mycket bättre än den här moderna snön, snö som är som dun, snö som är som knäckebröd, snö på berget, snön i dalen, snön som faller om morgonen, snö som faller på kvällen, snö som faller helt oombedd just när man ska ut och fiska, snö som, trots alla försök till uppfostran, hundarna pissat på.
Rob McKenna hade notera tvåhundratrettioen olika typer av regn i sin lilla bok, och han tyckte inte om någon av dom.
Han växlade ner igen, och motorn började pressa på. Den muttrade godmodigt något om alla dessa danska radiatortermostater som den fick släpa på.
Bara sedan han hade lämnat Danmark föregående kväll hade han tagit sig igenom typerna 33 (lättare sporadiskt som gjorde vägen hal), 39 (tunga droppar), 47 t.o.m. 51 (lätt vertikalt strilande till diagonalt lättare till medeltungt och ökande), 87 och 88 (två hårfint åtskilda varianter av vertikalt nedstörtande hällregn), 100 (hällregn som övergått i vanligt tröstlöst skvättande), alla typer av sjöblöta mellan 192 och 213 samtidigt, 123, 124, 126, 127 (regnbyar från pissljumma till halvkalla samt hackigt respektive synkoperat trummande på hyttaket), 11 (småspik), och nu: 17, han värsta hatregn.
Regn av typ 17 var ett smutsigt, plaskigt, vräka-ner-mot-vindrutan så hårt att det inte spelade någon roll om vindrutetorkarna var på eller av. Han testade typen genom att stänga av torkarna, men sikten blev faktiskt om möjligt sämre. Däremot blev den inte bättre igen när han satte på dom.
Vad som hände var istället att en av torkarna började lossna.
Svisch svisch svisch smäll svisch svisch smäll svisch svisch smäll svisch smäll smäll smäll skrap rasp.
Han dunkade i ratten, sparkade i golvet, gav radion en omgång tills den plötsligt började spela Pennies from Heaven, gav han den en omgång till så att den la av, och svor och svor och svor och svor.
Det var då, just när hans raseri kulminerade, som någonting dök upp i skenet från strålkastarna, liksom simmande, knappt synligt genom vattenmassorna.
En stackar smutsig figur vid vägkanten, egendomligt utstyrd, blötare än en utter i en tvättmaskin, och liftade.
”Ditt arma kräk”, tänkte Rob McKenna för sig själv och insåg att här stod någon som hade större rätt än han själv att känna sig illa behandlad, ”du måste vara frusen in på benknotorna. Enfaldigt att ge sig ut och lifta en sån här förbannad kväll. Allt man blir är kall, blöt och förbikörd av långtradare som sprutar upp vatten på en.”
han skakade bistert på huvudet, tog tag i ratten och siktade in sig på en större vattensamling.
”Du fattar vad jag menar?” tänkte han för sig själv när han plöjde rakt igenom den. ”Det är ena jävla typer man träffar på vägarna.”
Ett par sekunder senare såg han i backspegeln den suddiga bilden av en dränkt liftare i vägkanten.
Först tyckte han att det kändes bra. Sen kände han sig dålig för att det kändes bra. Sen kändes det bra att han kände sig dålig för att det kändes bra, och så kunde han nöjd åka vidare i natten.
I vilket fall hade han fått ge igen för att han hade blivit omkörd av den där Porschen som han så skickligt lyckats blockera vägen dom senaste fem milen.

Han körde vidare, och regnmolnen slöt upp omkring honom. Och himlen öppnade sig. Rob McKenna var en regngud, men det viste han inte själv. Allt han visste var att alla hans arbetsdagar var förpestade, och att alla hans lediga dagar var bedrövliga. Allt molnen visste var att dom älskade honom, att dom ville vara med honom, glädja honom och vattna honom.

Liftarens Guide till galaxen Douglas Adams, 1997 - s531

Gillar :-)
Susanne i Linköping
I en annan tråd hittade jag den här länken:
Skrivihop.nu finns inte mer
Lägg märke till titeln på sidan (eller fönstret, ska jag kanske säga)! rolleyes.gif
lavendel
Hej!
Älskar det här sättet att använda sej av negationer(Marvin om Trilian):Hon är en av de minst besvärande ointelligenta människor, som det varit mej en total brist på nöje ,att inte kunna undgå att träffa! tongue.gif
Och så den verkligen perfekta osynlighetsformeln:Kalla det för Någon Annans Problem;och vips är saken osynlig!


tongue.gif Lavendel
Ljusalfheim
CITAT (lavendel @ 13-04-2004, 17:40)
Hon är en av de minst besvärande ointelligenta människor, som det varit mej en total brist på nöje ,att inte kunna undgå att träffa! tongue.gif

det är för övrigt marvins enda komplimang i hela serien! wub.gif
yla
jag älskar den där biten då dom ska riva Artur Dents hus o han lägger sej framför grävmaskinen för att hindra det hela,o blir sugen på en öl o lyckas få grävmaskinisten att ligga framför sin grävmaskin under tiden som Artur Dent går o tar en öl

helt underbart
bare en pytteliten bit av allt rolleyes.gif rolleyes.gif
Fredi
Ni glömde väl inte handduken och tandborsten igår?
Ingrid på Västkusten
Jämarns! Först nu ramlar jag över denna tråd biggrin.gif här har Ni ännu en Adamsfanatiker som erkänner att jag ahr alltså dem på CD (radioutsändningarna) samt kasseter köptes på åttiotalet i England av dåvarande nyträffad pojkvän som kom hem med alla CDna alla kasseterna för det var olika utgivnigar/inspelningarna så han kunde inte välja LOL samt Omnibus 1 & 2 & 3 av HP Lovecraft samt Way Station av (hjääälp hjärnsläpp!) biggrin.gif
Ja vi är gifta nu *LOL* och SF/Fantasyhögen bara växer!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon