Full version: Doft viol
råse-marie
Vqr ska jag kunna hitta doft viol
Vi hade det där vi bodde innan vi flyttade och jag glömde att ta med ett skott. Finns den att köpa ???
Gunilla
Den borde med all säkerhet gå att köpa (viola odorata är dess latinska namn) eftersom det finns några förädlade sorter, men samtidigt är det en väldigt vanlig blomma som växer vilt i södra och mellersta Sverige upp till Gästrikland (fakta från Den virtuella floran).

Hade du bott lite närmare mig hade du kunnat få ett par plantor utan större problem! Upptäckte för övrigt så sent som idag att jag även har vita luktvioler!! Jättesöta!

Lycka till!
råse-marie
Oh ...Det går inte att skicka tror du jag betalar ...
Dom är ju så jätte söta och doftar ju undrbart.Bara man orkar böja sig *S* biggrin.gif
renate
Jag har slängt mängder luktvioler förra sommaren,men har en del plantor kvar.Det går säkert att gräver upp några till dig,men akta dig de sprider sig.maila mig så kan du får några plantor"Luktvioler".
Mvh.Renate
Siri
Hittade inte doftviol i den virtuella floran. Vilken är det ni menar, kan ni beskriva den för mig?Den kallas något annat också, eller?
Om det är den jag tror så har jag också letat efter den, en "gammal" blomma som var vanlig förr som jag vet min farmor bla hade (i Skåne)
Åsa, mälardalen zon 2
Här är länk till info om Viola odorata i virtuella floran:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/viola/viol...la/violodo.html
Siri
Tack! rolleyes.gif
Ophelia
Impecta (www.impecta.se) har fröer till doftviol. En gul och en blå sort. Ruggigt billiga fröer för sådana underbara blommor!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon