Full version: Yngel i pumpen...
Mia i trädgården
Jag rensade pumpen i akvariet igår och hittade 10 yngel i den! (och vi som trodde de stora ätit upp alla ;-)

Jag satte pumpen i en tight nylonstrumpa och trodde det skulle hjälpa, men när jag kollade idag fanns det 5 yngel i den igen!

Tips på vad man skall göra för att hålla dem ute? Som nödlösning nu satte jag dem i yngelpåsen men det är roliga att ha dem ute i stora akvariet om det går.

Robbanp
Vad är det för fiskar du har, vilken storlek på akvariet och hur pass mycket växter och andra gömställen finns det? Det är ju ganska stor skillnad på hur gärna olika arter äter yngel, både egna och andras. En variant är att dela av akvariet med en glas- eller plastskiva.
Mia i trädgården
Tack för ditt svar. Det är guppys o mal jag har. Malarna verkar inte bry sig alls om ynglen, och de vuxna guppys inte heller så mycket. Jag tänkte mer att ynglen sugs in i pumpen, inte att de frivilligt simmar in dit... men säker är jag inte. JAg har mycket växter och akvariet är på 57 l. När ynglen fick simma fritt i akvariet så fick de vara i fred av de stora, så jag tänkte att de hamnade i pumpen av misstag, och kunde inte simma ut pga motströmmen... De får kanske växa till sig lite så de inte kan komma mellan springorna i pumphöljet ;-)
Gossen Ruda
Sånt händer, kan du inte få dit en tillräckligt tät insugssil får du kolla pumpen då och då. Ynglen sugs säkert in när de uppehåller sig nära filtret och ut kommer de inte själva. Vad är det för pump/filter?
Mia i trädgården
Ja, jag får nog kolla ofta. Pumpen är en Eheim, o filtern ser ut som en kvadratisk tvättsvamp m cylindriskt hål vertikalt. Sugintaget är på framsidan m avlånga springor. Får hoppas att ynglen växter till sig snabbt ;-)
Robbanp
Jag har också ett gäng guppisar som ynglar av sig värre än råttor men aldrig sett nåt yngel i filterna. Att ägg från frilekande fisk kan sugas in är en sak (rentav ett odlingstrick med hårda romrövare) men levande yngel??? Dessutom sa du i första inlägget att du satt en nylonstrumpa över filtret. Då skulle jag vilja påstå att det är omöjligt. Har du kollat så du inte har ett rejält glapp eller en stor spricka någonstans i filterbehållaren?

Om nu verkligen det här stämmer så kan de flesta filter köras utan själva behållaren. Prova det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon