Full version: Amerikansk juridik;
Piccante
Är det någon som har lite insyn i hur amerikanska domstolar fungerar? Jag ser ibland på tv-programmet Judge Judy (Judys domstol) som går på sjuan. De säger alltid i början av programmet att rättsfallen är på riktigt och domarna är verkliga. Men de har ju i regel jurysystem i USA där en tolvmannajury dömer. I Judge Judy är det bara den kärande och motpart som står inför domaren som själv avgör målet. I Sverige har vi inte jury men nämndemän och det tror jag man har även i civilrättsliga fall?

Jag funderar på om det verkligen är riktiga rättegångar och om civilmål kan avgöras så lättvindigt som de gör på tv?
RibesRubusVitis
Här presenteras serien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Judge_Judy

Det framhålls att det gäller ”small claims” och det sker ”within a simulated courtroom set”. I Sverige har vi något som kallas förenklat tvistemål eller ”småmål” med likartat förfarande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

theseraphim
Hade för mig att de kör på "reenactments" dvs de återskapar en dom i en riggad domstol dvs de använder dokument osv som manus och sen filmar de. Det skulle vara svårt att göra det bra om det filmades live utan möjlighet till omtagningar osv. Sen så är det väl inte tolvmannajury i alls sorters mål som man ser på film o tv utan det är väl mer tyngre brott.
gnon49
Är inte domstolsväsendet i USA för det mesta en delstatlig angelägenhet? Om det inte är ett federalt brott förstås. Ingen stat är dem andra lik när det gäller lagar, straff och regler.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 26-10-2013, 21:30) *
Är inte domstolsväsendet i USA för det mesta en delstatlig angelägenhet? Om det inte är ett federalt brott förstås. Ingen stat är dem andra lik när det gäller lagar, straff och regler.


Stämmer bra, state law är de flesta brott medans tex kidnappning är ett federalt brott. Varje delstat har sina egna lagar och straffskala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon