Full version: Bilfan
Gossen Ruda
Skotningen till våren kommer att bli en lättnad även om den knallat och gått ett tag nu utan problem. Skulle ut till landet för att kolla ev stormskador igår. På väg uppför Kallebäcksbacken tvärdör motorn. Lyckades ta mig in till vägrenen. Försökte starta, startmotorn heldöd. Varningsblinkers och triangel. Fick via brosan telefonnumret till försäkringsbolaget och de skulle skicka bärgare. Hade precis avslutat det samtalet när en brandbil med blåljus på stannar. Bakom en stegbil och sen kommer en ambulans. Till mig. Någon hysterisk förbipasserande hade fått för sig att det skett en olycka. När de fått fått klart för sig vad som hänt åkte de efter att ha meddelat Vägverkets vägassistans. Då kommer en polisbil. Otroligt. Fullt pådrag tydligen. Nåja, de fick åka och sen kom Vägassistansen som stod och varnade till bärgaren kom och vi kunde åka.

Nu står bilen hos min vanliga verkstad och han kliar sig lika mycket i huvudet som jag. Han har dock mycket att göra så han har bara testat lite. Allt elektriskt på bilen fungerar utom tändningen ovh startmotorn! Skumt. Jag var borta och tittade lite och börjar nog ana var felet finns. Startreläet som sitter vid ratten hör jag dra. Startmotorn får sen ström direkt från batteriet via seneloiden. Förmodligen har någon kabel där lossnat och den har också anslutning direkt till tändspolen för tändningen har ingen egen strömmatning. Fast man måste kolla detta underifrån. Suck.
Peztis
Bilar är en glädje eller elände!

Sedan vet man ju inte om man ska skratta eller gråta vad gäller pådraget... Borde inte den som ringt kollat först hur det låg till? Man hoppas ju att de inte fick prioritera och någon annan fick vänta. Gnäller inte på dig nu, Gossen, man bara undrar ibland hur folk tänker. Eller kanske inte tänker. biggrin.gif

Hoppas du får bilen fixad snart!
pejori
Vågar nästan inte fråga, men du har tankat va???? giggle.gif
Peztis
giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 30-10-2013, 17:00) *
Vågar nästan inte fråga, men du har tankat va???? giggle.gif

Jo, fast det lär inte kunna påverka startmotorn. biggrin.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2013, 17:09) *
Jo, fast det lär inte kunna påverka startmotorn. biggrin.gif



Startmotorns tystnad, missade jag. whistling.gif
Klint
Men vilket pådrag! Helt otroligt
Jag hade en bil för länge sen son bara klickade ibland när man vred på nyckeln, skulle visst vara solinoiden jag fick iallafall ha med mej en kofot som jag slog lite på startmotorn med.De funkade länge.
Peztis
Kofot... det var en rejäl bilnyckel det! rotfl.gif
pejori
CITAT (Klint @ 30-10-2013, 17:36) *
Men vilket pådrag! Helt otroligt
Jag hade en bil för länge sen son bara klickade ibland när man vred på nyckeln, skulle visst vara solinoiden jag fick iallafall ha med mej en kofot som jag slog lite på startmotorn med.De funkade länge.



"Lite våld" löser det mesta.. giggle.gif
gnon49
Ja när en bil strular gråter plånboken. Peppar,peppar så har jag haft tur att inte bli stående utefter vägen än i alla fall. Idag stannar väl ingen och hjälper efter alla larm i somras om vägpirater.
Gossen Ruda
Förhoppningsvis blir det inte så dyrt, självrisken på bärgningen är 1500 och bilreparatören är billig. Det är säkert lätt fixat när man väl kommer åt.
malcolm
CITAT (pejori @ 30-10-2013, 18:16) *
"Lite våld" löser det mesta.. giggle.gif

Går det inte med våld får man bruka mera våld. biggrin.gif
pejori
CITAT (malcolm @ 31-10-2013, 13:34) *
Går det inte med våld får man bruka mera våld. biggrin.gif



yes.gif Tror det kallas skroten.. giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 31-10-2013, 13:45) *
yes.gif Tror det kallas skroten.. giggle.gif

Om ett halvår.
jaj-51
Hörs det något från startmotorn när du vrider på nyckel?
Solenoiden i startmotorn ger ett hörbart "klick" när den för ström.

Den strömmen kommer i en liten klen kabel.
Om det inte kommer någon ström så gäller nödlösningen fram med skiftnyckeln kortsluta direkt från den stora röda matnings kabel från batteriet till det lilla stiftet som styr solenoiden..

Ja det där med larm och att ringa har blivit lite hysteriskt påhejat av radion som gärna bryter in och informerar om allt möjligt.!


Huggorm
Det kan vara problem med trilskande startspärr, särskilt om det är något eftermonterat larm på bilen
Gossen Ruda
Jag hör startreläet dra inne i bilen, svårt att höra om solenoiden drar. Men eftersom tändningen också lagt av måste det vara något gemensamt.
Gossen Ruda
Det blir en billös helg, fast bilen har iaf fått komma in och blivit upplyft. Jag var där och tittade, märkligt fel. Eller märkliga fel. 1. Startmotorn fungerar inte. Orsak en ledningsfläta mellan solenoiden och startmotorn trasig. 2. Kortsluter man mellan startmotorn och + går den men den hugger inte tag i kuggkransen. 3. Detta hände samtidigt som motorn stannade, troligen tändningsfel. ???????????????????????

Ny bättre begagnad startmotor är beställd och kommer på måndag, sen får vi se. Kopplingsschemat är att det går en + från generatorn via solenoiden till batteriet. Vid solenoiden sitter även anslutningen till tändspolen så på något sätt hänger det ihop. Tändspolen och solenoiden skiljer sig från de flesta andra appararer i bilen genom att de är inte avsäkrade och har ständig ström. Eller skall ha. smile.gif

Jag fick skjuts från verkstaden av en kund och han berättade att han hade fått hjälp med sin Volvo. Han hade en massa konstiga fel med att motorn gick dåligt mm vilket lät som fel på tändningen. När han fick bytt startmotorn försvann alla problem så tydligen kan den fulingen ställa till det.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2013, 20:44) *
1. Startmotorn fungerar inte. Orsak en ledningsfläta mellan solenoiden och startmotorn trasig. 2. Kortsluter man mellan startmotorn och + går den men den hugger inte tag i kuggkransen. 3. Detta hände samtidigt som motorn stannade, troligen tändningsfel. ???????????????????????


Solenoiden putter in ett kugghjul så det greppar i svänghjulet och ger startmotorn ström ( den är ett relä också) så den börjar snurra.

Äldre bilar har tändspolen kopplad via ett motstånd till 12 volt.
Vid start när solenoiden får ström från startrelät matas tändspolen direkt med 12 volt, för att få en bra gnista när motorn startas.

En del modeller är kopplade så det är på jordsidan man styr det vill säg att det alltid finns spänning på förbrukaren.


Gossen Ruda
På min bil sitter solenoiden ovanpå startmotorn och fungerar bara som relä, den har ingen övrig kontakt med motorn. Enligt brorsan så sker hopkopplingen mellan startmotorn och drivkransen magnetiskt, fast en soleniod är ju i princip en elektromagnet. g.gif Får se efter bytet av startmotor, den måste ändå bytas eftersom strömflätan är trasig.
gnon49
Vet inte hur det är för dig Ruda men när bilen är på verkstaden så känner jag mig avklädd på något vis, trots att jag inte behöver bilen på studs just då.
Några dagar utan bil är ju inte hela världen men ändå. Gårdsplanen gapar tom när gamlingen inte står där färdig att köra mig dit jag vill.
Gossen Ruda
Jo, så är det. Känner mig nästan som i husarrest. biggrin.gif Jag brukar åka ut till landet på helgerna men det går inte. Jag har inte kollat om det hände något där under stormen än, jag var på väg dit när bilen gick sönder i tisdags. Var tvungen att GÅ till affären igår för att handla. 20 min enkel väg.
jaj-51
Ja är man van med bil är det ett elände att vara utan, det blir till att förändra en del livsföringen ...

Hittade på nätet en beskrivning på hur startmotorn fungerar http://www.buf-online.kristianstad.se/~lar...rom/starter.htm
Gossen Ruda
Bra beskrivning men stämmer inte på alla bilar. På min bil är det ingen mekanisk förbindelse mellan solenoiden och dreven utan magnetisk/elektrisk. Huvudproblemet är dock att kontakten mellan solenoiden och startmotorn är bruten. Lättast att byta hela startmotorn, kabeln går inte att byta på plats och river man väl ut startmotorn är det bäst att byta allt. Min trädgårdstraktor har en fjäderbelastad inkoppling av startmotorn.
Gossen Ruda
Startmotorn utbytt, ändå startade inte motorn. Ibland var den så trög att startmotorn inte klarade av att dra runt. Den första verkstan hade inte tid så jag tog den till en annan verkstad. De testade lite och kom fram till att motorn rasat. Efter lite pratande fram och tillbaka kom vi på att den troliga orsaken är att kamkedjan kuggat över. Jag vet att den var sliten och väsnades en del. Det går att fixa men inget jag tänker göra, synd att den inte kunde hållit ett halvår till. Jag skall se om min bilhandlare har något lämpligt objekt åt mig i morgon.
Huggorm
Saab?
Gossen Ruda
SAAB 900 -94.
gnon49
Ja där har åtminstone den motorn som min 940 är utrustad med en fördel, den bara stannar om kamremmen hoppar eller går av. Ofta är det väl högprestandamotorerna som är känsligast vad gäller kamrem och olja. Bytte min kamrem för ett år sedan så den remmen överlever nog både mig och bilen.
En beg. 9-5 eller 9-3 rankas ju också som mycket bra bilar.
Gossen Ruda
Min bil stannade också när kedjan kuggade över. smile.gif Det var felsökningen som var lite besvärlig, vi hamnade på fel spår eftersom kabeln till startmotorn gick av samtidigt.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 07-11-2013, 17:02) *
Ja där har åtminstone den motorn som min 940 är utrustad med en fördel, den bara stannar om kamremmen hoppar eller går av. Ofta är det väl högprestandamotorerna som är känsligast vad gäller kamrem och olja. Bytte min kamrem för ett år sedan så den remmen överlever nog både mig och bilen.
En beg. 9-5 eller 9-3 rankas ju också som mycket bra bilar.

Vad gäller kamremmen så är det i första hand antalet ventiler som avgör om det blir skrot. Fyra ventiler per cylinder innebär nästan garanterat ett storras medan bara två ventiler har mycket bättre chanser till överlevnad. Men idag tror jag inte det tillverkas några bilar med tvåventilsteknik längre, åtminstone inga vanliga.
Tapio
CITAT (gnon49 @ 07-11-2013, 17:02) *
Ja där har åtminstone den motorn som min 940 är utrustad med en fördel, den bara stannar om kamremmen hoppar eller går av.


Halaj!

Visst. Ventiler och kolvar träffar varandra och ljuv musik uppstår…

//T
malcolm
Jag hade en Opel Kadett förut där kamremmen kuggade över men inte gick några ventiler sönder för det fast Volkswagen golf tål inte sådant. Min SAAB 9000 har kankedja och den skall hålla bilen ut sägs det fast den kan ju naturligtvis kugga över om den blir för sliten.
Gossen Ruda
Min bil har dubbla kamaxlar. Det är svårt att veta men jag tror inte några ventiler havererat. Det största problemet var nog att tändfördelaren kommit ur fas eftersom den drivs via den ena kamaxeln. Det var därför motorn tvärdog.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2013, 18:19) *
Min bil har dubbla kamaxlar. Det är svårt att veta men jag tror inte några ventiler havererat. Det största problemet var nog att tändfördelaren kommit ur fas eftersom den drivs via den ena kamaxeln. Det var därför motorn tvärdog.

Du skrev ju ovan att motorn gick så trögt att startmotorn knappt orkade dra runt den? Det kan tyda på att ventilerna är krokiga så kamaxeln knappt orkar trycka ned dem
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 07-11-2013, 18:44) *
Du skrev ju ovan att motorn gick så trögt att startmotorn knappt orkade dra runt den? Det kan tyda på att ventilerna är krokiga så kamaxeln knappt orkar trycka ned dem

Av och till, ibland gick det hur lätt som helst.
Monarda
Vill bara berätta en sak som inte alls har med Rudas problem att göra men rubriken var ju "Bilfan" och mycket passar ju in på det.

Det hände sig att jag en kväll för ett par veckor sedan gick ut och flyttade fram bilen några meter för att komma närmare uttaget för motorvärmaren. När jag sedan skulle åka till jobbet morgonen därpå så startade inte bilskrället. Helvete, helvete, helvete!
Som tur var har jag cykelavstånd till jobbet så det var bara att kasta sig på hojen.

Ringde till verkstaden eftersom bilen varit på service bara tre veckor innan och då jag fattar nada av hur en bil fungerar så försökte jag beskriva hela händelseförloppet från början till slut. När jag så nämnde att jag flyttat bilen ett par meter kvällen före och han fick klart för sig att det är en etanolbil så visste verkstadskillen precis vad det var för fel.
Bilfan hade alltså trott att vi skulle ut och åka och börjat spruta in en massa bensin och när det inte blev någon åktur så surade "han" förstås! angry.gif Denna surhet satt i morgonen därpå och därav ingen start.

Och ifall någon råkar ut för samma sak så följer här en beskrivning hur man ska göra i en dylik situation: Trampa gasen i botten, vrid om startnyckeln och släpp upp gasen försiktigt. Bilen kommer då att starta fast den låter illa och går som en kråka. Sedan far du runt kvarteret några varv och drar upp den i 4000 varv på trean ohmy.gif. Där någonstans fegade jag ur eftersom jag såg för mitt inre öga hur jag i stället for rätt genom garageporten. Så jag vankade runt på gården som en äggsjuk höna och inväntade makens ankomst. Ivrigt berättade jag hur duktig jag varit som fått fram lösningen på hela problemet och nu var det minsann hans tur att dra strået till stacken. Jag behöver väl inte nämna att när han väl satte sig i bilen så startade den hur snäll som helst på vanligt vis.

Tilläggas kan att jag numera alltid ställer mig inom räckhåll för motorvärmarsladden.
Gossen Ruda
Resultatet av bilraset står nu på tomten, en 93 -08. Det sved lite i plånboken men det var var planerat sen länge.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2013, 15:51) *
Resultatet av bilraset står nu på tomten, en 93 -08. Det sved lite i plånboken men det var var planerat sen länge.



Ny SAAB:ar kommer snart att tillverkas i Trollhettan tummenupp.gif

www.di.se

Men den blir nog lite dyr förstås ...
theseraphim
CITAT (jaj-51 @ 15-11-2013, 06:51) *
Ny SAAB:ar kommer snart att tillverkas i Trollhettan tummenupp.gif

www.di.se

Men den blir nog lite dyr förstås ...


NEVS om jag får be:) Saab är som bilmärket borta. Tror inte att NEVS kommet överleva sin femårsdag iaf inte i Trollhättan.
Gossen Ruda
CITAT (theseraphim @ 15-11-2013, 12:31) *
NEVS om jag får be:) Saab är som bilmärket borta. Tror inte att NEVS kommet överleva sin femårsdag iaf inte i Trollhättan.

Mja, jag tror NEVS även äger bilmärket SAAB. Vi får se. Kina kommer att satsa mycket på elbilar, luftföroreningarna i städerna är enorma.
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2013, 12:42) *
Mja, jag tror NEVS även äger bilmärket SAAB. Vi får se. Kina kommer att satsa mycket på elbilar, luftföroreningarna i städerna är enorma.


Sorry se ägde bilmärket, vet ju att Scania var tveksamma till att släppa det men de fick inte använda den gamla loggan eller gripenmärket dock. Får se hur mycket elbilar det blir för just nu ska de bara göra vanliga bilar baserade på gamla 9-3. Däremot vad nästa generation blir är ju svårt att säga men det är tre saker som talar emot NEVS

1. De har ingen samarbetspartner inom bilvärlden som kan dela utvecklingskostnaden.
2. De har begränsat med kapital och att utveckla en ny bil kostar minst 4 miljarder och att gå runt med en bil lär bli svårt då man oftast bör ha ett utbud på 4-6 modeller.
3. Hybrider och elbilar utvecklar alla bilföretag plus en hel del säljer ju redan sina medans NEVS satsning räknas om två år cirka, frågan är vad de kan erbjuda då som de andra inte redan sålt i något år.

gnon49
Var det inte bara gripen som togs bort ur loggan har jag för mig. Namnet SAAB fick man väl behålla. En SAAB med vanlig motor kan nog inte längre hävda sig mot dom stora biltillverkarna i Asien och Tyskland som spottar ut nya modeller i en strid ström. En fungerande elbil men hyfsad räckvidd och kort laddtid kan kanske funka även om jag tvivlar. Även Volvo kämpar ju för sin överlevnad.
Gossen Ruda
Fick sammanställningen över biltullarna idag, det som en del kallar trängselskatt. Reagerade på summan som var ojämn, jag drar bara på mig 8-kronor. Funderade och kollade, jovisst det var när bilen bärgades efter stoppet. Alltså när den hängde bakom bärgaren. Kollade med Transportstyrelsen men de kunde inte göra något utan hänvisade till Skatteverket. Dock kunde han se att det fanns även passager i november, också det på bärgare. Så det blir till att begära omprövning men jag väntar till nästa räkning också för att få allt på en gång. Gäller bara några tior men eftersom jag inte gillar tullarna kan jag ju passa på att ställa till med lite besvär för överhögheten. laugh.gif Det kommer att kosta många gånger mer, men inte för mig.
jaj-51
Du får väl göra som redarna "flagga" ut bilen biggrin.gif


Underligt system med skatten.
Skyldig att betala även när en "tvist" föreligger om avgiften.

Dessutom en straffavgift som är ocker i alla andra sammanhang om betalning inte kommer in i tid.
Staten borde väl vara måttstocken på vad som är rimligt?
Gossen Ruda
CITAT (jaj-51 @ 27-11-2013, 16:37) *
Du får väl göra som redarna "flagga" ut bilen biggrin.gif
Underligt system med skatten.
Skyldig att betala även när en "tvist" föreligger om avgiften.

Dessutom en straffavgift som är ocker i alla andra sammanhang om betalning inte kommer in i tid.
Staten borde väl vara måttstocken på vad som är rimligt?

I värsta fall en straffavgift på 6250%.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2013, 17:29) *
I värsta fall en straffavgift på 6250%.


Oj jag som trodde ockerränta är när den passerar 500% ...
jaj-51
Glädjande för SAAB fantasterna biggrin.gif
klockan 13:25 beräknas en ny bil bli färdig!
[url="http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17944968.ab"]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17944968.ab[/url
Rebecca
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2013, 15:26) *
Det kommer att kosta många gånger mer, men inte för mig.


Inte för dig? Jag är kanske ute och cyklar nu men sköts inte sånt med skattemedel..? confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Rebecca @ 02-12-2013, 07:19) *
Inte för dig? Jag är kanske ute och cyklar nu men sköts inte sånt med skattemedel..? confused.gif

Jag hoppas det tas från biltullarna. biggrin.gif Annars blir min del försumbar. Det är ett idiotiskt system där man först skall betala även den minsta summa för att det sen skall utredas och ev betalas tillbaka.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2013, 15:26) *
Fick sammanställningen över biltullarna idag, det som en del kallar trängselskatt. Reagerade på summan som var ojämn, jag drar bara på mig 8-kronor. Funderade och kollade, jovisst det var när bilen bärgades efter stoppet. Alltså när den hängde bakom bärgaren. Kollade med Transportstyrelsen men de kunde inte göra något utan hänvisade till Skatteverket. Dock kunde han se att det fanns även passager i november, också det på bärgare. Så det blir till att begära omprövning men jag väntar till nästa räkning också för att få allt på en gång. Gäller bara några tior men eftersom jag inte gillar tullarna kan jag ju passa på att ställa till med lite besvär för överhögheten. laugh.gif Det kommer att kosta många gånger mer, men inte för mig.


Hur går det denna månaden dubbel avgift kanske?

http://www.expressen.se/gt/ann-britt-59-fa...-trangselskatt/

Kul svar från?

Eva Rosman, pressansvarig för trängskatten på transportstyrelsen, kan inte förklara det inträffade. Hon vet inte heller hur många som drabbats av dubbeldebitering.
- Det låter jättemärkligt. Vi måste efterforska vad som hänt och ta reda på hur många fordonsägare som är berörda, säger hon till GP.se.
Eva Rosman understryker att det skattebeslut som finns på hemsidan gäller


Bara att betal thumbdown.gif väl genomtänkt av våra skattehäxor som jobbat för detta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon