Full version: Fönsterfundering
Gossen Ruda
Jag bytte ut ett fönster i veckan, det gamla var ganska ruttet. Det gick bra men jag funderar lite. Det medföljde ett vädringsbeslag/stormhasp. En sån här, det i mitten:

http://www.elitfonster.se/sv/Tillval--till...-beslag/MF-DUO/

Tycker det verkar klent när det sitter vid gångjärnssidan. Eftersom det därför blir lite glapp slår fönstret några cm så det skulle jag inte använda när det blåser. Det får bli en ett normalt vädringsbeslag i plast som håller fönstret stablit. Jag saknar dessutom en normal stormhasp som denna från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Fonst...r-2-pack-86287/

Jag får införskaffa en sådan. Jag har dock börjat fundera. Sådana sitter alltid på utsidan och fästade i fönsterkarmen. Därmed utsatta för väder och vind, rosten brukar komma efter några år bara. Dessutom krävs tvåhandsfattning vid användandet. En hand på kroken och en på fönstret. Vänder man på det hela hamnar kroken inomhus i värmen och jag kan hålla i kroken med en hand och styra kopplingen. Kanske inte snyggt med haspen inomhus men praktiskt.
gnon49
Har vanliga fönsterhaspar på mina fönster och inte rostar dom vad jag kan se. Vet inte vad det är för material men dom har ju suttit där i decennier. Dom är suveräna när man vill vädra genom att öppna upp dom dubbla fönstren som ett V. Mina öppnas utåt på både gott och ont.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2013, 12:38) *
Jag bytte ut ett fönster i veckan, det gamla var ganska ruttet. Det gick bra men jag funderar lite. Det medföljde ett vädringsbeslag/stormhasp. En sån här, det i mitten:

Jag saknar dessutom en normal stormhasp som denna från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Fonst...r-2-pack-86287/

Jag får införskaffa en sådan. Jag har dock börjat fundera. Sådana sitter alltid på utsidan och fästade i fönsterkarmen. Därmed utsatta för väder och vind, rosten brukar komma efter några år bara. Dessutom krävs tvåhandsfattning vid användandet. En hand på kroken och en på fönstret. Vänder man på det hela hamnar kroken inomhus i värmen och jag kan hålla i kroken med en hand och styra kopplingen. Kanske inte snyggt med haspen inomhus men praktiskt.


Alla fönster jag levt med har haft såna. De rostar inte.
De vi har, har suttit här sen 70-talet, utan rost.
Mitt barndomshem som byggdes på 50-talet har sådana, helt intakta.

Måste väl vara gjorda av aluminium? För rostfritt stål är det ju inte.

Gossen Ruda
Förr i tiden kunde man rostskydda så det höll, dagens rostskydd håller i kanske 10 år. Kanske annat stål i krokarna också.
malcolm
Du får väl köpa en bit rostfri stång av lämplig grovlek och bocka till något själv.
Gossen Ruda
Äh, jag sätter haspen på insidan. biggrin.gif Där finns ju redan fönsterhakarna och snart kommer vädringsbeslag också. En hasp mer eller mindre har ingen betydelse i sammanhanget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon