Full version: Hallowenomröstning
Gossen Ruda
Det tycks finnas olika åsikter så oss kolla läget. smile.gif Hoppas nu omröstningen blev ok.



Huggorm
Jag skulle vilja ha ett alternativ någonstans mellan de två första. Firandet bör inte uppmuntras men heller inte förbjudas.
Gossen Ruda
Jag tror inte det går att ändra i efterhand. Det får bli ett kryss mitt emellan.
kerstinbern
Hur skulle man tekniskt kunna förbjuda något sådant här? Visserligen talas det om att förbjuda tiggeri, men i så fall måste man också ändra lagen så att minderåriga kan åtalas?
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 01-11-2013, 12:19) *
Hur skulle man tekniskt kunna förbjuda något sådant här? Visserligen talas det om att förbjuda tiggeri, men i så fall måste man också ändra lagen så att minderåriga kan åtalas?

Ta det inte ordagrant. smile.gif
Gossen Ruda
Nästan 100 har tittat, bara 15 har röstat. Kom igen. smile.gif
pejori
Det är nog viktigare att "spika ett datum" än att förbjuda något.
Nu flaxas det runt i flera dagar.
Motti
Barn förstår ju inte att vi vuxna tycker det är tiggeri osv ! barna vill ju bara ha kul och spöka ut sig smile.gif Tiggeri tycker jag de ägnar sig åt på TV där de gärna vill ha testamentes gåvor och bidrag till både det ena och det andra sad.gif Att små barn vill klä ut sig och spöka lite stör mig inte ett dugg för de har i alla fall ingen baktanke med det alien.gif
mormor mona
DÅliga alternativ men röstade ändå på alt X. naughty.gif
Motti
För i tiden klädde man ju ut sig till Påskkärring på 50-talet och gick runt i kvatteren och alla tyckte det var kul ju ! varför har det nu blivit tiggeri ?ingen i dag behöver väl skicka ut sina barn och tigga !låt ungarna ha lite kul vet jag smile.gif ta det för vad det är lite bus för ungar .
Trampendal
CITAT (Motti @ 05-11-2013, 01:38) *
För i tiden klädde man ju ut sig till Påskkärring på 50-talet och gick runt i kvatteren och alla tyckte det var kul ju ! varför har det nu blivit tiggeri ?ingen i dag behöver väl skicka ut sina barn och tigga !låt ungarna ha lite kul vet jag smile.gif ta det för vad det är lite bus för ungar .


Alla tyckte inte att det var kul med påskkärringar.

Jag minns när vi närmade oss ett hus på "våran gata" att en dörr gläntades på, en hand stack ut och hämtade in nyckeln från utsidan,
dörren låstes inifrån och när vi envist knackade (vi visste ju att hon var hemma) fick vi snällt stå där, med långnäsa.
Inget godis där inte. smile.gif

Hon skulle bara veta vilka fantastiska egengjorda påskkort hon gick miste om! ohmy.gif
Motti
Finns väl alltid surkärringar och gubbar som inte gillar !äsch låt ungarna klä ut sig och ha kul vet jag smile.gif Och man behöver inte öppna dörren när det ringer på !upp till var och en ju .
Gossen Ruda
Man skall inte ens behöva låta bli att öppna dörren, man skall helt slippa att någon ringer på för att tigga. Som de flesta även har röstat.
Anki V
Jag tycker det är en kul ny tradition men jag förstår att många inte vill ha en massa tiggande barn utanför dörren.

Våra barnbarn får klä ut sig och besöka oss släktingar men det är absolut förbjudet att ringa/knacka på hos andra.

/Anki
Gita
Saknar alternativet: Jättekul med en anledning till fest och lite kul bus under årets dystraste tid.
Gita
Natur liv
Här har inte ett barn ringt på dörren nu under halloween! Jag fick förklaringen av min sambo när han berättade att han hade jagat rätt på barnen som busringde på dörren tidigare. Grabbarna blev jätterädda och sambon nöjde sig med att prata med deras föräldrar. Så nu ringer inte grannbarnen på hos oss vare sig det är halloween, påsk eller bus.
Gossen Ruda
CITAT (Natur liv @ 05-11-2013, 11:08) *
Här har inte ett barn ringt på dörren nu under halloween! Jag fick förklaringen av min sambo när han berättade att han hade jagat rätt på barnen som busringde på dörren tidigare. Grabbarna blev jätterädda och sambon nöjde sig med att prata med deras föräldrar. Så nu ringer inte grannbarnen på hos oss vare sig det är halloween, påsk eller bus.

Det är väl så att när hela traditionen inte finns här är det risk att det hela spårar ur och barnen tror att det är ok att göra vad som helst.
Piccante
Tycker det är en ganska fånig högtid som väldigt få varken vet varför de firar eller när den ska firas.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 05-11-2013, 11:05) *
Saknar alternativet: Jättekul med en anledning till fest och lite kul bus under årets dystraste tid.
Gita


Det är väl fritt fram att festa och ha kul men för den skull behöver man väl inte störa och sabba för människor man inte känner. Alla bor inte så att man känner de kringboende. Varför tycker du förresten att det är årets dystraste tid? Själv tycker jag hösten är jättemysig och inte det minsta dyster, mörkt jamen visst men vad gör det när man vet att det är övergående.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2013, 12:14) *
Det är väl fritt fram att festa och ha kul men för den skull behöver man väl inte störa och sabba för människor man inte känner. Alla bor inte så att man känner de kringboende. Varför tycker du förresten att det är årets dystraste tid? Själv tycker jag hösten är jättemysig och inte det minsta dyster, mörkt jamen visst men vad gör det när man vet att det är övergående.

Nej alla känner naturligtvis inte de kringboende, men jag tror inte heller att en normal förälder låter/vågar låta sitt/sina barn ringa på hos okända. I alla fall inte mina grannar.
Gita
*Stintan*
Jasså det tror du inte men så sker i alla fall. Dom går i små gäng på 3-4st.
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 05-11-2013, 16:42) *
Nej alla känner naturligtvis inte de kringboende, men jag tror inte heller att en normal förälder låter/vågar låta sitt/sina barn ringa på hos okända. I alla fall inte mina grannar.
Gita

Du måste bo i ett skyddat boende. smile.gif Här ränner ungarna omkring lite hur som helst. Föräldrarna har noll koll.
Gita

Jasså det tror du inte men så sker i alla fall. Dom går i små gäng på 3-4st.

Redigerat av *Stintan*: Idag, 17:05

CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2013, 17:21) *
Du måste bo i ett skyddat boende. smile.gif Här ränner ungarna omkring lite hur som helst. Föräldrarna har noll koll.


Ja, det tycks som om vi lever i "skilda världar" . Och nog verkar min värld betydligt roligare att leva i.
Gita
Anki V
Hm.......jag bor nog också i ett skyddat boende.

Trots att jag bor i ett bostadsområde med massor av barn så är de enda som ringt på och fnittrat "bus eller godis" mina barnbarn.

/Anki
mormor mona
Nu är väl ändå Halloween över så kanke dags att låsa tråden? yes.gif
Jubbe063
CITAT (mormor mona @ 05-11-2013, 21:45) *
Nu är väl ändå Halloween över så kanke dags att låsa tråden? yes.gif


Ämnet kan man väl diskutera hela året om man vill? Eller får man bara diskutera respektive högtid medan den pågår?
mormor mona
CITAT (Jubbe063 @ 05-11-2013, 22:21) *
Ämnet kan man väl diskutera hela året om man vill? Eller får man bara diskutera respektive högtid medan den pågår?

Tycker du ändå inte att det är lite osmakligt och diskutera halloween på självaste julhelgen?
Jag diskuterar hellre årets julgransbelysning snarare än pumpans vara eller icke vara.
Gossen Ruda
Det är frivilligt att öppna trådar.
Jubbe063
CITAT (mormor mona @ 05-11-2013, 22:40) *
Tycker du ändå inte att det är lite osmakligt och diskutera halloween på självaste julhelgen?
Jag diskuterar hellre årets julgransbelysning snarare än pumpans vara eller icke vara.



*skratt* Nu är det 6 november, långt kvar till julhelgen än för min del :-) :-) :-)
Gita
CITAT (mormor mona @ 05-11-2013, 22:40) *
Tycker du ändå inte att det är lite osmakligt och diskutera halloween på självaste julhelgen?
Jag diskuterar hellre årets julgransbelysning snarare än pumpans vara eller icke vara.

Förstår ingenting, varför i all världen skulle det vara osmakligt att diskutera Halloween vid jul?

Betr. julgransbelysning, om du vill diskutera det så är det ju bara att starta en tråd om julgransbelysning, eller hur?
Gita
ryss_борис
CITAT (mormor mona @ 05-11-2013, 22:40) *
Tycker du ändå inte att det är lite osmakligt och diskutera halloween på självaste julhelgen?
Jag diskuterar hellre årets julgransbelysning snarare än pumpans vara eller icke vara.

Vad är nu det där för ett vakåtsträvande och antidemokratiskt synsätt?
Man ska vara fri att diskutera vad man vill. Diskutera huruvida Jesus är gift med Harry Potter, eller om tomtar bara existerar hos de med tomtar på loftet bäst du vill, det skiter väl jag i!

mormor mona
CITAT (ryss_бори @ 12-11-2013, 21:16) *
Vad är nu det där för ett vakåtsträvande och antidemokratiskt synsätt?
Man ska vara fri att diskutera vad man vill. Diskutera huruvida Jesus är gift med Harry Potter, eller om tomtar bara existerar hos de med tomtar på loftet bäst du vill, det skiter väl jag i!

Tycker jag verkligen inte att man ska få lov att göra!
ryss_борис
CITAT (mormor mona @ 12-11-2013, 21:28) *
Tycker jag verkligen inte att man ska få lov att göra!

Då är du emot yttrandefrihet, min bästa människa!
mormor mona
CITAT (ryss_бори @ 12-11-2013, 21:32) *
Då är du emot yttrandefrihet, min bästa människa!

Beror på vad saken gäller. smile.gif
ryss_борис
CITAT (mormor mona @ 12-11-2013, 21:39) *
Beror på vad saken gäller. smile.gif

Fast anser man att man bara ska ha rätt att yttra sig så länge man yttrar sig om rätt saker, så är det per definition inte yttrandefrihet. Möjligen begränsad yttrandefrihet naughty.gif
mormor mona
CITAT (ryss_бори @ 12-11-2013, 22:54) *
Varför det? Så länge du inte diskuterar det med nån djupt religiös dåre eller någon annan som tar illa vid sig, så ser jag inte problemet.

Ja då tycker vi olika. :0)
hattstugan

Har tagit bort mindre trevliga inlägg!
/Moderator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon