Full version: Pysseltråd!
Klint
Jag är verkligen ingen pysselmänniska,är dålig på pilliga grejor och kan tex inte göra en riktigt snygg rosett!
Men skulle vara jätteroligt med en sån tråd och just nu behöver jag hjälp.

Det jag tänkt göra är garndomherrar,jag fick sådana av min moster för länge sen men nu är de borta jag tycker de är fina och har hittat en bwskrivning så jag tror att jag ska fixa det men nu har jag lite frågor
"Doppa en blomtråd i smält buteljlack. Sätt tråden som näbb, dra den sedan genom hela fågeln. Klipp jämnt vid stjärten"
Blomtråd? Buteljlack? Vad är det var kan finnas att köpa kan man byta ut mot något?
Svara gärna snabbt så jag inte hinner tappa lusten!

Vore kul om ni bidrog med alster,frågor eller tankar här !
Eva-Helene
Blomtråd kan du köpa i blomsteraffärer. Buteljlack däremot...? Men ta en klick modellera eller (ifall du har själv eller någon vän som har) polymerlera (Fimo heter en märke, finns iaf 2 till). Den sistnämnda är aningens dyr ifall du ska göra bara någon enstaka...men den går finfint att måla med vanlig hobbyfärg.
*Stintan*
Buteljlack brukar finnas i livsmedelsbutiken bland tillbehör för saftning och syltning som atamon och sånt. Används vid förslutning av flaskor så det blir riktigt tätt, man doppar alltså en liten bit av halsen i lacket.
Du kan ju faktiskt klippa till en liten näbb av dubbelvikt tyg i lämplig färg och limma dit istället och sen trä domherren på en ståltråd typ som i länken fast färgen väljer du ju själv. http://chanette.blogg.se/2013/october/steg...n-domherre.html
Klint
Tack för tipsen! Tror nog jag gör som i länken från dej *Stintan*
Peztis
En bit klippt filttyg brukar man se på dessa garnbollar. När du ändå håller på kan du göra tre bollar i olika storlekar, använd vitt garn så blir det en snögubbe!
Klint
Haha nu ska vi inte överdriva Petzis
Myosotis
Buteljlack kände jag inte till men min spontana tanke var om man inte kan ta sigillack?
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 05-12-2013, 16:44) *
Buteljlack kände jag inte till men min spontana tanke var om man inte kan ta sigillack?


Tror det är nån skillnad på lackerna. Har för mig att buteljlacken inte blir riktigt lika hård som sigillacket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon