fvd
Jag var hos frissan igår och hon berättade att "myggorna" är liksom halvt nedgrävda och det ser väldigt lustigt ut. Efter ett tag flyger de i väg och sätter sig på husfasaden så att den ser alldeles svart ut. De stör inte eller gör någon skada men vi undrar vilka de är ?
Gossen Ruda
Om det sker på kvällen är det troligen harkrankar som kläcks.
fvd
Tack ! Går det tillpå samma sätt som när mina pingborrar blir till svärmning och kläckning ? Varför har jag aldrig sett det förut ?
kerstinbern
Det kan finnas mycket stora mängder av larver i gräsmattan, men de kanske inte kläcks lika koordinerat som t ex pingborrar. Men ofta när kråkfåglar hackar upp gräsmattor så är det nog just harkrankslarver de letar efter.

Gör en bildsökning på harkrankslarver eller "crane flies"
Gossen Ruda
Jag har både fotograferat och filmat harkrankskläckning. Var med i Mitt i naturen en gång för länge sen. Jag vet inte hur vältajmat det var men det kläcktes en hel del samma kväll.
fvd
Jaha hör ni de verkar ju vara lika elaka som pingborrarna är mot gräsmattan. Såg att de åt på plantor också då är de ju ännu värre. Vi kom aldrig in på om det hade hänt hemma hos henne men jag ger henne informationen.
Gossen Ruda
Jag har aldrig sett några skador på gräsmattan, de är nog inte så glupska som pingborrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon